
Ak sa pozriete na nové SUV-kupé zo Stuttgartu, nemôžte si nespomenúť na BMW X6. Inšpirácia úspechom mníchovského kríženca je jednoducho neodškriepiteľná. Mnohí to považujú za plagiátorstvo. Lenže v automobilovom priemysle je to bežné. A napokon spomeňme si na 4-dverové kupé Mercedes-Benz CLS, bez ktorého by asi len ťažko vznikli mníchovské GT a Gran Coupé. Hoci ide v ponuke Mercedesu o úplného nováčika, až taká novinka to zas nie. GLE Coupé vzniklo totiž na základe modernizovaného SUV ML, teda po novom GLE, ktoré má na konte už tri roky kariéry. Túto skutočnosť neutají najmä v interiéri. No nepredbiehajme.
Silueta X6, ale iný charakter
Auto tohto typu jednoznačne polarizuje. Stretlo sa s tým BMW X6 a podobný osud čaká aj GLE Coupé. Rozdielom je, že stuttgartská novinka hrá napriek športovej siluete strechy predsa len viac na konzervatívnu nôtu. Jej tvary sú uhladenejšie, kompaktnejšie a menej štedré na ozdobné prelisy. Je dobré, že s klasickým GLE nemá Coupé prakticky žiadne spoločné dielce. Karoséria je úplne nová. Predná maska sa odvoláva na nové triedu C či kupé z triedy S. A to istí platí pre zadné partie, najmä pre tvar horizontálnych zadných svetiel prepojených výraznou lištou. Pochopiteľne, všetko je v „mega“ proporciách. Toto je totiž skutočne obrovský kus auta.

Na prvý pohľad to tak možno nevyzerá, ale len vďaka monumentálnym 21-palcovým diskom kolies, ktoré maskujú skutočné rozmery. Ak sa však k tomuto autu priblížite, veľkosťou vás ohromí. V porovnaní GLE je kupé dlhšie takmer o 10 a širšie o osem centimetrov. Len strecha klesla k asfaltu približne o 60 mm nižšie. A hanbiť za čo sa nemá ani v prípade, ak ho postavíme k BMW X6. Je totiž o čosi širšie aj vyššie. Len na dĺžku stráca zanedbateľný centimeter. Vysoko situovaná predná kapota pocit mohutnosti len a len umocňuje. Ak by sa vám však zdal dizajn novej triedy GLE Coupé predsa len trochu fádny, môžete si pomôcť balíkmi AMG Line alebo Night.

Interiér bez prekvapení
Presuňme sa do interiéru, kde je príbuznosť s GLE omnoho zrejmejšia. Čaká tu na vás aj napriek zníženej streche obrovský priestor. A hoci by sme mohli z dôvodu vysokých prahov a masívnych podbehov označiť nastupovanie vzad za trochu krkolomné, v Stuttgarte si v tejto oblasti interiéru v každom prípade poradili lepšie s priestorom nad hlavou. Navyše je tu možnosť regulácie sklonu operadla, takže od temena po strechu ostáva stále dosť miesta. Sedadlá sú mimoriadne komfortné, tak vpredu, ako aj vzadu. Veľký rozsah nastavenia umožňuje vodičovi voliť vyslovene komfortné sedenie alebo zvýšiť účinok bočného vedenia reguláciou tuhosti bočníc. Skvelá je aj možnosť predlžovať sedadlo.


Inak vás však interiér GLE Coupé nemá čím prekvapiť. Dizajn aj ergonómia zodpovedajú známej triede ML (GLE). Novinkou je len multimediálne rozhranie s voľne stojacim displejom, a hlavne jeho ovládanie cez nový „kontroller“ s touchpadom z novej triedy C a S, ktorý vám padne do ruky neporovnateľne lepšie než v minulosti. Inak je všetko pri starom. Typické rozmiestnenie ovládacích prvkov vrátane parkovacej brzdy vľavo, ovládania stieračov na ľavej strane stĺpika riadenia, voliča automatickej prevodovky na jeho pravej strane a ovládania sedadiel na dverách je stuttgartským zákazníkom dôverne známe.

Oceňujeme aj konzervatívnosť Mercedesu pri zachovaní klasického panelu klimatizácie, audia a navigácie na stredovej konzole, čo uľahčuje orientáciu. Má to však aj svoje nevýhody. Spomínaný ovládací panel pôsobí totiž v porovnaní s BMW X6 na dnešné časy predsa len trochu retro. A to isté platí aj o prístrojovom paneli, hoci z hľadiska prehľadnosti mu naozaj niet čo vyčítať. Mercedes sa mohol pri návrhu interiéru viac odpútať od darcovského modelu, najmä ak má už svoje roky. Atmosfére GLE Coupé proste chýba moderný šmrnc. Priemerný vek klientely prémiových značiek mladne a konzervatívny akcent nebude asi presne tým, čo dnes zákazníci očakávajú.
Kufor bez kompromisov
Nepáčili sa nám ani niektoré detaily. Napríklad lacno pôsobiaci plast roletky krytu odkladacieho priestoru pod stredovou konzolou. Inak je solídnosť materiálov na vysokej úrovni. Daňou za dizajn je však o čosi horší výhľad. Vpredu odkrajujú zo zorného poľa široké stĺpiky a vzadu úzky priezor okna. Pri cúvaní sa však môžete spoľahnúť na senzory a cúvaciu kameru. Dôležité je, že napriek športovému imidžu vás GLE Coupé rozhodne nesklame úžitkovými vlastnosťami. Pod elektricky výklopným vekom na vás čaká fantastických 650 litrov, čo je údaj zo sveta Škody Superb Combi.

Prístup však sťažuje mimoriadne vysoká nakladacia hrana, ktorá sa vznáša 900 mm nad asfaltom. Uložiť sem ťažké predmety nie je teda hračka. Kufor možno sklopením sedadiel aj operadiel zväčšiť až na konečných 1 720 litrov, a pritom máte k dispozícii úplne vodorovnú podlahu. Takže z GLE Coupé sa v takejto konfigurácii stáva úžitková dodávka, a to si so sebou ešte vozí rezervné koleso. Výčitka smeruje len k ovládaniu sklápania sedadiel. Možno by ste očakávali jednoduchý systém s ťahadlami priamo v kufri. Ten tu ale nie je, poistky sú len v interiéri a pružiny také silné, že pri vracaní sedadiel do pôvodnej polohy to nemusí ženská manikúra prežiť.

Jeden diesel stačí
Ak chcete naftové GLE Coupé, nemáte na výber. Stuttgart ponúka v tomto prípade jediný 6-valec 350d, teda preplňovaný trojliter. Štvorvalcový agregát 250d z GLE by jednoducho športovému imidžu tohto SUV-kupé nestačil. Výkonom 190 kW sa síce nechytá na mníchovského konkurenta, ale to neznamená, že by mal s týmto kolosom nejaké problémy. Dynamika je s pomocou mohutného krútiaceho momentu 620 Nm, dostupného už pri 1 600 otáčkach, naozaj pôsobivá. Napokon stovku zvláda dieselové GLE Coupé za rovných sedem sekúnd. Akceleráciu pritom sprevádza len dobre tlmená zvuková kulisa. Inak o tomto priam zamatovom 6-valci v kabíne takmer ani neviete.

Športová dynamika je tiež aj zásluhou novej 9-stupňovej prevodovky 9G-Tronic, ktorá dokáže využiť potenciál 6-valca na maximum. Husto naskladané prevody pomáhajú alcelerácii a tie najvyššie zas ekonomike prevádzky, keď sa snažia zraziť otáčky na minimum. Deviatka sa dostáva k slovu v podstate až nad rýchlosťou 100 – 110 km/h. Pri diaľničnej stotridsiatke tak máte na otáčkomere 1 700 otáčok za minútu. Po prudkom stlačení plynu vie však automat okamžite podradiť, a to aj o štyri stupne nižšie. Ak by sa vám však predsa len zdali reakcie trochu komótne, k dispozícii je režim Sport, ktorý radi pri vyšších otáčkach, takže prevodovka nemusí podraďovať o toľko stupňov.

Radenie prebieha hladko, len pri nižších rýchlostiach sa občas prejaví „myknutie“, pravdepodobne vplyvom snahy o čo najskoršie uzamknutie hydrodynamického meniča. Zázračnú spotrebu však neočakávajte. Fyzika sa nedá oklamať. Oficiálnych 6,9 litra na 100 km je údaj z ríše rozprávok. V meste sa môžete vyšplhať bez problémov k jedenástim a vyššie. Mimo mesta klesne apetít približne na osem litrov a na diaľnici počítajte s litrom navyše. Celkový priemer palubného počítača za 1 160 km ukazoval 9,8 litra nafty na 100 km, pričom palubná elektronika vyhodnotila našu jazdu ako veľmi ekonomickú. Jazdiť s týmto silným a veľkým autom pod desať litrov považujeme i tak za dobrý výsledok.
Ťažký ale obratný
Športový imidž GLE Coupé nejde rozhodne na úkor komfortu. Zvlášť ak investujete do pneumatického odpruženia Airmatic, tak ako v našom prípade. Dojem však trochu kazili extrémne príplatkové 21-palcové disky kolies paketu AMG Line Takže čo-to o stave vozovky sa do kabíny predsa len dostalo. Zvlášť ak má vzduchové odpruženie i tak chronický problém s náhlymi priečnymi nerovnosťami. Na štandardných devätnástkach to však musí byť doslova lietajúci koberec. Luxusnú atmosféru podporuje aj vynikajúci akustický komfort. Hluk od podvozka a tiež ten aerodynamický totiž GLE Coupé zvláda na špičkovej úrovni. A dobrý pocit máte tiež v zákrutách. Stuttgartský kolos dokáže totiž slušne tajiť svoju hmotnosť.

Auto ide presne za volantom, takže máte pocit, akoby ste ovládali oveľa menší model. Samozrejme, nejde o malé kupé, no správanie je pri prudkých prejazdoch až prekvapujúco neutrálne. Na tom sa podieľa systém 4Matic, ktorý rozdeľuje hnací moment medzi nápravy v pomere 50:50 a tiež „valce“ s profilom 275/45. Takže o dobrý „grip“ je vždy postarané. Problém nastane len pri náhlej nerovnosti, keď sa vie zadná časť karosérie trochu „zavlniť“, čo pripomína takmer správanie áut s tuhou zadnou nápravou. Pripisujeme to však opäť zbytočne veľkým a ťažkým kolesám, ktoré majú čo robiť, aby potlačili zotrvačné sily.
Jednotku s hviezdičkou dávame GLE Coupé za riadenie. To, čo dokáže robiť Mercedes-Benz s elektrickým posilňovačom, je až neuveriteľné. Ovládanie je pokojné, presné a s natočením volantu pridáva na ostrosti. Rovnako obdivuhodná je manévrovateľnosť. Extrémne veľký uhol natočenia predných kolies zabezpečuje malý polomer zatáčania. Takže parkovanie je ľahšie, než by ste čakali od auta s dĺžkou piatich metrov a rázvorom nad 2,9 metra. Do terénu sme si vzhľadom na obutie netrúfli. V každom prípade má však GLE Coupé rovnaký off-roadový potenciál ako jeho klasický súrodenec. Stará sa o to nielen štvorkolka, ale aj možnosť zdvihnúť podvozok zo štandardných 202 až na 255 mm. Kto by však chodil s týmto luxusným SUV mimo asfaltu?
Drahší o 7 000 eur
To si treba zvážiť, pretože cena GLE Coupé váš účet rozhodne nešetrí. Hoci je v ňom menej miesta ako v klasickom GLE, za imidž a štýl si Mercedes-Benz účtuje približne o 7 000 eur viac. Základná cena Coupé 350d tak štartuje na 68 340 eurách. V našom prípade to však bolo až 99 100 eur, keďže len exteriérový a interiérový paket AMG Line vás vyjde na približne 5 500 eur a potom tu bol pneumatický podvozok, panoramatická strecha, audio Hraman/Kardon, úžasné matricové LED svetlá či „pikoška“ v podobe systému Connect me, pomocou ktorého sa viete spojiť s autom cez smartfón. Zistiť tak môžete na diaľku polohu, stav paliva v nádrži, dojazd či stav kilometrov.
Nové GLE Coupé je rozhodne silným protihráčom BMW X6. Do kapusty si však zas až tak liezť nebudú. Napriek koncepcii kupé-SUV je totiž stuttgartský príspevok o čosi konzervatívnejší. Zvlášť v interiéri, v ktorom mohol Mercedes-Benz ukázať viac invencie. Inak niet tomuto krížencovi čo vyčítať. Aj so športovou siluetou dokáže ponúknuť obrovský vnútorný priestor a veľký kufor. A v komforte jazdy či dynamike nijako nezaostáva za klasickými limuzínami s trojcípou hviezdou.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 900 |
---|---|
Šírka (mm) | 2 003 |
Výška (mm) | 1 700 |
Svetlá výška (mm) | 202 – 255 |
Rázvor náprav (mm) | 2 915 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 250 |
Objem batožinového priestoru (l) | 650 – 1 720 |
Objem nádrže (l) | 93 |
Technické údaje
Model | Mercedes-Benz GLE 350d Coupé |
---|---|
Valce/ventily | 6/24 |
Objem motora (ccm) | 2 987 |
Max. výkon (kW/ot.) | 190/3 400 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 620/1 600 |
Prevodovka | 9A |
Max. rýchlosť (km/h) | 226 |
0 – 100 km/h (s) | 7,0 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 6,9 |
Priemerná spotreba počas testu (l) | 9,8 |
Cena | od 68 340 € |
Cena testovaného exemplára | 99 114 € |