Test: Jaguar XK8 Coupé 4,2 V8

Aristokratických športiakov nie je na našom trhu veľa. Iba málo automobiliek si totiž môže pripísať slávnu históriu a atraktívny dizajn. A to sme ešte opomenuli tristokoňový osemvalec pod kapotou. Testovali sme Jaguar XK 4,2 V8.

14.07.2008 17:32
Jaguar XK 4,2 V8 Foto:
Dizajn Jaguaru XK je mimoriadne atraktívny aj vhzhľadom na podobnosť s modelmi Aston Martin.
debata

Môžete mať BMW, Mercedes či Audi. O ich špičkovej technike niet pochýb, jedno však predsa len nedokážu. Takú veľkú dávku prestíže  a výnimočnosti ako Jaguar vám jednoducho nedoprajú. Zvlášť ak hovoríme o novom kupé XK. Imidž aristokratickej šelmy prevyšuje veľké nemecké trio s poriadnym náskokom. A pohľad do papierov? Ten nie je v tomto prípade až taký podstatný.

Exteriér

Je to krásny kus auta. Nijaký drobček. Na prvý pohľad sa to nezdá, no na dĺžku má táto mačka 4,8 metra. Ortodoxní priaznivci britskej klasiky budú asi protestovať pri pohľade na príliš hravý tvar jeho svetiel, zvlášť tých zadných, ale aj tak nemožno novému XK uprieť gény formované históriou. Nenájdete na ňom nič extra agresívne, skôr vznešené a elegantné. Splývavá nízka kabína, famózne široké boky, obrovské disky kolies  a priam „nekonečne“ dlhá predná kapota, to všetko sú jasné odkazy minulosti. V porovnaní so svojim  predchodcom však dostal nový XK oveľa sviežejšie línie. Nepôsobí zbytočne konzervatívne ani ťažkopádne. Napokon aj jeho karoséria je tentoraz vyrobená z ľahučkého hliníka.

Interiér
 
Interiér vás víta tým správnym kokteilom športovej ergonómie a prenikavého luxusu. Ten deklaruje XK celokoženým čalúnením vrátane palubnej dosky a bohatými  hliníkovými dekoráciami. Aj tu sú však chybičky krásy. V aute v cene troch miliónov by ste asi nečakali lacný šedý plast  v okolí dotykového displeja na stredovej konzole či niektoré  ovládače pôsobiace akoby pochádzali z masovej produkcie Fordu. Aj voľba sivej kože asi nie je tým správnym orechovým. Z čiernej, bielej či bordovej by sa dalo „vyžmýkať“ oveľa viac luxusných emócií.

To je však otázka voľby. Podstatné je, že za volantom sa začnú prebúdzať vaše skryté ambície. Športové sedadlá XK vás doslova objímu. Sedíte „prekliato“ nízko, no bez veľkých ústupkov v pohodlí. Sedadlá sa dajú nastavovať elektricky vo všetkých smeroch, a to ovládačmi na dverách. Pred vami sa dvíha nádherná kapota s mohutným prelisom a kaplnka prístrojového panelu s brilantne vypracovanou grafikou. Väčšinu funkcií, ako sú klimatizácia, navigácia či audio, možno nastavovať cez dotykový displej. Chce to však trochu čas, kým sa  „prekúšete“ užívateľsky nie práve ideálnou zostavou menu. Paradoxne tu však v záplave elektroniky nenájdete USB-port. Koľkože to stojí v takom obyčajnom notebooku?

Variabilita

So zadnými sedadlami vôbec nerátajte. Deklarovať XK ako 2+2 miestne kupé je skôr žart. Nie sú vhodné ani pre deti. Ale na nejakú tú batožinu sa určite zídu, pretože pod zadným vekom nájdete len veľmi skromný priestor na dva golfové bagy s objemom 300 litrov. Počítať nemôžete ani s variabilitou „kufra“. Bráni jej nádrž a priečna výstuha za priestorom pre cestujúcich.  Tu XK ustúpilo požiadavkám na vysokú tuhosť karosérie.

Nepýtajte sa ani na výhľad smerom vzad. Klesajúca kabína vytvára veľké slepé uhly, ktoré čiastočne eliminujú cúvacie senzory. Jednoducho XK je pre tých, ktorí sa dozadu príliš neobzerajú. To pochopíte hneď po tom, ako prebudí svoje mohutné osemvalcové srdce.

Motor a prevodovka

Motor má nádherne vyladený zvuk. Akustický koncert hlbokého barytónu sa šíri viac od výfukov ako spod prednej kapoty. Ako sa však na kupé s modrou krvou patrí, ušiam dopraje len bezpečnú dávku decibelov. O vaše bubienky sa rozhodne báť nemusíte ani pri vysokých otáčkach.

Stačí jemný dotyk plynového pedála – a šelma vyráža vpred. Už na voľnobehu cítiť mohutný potenciál 4,2 litra zdvihového objemu, no skutočné nasadenie ukáže XK až vtedy, keď sa ručička otáčkomera dotkne číslice 3 000. Napriek pohotovostnej hmotnosti až 1,6 tony vám k šprintu na stovku stačí len 6,2 sekundy. To všetko v štýle business class a bez pocitu námahy a drsných prítlakov do sedadiel.

O harmonické zrýchlenie sa stará 6-stupňový automat s priam  zamatovým radením. V športovom móde drží otáčky nekompromisne vysoko a pri podraďovaní dokáže vykúzliť nákazlivý medziplyn, takže na manuál si takmer nespomeniete. Komu to nestačí, má v zálohe bleskurýchle sekvenčné radenie krídelkami na volante.

Za takmer 300 koní si však XK V8 vypýta svoju daň. Na priemernú spotrebu 11,3 litra radšej zabudnite. Aj pri ekonomickej  jazde ubudne z nádrže 13 litrov, ale ak sa chcete kochať jeho silou, na displeji palubného počítača uvidíte aj číslicu 17. Sedemdesi­atlitrová nádrž nie je v tomto prípade naozaj na škodu.

Prednú kapotu však neotvárajte. Teda ak nechcete prísť o ilúziu britskej nadradenosti. Na tom, čo nevidieť, sa asi šetrilo. Plastový kryt motora a niektoré káble pôsobia, ako keby pochádzali zo starej Fiesty.

Jazdné vlastnosti

Devätnásťpalcové disky držia britského aristokrata na ceste bez náznakov straty kontroly. Dokážu si poradiť aj s jeho nie práve zanedbateľnou hmotnosťou. XK plne rešpektuje povely vodiča zadávané športovo vyladeným riadením a citlivými brzdami. Len pri skutočne extrémnej akcelerácii v zákrute má chuť vyjsť v ústrety drifterom. Čo je však prekvapivé, športové DNA nijako zvlášť neoklieštilo komfort jazdy. Je až neuveriteľné čo všetko dokážu absorbovať jeho elektronické tlmiče. Neprekážajú mu asfaltové rolety ani dlažobné kocky. Plavnosťou nemá naozaj ďaleko od svojich sesterských limuzín. Absolvovať s týmto krásnym GT  za jeden deň tisíc kilometrov nemusí byť vôbec únavné. Jediná výhrada smeruje vari len k hluku odvaľujúcich sa pneumatík. Ale pri profile 275/40 R19 je to celkom pochopiteľné.

Túto kombináciu dynamiky, luxusu a prestíže si však Jaguar cení na takmer tri milióny korún.

Výhody
+ imidž
+ akustika motora
+ dynamika
+ komfort pruženia
+ vybavenie
+ jazdné vlastnosti
+ pohotový automat

Nevýhody
- vysoká spotreba
- niektoré plasty v interiéri
- nulová variabilita
- nepoužiteľné zadné sedadlá

Vybavenie
6× airbag, DSC, automatická prevodovka, tempomat s aktívnym obmedzovačom rýchlosti, vyhrievané čelné sklo, palubný počítač, dažďový svetelný senzor, elektrochormatické spätné zrkadlo, el. ovládané okná a zrkadlá, bezkľúčové štartovanie, diaľkové el. otváranie, el. parkovacia brzda, el nastaviteľné pedále a volant, dvojzónová klimatizácia, bi-xenónové reflektory, aktívne tlmiče, audio s CD, 6 – reproduktorov, navigačný systém, dotykový displej, el. nastaviteľné sedadlá, kožené čalúnenie…

debata chyba
Články podľa značiek