Test: Fiat Dobló Cargo MAXI 1,9 MTJ

Sú ľudia, ktorí hľadajú priestranné rodinné auto. Ale sú aj takí, ktorí potrebujú naozaj veľké auto. Práve pre nich je určený Fiat Dobló. A aby im náhodou nebolo málo, vyskúšali sme si rovno jeho predĺženú verziu MAXI poháňanú naftovým prepĺňaným motorom. Okrem toho, že disponuje neskutočne veľkým batožinovým priestorom, odvezie ešte päť ľudí.

06.10.2008 12:26
Fiat Doblo Foto:
Taliani nezapreli svoju povesť a podarilo sa im aj z úžitkového auta vytvoriť celkom sympatického spoločníka na každodenný život.
debata

Povedzme si to priamo. Fiat Dobló nie je auto, ktoré by ste si kupovali kvôli dizajnu. Napriek tomu Taliani nezapreli svoju povesť a podarilo sa im aj z úžitkového auta vytvoriť celkom sympatického spoločníka na každodenný život. Pravdepodobne s ním nikoho neohúrite, ale aspoň nie ste odsúdení na jazdenie v nudnej „krabici“, keď potrebujete auto s veľkým vnútorným priestorom. A toho má Dobló na rozdávanie.

Vnútorný (hyper)priestor

Fiat Dobló sa predáva v nespočetnom množstve verzií. Od čisto úžitkových dvojmiestnych po rodinné sedemmiestne, s rôznou dĺžkou úložného priestoru a rôznym presklením. My sme testovali plne presklené päťmiestne Dobló Cargo Maxi s rázvorom predĺženým až na 2963 mm. Oproti bežnej osobnej päťmiestnej verzii Combi má však dlhšia verzia MAXI batožinový priestor predĺžený o 380 mm, čo v praxi znamená o 0,7 m3 viac miesta. Celkovo sa batožinový priestor delí so zadným radom sedadiel až o 3,9 m3 objemu, do ktorého je možné naložiť až 850 kg. Hodnoty sú to naozaj impozantné a to nie len medzi osobnými, ale aj medzi ostatnými úžitkovými autami.

Miesta vo Fiate Dobló teda rozhodne nie je málo. Dokonca aj odkladacie priestory na drobnosti sú nadpriemerne veľké a je ich dosť. Otázne to už je s pohodlím. Isteže prioritou číslo jeden tohto modelu nebude pohodlie, no pri dlhších cestách by vám mohol vadiť dosť vysoký posed, ako na predných tak aj na zadných sedadlách. Vodičom z povolania, ktorí trávia za volantom svojho auta celý deň, rozhodne odporúčame priplatiť si veľmi sympatických 1900 Sk za výškovo nastaviteľné sedadlo s bedrovou a lakťovou opierkou. Trochu nám tiež vadila absencia posuvných bočných dverí na strane vodiča. Nastupovanie dozadu tak nebolo príliš pohodlné. Privítali by sme aj akékoľvek tónovanie predných okien.

1,9 MultiJet

Pod kapotou nami testovaného vozidla pracoval najsilnejší motor v ponuke. Osvedčený 1,9 litrový turbodiesel s výkonom 77 kW (105 k) si aj v tomto modeli poctivo koná svoju robotu. Nie je to žiaden pretekár, ale pre plne naložené auto bude tento motor so svojimi 200 Nm asi najvhodnejším riešením. Pri dostatočnom výkone navyše dosahuje rozumnú spotrebu.

Za volantom veľmi ľahko zabudnete, že je za vami ešte obrovský priestor. Dobló sa na ceste správa ako obyčajné osobné auto a príjemne sa ovláda. Pri cúvaní s touto predĺženou verziou nám ochotne pomáhal parkovací senzor za prijateľných 6900 Sk.

Resumé

Ak hľadáte auto, na ktorom by ste cez víkend mohli zobrať celú rodinu aj so psom na dovolenku a zároveň auto, s ktorým potrebujete cez týždeň prevážať veľké množstvá tovaru, možno ste ho práve našli. Dobló vie zaujať svojim sympatickým vzhľadom, ale najmä svojim veľkým vnútorným priestorom. Za rozumnú cenu tak dostanete auto s vynikajúcim pomerom ceny a úžitkovej hodnoty. A o to predsa v tejto kategórii áut ide.

Cena základného modelu: Fiat Dobló Cargo MAXI 1,9 MTJ EL P.L.: 471 400 Sk bez DPH
 
Cena testovaného vozidla:  543 900 Sk bez DPH

Sériové vybavenie verzie: (vybrané prvky)
Airbag vodiča aj spolujazdca, protiblokovací systém ABS+EBD, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, predné hmlové svetlomety, výškovo nastaviteľný kožený volant, palubný počítač, posuvné bočné dvere na strane spolujazdca, kryt batožinového priestoru, textilný koberec v nákladovom priestore.

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla: (vybrané prvky)
Zliatinové kolesá: 14 900 Sk, parkovací senzor vzadu: 6900 Sk, manuálna klimatizácia s peľovým filtrom: 36 900 Sk, senzor vonkajšej teploty: 1900 Sk, bočné airbagy vpredu: 11 900 Sk.
 
Technické údaje:
Radový štvorvalcový turbodúchadlom preplňovaný vznetový motor, vodou chladený, ventilový rozvod OHC, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1910 cm3, maximálny výkon 77 kW (105 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 200 Nm od 1750 ot/min.
Kombinovaná spotreba: 5,8 litra/100 km
Prevodovka: päťstupňová  manuálna prevodovka, trecia suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies typu McPherson s výkyvnými ramenami ukotvenými k pomocnému rámu, teleskopické tlmiče, vinuté špirálové pružiny a stabilizátor, vzadu tuhá náprava s listovými pružinami.
Brzdy:  vpredu kotúčové brzdy s priemerom 257 mm, vzadu bubnové brzdy s priemerom 228 mm, protiblokovací systém ABS+EBD, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá.

Karoséria:
dvojpriestorový van, DxŠxV 4633×1722×1817 mm, rázvor osí kolies 2963 mm, pohotovostná hmotnosť 1330 kg, objem batožinového priestoru 3900 litrov (3,9 m3), nosnosť 850 kg.

Maximálna rýchlosť: 168 km/h

debata chyba
Články podľa značiek