Test: BMW 425d Coupé- niečo iné ako sedan

03.07.2016 07:00

Rad 4 od nemeckej značky BMW ponúka okrem iného aj kupé. Automobilka už v roku 2013 oddelila exkluzívnejšie karosárske verzie radu 3 a pridelila im vlastné číslo. Na trhu je však stále len prvá generácia kupé, ktorá sa už pravdepodobne pomaly poberie do dôchodku. To nám však nezabránilo v tom, aby sme ju vyskúšali.

Kupé má rovnako dravý pohľad ako jeho súrodenci.
Kupé má rovnako dravý pohľad ako jeho súrodenci. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Na našich cestách najčastejšie vídame hatchbacky, sedany a vozidlá kombi. Ľudia chcú praktické auto. Veľa Slovákov navyše nemá peniaze na rôzne výstrelky vo svojej garáži ako napríklad kabriolet alebo práve kupé. Možno je to dané aj históriou. Pred niekoľkými desiatkami rokov nebolo možné vlastniť poriadne štýlové kupé.

A tak sa u nás vrcholom karosárskej rozmanitosti stali trojdverové hatchbacky. Ale niet sa čomu diviť. Kupé je nepraktické. Má obrovské dvere, na ktorých otvorenie potrebuje pol futbalového ihriska. Navyše tých dverí je vo väčšine prípadov len dvojica a nemajú okenný rám. Dozadu sa teda prelieza ako do spomínaného hatchbacku. Cestujúci na druhom páre sedadiel však môžu v oblasti hlavy pocítiť zvažujúcu sa líniu strechy.

Posádka na predných sedadlách sedí pred...
Posádka na predných sedadlách sedí pred B-stĺpikom. Môžu za to veľké predné dvere, ktorými sa aj nastupuje dozadu. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Navyše vytŕčajúci kufor s malými piatymi dverami sťažuje nakladanie väčších predmetov a po sklopení zadných sedadiel sa dovnútra aj tak nič nevojde. Tak prečo tieto autá vznikli? Lebo sú úžasné. Svojim vzhľadom dokonale demonštrujú slobodu ducha a úspech. Nejde o žiadne upäté manažérske sedany, rodinné kombi nákladiaky alebo nebodaj prerastené SUV. Kupé hovorí o tom, že jeho majiteľ si vie vychutnať dobré veci a v garáži mu pravdepodobne stojí aj ten sedan a možno aj kombi.

Okrem toho sú tieto vozidlá skvelé svojim vzhľadom. Dlhá kapota, zvažujúca sa zadná línia strechy a dvere bez rámov pre sklo dodávajú čaro. Ale ako sa jazdí v BMW radu 4 Coupé? Zmestí sa dozadu vôbec niekto a dostala aj táto verzia do vienka dobré podvozkové DNA?

Veľké priznanie

Rad 4 okrem kupé verzie obsahuje aj kabriolet a Gran Coupé. Prvé dve menované verzie boli v minulosti súčasťou radu 3. Päťdverové kupé pribudlo až po osamostatnení. Hneď na úvod sa musím priznať, že päťdverové kupé podľa mňa vyzerá z danej trojice najlepšie. Túto verziu by sme však už správne mali označovať ako fastback.

V zadných partiách je vek badateľnejší ako vpredu.
V zadných partiách je vek badateľnejší ako vpredu. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Na testovanom kupé ako prvé z každej strany (okrem zadnej) zaujme kapota. Tak dlhú kapotu by chcelo mať každé auto, ktoré chce potešiť motoristického pôžitkára. Má to nejaký praktický význam? Pravdepodobne nie. Praktickosť v tomto prípade nehľadajme. Posunutie kabíny mierne smerom dozadu určite prispieva k lepšiemu rozloženiu hmotnosti a teda k lepším jazdným vlastnostiam, no viac za tým pravdepodobne nebude.

Vek auta badať najmä v zadnej časti. Koncové svetlá už prezrádzajú, že nepatria k absolútnym novinkám. Medzi nimi je otvor batožinového priestoru, za ktorým sa ukrýva 445 litrový priestor. Prístup väčších predmetov je však do vnútra z technických príčin nemožný.

Predná náprava je pomerne ďaleko od vodiča.
Predná náprava je pomerne ďaleko od vodiča. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Silueta auta je však úžasná. Strecha klesá smerom nadol už od pozície vodiča. Postupne a pozvoľne klesá až k batožinovému priestoru. A tie bezrámové dvere…

Lepšie viac miesta pre štyroch ako menej pre piatich

Okrem pomerne veľkého batožinového priestoru sa v interiéri nič dramatické nedeje. BMW radu 4 Coupé však pojme len 4 cestujúcich namiesto piatich. Vzadu v strede sa nesedí. Pri pohľade na auto z vonkajšej strany by si človek povedal, že sa dozadu nikto nezmestí. Opak je pravdou. Na zadných dvoch miestach sa pohodlne odvezú dve priemerné postavy dospelých ľudí.

Batožinový priestor je veľký, len prístup je do...
Batožinový priestor je veľký, len prístup je do neho zlý. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Problémom však bude ich nastupovanie, ktoré musí prebehnúť prostredníctvom mačacích pohybov okolo sklopeného predného sedadla. Vtedy už menej tešia aj dvere bez rámu. Vpredu je však všetko v absolútnom poriadku. Nemecký poriadok a športový nádych sú tam.

Palubná doska je orientovaná na vodiča. Použité materiály sú kvalitné a vypracovanie tiež. Pohľad spoza volantu pred vodičom predostiera kilometre a kilometre kapoty, ktoré podľa prvého pocitu nekončia. Dlhodobá výčitka smerom k BMW smeruje k tomu, že vodič jednoducho v rámci interiéru nevie rozpoznať, či sedí v X1, rade 3, rade 4 alebo dokonca v rade 5.

Interiér najmä v prednej časti je podobný ako v...
Interiér najmä v prednej časti je podobný ako v mnohých iných typoch značky. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Jazda alebo imidž?

Ťažko povedať, čo si bežný majiteľ tohto auta cení viac. Podstatné je, že auto dodáva človeku, ktorý sedí za volantom, štýl. V kombi by tak dobre daný človek možno nevyzeral. BMW však nestavilo len na gloriolu karosérie kupé a dizajnu. Auto aj celkom dobre jazdí.

Bavorská podvozková škola nemala ani v tomto prípade prázdniny. Kupé zvláda filtrovať nerovnosti na vysokej úrovni pričom do vnútra nepreniká takmer žiadny hluk. Napriek tomu sa vozidlo takmer nenakláňa a zákruty zvláda hravo.

Automatická prevodovka s 8 stupňami patrí k...
Automatická prevodovka s 8 stupňami patrí k najlepším na trhu. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Radosť z jazdy znásobuje pohon zadnej nápravy. V spojení s naftovým motorom a automatickou prevodovkou však jazda dverami napred nehrozí. Aspoň nie za bežných poveternostných podmienok. Automobil však váži viac ako 1,5 tony. Jeho štíhle línie však na pohľad tvrdia niečo iné. Ide však o poriadny kus auta, ktorý je dlhý 4 638 mm, široký 1 825 mm, vysoký len 1 377 s rázvorom kolies 2 810 mm.

Spoza volantu v zákrutách cítiť hmotnosť auta. Podvozok sa však tým nenecháva vyrušovať a auto reaguje na pokyny príkladne presného riadenia a každé jedno kilo zatočí tam, kam má. Ak sa vrátime k nízkej praktickosti tohto auta, tak svoj podiel na tom má aj už spomenutá predná kapota. So svojou dĺžkou sťažuje manévrovanie v úzkych a na priestor skúpych oblastiach.

Hmotnosť auta by mohla byť aj nižšia.
Hmotnosť auta by mohla byť aj nižšia. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc
Naftový štvorvalec sa do kupé vôbec nehodí.
Naftový štvorvalec sa do kupé vôbec nehodí. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Výkonnejší štvorvalec

Na poslednú časť životom BMW vybavilo kupé vylepšeným naftovým štvorvalcom. Vozidlo od modelového roku 2016 dostalo naftový motor s výkonom 224 koní. Od roku 2014 bol dostupný len výkon 218 konských síl. K zväčšenému stádu koní sa pridáva 450 Nm krútiaceho momentu a 8 stupňový automat.

Má to však jedno ale. Celé auto je hrdo nepraktické, ale motor nie. Motor je poctivý naftový štvorvalec, ktorý si za robotu veľa nepýta. K danému autu by sa viac hodil nezmyslene veľký benzínový motor. Okrem vysokej spotreby by po uliciach hulákal a pútal na seba pozornosť. Testovaný motor sám o sebe vôbec nie je zlý. Jeho kombinovaná spotreba nepresahuje 6,5 litra. Maximálna rýchlosť pritom leží v oblasti 247 km/h a zrýchlenie na 100 km/h prebehne za 6,7 sekundy. Pre tento prípad je však až príliš rozumný.

Záver

Kto chce jazdiť štýlovo, musí si to zaplatiť. Základná cena testovaného vozidla je 44 400 eur. Po pripočítaní príplatkovej výbavy sa posunula na 63 080 eur. Za príplatok je napríklad adaptívny podvozok, adaptívne LED svetlá alebo asistent jazdy v pruhu.

Aj v tomto prípade je však prítomný vek auta. Kým novšie typy zvládajú udržiavať auto v pruhu pár sekúnd aj bez pričinenia vodičovej ruky, testované kupé pri prekročení čiary len zavibrovalo volantom. A to v niektorých prípadoch môže byť veľmi málo.

Základná cena testovaného auta s naftovým...
Základná cena testovaného auta s naftovým štvorvalcom je 44 400 eur. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Nakoniec sa opäť vraciame na začiatok. Kupé vozidlá robia naše cesty krajšími. Testované BMW posúva aj šoférovanie na lepšiu úroveň. Dôvodom, prečo ich na našich cestách je menej, je ich cena a nižšia praktickosť.

Ak ale patríte k tým šťastnejším, ktorí si daný kúsok môžu dovoliť, rozhodne siahnite po benzínovom šesťvalci. Veď ten naftový motor môžete mať aj v aute, ktorým vozíte deti do školy.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 638
Šírka (mm) 1 825
Výška (mm) 1 377
Rázvor (mm) 2 810
Objem batožinového priestoru 445 l
Objem palivovej nádrže 57 l
Pohotovostná hmotnosť 1 565 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 995 cm3
Výkon 165 kW (224 k ) pri 4 400 ot./min
Max. krútiaci moment 450 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min
Prevodovka 8-stupňová automatická
Pohon AWD
Max rýchlosť 247 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 6,7 s
Spotreba (kombi) 4,7 l/100 km
Spotreba (test) 6,5 l/100 km

Cena

Základná cena testovaného auta 44 400 EUR
Konečná cena testovaného modelu 63 080 EUR
BMW 425d
		Coupé
BMW 425d
		Coupé
+27BMW 425d
		Coupé

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test #BMW #kupé #BMW rad 4 #BMW 425d Coupé
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek