Nissan Juke vždy bol o ignorovaní zažitých predstáv. Najmä tých dizajnových. Automobil prišiel na trh v roku 2011. Dnes už nie je žiadnou novinkou. Automobilka ho však stále obnovuje. V roku 2013 na trh dorazila ostrá verzia s označením Nismo. Pod kapotou skrýva 1,6 litrový benzínový štvorvalec s turbom.
Dizajn na plný plyn
Aj keď Juke nie je žiadnou novinkou, o jeho dizajne sa môžeme všetci rozprávať aj po rokoch jeho pôsobenia na trhu. Je to jedno z mála áut, ktorému môže vodič za jazdy vidieť zapnuté parkovacie svetlá. Hlavné svetlomety sú totiž delené. Kým stretávacie a diaľkové svetlá sú v okrúhlych svetlách vpredu, na vrchu prednej časti je druhá časť, v ktorej sa napríklad nachádzajú spomínané parkovacie svetlá.
Za predkom auta nezaostáva ani jeho zadná časť. Svetlá na opačnom konci naberajú podobu bumerangu. Silueta auta je dotvorená stúpajúcou spodnou líniou okien a kľučkou zadných dverí ukrytou v C stĺpiku.
Verzia Nismo však dodáva niekoľko dizajnových špecialít, ktoré pochádzajú zo sveta okruhov a autu dodávajú poriadne zlostný výraz. Už na prvý pohľad sú viditeľné červené akcenty. Červenú farbu nájdete na spätných zrkadlách, v línii na nárazníkoch alebo prahoch vozidla. Rovnako červené sú aj strmene bŕzd. O športových chúťkach auta svedčí aj zadný difúzor alebo koncovka výfuku.
Športový interiér zabíjajú displeje
Juke Nismo je športové auto a tomu je prispôsobený aj interiér. Volant je potiahnutý Altancarou, športovo tvarované sedačky zase dostali semiš. Za príplatok 1 500 eur môžu byť na ich mieste sedadlá Recaro. Volant má po vzore okruhových špeciálov na vrchole červenú značku. To preto, aby ste sa v jeho otočeniach v spleti zákrut nestratili. Veľkou nevýhodou je možnosť len výškového nastavenia volantu. Pozdĺžne stále chýba.
Prístrojový štít sa od bežnej verzie odlišuje červeným otáčkomerom a nápisom Nismo, ktorý sa nachádza aj na sedadlách. Kolorit športového ducha dotvára červené prešívanie na prístrojovej doske, radiacej páke alebo na sedadlách.
Veľkú kritiku si zaslúži dvojica displejov. Navigácia a celý informačno-zábavný systém auta je zobrazený na štandardnom displeji s uhlopriečkou 5,8 palca, ktorý automobilka ponúka v niekoľkých typoch. Rozhodne nepatrí k tým najlepším. Automobil je dokonca vybavený kamerovým systémom, ktorý pri cúvaní nesníma len priestor za ním, ale aj okolo neho. Dobrý pocit z daného systému, ktorý používajú stále najmä prémiové značky, je týmto displejom výrazne negovaný.
Druhý displej je však ešte horší. Funkčnosť a úmysel Nissanu je veľmi dobrý, no prevedenie zlé. Kvalita daného displeja sa môže zaradiť ku kvalite prvých farebných obrazoviek na mobilných telefónoch.
Na danom mieste Nissan zobrazuje jazdné režimy a informácie o klimatizácii a ventilácii. So zmenou požadovaných informácií sa menia aj tlačidlá okolo displeja. Pri jazdných režimoch môžete na mini displeji sledovať preťaženie, ktoré pôsobí na posádku, tlak turba alebo využívanie krútiaceho momentu. Konkurencia je však v prevedení týchto funkcií omnoho ďalej.
Do batožinového priestoru sa zmestí 354 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1 189 litrov. Po sklopení zadných sedadiel však rovná plocha nevzniká. Priestor pred zadnými sedadlami je priemerný. Štvorčlenná posádka sa odvezie. Avšak Nismo nie je práve o vození rodiny na dovolenku.
Objem 1,6 litra stačí
Nissan pod kapotu Juku Nisma nainštaloval 1,6 litrový benzínový štvorvalec. Pohonná jednotka v testovanom aute na predné kolesá posielala 218 koní spolu s 280 Nm krútiaceho momentu. Spolu so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou Juke zrýchľuje na 100 km/h za 7 sekúnd a maximálna rýchlosť leží v oblasti 220 km/h. Reakcia na stlačenie plynu sa odvíja od zvoleného režimu. Na výber sme mali Eco, Normal a Sport. V športovom režime automobil reaguje na plyn najagresívnejšie režim Eco má zase za úlohu šetriť palivo.
Motor sa predvedie v plnej kráse až po prekročení hranice 3 000 otáčok. Vtedy nastupuje aj zaujímavý zvuk, ktorý vďaka menšej miere odhlučnenia preniká do interiéru. Zameraniu celého auta veľmi dobre sekunduje manuálna prevodovka s krátkymi stupňami.
Manuál má 6 stupňov, no pohnúť sa nie je problém aj priamo na dvojke. Radenie je skutočne športové. Kto chce však Nismo používať napríklad na diaľnici, so sprevodovaním spokojný nebude. Pri 130 km/h sa ručička otáčkomera pohybuje za hranicou 3 000 otáčok a dovnútra preniká hluk.
Samotné radiace dráhy prevodovky sú krátke, doslova by sa dali merať na milimetre. Japonskí inžinieri zaujímavo zvolili pomerne dlhú radiacu páka, ktorá je navyše uložená pomerne vysoko. Vodič sa cíti, akoby pri radení pohyboval rukoväťou zapichnutého samurajského meča.
Pri jazde s týmto motorom treba počítať s priemerným odberom 10 l/100 km. Pri využívaní potenciálu auta ešte o niekoľko litrov viac. Kto chce šetriť, tak mimo mesta zvládne jazdu aj za 6,7 l/100 km. Juke Nismo RS však úsporný nie je a ani ním nechce byť. Čo však určite nepoteší je nádrž s veľkosťou 46 litrov. Predpis hovorí o tankovaní 98 oktánového benzínu, no Juke Nismo RS jazdí aj s 95 oktánmi. Pri plne natankovanom aute palubný počítač ukazoval dojazd 460 kilometrov a podozrivo rýchlo z neho ubúdalo. Návštevy čerpacích staníc sú pre toto auto bežnou záležitosťou.
Zuby sú v poriadku
Pri preberaní auta sme očakávali pekne tvrdý týždeň. Juke je predsa len crossover na vyššom podvozku a teda aj jeho ťažisko je vyššie. Na to, aby sa dokázalo rýchlo preháňať zákrutami potrebuje oporu v podvozku. Báli sme sa, že bude príliš tvrdý.
Báli sme sa zbytočne. Nismo pridalo Juku pevnosť v postoji, no neprehnalo to. Pozor viacprvková zadná náprava nie je samozrejmosťou. Má ju len verzia s pohonom všetkých kolies. V prípade, že pohon ide len na predok, tak sa vzadu nachádza torzná tuhá náprava. Bolo to cítiť najmä na nerovnostiach.
Škoda, že nie je možné získať pohon všetkých kolies, viacprvkovú zadnú nápravu a manuálnu prevodovku v jednom balíku. Juke Nismo RS však má samosvorný diferenciál. Jeho najväčšou slabinou je však vzhľadom na jeho výšku nedotáčavosť. Pri jazde však vodičovi robí radosť zvukový prejav motora. Dunenie prichádza spod kapoty, ale aj od výfukového potrubia.
Záver
Nech by Nissan dal Juku na strechu aj prúdový motor, stále bude najdiskutovanejšou časťou jeho dizajn. Navyše pre športovo založeného vodiča môže byť problém pochopiť zmysel ostrého crossoveru, ktorý už z princípu trpí vyšším uložením ťažiska.
Na druhej strane, Juke Nismo RS je v konkurenčnom boji malých crossoverom pomerne osamotený. Preto často dochádza k porovnávaciu s ostrými hatchbackmi, ktoré majú výhodu už spomínanej výške.
Základná cena Nissanu Juke Nismo RS s pohonom predných kolies je 21 890 eur. Priplácať si takmer nie je za čo. Na výber sú už spomínané sedadlá Recaro za 1 500 eur alebo „Balík technology“ za 1 200 eur, v ktorom sa nachádzajú xenónové svetlá, panoramatický kamerový systém a technológia Safety Shield (sledovanie mŕtveho uhla, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, monitorovanie pohybujúcich sa objektov za vozidlom).
V štandardnej výbave sa nachádzajú 18 palcové disky, denné LED svietenie, semišové sedadlá, Altancarou potiahnutý volant, tempomat, 5,8 palcová dotyková obrazovka alebo bezkľúčové odomykanie a štartovanie.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 165/1 765/1 565 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 530 |
Objem kufra (l) | 354/1 189 |
Objem nádrže (l) | 46 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 315 |
Technické údaje
Model | Nissan Juke Nismo RS |
---|---|
Motor | 1,6 litrový benzínový preplňovaný štvorvalec |
Objem motora (ccm) | 1 618 |
Max. výkon (kW/ot.) | 160/6 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 280/3 600 – 4 800 |
Prevodovka | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 220 |
0 – 100 km/h (s) | 7,0 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 7,2 |
Priemerná spotreba počas test (l) | 9,8 |
Cena typu | od 21 890 € |
Cena testovaného auta | 23 090 € |