Test: Volvo S60 Cross Country- sedan do terénu

17.04.2016 07:00
Volvo S60 Cross Country
Volvo S60 Cross Country Autor: ,

Volvo prinieslo automobilovému svetu úplne nový štýl vozidla. Sedan S60 na zvýšenom podvozku môže sťažiť život dnes tak obľúbeným automobilom SUV alebo crossoverom. Žiadna iná automobilka sa zatiaľ týmto smerom nevybrala a Švédi sú v tejto oblasti priekopníkmi. Vyskúšali sme S60 s prívlastkom Cross Country a 5 valcovým benzínovým motorom T5, ktorý sa podľa všetkého kvôli emisným limitom pomaly poberá do motorového neba.

Testovaný model je novou myšlienkou pri relatívne dožívajúcej generácii. Volvo S60 v druhom vydaní je na trhu už od roku 2010. Modelový rok 2014 dostal facelift, no je jasné, že väčšinu života má automobil za sebou. Na trhu však existuje V60 Cross Country. Ide o zvýšené kombi. Tak prečo by nemohol v tejto filozofii fungovať aj sedan?

V továrni teda zobrali klasickú S60, upravili podvozok, auto zdvihli a pridali na blatníky plasty. Automobil získal 65 mm navyše a smelo prekonáva niektoré bezzubé mestské crossovery. Jeho svetlá výška dosahuje 201 mm.

Volvo S60 Cross Country sa nezľakne mestských...
Volvo S60 Cross Country sa nezľakne mestských nástrah v podobe obrubníkov ani nespevnených ciest. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Vysoký sedan

Prvý pohľad na auto vzbudzuje rozpaky. Pekný sedan s elegantnými líniami si obliekol montérky a obul gumené čižmy. Chvíľu sme mali pocit, ako keby malo auto vzduchový podvozok a ten bol zdvihnutý na maximum. Ale nie je to tak.

Na zjav auta sa dá zvyknúť po niekoľkých pohľadoch. Zvýšený sedan však pôsobí oveľa mohutnejším dojmom ako jeho nižšia verzia. Zdanie však často klame a teraz to nie je inak. Rozmery okrem výšky ostali nezmenené. Automobil je dlhý 4 638 mm, široký 1 899 mm a vysoký 1 539 mm. Rázvor kolies predstavuje 2 774 mm.

Zvýšený podvozok a plasty zmenili dojem z auta....
Zvýšený podvozok a plasty zmenili dojem z auta. Sedan sa obliekol do pracovného. Autor: Pravda, Martin Majerníček
S60 má určite elegantnejšie línie ako mnohé...
S60 má určite elegantnejšie línie ako mnohé neforemné crossovery. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Vo vnútri sa odohrala len jedna zmena a tou je výhľad smerom von z auta. Posádka sedí vyššie o 65 mm. Oceniť určite treba sedadlá, ktoré sú pohodlné. V testovanom aute zo subjektívneho hľadiska na jednotku hodnotíme čierno hnedú koženú kombináciu.

Na palubnej doske však už vidieť vek auta. Dizajnový štýl, ktorý Volvo už postupne nahrádza, je prekonaný. Stredový panel obsahuje príliš veľa tlačidiel, časť z nich je navyše v štýle mobilného telefónu. Rovnako tak displej nad nimi dnes už neoslní ani neprekvapí.

Vo vnútri je všetko po starom. Osobne sa nám...
Vo vnútri je všetko po starom. Osobne sa nám páčila farebná kombinácia koženého čalúnenia sedačiek. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Pred vodičom sa však rozprestiera digitálny prístrojový štít, ktorý môže meniť grafiku. Jeho súčasťou je aj systém rozpoznávania značiek, ktorý však má svoje detské chyby. Často ukazuje rýchlosť, ktorú už križovatka alebo trochu horšie umiestnená značka zmenila.

Cestujúci na zadných sedadlách majú aj napriek pohonu všetkých kolies dostatok priestoru na nohy aj na hlavu. Z hľadiska komfortu sa o nich postarajú vyhrievané sedadlá alebo výduchy ventilácie umiestnené v B-stĺpikoch.

Stredový panel dnes už nemôžeme označiť za...
Stredový panel dnes už nemôžeme označiť za moderný. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Čo sa týka praktickosti, tak sedan tradične za kombi zaostáva. Do kufra sa zmestí 380 litrov batožiny. Zadné sedačky je možné sklopiť, no vzniká len obmedzený priestor smerom dopredu. Menej rozmerné a dlhšie predmety však odviezť v tomto aute nie je problém.

Praktickosť sedanu je tradične obmedzená.
Praktickosť sedanu je tradične obmedzená. Autor: Pravda, Martin Majerníček
Pre bežnú batožinu je však miesta dostatok.
Pre bežnú batožinu je však miesta dostatok. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Jazda sa nezmenila

Očakávali sme, že zvýšený podvozok bude mať vplyv na jazdné vlastnosti. Predsa len, ťažisko išlo o niečo vyššie a Volvo mohlo podvozok nastaviť mäkšie. Prívlastok Cross Country však za volantom takmer necítiť.

Posádka aj vodič sa však cítia doslova ako v SUV. V porovnaní s inými sedanmi sa v tomto Volve sedí o poznanie vyššie. Svetlá výška v tomto prípade dosahuje 201 mm. Automobil sa však na ceste príliš nenakláňa a jeho prejav je úplne normálny. Riadenie je primerane presné a posádku v sedadlách podrží dobré bočné vedenie. Až prekvapujúca je však tvrdosť podvozka. Nerovnosti posádka cíti viac, akoby si zaslúžila. Rovnako aj od kolies do kabíny dolieha hluk.

Volvo nastavilo podvozok pomerne tvrdo....
Volvo nastavilo podvozok pomerne tvrdo. Priechodnosť terénom zabezpečuje svetlá výška 201 mm. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Vďaka svojim proporciám vozidlo zvláda prejazdy aj ľahkým, prípadne stredným terénom bez ohrození. V meste sa táto S60 už nemusí báť o spodnú časť svojho predného nárazníka. Obrubníky nie sú žiadnym problémom. Parkovanie tohto auta je však určite jednoduchšie ako parkovanie bežného SUV.

Pri cúvaní pomáha kamera. Displej však trochu...
Pri cúvaní pomáha kamera. Displej však trochu skresľuje a deformuje pohľad. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Legenda pod kapotou

Volvo je známe svojimi radovými päťvalcami. Bohužiaľ, v súčasnosti môžeme vidieť, že od týchto motorov v nových typoch postupne upúšťa. Môžu za to najmä prísne emisné limity, ktoré potrebujú, aby v laboratórnych podmienkach vozidlá produkovali čo najmenej emisií.

Táto S60 však päťvalec ešte môže mať. Benzínovou T5 bol vybavený aj testovaný automobil. Výkon 254 konských síl pochádzal z objemu 2,5 litra a prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky putoval na kolesá oboch náprav.

Benzínový päťvalec ponúka skutočne rýchle...
Benzínový päťvalec ponúka skutočne rýchle zvezenie. Doslova až športové. A to sa ku Cross Country práve nehodí. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Určite viac by sme tento motor prijali v obyčajnej S60, no aj zvýšený sedan s ním zrýchľoval s radosťou a ľahkosťou. Krútiaci moment je dostupný v širokom spektre otáčok. 360 Nm pohonná jednotka dodáva od 1 800 do 4 200 otáčok. Stlačenie plynového pedálu v tomto prípade znamená promptnú odozvu a charakteristický zvukový prejav. V inom prípade motor takmer ani nepočuť. Jeho kultúra chodu je veľmi dobrá.

Volvo hovorí o kombinovanej spotrebe 8,5 l/100 km. Prekvapivo, oficiálne údaje nie sú ďaleko od pravdy. S60 Cross Country sa v kombinovanej prevádzke zmestí do spotreby okolo 9,3 l/100 km. V meste však treba počítať s dvojciferným odberom. Väčšina ľudí pravdepodobne siahne po naftových agregátoch.

Testovanú pohonnú jednotku je možné kombinovať...
Testovanú pohonnú jednotku je možné kombinovať len so 6 stupňovým automatom. Škoda. Lepšie by sa k nej hodil manuál. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Automatická šesťstupňová prevodovka už vzhľadom na svoj vek nepatrí k najlepším. Z hľadiska hladkosti radenia, prípadne logiky výberu jednotlivých prevodových stupňov sú dnes na trhu už aj lepšie kúsky. Aj samotné Volvo má lepšie automaty.

Záver

Bežné SUV alebo crossovery sa počas svojho života do terénu takmer nedostanú. A ak áno, ich schopnosti v ňom sú značne obmedzené kvôli malej svetlej výške. Dennodenne však svojich majiteľov otravujú pri parkovaní, pretože ich rozmery sú robustnejšie. A práve všetky tieto nedostatky odstraňuje S60 Cross Country. Cez týždeň sa vie správať civilizovane v meste takmer ako obyčajný sedan a počas víkendu brázdiť nespevnené cesty.

Stredový panel vie meniť grafiku. S nastavením...
Stredový panel vie meniť grafiku. S nastavením auta však nerobí nič. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Pod kapotu tohto auta by sme však určite radšej zvolili naftový motor. Benzínový päťvalec je pripravený zrýchľovať a jazdiť športovo. No Cross Country určite nevzniklo kvôli športovému vyžitiu vodiča.

Volvo daný typ ponúka na naftovým štvorvalcom a dokonca aj s päťvalcom. Okrem 6 stupňového automatu je v ponuke aj 6 stupňový manuál, alebo 8 stupňová automatická prevodovka. S naftovým štvorvalcom začína cenovka daného auta na hodnote 41 620 eur. S piatimi valcami spaľujúcimi naftu stúpa hodnota vozidla na 46 020 eur a cenovka testovanej benzínovej verzie začína na 48 620 eurách.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 638
Šírka (mm) 1 899
Výška (mm) 1 539
Rázvor (mm) 2 774
Objem batožinového priestoru 380 l
Objem palivovej nádrže 67,5 l
Pohotovostná hmotnosť 1 757 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový radový päťvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 2 497 cm3
Výkon 187 kW (254 k ) pri 5 400 ot./min
Max. krútiaci moment 360 Nm pri 1 800 – 4 200 ot./min
Prevodovka 6-stupňová automatická
Pohon AWD
Max rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,0 s
Spotreba (kombi) 8,5 l/100 km
Spotreba (test) 9,3 l/100 km
Emisie CO2 198 g/km

Ceny

Predajná cena modelu 41 620 EUR
Cena testovaného auta 58 810 EUR
Volvo
		S60 Cross
		Country
Volvo S60
		Cross
		Country
+34Volvo S60 Cross
		Country

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Volvo #Volvo S60 Cross Country #T5
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek