Mohlo by sa zdať, že pre obyčajného človeka je dané auto bezvýznamné. Cenovka tohto BMW sa s absolútnou ľahkosťou prehupne cez hranicu 100-tisíc eur a následne noblesne pokračuje k hranici 200-tisíc, ktorá tiež nie je neprekonateľnou prekážkou. Mohlo by sa dokonca zdať, že bežnú strednú triedu môže auto doslova provokovať, keďže na Slovensku zväčša parkuje pred Úradom vlády SR.
Bez takýchto automobilov by sme však len veľmi ťažko v hatchbackoch nižšej strednej triedy mohli stretávať nové prvky výbavy, o ktorých sa nám pred niekoľkými rokmi ani nesnívalo. Sú to práve luxusné vozidlá, ktoré sú priekopníkmi nových technológií. Dôvodom je totiž ich prvotná vysoká cena, ktorú zaplatia len majitelia takýchto áut. A vďaka nim dôjde k zlacneniu nových technológií až do takej miery, že o niekoľko rokov ich výrobcovia montujú aj to tých najlacnejších vozidiel.
BMW radu 7 navyše nie je žiadny nováčik vo svete priekopníkov. Prvá generácia začala z výrobných liniek schádzať už v roku 1977. Druhá generácia mala ako prvá na svete HID svetlá (xenóny) a na jej palube sa objavila aj trakčná kontrola.
Dizajnové BMW
Napriek tomu, že bavorská automobilka posúva hranice luxusu a technológií stále ďalej, v dizajnovej oblasti taká odvážna nie je. Nemci jednoducho nemenia to, čo je úspešné. Namiesto revolúcie pri každej jednej generácii volili radšej jemnú evolúciu. A inak to nie je ani v tomto prípade.
V podstate ide o limuzínu, ktorá dokáže byť celkom slušne nenápadná. Samozrejme, budí rešpekt a na ceste si ju nepomýlite. Ak však uvážime cenu, tak rad 7 extréme nápadný rozhodne nie je. Dynamika a elegancia je však samozrejmosťou. Väčšie prekvapenia pre bežných smrteľníkov sa nachádzajú vo vnútri.
Gestá pre lepšie ovládanie
Vo vnútri „sedmičky“ vládne luxus. Možností individualizácie môžeme počítať v desiatkach. V podstate ide o klasický BMW interiér, kde ergonómia hrá hlavnú úlohu. Automobilka však prišla s novinkou v podobe ovládania informačno-zábavného systému formou gest.
Zatočenie prsta pred palubou doskou spôsobí zvýšenie alebo zníženie hlasitosti rádia. Otvorenie ukazováka a prostredníka do písmena V zmení rádiovú stanicu. Pri parkovaní môžete doslova uchopiť obraz z kamery medzi prsty a otáčať s ním ako keby okolo auta lietal dron.
Systém funguje pomerne dobre. Akurát si treba zvyknúť na citlivosť ovládania hlasitosti rádia. Vodič si na to však rýchlo zvykne a tlačidlá na volante pomerne ľahko prídu o prácu. Týmto spôsobom môže daný systém auta ovládať aj spolujazdec.
BMW radu 7 však patrí už k vozidlám, kde často nie je najdôležitejší ten, kto sedí vpredu, ale ten čo sa nachádza na zadných sedadlách. Majitelia vozidla danej kategórie často už majú vlastných vodičov, pričom oni sami okupujú zadnú časť auta. Bolo to vidieť aj v testovanom vozidle.
V zadnej stredovej opierke sa nachádzal tablet. Prostredníctvom neho však šéf zozadu môže zmeniť nastavenie rádia alebo klimatizácie. Tá je, samozrejme, štvorzónová. Na tablete sa však dá zapnúť aj jedna z niekoľkých masážnych funkcií zadných sedadiel. Kto sa nerád hrá s tabletom, dostupné má aj bežné tlačidlá. Miesta pred zadnými sedadlami je pomerne dostatok. Nejde o žiadny extrém. Kto chce viac, musí si kúpiť verziu s rozšíreným rázvorom s prívlastkom Li.
Inak v interiéri vládne koža, drevo a hliník. Luxusný taliansky butik by sa mohol hanbiť. Aj keď odvážny dizajn vo vnútri očakávať nemožno. Do batožinového priestoru sa zmestí 515 litrov, čo na poriadnu služobnú cestu rozhodne stačí.
Jazda začína s ovládačom
Kým bežné auto má kľúč, ktorým sa auto odomkne a naštartuje, BMW radu 7 je už niekde inde. Vodič môže disponovať pomerne veľkým a nie veľmi praktickým ovládačom s displejom, ktorý poskytuje informácie napríklad o dojazde. Okrem toho, že ovládač je pomerne veľký treba ho aj nabíjať, čo je možné urobiť bezdrôtovo v lakťovej opierke.
Inak však ide o magický ovládač. Vďaka nemu je doslova možné vyparkovať auto. Neverili sme vlastným očiam, keď stojac vedľa zamknutého auta vozidlo naštartovalo a vycúvalo z miesta. To všetko vďaka dotykom s daným kľúčom.
Bohužiaľ, týmto spôsobom sa auto vie hýbať iba dopredu a dozadu. Nie je možné s ním manévrovať do strán. A teda funkčnosť parkovania je mierne obmedzená. Po vyparkovaní však do auta už stačí len nastúpiť a ísť.
Pri jazde vládne interiéru absolútne ticho. Naftový radový šesťvalec naladený na 265 koní pracuje v utajení a taktiež podvozok posádke akusticky nehlási prejazd po nekvalitnej ceste. Nerovnosti však limuzína zvláda z noblesou a doslova sa cez ne preplaví. Tuhosť pruženia, ktorá bola minulým generáciám vyčítaná je preč. Môže za to najmä veľmi dobrý vzduchový podvozok, ktorý dokáže zvládať nerovnosti ale aj ostré zákruty.
Pohotovostná hmotnosť auta predstavuje 1 900 kilogramov. Výrobca pri konštrukcii použil karbónové vlákna vďaka čomu znížil hmotnosť o 190 kilogramov. Odtučňovaciu kúru cítiť aj za volantom. S autom sa dá povoziť aj pekne ostro. Na limite však má bližšie k pretáčavosti ako k nedotáčavosti.
Podvozok aj napriek hmotnosti dokáže prekvapilo ľahko celú masu plechov, plastov, kože, hliníka a karbónových vláken presmerovať do zákruty. Problémy môžu teoreticky nastať pri parkovaní, keďže dĺžka auta je 5 098 mm. O všetko sa však postará armáda kamier, ktorá odhalí každé jedno miesto okolo auta.
O motore nikto nepočul
Ako sme už naznačili, akustické vlastnosti „sedmičky“ sú veľmi dobré. Testované auto malo pod kapotou naftový radový šesťvalec s výkonom 265 koní spolu s krútiacim momentom 620 Nm. Ide o slabšiu verziu, no aj napriek tomu s ním vozidlo zrýchľuje na 100 km/h za 5,8 sekundy.
Spotreba je vynikajúca. Veľká limuzína si v meste vypýtala 7,5 litra nafty na 100 km. Spomeňte si na testy niektorých litrových benzínových trojvalcov v malých hatchbackoch, ktoré si neváhajú pýtať 9 litrov. Mimo meste je možné dosiahnuť aj spotrebu 6 litrov, no v priemere treba počítať s odberom 6,8 až 7,0 l/100 km. Vynikajúce číslo.
Kto však túži po ultimátnej sile, ktorú v podstate nevyhnutne nepotrebuje, mal by siahnuť po silnejších vyhotoveniach. Pri 320 koňovom naftovom motore sa zo „sedmičky“ v oblasti ťahu stáva lokomotíva. K automatickej prevodovke nemáme žiadne výhrady. Pracuje absolútne správne a nebadane. Ide o jeden z najlepších kúskov na trhu.
Záver
Tak ako celé BMW radu 7, tak aj jeho cena je absolútna. Najnižšia cena dosahuje 88 000 eur. V prípade testovanej 730d xDrive tvorí základ 91-tisíc eur. Najvyššia základná cena je pre 750Li xDrive vo výške 117 050 eur. Avšak netreba zabúdať na to, že príplatková výbava je drahá a do „sedmičky“ je rozhodne čo dokupovať.
Celková cena testovaného vozidla dosiahla 130 292 eur a z ďaleka v nej nebolo všetko. Na palube napríklad neboli laserové svetlomety, ktoré stoja 3 005 eur. Nočné videnie s funkciou rozpoznávania zvierat alebo ľudí má cenovku 2 241 eur. Najdrahším prvkom príplatkovej výbavy je jemne štruktúrovaná koža Merino, za ktorú si BMW vypýta 8 963 eur.
Možnosti individualizácie sú však natoľko široké, že atakovať cenu 200-tisíc eur nie je nemožné. Majiteľ však za tú cenu dostane výkladnú skriňu aktuálnej techniky a luxusu. A presne o tom BMW radu 7 je.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 098 |
Šírka (mm) | 1 902 |
Výška (mm) | 1 467 |
Rázvor (mm) | 3 070 |
Objem batožinového priestoru | 515 l |
Objem palivovej nádrže | 78 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 900 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový šesťvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 2 993 cm3 |
Výkon | 195 kW (265 k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 620 Nm pri 2 000 – 2 500 ot./min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 5,8 s |
Spotreba (kombi) | 5,2 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,8 l/100 km |
Cena
Cena typu od | 88 000 EUR |
Cena verzie od | 91 000 EUR |
Cena testovaného vozidla | 130 292 EUR |