Opel Astra je na trhu už od roku 1991. Prvá generácia s označením F debutovala počas septembra daného roka. Medzi rokmi 1991 až 2002 vznikli štyri karosárske verzie: hatchback, sedan, kombi a kabriolet.
Následne vznikli ďalšie štyri generácie s označeniami G, H, J a K. Posledná je na trhu od roku 2015. Výrobca ju uviedol v septembri na autosalóne v nemeckom Frankfurte. V súčasnosti existujú verzie dve. Ako prvý na trh prišiel hatchback, o niekoľko mesiacov neskôr ho nasledovalo kombi.
Najnovšia generácia chce zákazníkov osloviť najmä veľkým vnútorným priestorom a nízkou hmotnosťou. Medzigeneračne automobil schudol, v závislosti od výbavy, od 120 do 200 kilogramov. Nízka hmotnosť sa prejavuje na agilite motorov a jazdných vlastnostiach. Čím výkonnejší motor, tým je odtučňovacia kúra výraznejšia.
Najvýkonnejší benzínový motor nezabíja
Testovaná Astra bola vybavená 1,6 litrovým benzínovým motorom s preplňovaním, ktorý dosahuje výkon 200 koní, ktorý je podporený krútiacim momentom 300 Nm. Na papieri ide o údaje, ktoré by sme ešte pred niekoľkými rokmi radili k športovým automobilom. Dnes sa s takými číslami po cestách premáva rodinné kombi.
Motor nie je naladený tak, aby po každom stlačení plynového pedálu zabíjal. Pri bežnej jazde agregát vôbec nepočuť. Športový prejav sa dostaví až po vytočení do vyšších otáčok. Ticho však neznamená, že výkon je nedostupný.
Krútiaci moment leží už pri hranici 1 700 otáčok. Vodičovi teda často stačí len stlačiť plyn a automobil začne veľmi príjemne zrýchľovať. Základné nastavenie motora je teda skôr rodinného zamerania. Kto sa chce vyblázniť, musí motor vytočiť. Otáčkomer stúpa k červeným číslam ochotne a bez problémov. Ak by to však predsa len nestačilo, stačí stlačiť tlačidlo Sport a elektronika zostrí reakcie na stlačenie plynu a riadenia.
Ale čo na to spotreba? Výrobca tvrdí, že priemerný odber je na hodnote 6,2 l/100 km. Realita je tradične o niečo vyššia, ale ani výsledok 7,1 l/100 km nie je vôbec zlý. Najmä ak usúdime veľkosť auta a výkon motora.
Za možnosťou dosiahnuť dobrú spotrebu sa ukrýva aj 6 stupňová manuálna prevodovka, ktorej jednotlivé prevody sú poskladané takmer ideálne. Zlepšiť by sa dala už len skrátením radiacich dráh.
Podvozok filtruje
Konštruktéri šetrili hmotnosť aj na podvozku. To im však nezabránilo v tom, aby použili Wattov priamovod spolu s ktorým skombinovali vlečené ramená spojené torzne pružnou priečkou. Dané riešenie netrpí vysokou priestorovou a hmotnostnou náročnosťou nezávislého zavesenia ale prináša do jazdy jeho výhody.
Wattov priamovod zlepšuje stabilitu a komfort jazdy. Jeho výhody sa prejavujú najmä v zákrutách. Pri bočnom zaťažení jedného kolesa zadnej nápravy priamovod spôsobí, že rovnaká sila pôsobí aj na druhé odľahčené koleso. Okrem toho výrobca môže použiť mäkšie silentbloky nápravy, čo zlepšuje komfort jazdy.
Astra ST teda s prehľadom zvláda nerovné povrchy a zákruty bez toho, aby sa posádka musela po jazde zastaviť v nemocnici po novú chrbticu. Môže sa zdať, že podvozok je naladený doslova až mäkko, no v zákrutách odrazu začne fungovať tak, akoby si väčšina vodičov priala. Stlačenie tlačidla Sport však nespôsobí žiadne zmeny na správaní podvozka.
