Test: Jaguar XF 20d- prestíž nad zlato

Svet automobilov vyššej strednej triedy sa netočí len okolo nemeckých sedanov. Na trhu je druhá generácia Jaguara XF, ktorá so sebou prináša štýl a auru samotnej značky. Kým vo Veľkej Británii je aj prvá generácia pomerne úspešným modelom, v našich končinách ide takmer o exotiku. Môže sa britsko-indická značka presadiť na trhoch strednej Európy, kde kraľujú autá značiek BMW, Mercedes alebo Audi?

15.05.2016 07:00
2
Jaguar XF prišiel už v druhej generácii. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Jaguar XF 20d Jaguar XF prišiel už v druhej generácii.

Prvá generácia automobilu prišla na trh v roku 2007. Jej predaje z globálneho hľadiska neboli nijak oslnivé. V roku 2011 sa z nej v Európe predalo 16 700 kusov, pričom v kategórii kraľovalo BMW radu 5 s 143 804 p­redanými autami. Značka veľkej mačky sa teda v druhej generácii rozhodla ísť stíhacou jazdou za svojimi konkurentmi. Okrem iného XF poslali na diétu, kde schudlo 190 kilogramov.

Hneď v prvých dňoch som si všimol jeden veľký rozdiel oproti bežným autám vyššej strednej triedy. Kým moje okolie sa už naučilo brať „športovo“ takmer každé auto, o Jaguar bol nebývalý záujem. Vidieť a vyskúšať ho chceli všetci. Malí, veľkí, bohatí aj chudobní chceli obchytkať a previezť sa v Jaguari. Na týždeň sa mi zdvojnásobil počet kamarátov a v niektorých častiach Slovenska na mňa pozerali ako na kozmonauta, ktorý na parkovisku odstavil svoje UFO. Tento efekt napríklad BMW radu 5 nemá.

Jaguar je pripravený pobiť sa o lepšie predajné... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Jaguar XF 20d Jaguar je pripravený pobiť sa o lepšie predajné čísla, ako v minulosti dosiahla prvá generácia XF.

Štíhla mačka

Jaguar XF má atletické tvary. Dizajnéri sa nenechali ovplyvniť popularitou veľkých svalov a mohutných proporcií svojej konkurencie. Jaguar pripravil elegantné auto so štíhlymi proporciami a s prižmúreným pohľadom ako tesne pred útokom.

Štíhle línie autu veľmi pristanú. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Jaguar XF 20d Štíhle línie autu veľmi pristanú.

V porovnaní so svojim predchodcom je dĺžka auta o 7 mm kratšia, no rázvor sa predĺžil o 51 mm, čím sa údajne zväčšil priestor pre cestujúcich v zadnej časti auta. Pozdĺž celého vozidla sa tiahnu čisté línie, ktoré sú vzadu zvýraznené svetlami hlboko zasahujúcimi do bokov. Eleganciu auta podčiarkuje aj dlhý zadný previs.

V celom dizajne auta sa nám podarilo nájsť len jeden rušivý moment a ten sa nachádzal vo vydarenej mriežke chladiča. Výrobca mohol svoj znak pripraviť v trojrozmernom vydaní a neumiestňovať ho ako obrázok za plastový obdĺžnik, ktorý síce slúži pre radarový tempomat, no kazí predok auta. Navyše sa na ňom veľmi dobre zachytával mŕtvy hmyz.

Znak mohol byť aj trojrozmerný. Takto je z neho... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Jaguar XF 20d Znak mohol byť aj trojrozmerný. Takto je z neho lapač hmyzu.

Vzadu je miesta dosť

Keďže Jaguar XF je vozidlo, ktoré má motor uložený vpredu ale výkon presúva až na zadné kolesá, obávali sme sa miesta za prednými sedadlami. V tomto smere však mačka vyhráva nad BMW radu 5. Cestujúci majú skutočne dostatok miesta. V batožinovom priestore nájdeme 540 litrový priestor, čo predstavuje priemer.

Luxus je na palube prítomný, aj keď nedostatky... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Jaguar XF 20d Luxus je na palube prítomný, aj keď nedostatky sa nájdu.

Dizajnéri sa vyhrali aj s interiérom, kde jeho hlavnou črtou je dvojitá línia s dreveným obkladom tiahnuca sa popod čelné sklo. K sedadlám výhrady nemáme. Sú dostatočne pohodlné aj veľké. Zaujímavo je vyriešený aj ovládač automatickej prevodovky, ktorý je oválny a pri štarte sa vysúva.

Rozhodne však nepoteší informačno-zábavný systém. Mnohí mu vyčítajú pomalú odozvu na dotykovej obrazovke s priemerným rozlíšením. Nás skôr mrzelo lacné cvaknutie, ktoré vydávali všetky tlačidlá v jeho okolí po ich použití. Našťastie Jaguar už pripravil nový systém s názvom InControl Touch Pro, ktorý by mal patriť k špičke vo svojej triede. Škoda, že novinku výrobca nepriniesol hneď pri uvedení novej generácie.

Displej spolu s tlačidlami patria k... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Jaguar XF 20d Displej spolu s tlačidlami patria k podpriemeru. Jaguar už pripravil nový systém.
Nepraktické je zapínanie vyhrievania alebo... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Jaguar XF 20d Nepraktické je zapínanie vyhrievania alebo vetrania sedadiel. Postup je minimálne dvojkrokový.

Automobil mal na palube prítomný aj plnohodnotný head-up displej, ktorý premieta informácie o jazde priamo do zorného poľa vodiča. Aj v tomto prípade nešlo o najlákavejšiu grafiku, no svoju funkciu displej plnil veľmi dobre.

Malú výhradu máme aj k signalizácii otvoreného batožinového priestoru. Pri jednom z odjazdov sa po stlačení tlačidla na veku batožinového priestoru piate dvere nezatvorili. Dozvedeli sme sa o tom až po niekoľkých desiatkach metrov po decentnom upozornení vodiča kamiónu a pohľade do stredného spätného zrkadla. Jaguar by v tomto mohol byť trochu dôraznejší voči roztržitým a zábudlivým ľuďom.

Vzadu sa však posádka rozhodne tlačiť nemusí aj... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Jaguar XF 20d Vzadu sa však posádka rozhodne tlačiť nemusí aj napriek pohonu zadných kolies.

Mačka pre šoférov

Jaguar XF je našťastie auto pre ľudí, ktorí radi šoférujú. Výrobca sa nechce tejto vlastnosti vzdať, o čom svedčí aj koncepcia motor vpredu a pohon vzadu. Vďaka využitiu hliníka je automobil v porovnaní s predchodcom ľahší o 190 kg, čo je cítiť najmä za volantom.

Ľahkosť auta spoznáte pri prejazde zákrut, kedy je auto agilné a s radosťou počúva povely od riadenia. Navyše je dobre vyvážené a teda v zákrutách vodiča nečaká boj s nerovnomerne rozloženou hmotnosťou. Riadenie síce veľa spätnej väzby nedáva, no je presné.

Jazdné vlastnosti majú vylepšiť aj jednotlivé jazdné režimy. Keďže však testované auto nebolo vybavené adaptívnym podvozkom, tak pri dynamickom režime došlo len k miernej úprave tuhosti riadenia a radenia jednotlivých stupňov. Osemstupňový automat radil pomerne hladko. Občas sa však stalo, že nemal zaradený najvhodnejší prevodový stupeň. Vodič však určite ocení dlhý posledný stupeň, ktorý šetrí palivo na diaľnici.

Nový motor má svoje muchy

Nová generácia dostala pod kapotu dvojlitrový naftový štvorvalec, ktorý nahradil pohonnú jednotku s objemom 2,2 litra. V silnejšej verzii dosahuje výkon 180 koní a 430 Nm krútiaceho momentu.

Dvojlitrový naftový motor je pod kapotou XF... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Jaguar XF 20d Dvojlitrový naftový motor je pod kapotou XF nováčikom.

Problém je však v tom, že od Jaguara každý čaká, že vo výkone nebude robiť kompromisy a keď sa mu zachce, tak pokojne vytrhne zadnými kolesami kus asfaltu. V tomto prípade to však tak rozhodne nie je. Platí presne to isté, čo sme skonštatovali pri teste BMW 525d. Motor je výkonovo tak na hranici akceptovateľnosti prestíže, ktorú značka a segment auta so sebou nesú.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 8,1 sekundy, čo nie je žiadna tragédia. Horšie je to pri pružnosti, kedy pohonnej jednotke jednoducho chvíľu trvá kým sa pozbiera a začne zrýchľovať. Aj napriek tomu však určite pôjde o jednu z najobľúbenejších motorizáciách v type XF. Trojlitrový naftový šesťvalec s krútiacim momentom až 700 Nm dokáže autom pohnúť určite viac.

Spotreba sa pohybuje na dobrých hodnotách. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Jaguar XF 20d Spotreba sa pohybuje na dobrých hodnotách.

Menší motor sa však odvďačí dobrou spotrebou. Priemerne sa s vozidlom dá na 100 km spotrebovať 6,5 litra nafty. Mimo mesta pri troche snahy nie je problém prekročiť zo spodnej strany hranicu 6 litrov, pri naháňaní sa po diaľnici a pri jazde po meste stúpa spotreba nad 7 litrov.

Kultúra chodu pohonnej jednotky rozhodne nie je dobrá. Otrasy a vibrácie agregátu sú jednoducho na túto triedu príliš silné. Najviac znateľné boli, keď sa k slovu dostal štart stop systém. Pri vypínaní a štartovaní motora dokázala pohonná jednotka doslova jemne zatriasť celým autom.

Záver

Jaguar XF prináša do segmentu vyššej strednej triedy čerstvý vzduch. Dáva alternatívu a osloví klientelu, ktorá do garáže nevyhnutne nechce auto z posilňovne. U nás si so sebou navyše nesie takú dávku prestíže, ktorú jeho nemecká alebo švédska konkurencia nemá. Predsa len stretnúť Jaguar je u nás zriedkavejší jav, ako naraziť na Audi. Jaguar urobil veľký krok vpred, no ešte stále má na čom pracovať.

Jaguar XF to bude mať v tvrdej konkurencii... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Jaguar XF 20d Jaguar XF to bude mať v tvrdej konkurencii ťažké. V porovnaní so svojim predchodcom bude podľa nás úspešnejší.

Prestíž je navyše skombinovaná s dobrými jazdnými vlastnosťami. Pozor však na zvolávacie akcie, ktoré na auto výrobca už vyhlásil. Naftový dvojliter môže mať napríklad problém s odpájaním hadičky s naftou od palivového filtra. Každopádne odporúčame objednať si nový informačno-zábavný systém.

Taktiež stojí za zváženie silnejší motor. Ak predsa len chcete dvojlitrový motor, tak aspoň ten so 180 konskými silami. Slabšia verzia už je pre auto skutočne nedostatočná. Najlacnejší Jaguar XF môžete kúpiť za 42 521 eur. Najlacnejší naftový šesťvalec má cenovku 62 748 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 954
Šírka (mm) 2 091
Výška (mm) 1 457
Rázvor (mm) 2 960
Objem batožinového priestoru 540 l
Objem palivovej nádrže 66 l
Pohotovostná hmotnosť 1 595 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 999 cm3
Výkon 132 kW (180 k ) pri 4 000 ot./min
Max. krútiaci moment 430 Nm pri 1 750 – 2 500 ot./min
Prevodovka 8-stupňová automatická
Pohon RWD
Max rýchlosť 218 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 8,1 s
Spotreba (kombi) 4,3 l/100 km
Spotreba (test) 6,5 l/100 km

Ceny

Najnižšia cena modelu 42 521 EUR
Základná cena testovaného modelu 49 214 EUR
Cena testovaného modelu 71 800 EUR
Jaguar XF 20d
Jaguar XF 20d
+41Jaguar XF 20d

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
2 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Jaguar #Jaguar XF #Jaguar XF 20d
Články podľa značiek