Test: BMW 730d xDrive- absolútnosť

29.05.2016 07:00

BMW radu 7 je vrchol ponuky nemeckej značky. V roku 2015 automobilka začala predávať nový a zároveň šiesty vrchol svojej existencie, ktorý verejnosti predstavila na autosalóne vo Frankfurte. Hranice boli posunuté opäť o niečo ďalej. Rad 7 s generačných označením G11 môže začať kraľovať vládnym a manažérskym flotilám.

Robustné tvary radu 7 nie sú ochudobnené ani o...
Robustné tvary radu 7 nie sú ochudobnené ani o dynamické línie. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Mohlo by sa zdať, že pre obyčajného človeka je dané auto bezvýznamné. Cenovka tohto BMW sa s absolútnou ľahkosťou prehupne cez hranicu 100-tisíc eur a následne noblesne pokračuje k hranici 200-tisíc, ktorá tiež nie je neprekonateľnou prekážkou. Mohlo by sa dokonca zdať, že bežnú strednú triedu môže auto doslova provokovať, keďže na Slovensku zväčša parkuje pred Úradom vlády SR.

Bez takýchto automobilov by sme však len veľmi ťažko v hatchbackoch nižšej strednej triedy mohli stretávať nové prvky výbavy, o ktorých sa nám pred niekoľkými rokmi ani nesnívalo. Sú to práve luxusné vozidlá, ktoré sú priekopníkmi nových technológií. Dôvodom je totiž ich prvotná vysoká cena, ktorú zaplatia len majitelia takýchto áut. A vďaka nim dôjde k zlacneniu nových technológií až do takej miery, že o niekoľko rokov ich výrobcovia montujú aj to tých najlacnejších vozidiel.

Novinky odtiaľto možno budú už o pár rokov u...
Novinky odtiaľto možno budú už o pár rokov u vás v garáži. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

BMW radu 7 navyše nie je žiadny nováčik vo svete priekopníkov. Prvá generácia začala z výrobných liniek schádzať už v roku 1977. Druhá generácia mala ako prvá na svete HID svetlá (xenóny) a na jej palube sa objavila aj trakčná kontrola.

Dizajnové BMW

Napriek tomu, že bavorská automobilka posúva hranice luxusu a technológií stále ďalej, v dizajnovej oblasti taká odvážna nie je. Nemci jednoducho nemenia to, čo je úspešné. Namiesto revolúcie pri každej jednej generácii volili radšej jemnú evolúciu. A inak to nie je ani v tomto prípade.

Auto je dlhé viac ako 5 metrov.
Auto je dlhé viac ako 5 metrov. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

V podstate ide o limuzínu, ktorá dokáže byť celkom slušne nenápadná. Samozrejme, budí rešpekt a na ceste si ju nepomýlite. Ak však uvážime cenu, tak rad 7 extréme nápadný rozhodne nie je. Dynamika a elegancia je však samozrejmosťou. Väčšie prekvapenia pre bežných smrteľníkov sa nachádzajú vo vnútri.

Gestá pre lepšie ovládanie

Vo vnútri „sedmičky“ vládne luxus. Možností individualizácie môžeme počítať v desiatkach. V podstate ide o klasický BMW interiér, kde ergonómia hrá hlavnú úlohu. Automobilka však prišla s novinkou v podobe ovládania informačno-zábavného systému formou gest.

Točením prsta zvyšujete alebo znižujete...
Točením prsta zvyšujete alebo znižujete hlasitosť rádia. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc
A takto preladíte stanicu na rádiu.
A takto preladíte stanicu na rádiu. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc
A keď ste zvedaví na okolie pri vašom aute,...
A keď ste zvedaví na okolie pri vašom aute, stačí urobiť toto. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Zatočenie prsta pred palubou doskou spôsobí zvýšenie alebo zníženie hlasitosti rádia. Otvorenie ukazováka a prostredníka do písmena V zmení rádiovú stanicu. Pri parkovaní môžete doslova uchopiť obraz z kamery medzi prsty a otáčať s ním ako keby okolo auta lietal dron.

Systém funguje pomerne dobre. Akurát si treba zvyknúť na citlivosť ovládania hlasitosti rádia. Vodič si na to však rýchlo zvykne a tlačidlá na volante pomerne ľahko prídu o prácu. Týmto spôsobom môže daný systém auta ovládať aj spolujazdec.

Vzadu je tablet, pomocou ktorého je možné...
Vzadu je tablet, pomocou ktorého je možné zapnúť aj masážnu funkciu sedadiel. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

BMW radu 7 však patrí už k vozidlám, kde často nie je najdôležitejší ten, kto sedí vpredu, ale ten čo sa nachádza na zadných sedadlách. Majitelia vozidla danej kategórie často už majú vlastných vodičov, pričom oni sami okupujú zadnú časť auta. Bolo to vidieť aj v testovanom vozidle.

V zadnej stredovej opierke sa nachádzal tablet. Prostredníctvom neho však šéf zozadu môže zmeniť nastavenie rádia alebo klimatizácie. Tá je, samozrejme, štvorzónová. Na tablete sa však dá zapnúť aj jedna z niekoľkých masážnych funkcií zadných sedadiel. Kto sa nerád hrá s tabletom, dostupné má aj bežné tlačidlá. Miesta pred zadnými sedadlami je pomerne dostatok. Nejde o žiadny extrém. Kto chce viac, musí si kúpiť verziu s rozšíreným rázvorom s prívlastkom Li.

Okrem ovládania funkcií auta funguje tablet aj...
Okrem ovládania funkcií auta funguje tablet aj úplne normálne. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Inak v interiéri vládne koža, drevo a hliník. Luxusný taliansky butik by sa mohol hanbiť. Aj keď odvážny dizajn vo vnútri očakávať nemožno. Do batožinového priestoru sa zmestí 515 litrov, čo na poriadnu služobnú cestu rozhodne stačí.

Jazda začína s ovládačom

Kým bežné auto má kľúč, ktorým sa auto odomkne a naštartuje, BMW radu 7 je už niekde inde. Vodič môže disponovať pomerne veľkým a nie veľmi praktickým ovládačom s displejom, ktorý poskytuje informácie napríklad o dojazde. Okrem toho, že ovládač je pomerne veľký treba ho aj nabíjať, čo je možné urobiť bezdrôtovo v lakťovej opierke.

Auto vodič vyparkuje aj bez toho, aby sadal za...
Auto vodič vyparkuje aj bez toho, aby sadal za volant. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Inak však ide o magický ovládač. Vďaka nemu je doslova možné vyparkovať auto. Neverili sme vlastným očiam, keď stojac vedľa zamknutého auta vozidlo naštartovalo a vycúvalo z miesta. To všetko vďaka dotykom s daným kľúčom.

Bohužiaľ, týmto spôsobom sa auto vie hýbať iba dopredu a dozadu. Nie je možné s ním manévrovať do strán. A teda funkčnosť parkovania je mierne obmedzená. Po vyparkovaní však do auta už stačí len nastúpiť a ísť.

Pracovisko vodiča je veľmi príjemné miesto na...
Pracovisko vodiča je veľmi príjemné miesto na trávenie času. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Pri jazde vládne interiéru absolútne ticho. Naftový radový šesťvalec naladený na 265 koní pracuje v utajení a taktiež podvozok posádke akusticky nehlási prejazd po nekvalitnej ceste. Nerovnosti však limuzína zvláda z noblesou a doslova sa cez ne preplaví. Tuhosť pruženia, ktorá bola minulým generáciám vyčítaná je preč. Môže za to najmä veľmi dobrý vzduchový podvozok, ktorý dokáže zvládať nerovnosti ale aj ostré zákruty.

Radový naftový šesťvalec od BMW je ako vždy...
Radový naftový šesťvalec od BMW je ako vždy výkonný a zároveň úsporný. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Pohotovostná hmotnosť auta predstavuje 1 900 kilogramov. Výrobca pri konštrukcii použil karbónové vlákna vďaka čomu znížil hmotnosť o 190 kilogramov. Odtučňovaciu kúru cítiť aj za volantom. S autom sa dá povoziť aj pekne ostro. Na limite však má bližšie k pretáčavosti ako k nedotáčavosti.

Vzduchový podvozok spolupracuje s jednotlivými...
Vzduchový podvozok spolupracuje s jednotlivými jazdnými režimami. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Podvozok aj napriek hmotnosti dokáže prekvapilo ľahko celú masu plechov, plastov, kože, hliníka a karbónových vláken presmerovať do zákruty. Problémy môžu teoreticky nastať pri parkovaní, keďže dĺžka auta je 5 098 mm. O všetko sa však postará armáda kamier, ktorá odhalí každé jedno miesto okolo auta.

O motore nikto nepočul

Ako sme už naznačili, akustické vlastnosti „sedmičky“ sú veľmi dobré. Testované auto malo pod kapotou naftový radový šesťvalec s výkonom 265 koní spolu s krútiacim momentom 620 Nm. Ide o slabšiu verziu, no aj napriek tomu s ním vozidlo zrýchľuje na 100 km/h za 5,8 sekundy.

Spotreba je vynikajúca. Veľká limuzína si v meste vypýtala 7,5 litra nafty na 100 km. Spomeňte si na testy niektorých litrových benzínových trojvalcov v malých hatchbackoch, ktoré si neváhajú pýtať 9 litrov. Mimo meste je možné dosiahnuť aj spotrebu 6 litrov, no v priemere treba počítať s odberom 6,8 až 7,0 l/100 km. Vynikajúce číslo.

Kto však túži po ultimátnej sile, ktorú v podstate nevyhnutne nepotrebuje, mal by siahnuť po silnejších vyhotoveniach. Pri 320 koňovom naftovom motore sa zo „sedmičky“ v oblasti ťahu stáva lokomotíva. K automatickej prevodovke nemáme žiadne výhrady. Pracuje absolútne správne a nebadane. Ide o jeden z najlepších kúskov na trhu.

Záver

Tak ako celé BMW radu 7, tak aj jeho cena je absolútna. Najnižšia cena dosahuje 88 000 eur. V prípade testovanej 730d xDrive tvorí základ 91-tisíc eur. Najvyššia základná cena je pre 750Li xDrive vo výške 117 050 eur. Avšak netreba zabúdať na to, že príplatková výbava je drahá a do „sedmičky“ je rozhodne čo dokupovať.

Nový kľúč a ovládač v jednom treba nabíjať ako...
Nový kľúč a ovládač v jednom treba nabíjať ako mobil. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Celková cena testovaného vozidla dosiahla 130 292 eur a z ďaleka v nej nebolo všetko. Na palube napríklad neboli laserové svetlomety, ktoré stoja 3 005 eur. Nočné videnie s funkciou rozpoznávania zvierat alebo ľudí má cenovku 2 241 eur. Najdrahším prvkom príplatkovej výbavy je jemne štruktúrovaná koža Merino, za ktorú si BMW vypýta 8 963 eur.

Možnosti individualizácie sú však natoľko široké, že atakovať cenu 200-tisíc eur nie je nemožné. Majiteľ však za tú cenu dostane výkladnú skriňu aktuálnej techniky a luxusu. A presne o tom BMW radu 7 je.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 5 098
Šírka (mm) 1 902
Výška (mm) 1 467
Rázvor (mm) 3 070
Objem batožinového priestoru 515 l
Objem palivovej nádrže 78 l
Pohotovostná hmotnosť 1 900 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový šesťvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 2 993 cm3
Výkon 195 kW (265 k ) pri 4 000 ot./min
Max. krútiaci moment 620 Nm pri 2 000 – 2 500 ot./min
Prevodovka 8-stupňová automatická
Pohon AWD
Max rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 5,8 s
Spotreba (kombi) 5,2 l/100 km
Spotreba (test) 6,8 l/100 km

Cena

Cena typu od 88 000 EUR
Cena verzie od 91 000 EUR
Cena testovaného vozidla 130 292 EUR
BMW 730d
		xDrive
BMW 730d
		xDrive
+39BMW 730d
		xDrive

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test #BMW #xDrive #BMW radu 7 #BMW 730d xDrive
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek