Test: Mini Cooper S Clubman- najpraktickejšie maxi

Šesť dverí, vzhľad kombi a schopnosť previezť vo svojom vnútri aj bicykel? Aj takéto sú dnes autá značky Mini. Na test sme zobrali model Clubman, ktorý už skutočne len menom a vzdialenými tvarmi pripomína svoj originál, malé auto, na ktorom sa vozil Mr. Bean.

24.07.2016 07:00
debata
Z prednej strany má Clubman typický dizajn Mini. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mini Cooper S Clubman Z prednej strany má Clubman typický dizajn Mini.

S príchodom novej generácie britská automobilka pracujúca pre nemecké BMW revidovala svoju ponuku jednotlivých modelov. Takto sa skončil život napríklad model Roadster. Avšak Clubman ostal.

Nie je to žiadna náhoda. Mini Roadster bol symbolom nepraktickosti vo svojej najčistejšej podobe. Clubman presným opakom, aspoň čo sa automobilky Mini týka. Model prežil generačný prechod a v roku 2015 na trh dorazil vo svojom druhom pokračovaní. Výrobca odstránil netradičné dvere a spôsob nastupovania do zadnej časti vozidla bežnými dverami. Vďaka tomu automobil pôsobí dospelejšie.

Šesť dverí je skutočne neobvyklé číslo pre... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mini Cooper S Clubman Šesť dverí je skutočne neobvyklé číslo pre jedno auto.

Mini Clubman má do showroomov automobilky prilákať najmä ľudí, ktorí majú záujem o praktickejšie auto, no štýl je pre nich taktiež dôležitý a chcú zaujať. Nie každému stačí nudné kombi s veľkým batožinovým priestorom.

Britská obluda

Už na prvý pohľad je Clubman poriadne veľké auto. Najmä ak k nemu pristupujete s mini očakávaniami. Na dĺžku auto meria viac ako 4 metre, konkrétne 4 253 mm. Ani šírkou 1 800 mm nepripomína maličké auto, ktoré je možné zaparkovať v úzkych mestských uličkách. Skutočne teda ide rozmerovo o kombi.

Mini už nie je o nič menšie v porovnaní s inými... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mini Cooper S Clubman Mini už nie je o nič menšie v porovnaní s inými hatchbackmi alebo kombi.

Ako to už u Mini býva zvykom, podstatný je dizajn. A na ten sa automobilka nevykašľala ani teraz. Len ťažko na trhu nájdete štýlovejšie kombi. Kým predná strana automobilu je zhodná s inými modelmi, tie pravé vzhľadové výstrelky sa dejú najmä vzadu.

Už ste niekedy pocítili potrebu mať vo svojom aute prístup do batožinového priestoru cez dvojkrídlové dvere? Asi nie, ibaže ste fanúšikom ľahkých úžitkových automobilov. Clubman presne takéto dvere má. A môžem zodpovedne prehlásiť, že nakladanie cestovnej tašky to batožinového priestoru nebolo nikdy štýlovejšie.

Netradičné dvere do batožinového priestoru sú... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mini Cooper S Clubman Netradičné dvere do batožinového priestoru sú jedným z poznávacích znakov modelu Clubman.

Dvere sú pomerne malé a otvárajú ich plynové vzpery ako bežné dvere batožinového priestoru. Výnimkou je smer otvárania. Kým v hatchbackoch a kombi autách vzpery tlačia dvere smerom nahor, v Clubmanovi do strán. Je skutočne nevyhnuté mať takéto dvere? Rozhodne nie. Ba priam ide o zbytočnosť. Ale sú úžasné.

Ďalšou štýlovou nepotrebnosťou, ktorá je skvelá, je červená dióda na anténe rádia. Tá pripomína svetlo na chvoste lietadla. Keď je auto zamknuté, tak bliká. Fanúšikov lietadiel teda Mini poteší aj takouto drobnosťou.

Mini bliká ako lietadlo. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mini Cooper S Clubman Mini bliká ako lietadlo.

Okrem toho sa vzadu nachádzajú pomerne netradičné svetlá. Tie rozdeľujú ľudí na dva tábory. Tých, ktorým sa to páči a tých, ktorým nie. Vyzerajú ako škúliace oči, no pomerne vhodne dotvárajú kolorit auta.

Veľký predmet do Mini? Žiadny problém

Kombi autá dokážu odviezť väčšie predmety ako ich „nekombi“ kolegovia a inak to nie je ani v tomto prípade. Kým predná časť interiéru je úplne štandardná, vzadu je pomerne veľa miesta. Testovaný automobil bol navyše vybavený paketom John Cooper Works, ktorý zahŕňa napríklad špeciálne prahové lišty alebo znak na volante a ďalšie vzhľadové doplnky.

Vo vnútri je miesta dostatok, poteší aj dvojitá... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mini Cooper S Clubman Vo vnútri je miesta dostatok, poteší aj dvojitá podlaha kufra.

Základný objem batožinového priestoru je 360 litrov a po sklopení zadných sedadiel dosiahne 1 250 litrov. Je pravdou, že napríklad do Ford Focus kombi sa zmestí až 1 516 litrov, no na pomery Mini je to skutočne veľké číslo. V Mini teda napríklad bez problémov preveziete bicykel. Samozrejme, po odmontovaní predného kolesa.

Toto už nie je žiadny mini priestor. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mini Cooper S Clubman Toto už nie je žiadny mini priestor.

Trpieť nebudú ani cestujúci na zadných sedadlách, ktorí pre svoje nohy získali pomerne dostatok miesta. Kvôli dvojkrídlovým dverám má vodič mierne obmedzený výhľad dozadu prostredníctvom vnútorného spätného zrkadla.

192 koní na všetky štyri

Ako to už u kombi býva, občas majú pohon všetkých kolies. A presne takto roztáča kolesá aj Clubman ale len v najvýkonnejšej naftovej a benzínovej verzii. Presnejšie ide o pripojiteľný pohon zadnej nápravy a teda za normálnych podmienok prechádza výkon štandardne na predné kolesá. Distribúcia výkonu z 2,0 litrového preplňovaného benzínového motora tak prechádza v prípade zhoršených podmienok na všetky štyri kolesá. Jazda s autom je vyváženejšia a v zákrutách, prípadne prudkých rozjazdoch aj bezpečnejšia.

Dvojlitrový benzínový motor dodáva výkon 192 koní. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mini Cooper S Clubman Dvojlitrový benzínový motor dodáva výkon 192 koní.

Testovaný motor sme už mali možnosť vyskúšať v iných modeloch a sme zvyknutí, že má skvelý zvuk a pri zmene prevodov sa z výfukov ozýva koncert. Zvukový prejav motora ostal vynikajúci aj v tomto prípade, no zvuky z výfukov je počuť akosi menej. Možno to bude tým, že koncovky výfukového potrubia sú ďalej alebo tým, že Mini pristúpilo k miernejšiemu naladeniu.

Spotreba pohonnej jednotky v priemere dosahuje približne 8 l/100 km. Veľkú zásluhu na dobrom výsledku má 8 stupňová automatická prevodovka, ktorá radí skutočne príkladne.

Riadenie je presné, no motokára to už nie je. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mini Cooper S Clubman Riadenie je presné, no motokára to už nie je.

Je to ešte motokára?

Mini si zakladalo na tom, že jazdné vlastnosti jeho modelov pripomínajú motokáru. Môže za to krátky rázvor náprav, ktorý teraz akosi chýba. Hodnota rázvoru dosahuje 2 670 mm a motokáru už nepripomína.

Clubman stratil časť hravosti, ktorou sa vyznačujú jeho menší súrodenci. Navyše s pohonom všetkých kolies je vyvážený a taký… dospelý. Riadenie je stále príkladne presné. Dlhší rázvor zase pridal autu stabilitu v priamom smere a vodič ho už nemusí neustále naháňať volantom v jazdnom pruhu.

Naladenie podvozka je tuhšie, ako v bežnom kombi, no od Mini nemožno očakávať, že bude mať mäkké pruženie. Najmä nie v najvýkonnejšej benzínovej verzii.

Záver

Chcete silou mocou zaujať a potrebujete praktickejšie auto? Clubman je pre vás ako stvorený. Nie je nevyhnuté, aby ste ho kupovali s takmer 200 koňovým naftovým motorom. Mini má v ponuke aj dvojlitrový naftový motor alebo trojvalce.

Druhá generácia pôsobí dospelejšie ako tá prvá. Foto: Martin Majerníček, Pravda
Mini Cooper S Clubman Druhá generácia pôsobí dospelejšie ako tá prvá.

Dvojkrídlové dvere do batožinového priestoru nemá len tak hocijaké kombi. Na druhej strane Mini už dávno nie je mini a Clubman ani náhodou. Cena za Mini One Clubman štartuje už na 21 400 eurách. S najsilnejším benzínových agregátom a pohonom všetkých kolies v základe stúpa na 29 250 eur.

Pozor však na drahú príplatkovú výbavu, ktorej sa vyhne len málokto. Napríklad zadné parkovacie senzory stoja 397 eur a predné ďalších 815 eur. V porovnaní s prvou generáciou automobil dospel a je pripravený plniť aj rodinné úlohy.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 259
Šírka (mm) 1 800
Výška (mm) 1 441
Rázvor (mm) 2 670
Objem batožinového priestoru 360/1 250 l
Objem palivovej nádrže 48 l
Pohotovostná hmotnosť 1 465 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 998 cm3
Výkon 141 kW (192 k ) pri 5 000 – 6 000 ot./min
Max. krútiaci moment 280 Nm pri 1 250 – 4 600 ot./min
Prevodovka 8-stupňová automatická
Pohon AWD
Max rýchlosť 228 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,1 s
Spotreba (kombi) 6,2 l/100 km
Spotreba (test) 8,0 l/100 km

Cena

Základná cena vozidla 21 400 EUR
Cena testovaného modelu 29 250 EUR
Mini Cooper S Clubman
Mini Cooper S Clubman
+33Mini Cooper S Clubman

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #Mini #Mini Cooper S #Mini Clubman All4
Články podľa značiek