Rad 5 pozostáva zo sedanu a verzie kombi, ktorú výrobca označuje ako Touring. Po prvýkrát sa rad 5 na scéne ukázal v roku 1972. Ide o automobil vyššej strednej triedy, ktorý už dlhé roky po boku nemeckej a švédskej prémiovej konkurencie udáva trend.
Automobil je obľúbeným manažérskym vozidlom ale svoju prácu splní aj v rámci rodiny. Vodič navyše zažije skvelé jazdné vlastnosti. Výrobca taktiež ponúka tento typ so širokým spektrom pohonných jednotiek. V ponuke sa nachádzajú agregáty so štyrmi, šiestimi aj ôsmymi valcami. Aktuálne sme testovali model 535d xDrive, ktorý má pod kapotou radový naftový šesťvalec. V minulosti sme vyskúšali 525d xDrive s naftovým štvorvalcom. Rozdiel v zážitku z jazdy je výrazný.
Nenápadná limuzína
BMW radu 5 nie je načačkané auto, ktoré musí za každú cenu do sveta kričať a na seba upozorňovať. Napriek tomu, že testovaný kus bol vybavený balíkom M Šport, ktorý zlepšuje jeho dizajn, dokázalo auto pôsobiť nenápadne.
Tento automobil svojho majiteľa reprezentuje. Nemôže si dovoliť experimentovať, ani byť extrémne výstredný. Dominujú mu svalnaté línie doplnené o elegantné tvary. Okrem toho ide o poriadny kus auta. Na dĺžku meria takmer 5 metrov. Avšak ulicou dokáže ladne preplávať bez toho, aby sa za ním väčšina ľudí otočila. Pozornosť zaujme len tých ľudí, ktorí sa o autá zaujímajú.
Na prvý pohľad na auto nie je zrejmé, že už môže začať chodiť do školy a teda, že prekročilo šiesty rok svojho života. Nadčasový dizajn automobil rozhodne má. Avšak vek je možné badať na niektorých detailoch.
Vo vnútri veľkoryso aj skromne
Aby sme neskĺzli len do roviny chválospevov na vynikajúce auto, musíme byť aj kritickí. Aj najväčšia kritika pochádza z interiéru. Nespokojnosť prichádza najmä zo zadnej časti. Miesta pred zadnými sedadlami je až trápne málo. Skutočne na rozmery automobilu by ho mohlo byť oveľa viac. Je to však daň za to, že „päťka“ má primárne poháňanú zadnú nápravu a aj xDrive väčšiu časť výkonu posiela dozadu. Priestorovo náročná konštrukcia tak ukrajuje miesto na nohy cestujúcich vzadu.
Ak za sebou sedia dvaja ľudia s priemernými postavami, musia pristúpiť ku kompromisom. Tento fakt však obmedzuje aj ľudí vpredu, keďže stredový panel, ktorý je orientovaný na vodiča, je skutočne masívny.
Na druhej stane však sedačky sú vynikajúce. Aj zadní cestujúci majú k dispozícii dostatočne dlhé a pohodlné sedáky. Bočné vedenie predných sedadiel je možné upravovať. Vďaka tomu si sedadlá dokážu telo pekne obchytiť.
Z praktického hľadiska by sme do interiéru asi nevolili bielu kožu. Platí to však všeobecne. Biela koža si vyžaduje častejšiu starostlivosť, pretože najmä sedačka vodiča môže už po niekoľkých tisícoch kilometrov pôsobiť špinavým dojmom.
To najlepšie z naftového sveta
Pod označením 535d sa ukrýva 3,0 litrový radový šesťvalec spaľujúci naftu s výkonom 313 koní a maximálnym krútiacim momentom 630 Nm! Ide o druhú najsilnejšiu verziu tohto agregátu. V tejto konfigurácii automobil zrýchli na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Toto sú údaje, ktoré patria do lahôdkového sveta automobilov. Nie každý vodič by vedel využiť a skrotiť výkon tohto motora aj napriek tomu, že na neho dohliadajú elektronickí strážcovia. Pre týchto ľudí BMW pripravilo slabšiu verziu tohto agregátu s výkonom 258 koní.
Daný motor je však to pravé, čo BMW má mať pod kapotou. Prebytok krútiaceho momentu pri akejkoľvek situácii je absolútne podmanivý. Kedykoľvek si vodič zmyslí, môže zrýchľovať. Navyše spod kapoty prichádza zvuk, ktorý je ako hlboký šepot zbraní. Automobil s týmto motorom dokáže na ceste hľadať len ťažko rovnako zdatného súpera.
Pohonná jednotka navyše spolupracuje s 8 stupňovým automatom s hydrodynamickým meničom. Žiadna dvojspojka v ponuke nie je, no BMW vypiplalo prevodovku do takej úrovne, že ani ju nepotrebuje. Na diaľnici pri štandardnej rýchlosti automobil netočí ani 2-tisíc otáčok.
Navyše spotreba tohto auta je obdivuhodná. Ale v pozitívnom slova zmysle. V priemere sa s autom dá jazdiť so spotrebou 8 l/100 km. Mimo mesta môže spotreba klesnúť aj pod 7 litrov. V meste je spotreba 9,5 l/100 km absolútne prijateľná. Všetky údaje o spotrebe sme navyše dosiahli so zimnými pneumatikami v teplotách okolo 12 stupňov. A to stále hovoríme o motore, ktorý má 313 koní.
Emócie cez volant
Jazdnými vlastnosťami patrí BMW radu 5 k absolútnej špičke. Aj napriek tomu, že pohotovostná hmotnosť vozidla dosahuje 1 915 kg, prejazd zákrut je možný obdivuhodnými rýchlosťami. Na druhej strane však vyššiu váhu auta cítiť.
Pohon všetkých kolies xDrive funguje príkladne. Štandardne posiela 75 percent výkonu na zadné kolesá a preto má vodič pri jazde pocit, že riadi auto s pohonom zadku. Automobil má navyše ideálne rozloženie hmotnosti a preto je mimoriadne stabilný.
Spolu s podvozkom sa k dokonalosti blíži aj riadenie, ktoré je ostré a presné. Dokonca ani parkovanie s týmto autom nie je žiadna tragédia. Vďaka nízkemu polomeru otáčania je možné s autom vmanévrovať do úzkych priestorov so skutočnou ľahkosťou.
Kritika však smeruje k jazdným režimom. Škoda, že automobil si zvolený jazdný režim nepamätá aj po odstavení vozidla. V podstate, kto chce jazdiť v športovom režime, musí si ho stále aktivovať. To isté platí aj o režime „Eco Pro“.
Reakcia adaptívnych tlmičov na zmenu jazdného režimu navyše nie je až taká výrazná, ako by mohla byť. Napriek tomu však v športovom režime je podvozok tvrdší, prevodovka agresívnejšia a riadenie tuhšie. „Comfort“ a „Comfort+“ sú zase ideálne pre každodenné používanie. Možno aj preto sa po prebudení auta opäť objaví práve komfortný režim. Ekologický režim má zase za úlohu šetriť palivo. V rámci toho dokáže napríklad pri jazde vyradiť rýchlosť na neutrál a eliminovať brzdný účinok motora.
V noci vodičovi pomáhajú LED svetlá, ktoré vedia „vyrezávať“. To znamená, že diaľkové svietenie je aktívne omnoho dlhšie ako u bežných svetiel. Svetlomety dokážu vypínať a zapínať jednotlivé segmenty tak, aby neosvetľovali oproti alebo pred autom idúce vozidlá. Ostatné oblasti cesty, kde nie sú žiadne vozidlá, sú osvetlené diaľkovými svetlami.
Záver
BMW radu 5 nie je lacná záležitosť, no kto sa už odhodlá zaplatiť vysokú cenu, dostane auto bez kompromisov. BMW si hlavne rado nechá priplatiť za šesťvalec. Najlacnejšie môžete rad 5 získať za 43 450 eur. Ide o najslabší naftový štvorvalec. Najlacnejší naftový šesťvalec však stojí už 55 750 eur. Áno, môžete mať toto auto aj so štvorvalcovým motorom, ale niečo mu chýba. Rozdiel je znateľný. Ako keby bolo vykastrované.
Základná cena testovaného modelu je však až 64 650 eur. Napríklad balík M Šport môže stáť až 5 154 eur alebo adaptívne tlmiče až 3 728 eur. Ale plakať nad drahou príplatkovou výbavou nemeckých áut všeobecne nemá význam, pretože už takmer patrí k miestnemu folklóru.
Výhodou šesťvalcových BMW spaľujúcich naftu je fakt, že si pomerne dobre držia hodnotu. Na trhu s jazdenými automobilmi sú práve tieto verzie žiadanejšie a teda aj cenu si uchovávajú lepšie.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 907 |
Šírka (mm) | 1 860 |
Výška (mm) | 1 464 |
Rázvor (mm) | 2 968 |
Objem batožinového priestoru | 520 l |
Objem palivovej nádrže | 70 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 915 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový šesťvalec s dvojitým preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 2 993 cm3 |
Výkon | 230 kW (313 k ) pri 4 400 ot./min |
Max. krútiaci moment | 630 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 5,1 s |
Spotreba (kombi) | 6,0 – 5,6 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,9 l/100 km |
Emisie CO2 | 157 – 147 g/km |