
C3 Picasso však nie je žiadnou novinkou. Po cestách sa preháňa od roku 2009. Ani facelift práve nevstúpil do predajní. Automobil, ktorý sa vyrába v trnavskom závode však svoje pôsobenie nemieni zabaliť a prichádza s novými motormi. Na test sme zobrali 1,6 litrový naftový motor s označením BlueHDi a výkonom 100 koní.
Ak sa vyznáte v ponuke Citroënu, tak si možno poviete, že predsa o nič nejde. Doteraz predsa v ponuke bolo 1,6 litrové HDi s niekoľkými výkonmi. Áno bol a automobilka podľa informácii v cenníku testovanej C3 Picasso najslabšiu verziu výbehového motora stále dopredáva. Táto pohonná jednotka v niekoľkých výkonnostných verziách nemala prívlastok Blue. A v tomto prípade nejde len o marketingový ťah. Citroën na plnenie emisných noriem vstrekuje do výfukového potrubia močovinu. Ide o riešenie, ktoré ešte donedávna používali takmer výhradne len prémiové automobilky.
Dizajn bojuje s časom
C3 Picasso dostala do vienka nadčasový dizajn. Od čias predstavenia už uplynul nejaký piatok. Napriek tomu automobil stíha s bežnou konkurenciou ešte aj dnes. Nestíha so svojimi rodinnými kolegami. Automobilka dnes už svojim vozidlám dáva o niečo odvážnejší dizajn. V porovnaní s novinkami od Citroënu vyzerá toto malé MPV príliš nudne. V porovnaní s konkurenciou nie.

Vek najviac vidieť na očiach. A inak to nie je ani v tomto prípade. C3 Picasso síce nemá vrásky okolo hlavných svetiel, ale ich dizajn je dnes už prekonaný. Hlavné svetlomety majú viac-menej bežný tvar a sú umiestnené na mieste, kde by ste ich čakali. Denné LED svietenie je uložené nižšie. Dnes by ich Citroën minimálne prehodil naopak.
Pri pohľade z boku je jasné, že toto auto je MPV. Vysoká strecha sa nezvažuje ani smerom k zadnej časti auta. Citroën si išiel za svojim cieľom. Na čo najmenšej ploche ponúknuť čo najväčší priestor.

Asi na pohľad najmladšou časťou je zadok vozidla. Časť svetiel je uložená v nárazníku, zvyšok na úrovni zadného okna. Okrem toho auto vyzerá pomerne úzko, no to vodič využije pri parkovaní. Testovaná verzia bola v dvojfarebnej kombinácii. Čierna strecha dodáva autu štýl. Malému Citroënu by sa zišlo trochu viac avantgardnosti a odvahy, no na svoj vek vyzerá veľmi dobre.
Zázraky sa vo vnútri nedejú
C3 je malé auto. Vozidlo je dlhé 4 101 mm, široké 1 766 mm a vysoké 1 670 mm. Rázvor kolies dosahuje 2 540 mm. Výrobca vo vnútri ponúka zaujímavé riešenia. Zadné sedadlá je možné pozdĺžne posúvať v pomere 40:60. Navyše je možné polohovať zvlášť každé operadlo. Bohužiaľ zadné sedadlá nemajú žiadne tvarovanie a ide prakticky o rovnú lavicu.

Kritika smeruje aj predným sedadlám, ktoré sú malé. Človek s výškou 186 cm má pri správnom posede koniec operadla 7 cm pod plecom. Predné sedadlá sú pre menšie postavy. Lakťová opierka je pripevnená na sedadlo vodiča a teda v strede nie je rozmerný tunel, ktorý používajú iní výrobcovia.
Najvyššia výbava Exclusive ponúka skutočne hodnotné materiály. Palubná doska je vyrobená z kvalitného plastu s textúrou. Dobrý pocit znásobuje kožený volant. Ovládací panel, kde sa nachádza dvojzónová klimatizácia dostal lesklý čierny plast.

Tachometer, otáčkomer, navigácia a všetky podstatné informácie, s ktorými sa chce automobil podeliť s posádkou sú zobrazované v strede palubnej dosky. Nie však na displeji jednom ale rovno na displejoch troch. Navigácia je v popredí. Asi najzaujímavejší je displej tachometra, ktorý zo zadnej strany nemá kryt a počas dňa cez neho presvitá svetlo, čo zvyšuje čitateľnosť.
Vďaka malým rozmerom je vo vnútri relatívne veľa miesta. Zázraky však nečakajte. Posádka má nadbytok miesta napríklad nad hlavou. Kým v bežnej prevádzke túto výhodu využije len málokto, pri prevoze väčších materiálov sa z C3 Picasso stáva menšia dodávka. Základný batožinový priestor má objem 385 litrov. Po sklopení zadných sedadiel do neho majiteľ naloží 1 506 litrov. A to sa ešte dá sklopiť aj sedadlo spolujazdca a dno batožinového priestoru je dvojité.

Motor omladil celé auto
Na začiatok zverejníme dobrú správu pre ekológov. Nový motor s prívlastkom BlueHDi spĺňa normu Euro 6. Na plnenie prísnejšej emisnej normy používa pohonná jednotka močovinu. Okrem nižšieho množstva emisií má aj vyšší výkon pri nižšej, resp. zachovanej spotrebe.
V reči čísel pohonná jednotka testovaného vozidla dosahovala výkon 100 koní a krútiaci moment 254 Nm. V porovnaní s dopredávanou staršou generáciou pohonnej jednotky je silnejšia o 8 koní a 24 Nm. V oboch prípadoch výrobca deklaruje podobnú spotrebu. Nové „modré“ HDi má v meste jazdiť za 4,7 l/100 km, mimo mesta spotrebuje 3,5 l/100 km a kombinovane si vypýta 3,9 l/100 km.

Po naštartovaní sa za studena pohonná jednotka prejaví drsnejším chodom. Zvukový prejav sa po zahriatí zmierni, no vodič bude stále počuť, že šoféruje naftové auto. Agregát však autu dáva veľmi dobrú dynamiku. Údaj o zrýchlení na 100 km/h za 12,1 sekundy síce nikoho extrémne neočarí, malý naftový motor má však dostatok sily najmä pri predbiehaní a naozaj teší svojou pružnosťou. Môže za to krútiaci moment, ktorý je dostupný už od 1 750 otáčok.
Jazda s novým motorom nás prekvapila. Pohonná jednotka nie je tak zvláštne „zaspatá“, ako to dnes býva pri naftových motoroch skrotených ekologickými normami. Vodičovi motor dáva presne to, v čom sú naftové motory dobré. Automobil je pružný a hlavne má dobrú spotrebu.
Počas testu sa priemerná spotreba ustálila na hodnote 4,8 l/100 km a to sme sa s C3 dosť vozili po diaľnici. V meste je akceptovateľný odber z nádrže približne na úrovni 5 l/100 km. Mimo mesta sa hodnota blíži k 4,2 l/100 km. Ani na diaľnici to nie je úplná katastrofa najmä kvôli dlhým prevodom. Pri 130 km/h motor točí len 2 100 otáčok na piatom prevodovom stupni. Na diaľnici je skôr problém aerodynamický odpor ako otáčky. Nový motor rozhodne hodnotíme na jednotku.
Radíte na kilometre
Pri jazde si takmer ako prvé všimnete dlhé dráhy prevodovky a dlhé prevody. Aj v meste pri rýchlosti 50 – 60 km/h je možné zaradiť štvrtý prevodový stupeň. Jednotlivé stupne zapadajú presne a ľahko. Do vozidla však nepreniká aerodynamický hluk, ktorý sme vzhľadom na proporcie auta čakali oveľa väčší.


Podvozok je nastavený komfortne. Vozidlo však nie je nutné obúvať do veľkých diskov. Na testovanom aute mali 16 palcov a radšej by sme tam videli disky s menším priemerom. Nekvalitné cesty automobil zvláda dobre. Na športovú jazdu C3 Picasso nemyslí a nemá o ňu záujem.
Okrem toho je s autom radosť parkovať. Je pomerne úzke a stopový polomer zatáčania je 5,3 metra. Riadenie s vodičom príliš nekomunikuje. Ako plus určite hodnotíme kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách.
Záver
Malé auto môže ponúknuť aj zaujímavý vnútorný priestor a štýlový zovňajšok. Aj napriek tomu, že C3 Picasso už nie je najmladšia, stále drží krok s konkurenciou. Určite za to môže aj pozitívne nastavená cena. Citroën typ predáva od 10 590 eur. Najvyššia výbava Exclusive s novým naftovým motorom má cenovku 15 490 eur.

V najvyššej výbave zákazníci nájdu 16 palcové zliatinové disky, tempomat, Bluetooth, dvojzónovú klimatizáciu, parkovací asistent, LED denné svietenie, stolčeky pre cestujúcich na zadných sedadlách, tmavé sklá, slnečné clony v zadných dverách alebo kožený volant. Aktuálne Citroën zdarma ponúka balík Biton, vďaka ktorému sa auto dostane do dvojfarebného tónu s čiernou strechou.
Nový naftový motor spĺňa presne to, čo od neho človek očakáva. Je úsporný a pružný. Hodí sa na jazdy mimo mesta, kde jeho apetít klesá na úplné minimum. Automobil zvládne odviezť rodinu ale aj väčší náklad. Okrem toho vozidlo môže zaujať aj svojim avantgardným dizajnom, ktorý pri iných vozidlách z kategórie mini MPV nenájdete.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 101/1 766/1 670 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 540 |
Objem kufra (l) | 385/1 506 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 345 |
Technické údaje
Model | Citroën C3 Picasso BlueHDi 100 |
---|---|
Motor | 1,6 litrový naftový preplňovaný štvorvalec |
Valce | 4 v rade |
Objem motora (ccm) | 1 560 |
Max. výkon (kW/ot.) | 73/3 750 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 254/1 750 |
Prevodovka | 5M |
Max. rýchlosť (km/h) | 179 |
0 – 100 km/h (s) | 12,1 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 3,9 |
Priemerná spotreba počas test (l) | 4,8 |
Cena modelu s testovaným motorom | od 14 290 € |