Test: BMW X1 18d sDrive- prémiovo do priemeru

08.05.2016 07:00

BMW X1 urobilo veľký medzigeneračný skok. Najdiskutovanejšou novinkou je pohon prednej nápravy. Kým fanúšikovia značky plačú, my teatrálni nebudeme. Ide o trend automobiliek, ktoré opúšťajú svoje tradície s cieľom šetrenia nákladov. Myslíte si, že bežnému majiteľovi typu X1 prvej generácie záležalo na tom, či motor roztáča zadné kolesá? Asi nie, aj tak si pre istotu kúpil xDrive.

Kto poznal prvú generáciu, ten spozná na prvý...
Kto poznal prvú generáciu, ten spozná na prvý pohľad aj druhú. Autor: Pravda, Martin Majerníček

BMW X1 nie je auto, ktoré by si ľudia kupovali práve kvôli možnosti pretáčať zadné kolesá. Výrobca si preto povedal, že nebude vytvárať konštrukčne náročné riešenia a druhá generácia auta dostala novú platformu. Pohon všetkých kolies xDrive zachovaný ostal, no bez neho motor posiela výkon dopredu.

Nie je dôvod však smútiť za časmi minulými. Prémiový pocit ostáva a nemecká cenovka tiež. Druhá generácia s označením F48 vystriedala prvú X1 v roku 2015 po 7 rokoch. Ide o najmenší model z radu „X“, ktorý je vo svete pomerne populárny. BMW z prvej generácie od roku 2009 do septembra 2013 predalo približne pol milióna kusov.

BMW predstavilo druhú generáciu X1 v roku 2015.
BMW predstavilo druhú generáciu X1 v roku 2015. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Zmena smerom ku kompaktnosti

Dizajnéri sa pustili do malej revolúcie, z ktorej vznikla evolúcia. Obe autá sú na prvý pohľad príbuzní. Novinka však pôsobí kompaktnejšie. X1 dokonca ani nevyzerá ako SUV alebo crossover. Neskúsené okolo by si ju dokázalo pomýliť s prerasteným kom­bi.

X1 je teraz až príliš nenápadná, až príliš...
X1 je teraz až príliš nenápadná, až príliš seriózna. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Nová generácia je však až príliš nenápadná. Chýba jej niečo charakteristické, niečo, čo pripúta pohľady ľudí. Novinka sa totiž zaradila do kategórie neviditeľných áut, ktoré na parkoviskách a cestách s ľahkosťou prehliadneme.

Nízky vek auta môžeme vidieť na predných svetlách. Kto sa autám nevenuje, ten by si mohol myslieť, že v porovnaní s minulou generáciou ide len o väčší facelift. Zmenili sa však aj proporcie auta a kapota je kratšia.

Dramatické svetlá dodávajú autu dynamický vzhľad.
Dramatické svetlá dodávajú autu dynamický vzhľad. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Príplatkové vnútro

Interiér automobilu je nový. Ako prvé určite zo subjektívneho hľadiska vyzdvihneme červené akcenty na palubnej doske alebo sedadlách. Ide o veľmi príjemnú vizuálnu vložku, ktorú by sme však skôr čakali v nejakom ostrejšom modeli.

Červená farba je príjemným spestrením, avšak...
Červená farba je príjemným spestrením, avšak očakávali by sme ju v dynamickejšom modeli. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Po nastúpení nás však privítali veľmi príjemné sedačky, pochádzajúce z radu 2 Active Tourer. Sedadlá majú možnosť dofukovania bočníc a teda vodič spolu so spolujazdcom sa vedia do nich pekne zakliesniť. Opäť zo subjektívneho hľadiska ide o jedny z najlepších sedadiel, aké sme v poslednej dobe mali možnosť vyskúšať. Avšak vieme si predstaviť, že objemnejšie postavy by mali problém sa do nich zmestiť práve na šírku.

Testovaná X1 nemala na palube najvyššiu výbavu a bolo to vidieť. Už dávno sme v BMW nevideli na prístrojom štíte behajúcu hardvérovú ručičku, ktorá oznamuje aktuálnu spotrebu. Rovnako ani displej navigácie a informačno-zábavného systému určite nekorešpondoval s prémiovým charakterom auta.

Vypracovanie interiéru je kvalitné a posádka si...
Vypracovanie interiéru je kvalitné a posádka si môže užívať pohodlné sedadlá. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Použité materiály a vypracovanie však boli na správnej úrovni. Navyše počas jazdy vo vozidle vládlo príkladné ticho. Nový druh pohonu uvoľnil aj trochu miesta pre zadných cestujúcich, ktorí môžu cestovať pohodlnejšie. Na nohy majú v porovnaní s minulou generáciou o 37 mm priestoru viac. Taktiež do batožinového priestoru sa zmestí 505 litrov. Pod dvojitým dnom kufra je navyše ďalší priestor. Po sklopení zadných sedadiel rastie objem na 1 550 litrov.

