Test: Volkswagen Scirocco 1,4 TSI

Na trh sa Volkswagen Scirocco vracia po dvadsiatich rokoch. A čo je podstatné, ostáva verné pôvodnej filozofii. Nejde mu o extrémny výkon ani o vyzývavosť typu Audi TT. Prvé husle hrá radosť z jazdy za dostupnú cenu. Presne také je nové Scirocco.

08.11.2008 11:59
Volkswagen Scirocco Foto:
Svalnaté proporcie a nízka stavba modelu Scirocco sľubujú športový zážitok z jazdy.
debata

Vietor z plachiet novému kupé z dielní automobilky Volkswagen kon­kurencia asi tak ľahko nezoberie. Veľa športiakov s cenovkou pod 700 000 korún totiž nenájdete. Teda ak neberieme do úvahy „nadupané“ deriváty bežných „civilov“. Najbližšie je mu hádam  Volvo C30 a Alfa Romeo GT.

Exteriér

Nie je veľa Volkswagenov, za ktorými sa otočíte na ulici. Za Sciroccom určite áno. Nešokuje extravaganciami, no emocionálne určite vytŕča z radu. Nemecká konzervatívnosť dostala nový rozmer. Postarali sa o to perfektné proporcie.
 
Od klasického Golfu je Scirocco nižšie až o 11 centimetrov a šírkou sa dotiahlo až kdesi na hranicu Passatu. Spätosť s asfaltom deklaruje široký rozchod kolies, svalnato modelované zadné blatníky či úzka silueta bočných okien.

Interiér

Až keď pristúpite k tomuto autu, uvedomíte si, aké je nízke. Po odomknutí diaľkovým ovládačom klesnú okná dverí o dva centimetre nižšie. Scirocco tak odhalí svoju bezrámovú konštrukciu. Dlhé dvere umožňujú pomerne slušný prístup aj k zadným sedadlám, no s vystupovaním kdesi v podzemnej garáži budete mať problém. Najmä ak vás Scirocco privíta typickým nízkym športovým posedom. To však nie je výčitka.
 
Vnútorným priestorom ide Scirocco nad očakávanie. Nielen vpredu. Dvojica zadných sedadiel s integrovanými opierkami si poradí s dvoma dospelými s výškou do 175 cm. Koncepcia hatchbacku jednoducho priniesla svoje ovocie.
 
Vidno to aj na batožinovom priestore. Tých 310 litrov síce nijako neoslní, no na športové kupé je to skvelý výsledok. Navyše, tak ako v Golfe, nechýbajú sklápateľné operadlá zadných sedadiel. Zmieriť sa musíte len s vysoko situovanou nakladacou hranou, ktorá ustúpila požiadavkám na nekompromisnú tuhosť karosérie. Sme predsa v kupé.

Vybavenie

Škoda, že Scirocco nedostalo palubnú dosku nového Golfu. Nájdete tu palubovku z kabrioletu Eos, čo je vyšperkovaný derivát klasiky Golfu V. Ergonómii ani materiálom však niet čo vyčítať. Scirocco si vás okamžite získa. Doslova splyniete s jeho anatomickými sedadlami. No na športové auto je atmosféra interiéru predsa len chladná.  Aké-také emócie prináša trojramenný kožený volant, chrómom lemované prieduchy ventilácie či špeciálny dizajn trojuholníkových kľučiek dverí.
 
Výhľad nie je práve silnou stránkou. Predné stĺpiky šokujú  šírkou a výhľad vzad zas limituje klesajúci profil strechy. Preto oceníte veľmi dobre tvarované spätné zrkadlá.
Základná výbava je ideálnym kompromisom medzi cenou a tým, čo v športovom aute na  každý deň potrebujete. A tak sa na zozname objavili nielen športové sedadlá a športový volant , ale aj klimatizácia, palubný počítač a hlavne štedrý bezpečnostný balík vrátane šiestich airbagov a ESP.
Odolať príplatkom je však ťažké. Scirocco možno totiž „doladiť“ – od rádiovej navigácie s veľký farebným dotykovým displejom, aktívnym podvozkom až po panoramatickú strechu.

Motor

Silnejšia verzia agregátu 1,4 TSI  je ideálna voľba pre Scirocco. Objem 1,4 litra síce budí obavy, no nenechajte sa oklamať. Stačí pohľad do papierov a hneď je jasné, že za tými 118 kilowattmi sa musí skrývať tajomstvo. Štvorvalec TSI je vyzbrojený kompresorom a turbodúchadlom súčasne.
 
Zabudnite na turboefekt. Kým sa nechytá turbína, pomáha jej Rootsov kompresor. Od 1750 otáčok tak máte na pedále plných 240 Nm, čo zodpovedá šesťvalcom objemu 2,5 litra. Motor ťahá odušu a je mu celkom jedno, v akom spektre otáčok sa práve nachádza.
 
Má okúzľujúcu zvukovú kulisu a na dvojke to vytiahnete až na stovku. Trvá to len osem sekúnd, takže o adrenalínové zážitky netreba mať obavy. Malý zdvihový objem a šesťstupňový manuál sa pritom dokážu postarať aj o prekvapujúco nízku spotrebu. V bežnom režime si Scirocco nemusí vypýtať na 100 km viac ako 6,5 litra, čím sa dokáže priblížiť motorom TDI. No ak pustíte koníky z uzdy, ukáže sa na palubnom počítači takmer dvojnásobok.

Jazdné vlastnosti

Na tomto aute sa môžete skutočne vyblázniť. Podvozok z Golfu VI, nižšie ťažisko, zväčšený rozchod a 17-palcové disky držia Scirocco v zákrutách s veľkou dávkou sebavedomia. Dokonca dokáže utajiť aj svoju vrodenú nedotáčavosť. Náklony extrémne tuhej karosérie sú minimálne. Predný náhon zvláda prenos výkonu bez zaváhania.
 
Riadenie je príjemne tuhé a brzdy bez známok únavy. Tvrdšie odpruženie je pochopiteľné, no rozhodne nie také, aby ste so Sciroccom nemohli jazdiť každý deň do práce. Ak vám to nestačí, nie je nič jednoduchšie, ako priplatiť za adaptívne pruženie DCC. Potom môžete jediným ovládačom voliť medzi komfortom jazdy v civilnom hatchbacku alebo nekompromisným športovým nastavením čistokrvného športového kupé.

Výhody:

dizajn
výkonný a úsporný motor
jazdné vlastnosti
slušné úžitkové vlastnosti
bezpečnostné vybavenie
kvalitné plasty a spracovanie

Nevýhody:

chladný dizajn interiéru

Technické údaje:

Model: Volkswagen Scirocco 1,4 TSI
Počet valcov/ventilov: 4/16 Twincharger 5/20 4/16
Objem motora (cm3): 1390
Výkon (kW/ot.): 118/6000  
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1750 
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4255/1810/1400
Rázvor náprav (mm): 2580
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 310/55
Maximálna rýchlosť (km/h): 218   
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,0  
Priemerná spotreba na 100 km (l): 6,5 
Cena: 707 659 Sk

Vybavenie (vybrané prvky):

ESP, 6× airbag, degresívny posilňovač, palubný počítač, výšková regulácia volantu a predných sedadiel, el. ovládanie okien a zrkadiel, diaľkové centrál. uzamykanie, poloautomatická klimatizácia, 17-palcové disky kolies, športový podvozok.

debata chyba
Články podľa značiek