Test: Dacia Sandero 1,6i Lauréate

05.10.2008 07:51
Dacia Sandero
Od vysokého Sandera s jednoduchou konštrukciou podvozku nemožno očakávať bravúrne prejazdy zákrut. No v porovnaní s cenovými súpermi je na tom dobre. Autor:

Je vôbec možné, aby ste za necelých 300-tisíc korún kúpili nové päťdverové auto veľkosti Fiatu Grande Punto, so štvorvalcovým motorom objemu 1,6 litra, klimatizáciou či palubným počítačom a pritom sa s ním nehanbili vyjsť z garáže? Dacia modelom Sandero dokázala, že sa to dá.

V novom Sandere koluje oveľa viac francúzskej krvi ako v staršom Logane. Navyše má karosériu hatchback, ktorú Európania jednoducho milujú.

Exteriér

Cenoví konkurenti typu Chevrolet Aveo či Fiat Panda pri ňom vyzerajú len ako mladší dorast. S dĺžkou karosérie 4020 mm a rázvorom 2,6 metra jednoducho nemá priameho súpera. S populárnym Loganom zdieľa až 70 percent komponentov, no oveľa lepšie maskuje svoj „robotnícky“ pôvod. Nie je to síce žiaden krásavec, ale v cenovej hladine od 210 000 do 290 000 korún by ste tak či tak  len ťažko hľadali niečo, čo možno nazvať štýlové alebo trendy. Ak aj áno, asi by ste skončili niekde pri biedne vybavenom Suzuki Swift alebo neporovnateľne menšom Renaulte Twingo. Sandero ponúka priestor aj vybavenie a pritom sa snaží dať najavo, že sa ho dotkla ruka dizajnéra. Vidno to napríklad na trojuholníkových bočných prelisoch či moderných predných svetlách zabiehajúcich hlboko do blatníkov a prednej kapoty.

Interiér

Aj interiér je o krok ďalej ako Logan. Tvrdých plastov sa Sandero síce nezbavilo, no palubná doska je vyhotovená z viacerých druhov materiálov, prístrojový panel a volant pôsobia celkom „dospelácky“ a výplne dverí s masívnymi rukoväťami dávajú zabudnúť, že hlavným parametrom pri vývoji bol boj o redukciu ceny a nákladov.

Už v základnej verzii za 210 000 korún majú cestujúci k dispozícii nadpriemernú ponuku priestoru. Šírkou vo výške ramien konkuruje Sandero napríklad Renaultu Mégane a vďaka výške 1534 mm sa hravo vyrovná aj s osobami vyššieho vzrastu. Ak by ste sa aj na niečo sťažovali, skúste presadnúť do Chevroletu Matiz alebo  Fiatu Panda, mimochodom drahších, ako je Sandero.

Podobne je to s kufrom. Tristodvadsať litrov je o 20 viac, ako má Fabia, alebo o 50 viac, ako ponúka Ford Fiesta. Škoda len, že po sklopení zadných delených operadiel nedokáže Sandero vytvoriť vodorovný úložný priestor. 

Ergonómia  a vybavenie

V porovnaní s Loganom zlepšila ergonómiu ponuka výškovej regulácie volantu, takže si tu ľahko nájdete vhodnú polohu. Sedadlá by mohli ponúknuť lepšiu bočnú oporu, no na druhej strane sú dostatočne široké a pohodlné. Sympatické je, že nielen vpredu, ale aj vzadu nájdete plnohodnotné sedačky a operadlá s príjemným sklonom. Ovládače na stredovej konzole  a autorádio v samostatnej schránke síce pripomínajú staršie časy, no na funkčnosti im to neuberá. Výčitka smeruje len k príliš nízko umiestnenému panelu klimatizácie a nepresnému radeniu s dlhými dráhami. Naproti tomu je volant dostatočne robustný a príjemný na dotyk.

Vybavením si to môže najvyššia úroveň Lauréate pokojne rozdať s renomovanými značkami. V sérii sú dva airbagy, posilňovač riadenia, palubný počítač, audio s CD, elektricky ovládané predné okná a zrkadlá či centrálne uzamykanie. A za klimatizáciu dáte necelých 16 000 korún. Aj tak vám ešte do 300 000 ostane rezerva. V prípade slabšieho motora viac ako 20 000 Sk.

