
Fiesta ST je na trhu od roku 2013. Vznikla na základoch rovnomenného modelu šiestej generácie, ktorý po facelifte získal výraznú masku chladiča v štýle značky Aston Martin. Vozidlo s prívlastkom ST tento lákavý dizajnový prvok získalo od začiatku svojej púte. Nejde však len o nejakú mriežku. Fiesta ST má mnoho iných lákavých predností, a hlavne dokáže hltať zákruty jednu za druhou.
Fiesta ST však nie vždy bola samozrejmosťou ponuky Fordu. Aktuálne vyhotovenie je len druhou verziou nabrúseného malého hatchbacku. Dlho sa však nevedelo, či vôbec vznikne. Veď šiesta generácia Fiesty je na trhu už od roku 2008 a pomaly jej zvonia do hrobu.
Frajer z fitnescentra
Fiesta nevyzerá ako milé autíčko pre ženy. Faceliftová mriežka chladiča mu dodala dostatočnú dávku agresívneho pohľadu, ktorý veľmi dobre korešponduje s jeho dynamickými líniami. Verzia ST však musí byť lepšia.

Od obyčajnej verzie je na prvý pohľad rozoznateľná vďaka špeciálnym nárazníkom a prahom dverí. Okrem toho nad zadným oknom sa ubytoval veľký spojler a v športovej verzii je inak mierumilovná Fiesta obutá do 17-palcových diskov, spoza ktorých pozerajú červené brzdové strmene. Výrobca dopredu aj dozadu umiestnil označenie „ST“.
Ak k svalnatejšiemu vzhľadu pridáme napríklad príplatkovú špeciálnu červenú metalízu, z obyčajného hatchbacku sa stáva pomerne výrazný magnet pohľadov. Vo vnútri sa takisto udiali zmeny. V prvom rade si však treba uvedomiť, že Fiesta ST nemá pätoro dverí, ale len troje. A teda nastupovanie dozadu si vyžaduje istú dávku lezeckých zručností. Koho to však zaujíma? Fiesta ST je o šoférovaní a vodič sedí v športovej sedačke Recaro.

Ja so svojou výškou 187 cm a váhou 87 kg som sa zmestil do sedadiel presne. Skvelo podržali moje telo v nejednej zákrute, ktorú sme spolu absolvovali. No pre rozmernejšie postavy sú tieto sedadlá na šírku rozhodne malé.
V zadných partiách sa nachádza rovnaká dávka priestoru ako v päťdverovej Fieste, rozdielom je len samotný prístup. Okrem toho si vodič môže užívať športový volant s nápisom ST alebo príplatkové hliníkové pedále. Palubná doska sa však nezmenila. Nevýhodou je, že sa na nej nachádza príliš veľa tlačidiel, ktoré dnes už jednoducho patria len k podpriemeru. V týchto partiách je zreteľné, že Fiesta nie je žiadnou novinkou.

Turbo, na scénu!
Známych aj neznámych počas testu najviac zaujímalo, čo má toto auto pod kapotou. Odpoveďou je 1,6-litrový benzínový štvorvalec s názvom EcoBoost. Jeho výkon má špičku pri 182 konských silách a krútiaci moment dosahuje 220 Nm.
Minulá generácia Fiesty ST turbo nemala, no časy sa menia. V minulosti však už Fiesta preplňovanie mala. V deväťdesiatych rokoch sa v predajniach objavila Fiesta RS Turbo. V podstate sú dnes už všetky športové verzie automobilov odkázané na preplňovanie. Platí to aj pre malé hatchbacky. Jedným z posledných mohykánov je napríklad Suzuki Swift Sport, ktorý je priamym konkurentom tejto Fiesty. Suzuki však už ohlásilo, že budúca generácia tohto auta dostane turbo tiež.

V prípade Fiesty však preplňovanie vôbec nie je dôvodom na smútok. Papierové hodnoty o zrýchlení hovoria o tom, že na stovku sa auto dostane za 6,9 sekundy. Auto ide takmer ukážkovo za plynom a nerobia mu problém ani vysoké otáčky.
Po stlačení plynového pedála sa spod kapoty ozve hymna každého fanúšika motorizmu. Pozor, v tomto prípade je falošná a zvuk je umelý. Účel však svätí prostriedky. Ak Fiestu ST nenaháňate, vie byť tichá a krotká ako baránok.

Navyše sa automobil dokáže odvďačiť dobrou spotrebou. Priemer sme dosiahli 7,5 l/100 km a ekonomicky sme sa určite nevozili. Na trati alebo na okruhu, alebo pri extrémnej jazde bude spotreba určite vyššia. Ale táto verzia nevznikla, aby šetrila benzín.
Pohonná jednotka je spárovaná so 6-stupňovým manuálom. Jeho prevody sú krátke, stavané na športovú jazdu. Preto auto nie je vhodné na rýchle diaľničné presuny, kde jeho otáčky stúpajú nad hodnotu 3 000.

Kto nerád parkuje, bude si musieť priplatiť za parkovací asistent so senzormi. Tie inak v ponuke nie sú, a vodič sa bude musieť spoľahnúť len na svoj odhad.
Každá zákruta je radosť
Obyčajná Fiesta aj s najslabším motorom má podvozok na vysokej úrovni. V tomto prípade je ešte lepší. ST je k zemi nižšie o 15 mm, má iné tlmiče, pružiny a stabilizátory. Zmenené bolo aj riadenie a brzdy. Kotúčové brzdy sa dostali aj dozadu. Všetky ostatné verzie majú vzadu len bubnové brzdy.

Výsledkom toho všetkého je nadpriemerná schopnosť hltať zákruty vysokými rýchlosťami bez akejkoľvek drámy. Jazdné vlastnosti tohto auta sú veľmi dobre čitateľné, priam vhodné pre začínajúcich vodičov, ktorí chcú jazdiť športovo.
Riadenie je viac-menej komunikatívne, a vodič vie, čo sa deje pod prednými kolesami. Informácie o blížiacom sa limite sú „na stole“ v dostatočnom predstihu. V zákrutách je možné auto ovládať doslova len plynom. Prudké povolenie akcelerátora vo vysokých otáčkach spôsobí jemné vytlačenie zadných kolies smerom von zo zákruty. Automobil má navyše systém presmerovania krútiaceho momentu v rámci predných kolies, a teda ani opätovné plné pridanie plynu nespôsobí pretočenie jednej z pneumatík a následné obmedzenie výkonu trakčnou kontrolou. Ide o elektronickú napodobeninu samosvorného diferenciálu. Výkon ide na to koleso, ktoré má lepšiu priľnavosť.

Fiesta ST na vodiča doslova páli radosť. Malým nedostatkom však môže byť samotný posed vodiča, ktorý je nezvyčajne vysoký. Konštruktéri mohli zapustiť telo trochu nižšie k vozovke. Dá sa však na to zvyknúť a po čase to prestať vnímať.
Na začiatok ideál
Fiesta ST môže byť ideálnym prvým autom pre začínajúcich šoférov, ktorí sa motorovým vozidlom nechcú len presúvať z bodu A do bodu B. Čitateľné riadenie a podvozok tomu jasne nasvedčujú. V tomto nám počas testu veľmi pripomínala už spomenuté Suzuki Swift Sport.
Rozdiel je však v tom, že kým Suzuki turbo nemá, Fiesta áno. Vzniká tu pomerne veľký rozdiel v správaní motora a v objeme jeho výkonu. Podvozok Fiesty je však aj v jej najsilnejšej verzii rýchlejší a nemá najmenší problém zvládnuť túto porciu rýchlosti.
Automobil sa navyše dá použiť aj na bežné jazdy do práce alebo do školy. Nie je to rachotiaca beštia, ktorá potrebuje stále hulákať a dávať najavo svoje svaly.
Záver
Cenová ponuka pre Fiestu ST je pomerne jednoduchá. Ford ju predáva len v jednej výbave s jedným motorom a jednou prevodovkou za cenu 20 990 eur. V porovnaní s inými športovými hatchbackmi s preplňovanými motormi ide o porovnateľnú sumu, no rozhodne mohla byť nižšia.

Príplatkových možností je pomerne málo. Zákazník si môže doplatiť za bezkľúčové odomykanie a štartovanie alebo parkovací asistent. Za extra finančnú sumu je dostupný aj navigačný systém, na ktorom je však vidieť, že model nie je žiadnou novinkou. Za príplatok sú aj špeciálne disky a laky.
V každom prípade Fiesta ST je jedným z najlepších malých ostrých hatchbackov, ktorý má takmer dokonalo zvládnutý podvozok. V niektorých partiách síce vidieť jeho pribúdajúci vek, no auto dokáže rozdávať radosť v každej zákrute, do ktorej sa dostane.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 975 |
Šírka (mm) | 1 709 |
Výška (mm) | 1 456 |
Rázvor (mm) | 2 489 |
Objem batožinového priestoru | 290/974 l |
Objem palivovej nádrže | 42 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 163 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 596 cm3 |
Výkon | 134 kW (182 k ) pri 5 700 ot./min |
Max. krútiaci moment | 240 Nm pri 1 600 – 5 000 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 220 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,9 s |
Spotreba (kombi) | 5,9 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,5 l/100 km |
Cena
Základná cena vozidla | od 20 990 EUR |
Cena testovaného modelu | od 23 540 EUR |