Červená s dvojitým výfukom
O tom, že testovaná Astra nie je úplne bežná záležitosť svedčí farba a dvojitá koncovka výfukov v jej zadnej časti. Inak je v exteriéri aj interiéri všetko po starom. Astra však predsa len nepôsobí ako výstredné auto a teda ktovie koľko ľudí si ju kúpi v takej výraznej červenej farbe.
Kým v predošlom teste sme mohli vyskúšať sedadlá, na ktorých výrobe sa podieľali nemeckí chiropraktici, boli potiahnuté ventilovanou kožou a dokázali aj masírovať, v tomto prípade sme sedeli v o niečo obyčajnejších sedačkách. Nedokázali vetrať naše chrbty a ani nás neobchytkávali.
Do batožinového priestoru sa zmestí 540 litrov, po sklopení sedačiek až 1 630 litrov. Vo vnútri sa nachádza dostatok priestoru ako na predných, tak aj na zadných sedadlách.
Odtučňovacia kúra
Ak ste si pozreli video na začiatku článku, mali by ste vedieť, kde nová Astra schudla 120 až 200 kilogramov. Ak nemáte radi pohyblivé obrázky, vysvetlíme vám to ešte textom.
Len na konštrukcii a karosérii sa výrobcovi podarilo v porovnaní s predchádzajúcou generáciou ušetriť 77 kilogramov. Nová podvozková platforma odobrala ďalších 55 kilogramov. Kolesá prišli o 11,5 kilogramu. Po desať kíl navyše ubudlo z brzdového systému, aerodynamických krytov podvozka, prevodoviek, elektroniky, sedadiel a hliníkového bloku 1,4 litrového motora. Výfukový systém je ľahší o 4,5 kila.
Výzva prémiovej triede
Opel dal novou Astrou výzvu prémiovej triede. Automobil skutočne prevzal niektoré prvky z modelov prémiových výrobcov. Hlavným kladom Astry sú LED Matrix svetlá, ktoré dokážu automaticky prepínať stretávacie a diaľkové svietenie.
To však nie je všetko. Vozidlo samé dokáže vypínať a zapínať jednotlivé časti svetiel a tak sú diaľkové svetlá aktívne aj keď ide pred Astrou iné auto, prípadne premávka ide oproti. Opel vždy nechá zapnutú tú časť, ktorá nikoho neoslňuje.
Podobné svetlá sa v súčasnosti v drvivej väčšine prípadov nachádzajú len v omnoho drahších automobiloch. Ide však o bezpečnostný prvok, ktorý výrazne zlepšuje jazdu v noci. Za príplatok 1 300 eur rozhodne stojí.
Záver
Opel Astra ST s najsilnejším benzínovým motorom nie je žiadnym ultra športovcom. Ak sa bojíte 200 koňovej porcie výkonu, tak to vôbec nie je nutné. Výrobca naladil motor veľmi rozumne. Ťah sa dostavuje od nízkych otáčok a teda vodič nie je nútený neustále narábať s prevodovkou. Keď sa však pohonná jednotka dostane do vyšších otáčok začína sa koncert spod kapoty a rodinné kombi akceleruje razantne vpred. Podvozok je navyše naladený komfortne, no vďaka konštrukcii sa nestratí ani v zákrutách.
Najsilnejší benzínový motor vo verzii kombi je dostupný až od druhej najvyššej výbavy Dynamic, kde stojí 20 790 eur. V najvyššom vyhotovení Innovative má cenovka hodnotu 21 190 eur. Ak uvažujete o kúpe tohto auta investujte aj ďalších 1 300 eur do LED Matrix svetiel. Rozhodne sa oplatia. Tie však, bohužiaľ, nie sú dostupné pre najnižšiu výbavu Selection.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 702 |
Šírka (mm) | 1 809 |
Výška (mm) | 1 510 |
Rázvor (mm) | 2 662 |
Objem batožinového priestoru | 540/1 630 l |
Objem palivovej nádrže | 48 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 318 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 598 cm3 |
Výkon | 149 kW (200 k ) pri 4 700 – 5 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 300 Nm pri 1 700 – 4 700 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 235 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,7 s |
Spotreba (kombi) | 6,2 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,1 l/100 km |
Cena
Základná modelu | od 13 290 EUR |
Cena testovanej verzie | od 20 790 EUR |