Test: Fiat 500 1,4 16V

Nový Fiat 500 pobláznil svojim "retro" dizajnom takmer celý svet. Továreň v poľských Tychách pracuje na plné obrátky, no napriek tomu bola už pri uvedení novej päťstovky vopred vypredaná jej ročná produkcia. Pokúsili sme sa zistiť, či nová interpretácia legendárneho miniautíčka len pekne vyzerá, alebo aj dobre jazdí.

08.08.2008 21:20, aktualizované: 09.08.2008 06:45
Fiat 500 Foto:
Fiat 500 1.4 16V poháňa rovnaký agregát ako Pandu 100 HP.
debata

Prvý Fiat 500 uzrel svetlo sveta 4.7.1957 a táto nová generácia bola symbolicky predstavená práve 4.7.2007. Fiat tak po polstoročí vzkriesil toto sympatické miniautíčko, ktoré bolo vďaka svojej nízkej cene a spotrebe veľmi obľúbené. Za takmer dvadsať rokov produkcie zišlo z výrobnej linky neuveriteľných 7 754 648 kusov. Fiat 500 tak pomohol motorizovať nielen Taliansko a stal sa skutočnou legendou.

Nezameniteľný dizajn

Dizajn nového modelu je jasným odkazom na minulosť. Napriek dizajnovým prvkom starej päťstovky pôsobí nová generácia veľmi sviežo a moderne. Dizajnérom sa tak podarilo vytvoriť neodolateľný mix charakteristických čŕt pôvodnej päťstovky a moderného dizajnu. Vzhľad päťstovky si pri tom môžete dotvoriť obrovským množstvom najrozličnejších doplnkov. Talianska trikolóra na boku nami testovaného exempláru je len malou ukážkou.

Väčšinou nezvykneme hodnotiť dizajn testovaných áut, pretože je to vec vkusu. O Fiate 500 si však môžeme dovoliť povedať, že je nádherný. Svedčia o tom totiž reakcie verejnosti. O malú päťstovku sa zaujímajú všetci. Mladí aj starí, ženy aj muži. Ľudia sa otáčajú, zastavujú, niektorí aj prihovárajú. A to sa len tak často nevidí…

Štýlový interiér

Interiér je naladený s exteriérom na rovnakej „retro“ vlne. Prístrojová doska lakovaná vo farbe karosérie či jeden veľký ukazovateľ pred vodičom sú jasné odkazy na pôvodný Fiat 500. Spomínaný veľký ukazovateľ však v novej päťstovke ani zďaleka nie je iba rýchlomer. V jeho vnútri je ďalšia ručička, ktorá ukazuje otáčky motora. Vo vnútri otáčkomera sú zas zobrazované údaje z palubného počítača, stav paliva, teploty motora, vonkajšia teplota a čas.

Interiér má vynikajúce dielenské spracovanie. Dojem kvality kazia snáď iba plasty v spodnej časti dverí. Inak je kvalitu cítiť a vidieť všade kam sa pozriete. Veľmi sa nám páčila kovová radiaca páka, ktorá mala mimoriadne presný chod a vynikajúce umiestnenie. Dobre padne do ruky aj kožený volant s ovládaním rádia a Bluetooth handsfree. Škoda len toho malého uhla natočenia kolies. Pri parkovaní sa s volantom trochu potrápite.

Zaujímavé tvarovanie majú aj sedadlá s výrazným bočným vedením a opierky hlavy. Aj keď je Fiat 500 skutočne malé auto, bez problémov odvezie štyroch priemerne vysokých pasažierov. So svojimi 180 cm som sa „za seba“ pohodlne usadil. K zvýšeniu pohodlia prispieva aj „lakťová opierka“ v podobe výklenku v plaste pod zadným bočným sklom.

Treba priznať že batožinový priestor je ozaj malý. Jeho 185 litrov na rodinnú dovolenku určite nepostačí. Jedine vo dvojici a so sklopenými sedadlami. Budúcich majiteľov Fiatu 500 to však určite neodradí. Je to auto určené do mesta, kde spoľahlivo odvezie všetky nákupy a veci dennej potreby.

Prezlečená Panda 100 HP

Nový Fiat 500 používa platformu Fiatu Panda. My sme testovali verziu s 1,4 litrovým benzínovým štvorvalcom a  výkonom 74 kW (100 k), ktorá má motor a podvozok spoločný s Pandou 100 HP. Obidve autá majú tiež šesťstupňovú manuálnu prevodovku. S Pandou 100 HP sme tak isto mali tú česť a presvedčili sa o tom, že je to skutočne malý diabol. Panda 100 HP nás svojou dynamikou prekvapila a od päťstovky s rovnakým motorom sme čakali podobné jazdné výkony. Namiesto toho však prišlo menšie sklamanie.

Päťstovka má pevný podvozok, ktorý drží snáď ešte lepšie ako v prípade Pandy 100 HP. Je to zrejme spôsobené širšou a nižšou karosériou, ktorá sa menej nakláňa. Možno by sa dokonca zišlo naladiť podvozok trochu komfortnejšie, pretože kombinácia krátkeho rázvoru a tvrdého pruženia vie byť na typických mestských výmoľoch nepríjemná. Našu pochvalu si zaslúžia brzdy. Kotúče na všetkých štyroch kolesách produkujú brzdnú silu, ktorá je schopná vyhovieť požiadavkám aj športovejšie založených vodičov.

Osobitnú kapitolu jazdných vlastností vytvára tlačidlo s nápisom „SPORT“ na prístrojovej doske. Po jeho stlačení sa zmení charakteristika motora a stuhne riadenie. Stuhne však trochu neprimerane. Niekedy sme mali pocit, že odpor vo volante je väčší ako by bolo potrebné. Snáď najväčším kameňom úrazu je zmena charakteristiky motora po stlačení spomínaného tlačidla. V športovom režime je auto celkom svižné, ale aj tak mu k dynamike Pandy 100 HP kúsok chýba. V reči čísiel je to rozdiel jednej sekundy v zrýchlení na stovku. Problém však nastane, ak režim „SPORT“ vypnete. Auto sa totiž premení na „leňochoda“. Teda namiesto toho, aby športový režim vniesol do jazdy trochu temperamentu, jazda s ním je pre motor skôr prirodzeným režimom a jazda bez jeho aktivácie motor len „priškrtí“. Pravdepodobne to je spôsobené tým, že Fiat 500 už spĺňa prísnu emisnú normu Euro 5.

Resumé

Dospeli sme k záveru, že auto roka 2008 je nie len sympatické, ale aj podarené auto. Má však svoje „muchy“. Vďaka jeho milému výrazu mu prešli také veci, ktoré by ostatným autám tolerované zrejme neboli. Na auto určené do mesta má dosť veľký polomer otáčania. Verzie so slabšími motorizáciami ho majú menší. Ak bola táto verzia cielená na športovejšie orientovaných zákazníkov, zrejme ich nepoteší, že Panda 100 HP je svižnejšia. Priznajme si však, že tomuto autu je skutočne ťažké niečo vyčítať. Hoci len na týždeň, ale aj v našom prípade to bola láska na prvý pohľad.
 
Cena základného modelu: Fiat 500 1,4 16V 100k Sport: 464 500 Sk
 
Cena testovaného vozidla:  632 300 Sk
 
Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca (s možnosťou deaktivácie), bočné a hlavové airbagy, kolenný airbag vodiča, protiblokovací systém ABS+EBD, ESP + ASR/MSR, HBA a Hill Holder, elektrický posilňovač riadenia Dualdrive, elektrické ovládanie okien a zrkadiel (vyhrievané), centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, predné hmlové svetlomety, rádio s CD/MP3 prehrávačom a ovládaním na volante, Blue and Me (Bluetooth handsfree, digitálny prehrávač USB, hlasové ovládanie) výškovo nastaviteľný športový kožený volant, palubný počítač, manuálna klimatizácia, športový paket (anatomicky tvarované športové sedadlá, zadný spojler), determálne sklá.
 
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
sky Dome (elektricky ovládané panoramatické strešné okno): 25 000 Sk
chrómované kryty vonkajších spätných zrkadiel: 3900 Sk
polep bokov – talianska trikolóra: 5100 Sk
interiér v koži Frau: 42 000 Sk
automatická klimatizácia s protipeľovým filtrom: 14 000 Sk
kolesá z ľahkých zliatin 16-palcové + pneu 195/45 R16: 7 900 Sk
biela perleťová farba: 33 000 Sk

Technické údaje:
Motor: Radový štvorvalcový atmosférický zážihový motor, vodou chladený, ventilový rozvod 2×OHC, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1368 cm3, maximálny výkon 73,5 kW (100 k) pri 6000 ot/min, maximálny krútiaci moment 131 Nm pri 4250 ot/min.
Priemerná spotreba: 6,3 litra/100 km
Prevodovka: šesťstupňová  manuálna prevodovka, trecia suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies typu McPherson so zníženými vidlicami, stabilizátor spojený s tlmičmi, špeciálne pružiny pre verziu 1,4 16V, vzadu  vlečné ramená spojené torznou priečkou.
Brzdy:  vpredu odvetrávané kotúče s priemerom 257 mm, vzadu neodvetrávené kotúče s priemerom 240 mm, protiblokovací systém ABS+EBD, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá.

Karoséria:
3-dverový hatchback, DxŠxV 3546×1627×1488 mm, rázvor osí kolies 2300 mm, pohotovostná hmotnosť 930 kg, objem batožinového priestoru 185 litrov.

Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 10,5 s
Maximálna rýchlosť: 182 km/h

debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek