Test: Ford S-Max 1,5 EcoBoost- benzín pre veľkú rodinu

Ford S-Max prvej generácie bol stálicou MPV neba. Generačná výmena prichádza po dlhých deviatich rokoch. Novinka nastupuje do meniaceho sa sveta automobilizmu, kde strácajú silu naftové motory. A práve tie v ponuke vozidiel MPV dominovali a ešte stále dominujú. Napriek tomu z ich podielu začínajú ukrajovať benzínové motory s preplňovaním, ktoré bodujú cenou, spotrebou a výkonom.

03.01.2016 07:00
debata (2)
Druhá generácia S-Maxu prichádza potom, ako... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford S-Max Druhá generácia S-Maxu prichádza potom, ako prvej narástla brada.

Nová generácia má okrem niekoľkých výkonov jedného naftového motora v ponuke dva benzínové agregáty s objemom 1,5 a 2,0 litra. Zaradením je S-Max medzi typmi Galaxy a C-Max. Jeho výhodou však je možnosť 7 miestnej konfigurácie interiéru pri stále lákavých dynamických krivkách. Na test sme zobrali S-Max 1,5 EcoBoost vo výbave Trend s balíkom Edition X. Akú alternatívu vytvorí benzínové turbo k zabehnutým a naftovým motorom?

Dizajn pokračuje vo svojej línii

Ford výrazne omladil vzhľad svojho MPV, no aj napriek generačnej zmene sú základné črty tie isté a aj z diaľky vidíme, že ide o S-Max. Už na prvý pohľad je jasné, že S-Max je poriadny kus auta. Na parkovisku vedľa iných sedanov, hatchbackov alebo kombíkov vytŕča niekoľko centimetrov do každej strany. Je jasné, že vo svojich útrobách je schopný odviezť sedem cestujúcich.

Dynamiku dotvára klesajúca strecha a stúpajúca... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford S-Max Dynamiku dotvára klesajúca strecha a stúpajúca spodná línia okien.

Najvýraznejšia novinka je badateľná na prednej maske. Veľká mriežka chladiča sa hlási k rodinným koreňom. Automobil dostal unifikovaný vzhľad s Mondeom, Focusom alebo Fiestou. V tomto prípade sa kapota k mriežke zvažuje o čosi výraznejšie, pretože auto je vyššie a robustnejšie ako vyššie menované typy.

Celkovo je S-Max jedným z najdynamickejšie vyzerajúcich MPV. Môže za to aj bočná silueta, ktorej k dosiahnutiu cieľa pomáha stúpajúca spodná línia okien a klesajúca strecha. Zadná časť pozostáva z veľkých LED svetiel zasahujúcich do bokov karosérie a veľkého zadného okna. Rovnako aj dvere batožinového priestoru sú poriadne veľké a otvára sa aj časť nárazníka.

Druhá generácia dostala prednú masku v rodinnom... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford S-Max Druhá generácia dostala prednú masku v rodinnom prevedení.

Vo vnútri je miesta a miesta

Vo vnútri je po dizajnovej stránke S-Max typickým Fordom. Nasadnutie do vozidla je sprevádzané so zoznámením sa s mäkkými, veľkými a pohodlnými sedačkami. Palubnej doske dominuje 8 palcový dotykový displej. Oceňujeme aj „staromódne“ fyzické tlačidlá pod ním, vďaka ktorým je možné týmto spôsobom ovládať klimatizáciu a ventiláciu v aute. Bez nich by sa to dalo len prostredníctvom dotykovej obrazovky, alebo hlasových príkazov v angličtine, no to nie sú ideálne riešenia.

Predná časť interiéru je pre Ford typická. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford S-Max Predná časť interiéru je pre Ford typická.

Toto auto však nie je o predných sedadlách, ale práve o zadných. Cestujúci v druhom rade sedadiel majú pred svojimi nohami dostatok miesta. Okrem toho s polohou svojich sedadiel sa cestujúci môžu dosýta vyhrať. Okrem pozdĺžneho smeru je možné nastavovať aj sklon operadiel.

Za druhým radom sedadiel je pripravené miesto pre tretí rad, ktorý môže pozostávať z 2 sedadiel. Prípravu má každý S-Max. Je len na vás, či si tieto sedadlá kúpite. Do batožinového priestoru až po strechu sa so 7 sedadlami zmestí 285 litrov batožiny. S piatimi sedadlami po kryt batožinového priestoru je k dispozícii 700 litrov. Päťmiestna verzia naložená až po strechu zvládne odviezť 1 035 litrov. Pri sklopení všetkých sedadiel okrem predných sa do sedemmiestnej verzie zmestí 2 020 litrov a do päťmiestnej až 2 200 litrov nákladu. Pochvalu si nezaslúži umiestnenie rezervného dojazdového kolesa, ktoré sa už dovnútra nezmestilo a je primontované z vonkajšej spodnej strany auta.

Cestujúci môžu zadné sedadlá do sýtosti... Foto: Martin Majerníček, Pravda
Ford S-Max Cestujúci môžu zadné sedadlá do sýtosti nastavovať.
Ak v aute práve nie je plný počet cestujúcich,... Foto: Martin Majerníček, Pravda
Ford S-Max Ak v aute práve nie je plný počet cestujúcich, môže sa dovnútra zmestiť 2 200 litrov batožiny, resp. nákladu.

Alternatívny benzín

S-Max má v ponuke len jeden naftový motor, no ten je naladený na štyri rôzne výkony. Benzínové motory sú v ponuke dva, každý s jedným výkonom. Nie je žiadnym prekvapením, že väčšina ľudí stále siahne po naftovom agregáte. Na rozdiel od minulej generácie, väčší podiel by si mali ukrojiť aj motory benzínové. Ako je to teda s tým slabším agregátom? Dokáže pohnúť s veľkým autom pri prijateľnej spotrebe?

Je zaujímavé, že S-Max má v ponuke len jeden... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford S-Max Je zaujímavé, že S-Max má v ponuke len jeden naftový motor, ktorý je síce nastavený na štyri verzie výkonu, no benzínové agregáty má dva.

Na úvod treba podotknúť, že 1,5 EcoBoost s výkonom 160 koní je od najslabšej naftovej verzie s výkonom 120 koní lacnejší o 1 000 eur. V porovnaní so 150 koňovým dieselovým motorom je cenový rozdiel už na úrovni 3 500 eur. Ale ak sa pozrieme na údaje zrýchlenia, tak najmenší benzínový motor v ponuke musíme porovnať s naftovým motorom naladeným na 180 koní. Tam nájdeme priepastný cenový rozdiel 9 200 eur. Avšak v prospech naftového motora v tomto prípade hrá vyššia výbava, pretože v tomto výkone sa v nižšej neponúka.

Preplňovaný benzínový štvorvalec okrem 160 konských síl ponúka krútiaci moment 240 Nm. Pocit z benzínového motora vôbec nie je zlý. Na stovku rozhýbe S-Max za 9,9 sekundy. Pre porovnanie 150 koňový naftový motor túto disciplínu zvláda za 10,8 sekundy.

Spotreba benzínového agregátu je stále vyššia... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford S-Max Spotreba benzínového agregátu je stále vyššia ako jeho naftového kolegu. Rozdiel sa však znižuje.

Krútiaci moment je navyše dostupný už od 1 500 otáčok a tak motor nie je potreba priveľmi vytáčať. Okrem slušnej dynamiky vodičovi ponúkne aj pekný zvukový prejav. Pri bežnej jazde nie je problémom ani spotreba. Je vyššia ako napríklad vo Focuse, no to sa dá očakávať, keďže S-Max je väčší aj ťažší. Za dobrým pocitom z motora stojí aj 6 stupňová prevodovka.

Výrobca by chcel, aby jeho auto v meste spotrebovalo 8 l/100 km. My sme sa pohybovali na úrovniach nad 9 a pod 10 l/100 km. Mimo mesta podľa údajov má auto konzumovať 5,6 l/100 km. Nám sa podarilo ísť za 6,9 l/100 km. Kombinovane sme sa teda pohybovali na úrovniach 7,8 až 7,9 l/100 km. Vozidlo pri tom váži 1 645 kg. Jeho dojazd nie je vôbec zlý. Ford mu dal poriadnu nádrž s objemom 68,1 litra.

Ford si potrpí na podvozok

Nie je žiadnym prekvapením, keď Ford pre svoje auto pripraví vynikajúci podvozok. Focus by o tom vedel rozprávať. Samozrejme, S-Max nie je stavaný na zdolávanie zákrut s noblesnou ľahkosťou malého auta.

Naladenie podvozku je pre MPV asi ideálne a predbieha konkurenciu. Automobil sa správa na svoju telesnú stavbu pomerne dlho neutrálne. Navyše veľmi dobre filtruje nerovnosti slovenských ciest, k čomu však určite prispeli aj 17 palcové disky. Je otázne, či je lepšie zvoliť ešte o jeden palec väčšie disky, alebo sa radšej uspokojiť s menšími, ktoré zvládnu výjazd aj na obrubník bez stresov pre majiteľa auta.

S autom je možné manévrovať aj v úzkych priestoroch. V tomto prípade treba pamätať na rozmery auta. Na druhej strane S-Max nie je šampiónom v polomere otáčania.

Záver

Áno, benzínový motor je zdatnou alternatívou k naftovým agregátom. Síce má stále o niečo vyššiu spotrebu, rozdiel však už nie je tak priepastný. Navyše je lacnejší a má slušnú dynamiku. Kto však jazdí veľa a často, asi by mal stále tankovať naftu. 1,5 litrový EcoBoost urobí dobrú službu na krátkych trasách alebo v meste. Jeho výhodou je aj rýchle zohrievanie a v zime netrpí ako naftový motor.

Benzínový S-Max je zdatným súperom pre dvojičku... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford S-Max Benzínový S-Max je zdatným súperom pre dvojičku s naftovým motorom. V jeho prospech hrá hlavne cena.

Automobilka ponúka výbavu Trend v akčnej ponuke s balíkom Edition X za zvýhodnenú cenu. Ponuka obsahuje napríklad navigačný systém, 8 palcový dotykový displej, vyhrievané predné sedadlá, parkovací asistent, funkciu kontroly bdelosti vodiča alebo systém na navrátenie vozidla do jazdného pruhu. Štandardná cena dosahuje 31 610 eur, no Ford v mimoriadnej cenovej verzii predáva tento S-Max za 26 990 eur!

Dve sedadlá v treťom rade si zákazníci môžu kúpiť za príplatok 1 295 eur. Bezkľúčové štartovanie pre danú výbavu stojí 465 eur. Panoramatická strecha má v cenníku údaj 1 095 eur. Adaptívne Full LED svetlomety S-Max vo výbave Trend dostane za príplatok 1 550 eur. Keď predošlá generácia S-Maxu vydržala na trhu 9 rokov, jej nástupca má pred sebou taktiež predpoklady na dlhý život. Benzín však naftu v predajnosti takmer určite nepredbehne. Zatiaľ.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 796/1 916/1 655
Rázvor náprav (mm) 2 850
Objem kufra s 5 miestami (l) 700/2 200
Objem kufra so 7 miestami (l) 285/2 020
Objem nádrže (l) 68,1
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 645

Technické údaje

Model Ford S-Max 1,5 EcoBoost Edition X
Motor 1,5 litrový benzínový preplňovaný štvorvalec
Objem motora (ccm) 1 498
Max. výkon (kW/ot.) 118/6 000
Krút. moment (Nm/ot.) 240/1 500 – 4 500
Prevodovka 6M
Max. rýchlosť (km/h) 200
0 – 100 km/h (s) 9,9
Priemerná spotreba na 100 km (l) 6,5
Priemerná spotreba počas test (l) 7,8
Základná cena modelu od 25 490 €
Cena testovaného auta 26 990 €
Ford S-Max
Ford S-Max
+40Ford S-Max

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #Ford S-Max
Články podľa značiek