
Pamätáte si na Hyundai Getz? Vyrábal sa v rokoch 2002 až 2008. Malé auto nevynikalo takmer ničím aj napriek tomu, že dizajn vznikal v Európe. Dnes sa v autobazároch predáva za nízke ceny. V Austrálii a na Novom Zélande dokonca existovala elektrická verzia s názvom Blade Electron. Podstatné však je, že Getz položil základy pre svojho nasledovníka, ktorým je práve i20.
V roku 2008 bola predstavená prvá generácia s číselno-písmenovým označením. Tá sa na trhu zohriala šesť rokov a v novembri roku 2014 bola nahradená generáciou druhou, ktorú tu máme dodnes. Automobil sa vyrába v indickej a tureckej továrni. Malé vozidlo sa začiatkom roka 2016 zaradilo k mnohým svojim konkurentom, kedy dostalo preplňovaný benzínový trojvalec s objemom jeden liter. Na test sme zobrali práve túto verziu, aby sme zistili, či správa o novom motore je dobrá alebo zlá.

Najvydarenejší
Zo svojich predchodcov je aktuálna i20 po dizajnovej stránke najvydarenejším kúskom. Zabudla už na tú vzhľadovú mdlosť, ktorá prezentovala Getz a čiastočne aj prvú i20. Môže za to najmä dizajnový smer Fluid Sculpture 2.0, ktorý Hyundai implantoval, resp. implantuje do všetkých svojich automobilov.
Vzhľad auta vznikal v nemeckom Rüsselsheime, kde na ňom pracoval tím ľudí pod vedením Caseya Hyuna. Ide však o malé auto a teda žiadne dizajnové extrémy sa nekonajú. K najvýraznejším prvkom tohto auta patria predné a zadné svetlá.

Predok môže cez deň svietiť len dennými LED svetlami. Vzadu nájdeme svetlá na karosérii aj na dverách batožinového priestoru. Inak je zadná časť pomerne dizajnovo čistá a výrobca sa nesnažil zaujať žiadnymi oblinami, zlomami alebo zmenou farieb.
To však neplatí o pohľade z bočnej strany. Posledný C-stĺpik totiž nie je vo farbe karosérie, ale čierny. V poslednom čase sa k danému kroku uchyľuje viac výrobcov, medzi ktorými je napríklad aj Opel. Ide o zaujímavý dizajnový prvok.

Sedenie ako v obláčiku
Vo vnútri po nastúpení okamžite naše chrbtice zaujali sedadlá. Hyundai chodil asi na doučovanie z pohodlnosti do Citroënu. Automobilka sa vyhla dnes tak moderným tvrdším sedadlám a pripravila sedenie mäkké. Sedadlá sú však dostatočne veľké a pohodlné aj pri dlhšej jazde. Aspoň naše telá neprotestovali ani po niekoľkohodinovom sedení.

Výrobca zvyšok interiéru pripravil pomerne kvalitne. Drvivej väčšine priestoru vládnu plasty, ktoré sa však v aute danej cenovej kategórie dajú očakávať. Podstatné je, že nikde nič nevŕzga ani neklepe. Vo výbave Comfort dostali kožený poťah jedine volant a hlavica radiacej páky. V zime vodič určite ocení jeho vyhrievanie.
Do zadnej časti auta sa usadia ďalšie tri osoby, no pohodlnejšie sa budú cítiť len dvaja ľudia. Batožinový priestor s dvojitým dnom pojme 326 litrov. Po sklopení zadných sedačiek však rovná plocha nevzniká.

Turbo pre pokoj v duši
Hyundai ponúka i20 od začiatku tohto roka s 1,0 litrovým preplňovaným trojvalcom spaľujúcim benzín. V testovanom aute bola slabšia verzia s výkonom 100 koní spolu s krútiacim momentom 172 Nm.
Treba si uvedomiť, aké agregáty trojvalce nahrádzajú a pre koho sú určené. Výrobcovia siahajú po takýchto riešenia v rámci snahy o zníženie spotreby pri zachovaní rovnakého výkonu. Avšak v minulosti 100 koní ponúkal napríklad 1,4 litrový benzínový štvorvalec bez turba.

Ani tento motor nebol primárne určený pre pretekárov, skôr pre menej náročného motoristu. A inak to nie je ani v tomto prípade. Netreba si slovo turbo zamieňať s vysokým výkonom. Aj keď tieto menšie motory majú práve vďaka preplňovaniu vyšší krútiaci moment, čo je komfortné pri predbiehaní a zrýchľovaní. V reálnom svete však spotreba príliš dole nešla.
V testovanej i20 po naštartovaní začne motor o sebe dávať vedieť pomerne výraznými vibráciami až si človek spomenie na staršie naftové motory. Pri jazde je prítomný typický zvuk trojvalca. Krútiaci moment je dostupný pomerne v širokom spektre otáčok. Vodič ho má pod pravou nohou od 1 500 do 4 000 otáčok. Akcelerácia na 100 km/h trvá 10,7 sekundy. V meste je auto s danou motorizáciou živé. Agilitu mu mierne berie jazda mimo mesta, ešte viac jej ubudne pri rýchlej jazde a plne naložené auto ju zabije úplne.

Ale domovom i20 nie je diaľnica ani dlhé cesty. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu paliva na úrovni 4,5 l/100 km. Údaj sme nedosiahli. Počas jazdy po diaľnici spolu s úsekmi mimo nej nám auto z nádrže podľa palubného počítača zobralo priemerne 6,5 l/100 km. Veľmi podobná spotreba bola aj v meste. Mimo mesta odber atakoval hranicu 5 litrov. V priemere sa tak s autom dá jazdiť približne so spotrebou 5,7 litra. V prípade, že vodič auto naháňa a chce z motora dostať všetko, odber z nádrže stúpa výrazne smerom nahor.

Ľahkosť od motora
Vedľajšou výhodou malých trojvalcov je ich nízka hmotnosť, vďaka ktorej je auto vyváženejšie. Pohotovostná hmotnosť auta je 1 065 kg. Vďaka tomu má vodič v rukách pocit obratnosti. Podvozok sa nevymyká priemeru danej kategórii automobilov.
Pri vyšších rýchlostiach je v aute hluk, no filtrácia nerovností je na dobrej úrovni. Účinok posilňovača riadenia je príliš silný a vodič nevie, čo sa deje pod prednými kolesami. Slabšia verzia benzínového motora je spriahnutá len s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou.
Testovaná i20 mala dokonca asistenčný systém, ktorý pomáha vodičovi udržať auto v jazdnom pruhu. Používali sme ho pár minút a potom sme ho vypli. Systém má len akustické varovanie, ktoré ak má vodič zapnuté rádio na diaľnici takmer nie je počuť. Na palube boli prítomné len halogénové hlavné svetlomety, ktoré dnes patria už len k priemeru.
Záver
Hyundai i20 je malé auto, ktoré si do svojich garáží vyberá mnoho Slovákov najmä kvôli dobrej cene a pomerne bohatej výbave. Najlacnejšia verzia s 1,2 litrovým motorom stojí 9 640 eur. Cenovka nového preplňovaného motora v testovanej výbave Comfort má ako prvú cifru 11 990 eur. Vo výbave Style stojí už 13 690 eur.

Hyundai si teda ako každý výrobca nechá za menší motor priplatiť. Výbava Style však so sebou prináša disky z ľahkých zliatin, denné LED svietenie alebo automatickú klimatizáciu. Nižšia výbava Comfort má k dispozícii systém upozorňujúci na opustenie jazdného pruhu, kožený volant a hlavicu radiacej páky alebo ovládanie rádia na volante.
Malý Hyundai je zaujímavou alternatívou k rozšíreným českým alebo nemeckým autám. V meste, na krátkych trasách alebo mladej rodine bude slúžiť s radosťou.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 035 |
Šírka (mm) | 1 734 |
Výška (mm) | 1 474 |
Rázvor (mm) | 2 570 |
Objem batožinového priestoru | 362 l |
Objem palivovej nádrže | 50 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 065 – 1 164 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový trojvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 998 cm3 |
Výkon | 74 kW (100 k ) pri 4 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 172 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min |
Prevodovka | 5-stupňová manuálna |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 188 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,7 s |
Spotreba (kombi) | 4,5 l/100 km |
Spotreba (test) | 5,7 l/100 km |
Cena
Základná modelu | od 9 640 EUR |
Cena testovanej verzie | od 11 990 EUR |