Motor a prevodovka

Do Sandera sa dostali zatiaľ len staršie osemventilové štvorvalce Renaultu. No zato majú objem 1,4 a 1,6 litra, čo je v triede tristotisícových áut skôr rarita ako pravidlo. Výkon 55, respektíve 64 kW zodpovedá reáliám spred desaťročia, ale práve vďaka kubatúre dokážu ponúknuť dostatok krútiaceho momentu a pružnosti už pri nízkych otáčkach. Takže v dynamike Sandero nijako nezaostáva za trojvalcami či maloobjemovými štvorvalcami cenovej konkurencie.

Ak však plánujete so Sanderom rodinné dovolenky v plnej zbroji, väčšia jednašestka sa určite hodí. Motor je pri voľnobežných otáčkach tichý, no so stúpajúcou ručičkou otáčkomera pri akcelerácii dáva o sebe predsa len vedieť. Po čase ho však prehluší aerodynamický hluk, ktorý nie je práve silnou stránkou tohto modelu. Daňou za vyššiu hmotnosť rozmernej a nie príliš aerodynamickej karosérie je aj o málo väčší apetít po palive. Pri ekonomickej jazde sa však dá priemer udržať do 7,5 litra.

Jazdné vlastnosti

Od vysokého Sandera s jednoduchou konštrukciou podvozku nemožno očakávať bravúrne prejazdy zákrut. No v porovnaní s cenovými súpermi je na tom opäť dobre. Ťaží najmä zo svojho formátu, relatívne veľkého rázvoru a rozchodu kolies, ktorý ho dokáže držať na ceste s dostatočným pocitom istoty a prekvapivo dobre zvládať aj bočný vietor. Jeho najväčšou zbraňou je však komfort odpruženia a vynikajúca akustická izolácia podvozku, ktorou nijako nezaostáva za francúzskymi nárokmi v nižšej strednej triede. Navyše je vďaka väčšej svetlej výške imúnny pred nástrahami veľkomesta. Obrubníky ani nekvalitné cesty mu na rozdiel od mnohých súperov jednoducho nerobia problémy.
 
Účinok posilňovača riadenia je o čosi nižší, než na aký sme dnes zvyknutí. Na druhej strane vám to aj pri vysokých rýchlostiach dáva slušný pocit kontroly nad vozidlom. Brzdy by si však zaslúžili prudší nástup.

Väčšinu nedostatkov Sandera ospravedlňuje jeho očarujúca cena. Dobré auto za pol milióna dokáže totiž vyrobiť každý. Ak však túto sumu vydelíte dvoma, nepotrebujete veľa času, aby ste prišli na to, že v skromnej ponuke rodiny „low cost“ je Sandero absolútnym kráľom. Ak máte stále predsudky proti jeho rumunskému pôvodu, možno sa vám uľaví pri informácii, že na viacerých trhoch nesie na prednej maske logo Renaultu a že prevažná časť vývoja prebiehala vo vývojovom centre automobilky v Paríži.

Sandero je najväčším modelom v rodine tristotisícových áut. Má jednoduchý dizajn, no rozhodne na ňom nájdeme viac dizajnérskej práce ako na sesterskom Logane
 
Aj spracovaním interiéru prekonáva Sandero Logan. Palubná doska, volant či výplne dverí pôsobia oveľa hodnotnejším dojmom.

Výhody:

priestranný interiér a „kufor“
komfort pruženia
solídny výkon
bohaté vybavenie
vynikajúca cena
 
Nevýhody:

vyšší aerodynamický huk
imidž značky
umiestnenie panelu vetrania

Technické údaje:

Model: Dacia Sandero 1,6i Lauréate 
Počet valcov/ventilov: 4/8 OHC 
Objem motora (cm3): 1 598
Výkon (kW/ot.): 64/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 128/3000
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4020/1764/1534
Rázvor náprav (mm): 2588
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 320/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 174
Akcelerácia 0–100 km/h (s): 11,5
Kombinovaná spotreba na 100 km (l): 7,2
Cena: 276 858 Sk

Vybavenie Lauréate (vybrané prvky):

ABS, 2× airbag, predné hmlové svetlá, diaľkové centrálne uzamykanie, posilňovač riadenia, výšková regulácia volantu a sedadla vodiča, palubný počítač, el. ovládané predné okná a spätné zrkadlá, audio s CD.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR