Opel sa netají tým, že novú Astru vybavil technológiou, ktorá sa v súčasnosti vo veľkej miere vyskytuje ešte len u prémiových automobilov. Astra však do tejto kategórie nepatrí, ide skôr o bežný model, bežnej značky. A práve preto inovatívne technológie môže zákazník oceniť oveľa lepšie, ako človek, ktorý je na ne zvyknutý a jazdí na auto, ktoré je o niekoľko desiatok tisíc drahšie.
Nová Astra bola predstavená v júli minulého roka. V tom prípade sme však privítali ešte len klasický hatchback. Kombi verzia nazývaná ako Sports Tourer bola odhalená až v októbri minulého roka. Na Slovensko prišlo auto do predaja o niekoľko mesiacov neskôr.
Aktuálne ide o piatu generáciu, ktorá má na svojej palube zaujímavé riešenia. Ide síce o kombi, takže na tomto mieste by sa patrilo ospevovať vnútorný priestor a počet odkladacích priečinkov. Pozornosť si však zaslúži naftový motor.
Čím viac turbodúchadiel, tým menšia spotreba?
Opel do Astry montuje 1,6 litrový naftový motor. Na tom by nebolo nič zvláštne, veď takýto agregát má takmer každý výrobca. Avšak Opel do pohonnej jednotky namontoval dve turbodúchadlá. Ide doslova o unikát, ktorý navyše funguje.
Funkčnosť myslíme v tom zmysle, že motor má dostatočný výkon a nízku spotrebu. Pohonná jednotka dosahuje maximálny výkon 160 konských síl spolu s krútiacim momentom 350 Nm. Aj napriek tomu, že o tlak sa starajú turbodúchadlá dve, krútiaci moment je dostupný až od 1 500 otáčok a trvá len po hranicu 2 250 otáčok.
Naftový motor sa však nechá vytočiť a citeľne začne vädnúť až tesne pred samotným obmedzovačom. Už aj z údajov je jasné, že nejde o žiadneho rekordéra. Kombi na 100 km/h rozbehne za 8,9 sekundy a maximálna rýchlosť je 220 km/h. Svižná jazda je však určite zaručená.
V prípade tohto motora je ale prekvapivá spotreba. Výrobca udáva kombinovaný odber len 4,1 l/100 km, ktorý je takmer skutočne dosiahnuteľný. Pri rýchlej diaľničnej jazde si auto pýta len 5,5 l/100 km. Mimo mesta pri snahe ušetriť je možné, podľa palubného počítača, dostať sa pod 4 litre! Kombinovane sa spotreba bude pohybovať kdesi tesne pod hranicou 5 litrov.
Tento fakt robí z Astry skutočne zriedkavého návštevníka čerpacích staníc. Na 48 litrovú nádrž zvládne takmer 1000 kilometrov. Nízkej spotrebe vhodne pomáha aj 6 stupňová manuálna prevodovka s dobre naladenou dĺžkou prevodov.
Svetlá z prémiovej triedy
Pochvalu si určite zaslúžia LED Matrix svetlá, ktoré skutočne pochádzajú z prémiovej triedy. Ich hlavnou devízou je schopnosť zapínania jednotlivých segmentov tak, aby osvetľovali čo najviac cesty a neoslňovali ostatné vozidlá.
Vodič po stlačení tlačidla už so svetlami vôbec neoperuje. Auto samé zapína jednotlivé časti svetiel. Aj keď pred autom ide iné vozidlo, diaľkové svetlá sú stále aktívne a osvetľujú pravú a ľavú časť cesty. Ani oproti idúce auto neznamená deaktiváciu diaľkový svetiel. Osvetlená ostane pravá časť cesty a miesta pred a za oproti idúcim autom.
S autom sme v noci prešli niekoľko stoviek kilometrov a ani raz sa nám nestalo, aby nám oproti idúci vodič musel bliknúť ako upozornenie na osvetľovanie. Ide skutočne o veľký prínos v rámci bezpečnosti, pretože vodič v noci vďaka týmto svetlám vidí omnoho viac.
Pozitívne hodnotíme aj asistenčný systém, ktorý má auto udržať v jazdnom pruhu. V tomto prípade nejde o žiadne pípanie ani podobný zvukový efekt, keď sa auto dotkne čiary. Auto sa na pár sekúnd samo dokáže udržať v pruhu.
Priehľadná elegancia
Opel Astra nikdy nebol o výstrednosti. Nič sa nezmenilo ani v tejto generácii. Automobil pôsobí nenápadným dojmom. V rámci exteriéru môžeme len ťažko nájsť nejaké rušivé vplyvy. Všetko je však akési, príliš uhladené.
Výrobca sa nevybral cestou svalnatého vzhľadu a dynamických nádychov. Aspoň v prípade kombi určite nie. Z boku dojem z auta dotvára chrómová línia tiahnuca sa ponad vrchnú hranu okien, ktorá však končí na spodnej strane zadného okna. Na karosérii síce sú línie tiahnuce sa pozdĺž celého auta, no o športovca rozhodne nejde.
Astra však vo všetkých svojich generáciách patrila k menej výrazným autám. Ak teda chcete na seba pútať pozornosť, s týmto autom to ľahké nebude. Automobil je dlhý 4 702mm, široký 1 809 mm, vysoký 1 510 mm s rázvorom kolies 2 662 mm.
1 630 litrov za ventilovanými sedačkami s masážnou funkciou
Majitelia kombíkov sa vo svojich životoch asi poriadne namáhajú. Najmä ak majú naložiť náklad do auta. Opel preto Astru vybavil aj masážnou funkciou sedadiel. Okrem toho však kožené sedadlá majú aj funkciu ventilácie, ktorá je mimoriadne vítaná v lete. Sedadlá sú nastaviteľné v 8 smeroch a majú certifikát AGR, organizácie, ktorá združuje terapeutov a lekárov so špecializáciou na bolesti chrbta.
Vypracovanie interiéru je na veľmi dobrej úrovni. Výčitka môže smerovať k jeho dizajnu, ktorý miestami pôsobí fádne. Avšak posádka si môže užiť aj informačno-zábavný systém, ktorého reakcie sú pohotové a rýchle.
Cestujúci na zadných sedadlách budú mať dostatok miesta, no sedadlá s ventiláciou už nie. Atmosféru vo vozidle po zotmení zlepšuje podsvietenie, ktoré dostali lišty na dverách. Kombi však má čo ponúknuť aj za zadnými sedadlami.
V štandardnom stave sa do batožinového priestoru zmestí 540 litrov nákladu. Po elektrickom sklopení zadných sedadiel vzniká priestor veľký až 1 630 litrov s takmer rovnou podlahou. Najvyššia výbava so sebou navyše prináša bezdotykové otvárania dverí batožinového priestoru. Stačí k autu pristúpiť a nohou prejsť popod zadný nárazník. Následne sa veko elektricky otvorí. Pohodlie podčiarknuté hlukom
Podvozok veľkej Astry je nastavený viac komfortne ako športovo. Automobil aj na 18 palcových diskoch zvládal nerovnosti slovenských ciest s pokojom a noblesou. Posádka vo vnútri nebola konfrontovaná s otrasmi. Škoda, že Opel neurobil viac pre odhlučnenie.
Najviac hluku sa do vnútra dostáva najmä počas jazdy na diaľnici. Ale nie je to vinou motora alebo aerodynamiky. Oba faktory výrobca eliminoval. Akosi však pozabudol na decibely prichádzajúce od kolies. V tejto oblasti je Astra pod priemerom.
Riadenie je presné, no taktiež nie športové. Opel sa nevydal cestu rôznych „športových“ režimov, ktoré zmenia podsvietenie palubnej dosky a maximálne odozvu posilňovača riadenia. Novej Astre to vôbec nechýba. Naladenie riadenia vhodne korešponduje s naladením podvozku.
Automobil má aj autonómne parkovacie schopnosti. V našom prípade sme však po viacnásobnom pokuse o kolmé zaparkovanie uvideli hlásenie, ktoré nás upozornilo na to, že parkovanie sa nepodarilo. Pri druhom pokuse s väčším priestorom sa auto postavilo na čiaru.
Záver
Slovenské auto roka v predĺženej verzii má potenciál pokračovať vo svojej dobrej povesti. Astra si zákazníkov chce získať bohatou výbavou, ktorá v mnohých prípadoch skutočne pochádza z prémiového sektora.
Jednou z najlepších vecí na testovanom vozidle bol rozhodne motor. Opel ho ponúka len vo výbavách Dynamic a Innovation s jeho základnou cenou pre kombi od 20 890 eur. Okrem toho v ponuke je aj naftová jednašestka len s jedným turbom, ktorá dosahuje maximálne 136 koní. Rovnako sú nadštandardné aj adaptívne LED svetlá, ktoré dokážu svietiť aj vo chvíľach, keď je cesta plná áut, no nikoho neoslepujú. Za ne si však výrobca účtuje aj v najvyššej výbave 1 300 eur, no určite za to stoja.
Základná cena pre Astru ST s 1,4 litrovým benzínovým motorom je 13 290 eur. Najvyššia výbava s testovaný motorom má cenovku 21 290 eur. Obyčajný hatchback je o tisíc eur lacnejší.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 702 |
Šírka (mm) | 1 809 |
Výška (mm) | 1 510 |
Rázvor (mm) | 2 662 |
Objem batožinového priestoru | 540/1 630 l |
Objem palivovej nádrže | 48 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 360 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s dvojitým preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 598 cm3 |
Výkon | 118 kW (160 k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 350 Nm pri 1 500 – 2 250 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 220 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,9 s |
Spotreba (kombi) | 4,1 l/100 km |
Spotreba (test) | 4,9 l/100 km |
Cena
Základná modelu | od 13 290 EUR |
Cena testovanej verzie | od 21 290 EUR |