Pred zadnými sedadlami je o 37 mm viac miesta.
Pred zadnými sedadlami je o 37 mm viac miesta. Autor: Pravda, Martin Majerníček
Batožinový priestor odvezie 505 litrov.
Batožinový priestor odvezie 505 litrov. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Tiché kone s malou spotrebou

Označenie testovaného auta 18d naznačovalo, že daná X1 patrí k tým slabším. Pod kapotou celý týždeň v utajení pracoval dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 150 koní a maximálnym krútiacim momentom 330 Nm. Podľa oficiálnych údajov X1 s touto pohonnou jednotkou jazdí maximálne rýchlosťou 205 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchľuje za 9,2 sekundy.

O motore sme celý týždeň nepočuli. Len sme...
O motore sme celý týždeň nepočuli. Len sme vedeli, že tam je, lebo ubúdalo z nádrže a auto išlo. Príkladné odhlučnenie. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Automobil sa vyznačuje skutočne tichým chodom motora, ktorý takmer nie je počuť ani vo vysokých otáčkach. Naozaj je prekvapivo dobre odhlučnený. Do interiéru navyše neprenikajú ani žiadne vibrácie.

Žiadny masívny ťah od pohonnej jednotky však nemožno čakať. Vrchol krútiaceho momentu je položený nízko, už pri 1 750 otáčkach. Motor teda nemá zmysel vytáčať. Postupne, ako sa ručička otáčkometra blíži k červeným číslam, motor citeľne stráca svoje nadšenie. BMW X1 s touto pohonnou jednotkou ponúka len priemernú dynamiku.

Hardvérovú ručičku ukazujúcu aktuálnu spotrebu...
Hardvérovú ručičku ukazujúcu aktuálnu spotrebu sme v novej X1 rozhodne nečakali. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Na druhej strane však agregát ponúka priaznivú spotrebu. Auto vážiace viac ako 1,5 tony v meste dokázalo jazdiť so spotrebou 5,8 l/100 km. Diaľničné tempo len mierne prekračovalo hranicu 6 litrov a mimo mesta spotreba vedela klesnúť aj pod 5 litrov. Svoj podiel na tom určite nesie aj 8 stupňový automat taktiež prebratý z radu 2 Active Tourer.

Jazda nesklame

Ak odporcovia predného pohonu čakali, že jazda s X1 roztáčajúcou predné kolesá bude tragédiou, tak budú sklamaní. Ako sme už uviedli, väčšine majiteľov X1 prvej generácie bolo jedno, kam putuje ich výkon. Navyše, slabšia verzia naftového štvorvalca nedáva veľké nádeje na športové hltanie zákrut.

Výrobca preto pri nastavovaní podvozka použil správny mix komfortnosti a tuhosti. Na limite sa, samozrejme, dostaví nedotáčavosť. Riadenie by však mohlo byť o čosi presnejšie a ostrejšie. Problém sa dá čiastočne eliminovať aktiváciou športového režimu.

Autá s pohonom zadnej nápravy sú známe svojou schopnosťou vytáčať predné kolesá do veľkého uhla a teda aj dobrou manévrovateľnosťou. Táto vlastnosť však X1 ostala. A teda budúce majiteľky mamičky sa nemusia báť, že s autom bude na parkovisku problém zaparkovať.

Záver

BMW X1 je aj po novom starý dobrý kabát, ktorý zahreje. Zmenou pohonu však stratilo to svoje dizajnové čaro, kvôli ktorému by o ňom rozmýšľali aj ľudia, ktorí hľadajú niečo viac ako len približovadlo. A presne to sa z novej X1 stalo. Zacúvala do priemernosti. Mohli by sme povedať, že aj vyzrela. Ale čo na tom, keď v zákrutách sa stratila príchuť BMW.

Zadné kolesá už výkon nedostávajú.
Zadné kolesá už výkon nedostávajú. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Na druhej strane žiadna tragédia to nie je. Výrobca veľmi dobre vie čo robí a toto čo vidíme je pravdepodobne výsledok dopytu a požiadaviek majiteľov X1. Stále ide o prémiový crossover, o ktorý je záujem už len preto, že je prémiový a že je crossover. Navyše do karát hrá nízka spotreba a pomerne dobrá pružnosť. Koho už len zaujíma kam ide výkon?

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 439
Šírka (mm) 1 821
Výška (mm) 1 612
Rázvor (mm) 2 670
Objem batožinového priestoru 505/1 550 l
Objem palivovej nádrže 51 l
Pohotovostná hmotnosť 1 505 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 995 cm3
Výkon 110 kW (150 k ) pri 4 000 ot./min
Max. krútiaci moment 330 Nm pri 1 750 ot./min
Prevodovka 8-stupňová automatická
Pohon FWD
Max rýchlosť 205 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9,2 s
Spotreba (kombi) 4,3 l/100 km
Spotreba (test) 5,6 l/100 km
Emisie CO2 114 g/km

Ceny

Základná cena modelu 32 150 EUR
Cena testovaného auta 45 060 EUR
BMW X1 18d
		sDrive
BMW X1 18d
		sDrive
+37BMW X1 18d
		sDrive

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test #BMW #BMW X1 #sDrive
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek