Tento test prichádza potom, ako sme už v redakcii mali Tucsonov s najslabším 1,7 litrovým naftovým motorom a s 1,6 litrovým turbo benzínovým agregátom. Hyundai ponúka svoje úspešné SUV aj s 2,0 litrovým naftovým motorom, ktorý nesie označenie CRDi. Automobilka kombinuje túto pohonnú jednotku výhradne s pohon všetkých kolies. Jej výkonnostné parametre dosahujú 136 koní, alebo v najvyššej výbave až 185 konských síl.
Pomenovanie Tucson nie je na scéne po prvýkrát. Hyundai ho používal už v rokoch 2004 až 2009. Následne ho nahradil označením ix35. Ťažko povedať, či sa výrobca vrátil k pôvodnému pomenovaniu viac preto, že ix35 znie ako označenie vŕtačky, alebo preto, že ix35 nebola príliš vydarené auto. Každopádne v útrobách kórejskej automobilky spojili svoje sily a vytvorili dynamicky vyzerajúce SUV s bohatou výbavou za dobrú cenu. Tak ako pri testoch nemeckých automobiloch lamentujeme nad tým, že takmer všetko je za príplatok a tie príplatky sú drahé, tak v prípade značky Hyundai to rozhodne nehrozí.
Plná výbava s najsilnejším motorom a pohonom všetkých kolies stojí 30 790 eur a priplatiť si už takmer nie je z čo. Mimochodom názov Tucson označuje aj mesto v americkom štáte Arizona, kde žije viac ako pol milióna obyvateľov a nachádza sa len 98 kilometrov severne od Mexika.
Maximum je 185
V testovanom aute sme mali možnosť prevetrať aj najväčší naftový motor s objemom dva litre, ktorý dodáva najväčší výkon v ponuke, konkrétne 185 konských síl. Zapriahnuté stádo v prepočte dosahuje 400 Nm krútiaceho momentu. Výrobca tvrdí, že zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 9,5 sekundy a maximálna rýchlosť je položená v oblasti 201 km/h.
Vo vozidle bola prítomná 6 stupňová automatická prevodovka, ktorá tvorí jednu z mála možností príplatkovej výbavy. Kto si nechce radiť sám, priplatí si 1 600 eur. Hyundai má k dispozícii už aj 7 stupňovú dvojspojkovú prevodovku DCT, ktorú však spojiť s týmto motorom nie je možné. Výrobca ju ponúka len s 1,6 litrovým benzínovým motorom T-GDi a 1,7 litrovým naftovým agregátom CRDi. Najväčší motor si musí vystačiť s technologicky staršou automatikou.
Podľa našich doterajších skúseností ide o rozhodne najsvižnejšiu motorizáciu, ktorá si dokáže zachovať rozumnú spotrebu. Podľa oficiálnych čísiel je SUV s 1,6 T-GDi rýchlejšie. Ale tá spotreba… Nafta je v takomto aute rozhodne lepšou voľbou.
Netreba však očakáva, že 185 koní spôsobí Tucsonu pretekárske sklony. Tucson je aj v tomto prípade rodinne zamerané auto, ktoré svojim zjavom a prejavom nabáda skôr k pokojnej jazde. Krútiaci moment je dostupný už od 1 750 otáčok, no klesať začne už pri 2 750 otáčkach. Vytáčať daný motor k červeným číslam veľmi nedáva zmysel. Pre bežnú jazdu a predbiehanie má automobil výkonu viac ako dosť, to znamená, že za bežných podmienok je pod pravou nohou aj výkonnostná rezerva.
Spotreba je rozhodne lepšia, ako v prípade výkonnostne podobného benzínového motora. Kým červený testovaný Tucson chlípal benzín až notoricky, najsilnejšia naftová verzie je rozhodne skromnejšia. Dokonca ani oficiálne čísla nie sú ďaleko od pravdy.
V meste by si auto malo podľa výrobcu vypýtať 8 litrov nafty. Počas testu v meste z nádrže ubúdala nafta tempom 8,8 l/100 km. Mimo mesta sme jazdili so spotrebou 6,5 l/100 km a priemerne Tucson spotrebovával 7,5 litra nafty na 100 km.
Výkon na všetky kolesá, ale radšej na ceste
Hyundai Tucson je SUV a teda malo by mať nejaké schopnosti aj v teréne. Z automobilu však srší jeho zameranosť na asfalt. Niet sa čomu čudovať. Výrobca veľmi dobre vie, že väčšina majiteľov sa s týmto autom nevyberie ani na trávnik.
Napriek tomu na palube je prítomné tlačidlo, ktorým sa z pripojiteľného pohonu zadnej nápravy stane pohon 4×4. Uzávierky diferenciálov však chýbajú. Rovnako Tucson je obutý v pneumatikách na asfalt a jeho svetlá výška 172 mm tiež nie je žiadnym rekordom.
Podvozok je nastavený, na túto kategóriu automobilov, pomerne tuho. To však pomáha udržať masu hmotnosti 1 779 kg s vyššie položeným ťažiskom v zákrutách na asfalte. Problémom nie sú ani nerovnosti. Posádka ich vo vnútri cíti omnoho menej, akoby mohla. Svoju zásluhu na tom má aj dobré odhlučnenie.
Kritiku si zaslúži riadenie, ktoré je takmer úplne odtrhnuté od reality. Práve nadmerný účinok posilňovača riadenia spolu s vysokým ťažiskom karosérie vodiča nabáda k pomalšej jazde. Mohlo by sa zdať, že problém sa eliminuje po zvolení športového jazdného režimu, no nie je to pravda. Riadenie síce trochu stvrdne, no ide o malý rozdiel. Navyše sa ešte inak začne správať aj prevodovka, no tým sa športový zážitok končí.
Automatická prevodovka radí a spolupracuje s vodičom dobre. Pri bežnej jazde o nej vodič ani nevie. Hyundai sa našťastie nevydáva cestou nezmyselných krídel pod volantom a preto človek sediaci za volantom môže manuálne ovládať prevodové stupne priamo pákou prevodovky. Ale väčšinu často to robiť nikto nebude. Automat navyše pri klesaní veľmi dobre podraďuje a brzdí motorom, tým pádom šetrí brzdy. Mnoho automatických prevodoviek túto úlohu tak dobre nezvláda ani z polovice.
Ľuďom sa páči
Tak ako v minulých testoch, tak aj teraz musíme skonštatovať, že Hyundai pripravil mimoriadne pekné SUV, ktoré sa ľuďom žijúcim v našej oblasti pravdepodobne páči. Usudzujeme tak aspoň podľa zvyšujúcej sa početnosti tohto modelu na cestách.
Automobil do vienka dostal dynamické línie tiahnuce sa pozdĺž celej jeho karosérie. Ale napriek tomu nejde o štíhle a neduživo pôsobiace auto. Robustnosť zabezpečujú jeho rozmery (dĺžka 4 475 mm, šírka 1 850 mm, výška 1 655 mm, rázvor kolies 2 670 mm) a masívna mriežka chladiča. Vo vnútri je taktiež prítomná robustnosť a dostatok priestoru. Pred vodičom je prvý v dosahu volant s akurátne hrubým vencom a pomerne vysokým počtom ovládačov. Prístrojový štít je jednoduchý a prehľadný.
Sedačky sú pohodlné, no ich bočné vedenie je slabé. V zákrutách sa vodič musí takmer držať volantu a zvyšok posádky čohosi čo má poruke. Tu sa dostávame k ďalej možnosti príplatkovej výbavy a tou sú kožené sedačky s ventiláciou za 1 000 eur. Ventilačný účinok je vynikajúci najmä počas leta, no nám sa zdal slabý.
Do batožinového priestoru sa zmestí po sklopení zadných sedačiek až 1 503 litrov nákladu. Problémom je elektrické ovládanie batožinového priestoru, ktoré je pomalé. Pri častom otváraní kufra je otravné neustále čakanie. Prípadne vodič musí myslieť na otvorenie 10 – 15 sekúnd dopredu.
Bohatá výbava poteší
Za príplatok si zákazníci vo výbave Premium môžu okrem spomenutých sedadiel a automatickej prevodovky dokúpiť len panormatické strešné okno za 1 200 eur, metalický lak za 500 eur a červené kožené čalúnenie za 1 300 eur. Niežeby bola výbava tak chudobná, no všetko ostatné je v cene.
Výbava Premium ponúka predné, zadné a denné LED svetlá, elektrické otváranie batožinového priestoru, systém monitorovania mŕtveho uhla a systém núdzového brzdenia. Zaujímavý je systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu, ktorí nielen akusticky vodiča upozorní na prekročenie čiary, ale dokáže auto aj sám v jazdnom pruhu udržať. Ďalej sú na palube elektricky nastaviteľné predné sedadlá, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, parkovací asistent, ktorý auto umiestni do parkovacieho miesta alebo navigačný systém.
Záver
Aj v najsilnejšej verzii je Tucson veľmi dobre poskladané SUV. Výrobca ho ani v tomto prípade nezameral na vodičsky orientovaných zákazníkov. Najsilnejší naftový motor však dáva dostatok výkonu v takmer všetkých situáciách, ktoré sa v bežnej premávke môžu vyskytnúť.
Popri dostatočnom výkone si automobil drží aj priaznivú spotrebu, bohatú výbavu a dobrú cenu. Pre koho je teda 1,7 litrový naftový motor slabý a 1,6 litrový preplňovaný benzínový agregát nenažraný, naftový dvojliter bude tou správnou voľbou.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 475 |
Šírka (mm) | 1 850 |
Výška (mm) | 1 655 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Objem batožinového priestoru | 513/1 503 l |
Objem palivovej nádrže | 62 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 779 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 995 cm3 |
Výkon | 136 kW (185k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 400 Nm pri 1 750 – 2 750 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 201 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,5 s |
Spotreba (kombi) | 6,5 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,5 l/100 km |
Cena
Základná cena testovaného auta | 30 790 EUR |
Konečná cena testovaného modelu | 33 890 EUR |