V redakcii sme sa najprv pozreli Tucson s 1,7 litrovým naftovým motorom. Teraz sme na test zobrali preplňovaný benzínový agregát s objemom 1,6 litra. A ešte k tomu sme vyskúšali nový dvojspojkový automat a pohon všetkých kolies. Okrem toho sme preverili aj najvyšší stupeň výbavy Premium. Svedčí Tucsonu 177 koní? Auto s takouto porciou koní potenciál jazdiť športovo. Ako to teda je?
Výfuky to povedia za vás
V dizajnovej stránke sa v porovnaní s naftovou verziou nič nemení. Tucson je po nudnej ix35 príjemná zmena. Automobil vyzerá dynamicky a vyvážene. Hanbiť sa za neho netreba ani na parkovisku s luxusnými autami.
V porovnaní s najslabšou naftovou verziou benzínový motor prezrádzala dvojitá koncovka výfukov na pravej strane, ktorá napovedá, že pod kapotou nie je základný motor. Červená farba je pre SUV v našich končinách pomerne nezvyklá. Zvláštnosťou je, že aj napriek prepracovanej prednej časti, pekným svetlám a mriežke chladiča, denné LED svietenie dostalo len malý pásik v spodnej časti. Vo vnútri je taktiež minimum zmien v porovnaní s prvým testom auta. Tento raz sme mali k dispozícii tmavý interiér s modrými doplnkami a prešívaním. K červenému zovňajšku modrá farba rozhodne nešla. V porovnaní s béžovým vnútrom automobil nepôsobil až tak noblesne. Špinu však schová určite lepšie.
Kritiku si auto určite vyslúži medzi lyžiarmi. Uvedomili sme si to aj my až vtedy, keď sme chceli do vnútra naložiť lyže a štyroch ľudí. Zadné sedadlá sú sklápateľné len v pomere 2/3. Samotný stred sa zložiť nedá. Nebola by to až taká katastrofa, keby v strede zadnej lavice bol otvor pre lyže. Ale nie je. Jediná možnosť, ako teda naložiť štyroch ľudí s lyžami do auta je použiť strešný nosič. No s týmto motorom to môže byť mrzuté. Existuje ešte možnosť sklopiť len ľavú časť sedadiel a zadných cestujúcich posadiť vedľa seba pekne natesno.
A pritom kufor má priemerné rozmery. 513 litrov v základe neumožňuje vloženie lyží alebo snowboardu bez sklopenia nejakej časti.
Tucson radšej s naftou
Nový 1,6 litrový benzínový motor s turbom a označení T-GDI dosahuje 177 koní a Tucson s ním zrýchli na 100 km/h za 9,1 sekundy. Hlavnou devízou a kladnou stránkou tohto agregátu je jeho kultúra chodu. Vo vnútri ho nepočuť a necítiť od neho ani žiadne vibrácie. Príjemný koncert sa dovnútra dostáva po stlačení plynu.
Najväčšou nevýhodou tohto motora je jeho spotreba. V kombinácii s automatom, pripojiteľným pohonom zadnej nápravy a proporciami Tucsonu si vodič musí na 100 kilometrov pripraviť 10 litrov benzínu.
Mimo mesta je možné zraziť spotrebu k 8 l/100 km. Ale to ani v myšlienkach nevyužívate potenciál motora. Ak sa chcete skutočne povoziť a prevetrať 177 koňové stádo, tak 14 l/100 km bude norma. Spotreba je jednoducho príliš vysoká. Tento motor si určite lepšie poradí s menšími kúskami od kórejskej automobilky.
Nový automat radí smerom hore absolútne príkladne. Dve spojky a 7 stupňov spolupracujú veľmi dobre. Sprevodovanie navyše motor na diaľnici vytáča len na približne 2 700 otáčok. Svižnejšia reakcia by mohla nastať po prudkom stlačení plynového pedálu a následnom podraďovaní. A rovnako podľa nás automat v niektorých stúpaniach zbytočne podraďoval nižší prevodový stupeň.
Jazdili sme pomaly a pokojne
Nie len spotreba núti vodiča si dvakrát rozmyslieť stlačenie plynu ale aj nastavenie podvozku a riadenia. Kým pri najslabšom naftovom motore nám to nevadilo, s touto porciou koní sa auto jednoducho nezladilo.
Nekomunikatívne riadenie sa vyznačuje vysokým účinkom posilňovača. Dá sa to síce obmedziť stlačením tlačidla Sport, ktoré posilňovač utlmí, no navnadí aj automat. Ten začne radiť nižšie prevodové stupne a spotreba ide opäť vyššie.
Nastavenie podvozka nie je športové, no ani príliš mäkké. Pruženie je vyvážené, no vyššie ťažisko v sebe SUV nezaprie. Rýchle prejazdy zákrut „pod plynom“ však vyvažoval pohon všetkých kolies. V bežných podmienkach ide výkon Tucsonu len na prednú nápravu. V prípade potreby dokáže poslať výkon aj dozadu. Rýchlo a nebadane. Vodič nemá prehľad o tom, kam putujú jeho kone. Navyše pri radiacej páke je tlačidlo na aktivovanie stáleho pohonu všetkých kolies. Túto funkciu vodiči využijú najmä mimo spevnených ciest, kde jednoducho potrebujú pohon všetkých kolies. Na druhej strane s Tucsonom do terénu asi veľa ľudí nepôjde.
Pripojiteľný pohon zadnej nápravy využijete najmä na cestách. Stačí, že prší a potrebujete sa prudko pohnúť z križovatky. Auto s predným pohonom by bezmocne pretočilo jedným kolesom. Tuscon zabral všetkými štyrmi. Rovnako prudkom stlačení plynového pedálu a jeho docvaknutí na podlahu sme mali pocit, že auto po podradení preventívne vždy zapojilo do akcie aj zadné kolesá.
Hyundai sa postará
Hyundai dobieha európske automobilky míľovými krokmi. Mnoho výrobcov zo starého kontinentu nemôže povedať, žeby malo k dispozícii vlastný dvojspojkový automat. Hyundai ho má. To isté platí aj na palube v rámci asistenčných programov.
Tucson dokáže rozpoznávať značky. Túto funkciu však treba ešte doladiť. Nie vždy sa trafí a nechápe význam križovatiek, ktoré obmedzenia rušia. Okrem toho však ponúka systém stráženia mŕtveho uhla, ktorý upozorňuje na auto v oblasti, ktoré vodič nevidí ani voľným okom, ani v spätnom zrkadle. Systém funguje spoľahlivo aj počas dažďa alebo sťažených podmienok. Automobil vás rovnako pri cúvaní z parkovacieho miesta upozorní, že po ceste ide auto. Vynikajúca podmienka najmä v prípade, keď pre vedľa stojace autá toho veľa nevidíte.
Rovnako kladne hodnotíme aj schopnosť udržiavania vozidla v jazdných pruhoch. V prípade jeho opustenia navyše automobil nepípa na celý interiér, ale decentne vodiča upozorní vibrovaním, prípade sám auto zatlačí späť do stredu pruhu. Vypnúť a zapnúť systém je navyše jednoduché. Dá sa to prostredníctvom jedného tlačidla. Tucson vie aj sám zaparkovať. Nie vždy bohužiaľ na prvýkrát. Problémy nastávajú najmä v zhoršených poveternostných podmienkach.
Záver
Kórejské automobilky sú známe svojou štedrou výbavou, čo je v prudkom kontraste s nemeckými značkami. A práve týmto dokážu prilákať veľké množstvo zákazníkov. Už základná výbava ponúka denné LED svetlá, elektronicky nastaviteľnú bedrovú opierku v sedadle vodiča, multifunkčný volant, Bluetooth alebo svetelný a dažďový senzor.
Najvyššia výbava Premium ponúka v štandarde aj parkovacieho asistenta, ktorý sám dostane auto na voľné miesto, navigáciu alebo elektricky nastaviteľné predné sedadlá. V tomto stupni výbavy je pomerne málo možností na priplácanie. Panoramatická strecha stojí 1 200 eur, metalíza 500 eur, kožené čalúnenie s ventiláciou predných sedadiel 1 000 eur a keď má byť tá koža červená, tak 1 300 eur. Za automatickú dvojspojkovú prevodovku sa pripláca ďalších 2 000 eur.
Celkovo Hyundai ponúka Tucson s 1,6 litrovým turbo benzínovým motorom v najvyššej výbave za 27 790 eur. Nový automat a pohon všetkých kolies stoja za to. Ale pod kapotu Tucsona sa viac hodí naftový motor CRDI. Výkonov je v ponuke niekoľko. Od 115 do 185 koní si vyberie takmer každý.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 475/1 850/1 660 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |
Minimálna svetlá výška podvozku (mm) | 172 |
Objem kufra (l) | 513/1 503 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 695 |
Technické údaje
Model | Hyundai Tucson 1,6 T-GDI Premium |
---|---|
Motor | 1,6 litrový benzínový preplňovaný štvorvalec |
Objem motora (ccm) | 1 591 |
Max. výkon (kW/ot.) | 130/5 500 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 265/1 500 – 4 500 |
Prevodovka | 7A |
Max. rýchlosť (km/h) | 201 |
0 – 100 km/h (s) | 9,1 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 7,5 |
Priemerná spotreba počas test (l) | 9,7 |
Cena typu | od 25 490 € |
Cena testovaného auta | 29 790 € |