
Suzuki už má jedného zástupcu v segmente B a tým je Swift. Prečo sa teda rozhodlo oživiť Baleno, ktoré sa prestalo vyrábať v roku 2002? Konkurencia v triede malých áut je veľká a zákazníci vyžadujú od týchto vozidiel všestrannosť. Swift sa výborne cíti v meste, no pre malé rozmery a malý batožinový priestor sa ním na výlety s rodinou chodí ťažko.
Predchádzajúce Baleno bolo malým sedanom. To súčasné je päťdverový hatchback. Je dlhé 3 995 mm, široké 1 745 mm a vysoké 1 470 mm. Rázvor kolies má dĺžku 2 520 mm. Je teda o 145 mm dlhšie ako Swift a má o 90 mm dlhší rázvor. Kým Swift má kufor s objemom 210 litrov, do batožinového priestoru Balena sa zmestí až 355 litrov nákladu.

Dizajnom upúta
Napriek príslušnosti k vozidlám nižšej triedy neostal vonkajší dizajn Balena na vedľajšej koľaji. Charakterizujú ho oblé tvary, ktoré dopĺňajú ostrejšie prvky. My sme testovali vozidlo v najvyššej výbave GLX, ktorej súčasťou je aj množstvo dizajnových doplnkov exteriéru. Na maske chladiča upúta veľké logo značky. Pod ním sa nachádza chrómová lišta, ktorá plynule prechádza do dizajnu svetiel.

Chrómových a tmavých doplnkov nájdeme v najvyššej výbave viac. Asi najvýraznejším je chrómová lišta piatych dverí. Zboku zas upútajú chrómové lišty okien a kľučky dverí. Spomínané striebrobiele doplnky výborne ladia s čiernymi A a B stĺpikmi karosérie, zatmavenými zadnými sklami a vonkajšími spätnými zrkadlami vo farbe karosérie.
Výborným vzhľadom sa prezentujú aj svetlá. Vzadu vytvárajú skupinové LED svetlomety zaujímavý tvar písmena „C“ s bodkami v hornej časti. V najvyššej výbave sú typu LED aj hmlové svetlá. Súčasťou výbavy GLX sú predné xenónové HID svetlomety, ktoré sa výborne dopĺňajú s LED dennými svetlami, a aj predné hmlové svetlá.
Interiér zaostáva
Zatiaľ čo zvonku nie je Balenu v podstate čo vytknúť, vo vnútri sa nejaké tie chybičky krásy nájdu. Vo všeobecnosti možno povedať, že interiér je dôkazom príslušnosti k japonskej značke. Ako je pre ázijské autá typické, interiéru dominujú plasty. V prípade najvyššej výbavy sú tie tmavé skombinované so striebornými a nie je ich málo. Rozpačitý dojem z vnútra auta vylepšujú volant a prístrojová doska. Volant s koženým poťahom je nastaviteľný výškovo aj pozdĺžne, no druhá možnosť je výsadou výbavy GLX.

Dotykový displej nad stredovým tunelom plní štyri funkcie. Ovláda a nastavuje sa ním audio systém, prepojenie so smartfónom, telefonovanie a navigácia. Na dotyk reagoval okamžite a v prípade navigácie aj zadnej kamery poskytoval štandardné rozlíšenie. Akurát sme mali pocit, že je niekoľko milimetrov naklonený smerom od vodiča. Niekoľkokrát nás zaskočila aj navigácia, keď prestala reagovať na zmeny smeru a museli sme ju vypnúť a zapnúť, aby sa zorientovala.
V najvyššej výbave je palubný počítač umiestnený medzi otáčkomerom a rýchlomerom a údaje zobrazuje na 4,2-palcovom LCD displeji. Okrem priemernej a aktuálnej spotreby poskytuje aj údaje o priemernej rýchlosti, o čase jazdy, o využití výkonu a krútiaceho momentu motora, o preťažení a o použití plynového a brzdového pedála. Z tohto hľadiska sa vyrovnáva aj vozidlám vyšších tried.

Všetky spomínané možnosti sú určite skvelou pridanou hodnotou, no prekvapilo nás ovládanie palubného počítača. Nenájdete ho ani pod dotykovým displejom ani na volante, ale ovláda sa čiernou paličkou vystupujúcou z prístrojovej dosky. Ide o zarážajúce riešenie, ktoré patrí do minulého storočia. Ďalším jeho nedostatkom je absencia slovenčiny v ponuke nastavenia jazyka.
Posed za volantom je príjemný a sedadlá sú skôr mäkšie ako tvrdšie. V druhom rade sedadiel je dostatok miesta na kolená aj na hlavu. V tomto ohľade Baleno prekonáva väčšinu konkurencie. Batožinový priestor má dvojité dno. V menšom usporiadaní poskytuje objem 320 litrov a vo väčšom 355 litrov. Po sklopení zadných sedadiel vznikne úložný priestor s objemom 756 litrov a maximálny objem batožinového priestoru je 1 085 litrov. Objem kufra je na daný segment pôsobivý, ale jeho výhoda je viac v hĺbke ako v ploche. Navyše nakladacia hrana je dosť vysoko.
V meste je ako ryba vo vode
Základnou pohonnou jednotkou nového Balena je 1,2 litrový benzínový štvorvalec bez preplňovania nazývaný Dualjet. Okrem neho je v ponuke aj mikrohybrid kombinujúci tento agregát s malým elektromotorom a jednolitrový preplňovaný trojvalec Boosterjet. My sme testovali prvý agregát, ktorý spolupracoval s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Okrem nej je pre daný motor k dispozícii aj automatická prevodovka CVT.

Výkon 66 kW (90 k) vrcholí pri 6000 ot./min a maximálny krútiaci moment 120 Nm motor dosahuje pri 4 400 ot./min. Z uvedených parametrov je jasné, že pre využitie potenciálu motora ho bude treba viac vytáčať. Na druhej strane vo vyšších otáčkach je Baleno až prekvapivo živé. Jazda v meste sa vďaka tomu môže stať príjemným spestrením všedného dňa. Preplňovanie mu vôbec nechýba. Ruku k dielu pridáva aj celková hmotnosť vozidla. V závislosti od výbavy váži Baleno s atmosférickým štvorvalcom a manuálnou prevodovkou od 940 do 995 kilogramov.

Parametrom, ktorý patrí v triede malých áut medzi najpodstatnejšie, je spotreba. Plná tridsaťsedemlitrová palivová nádrž poskytuje dojazd sedemsto kilometrov. Nie je pritom potrebné dodržovať úsporný štýl jazdy. Najväčšiu spotrebu má Baleno na diaľnici, keď pri rýchlosti 130 km/h dosahuje motor 3 400 ot./min. V tomto prípade sa pod päť a pol litra nedostanete. V meste je situácia úplne opačná. Napriek tomu, že výrobca deklaruje spotrebu v meste na úrovni 5,3 litra na sto kilometrov, nám sa ju podarilo dostať na úroveň 4,9 l/100 km.
Mimo obce nie je problém jazdiť za štyri litre na sto kilometrov. Priemerná spotreba sa teda pohybuje na úrovni 4,8 l/100 km. S Balenom sa nemusíte báť opustiť hranice obce. Prejazd ostrejšími zákrutami zvláda bez problémov a na kotúčové brzdy vpredu aj vzadu sme sa mohli spoľahnúť. V prípade nižších výbav sú vzadu namontované bubnové brzdy. Namiesto základných 15-palcových plechových diskov sme mali na testovacom vozidle príplatkové 16-palcové zliatinové disky. Tie sa k autu dizajnovo hodili a dobre znášali aj nástrahy poškodených ciest.

Najväčším nedostatkom boli zvuky. Keďže motor si vyžaduje vyššie otáčky, prejavuje sa hlučnejšie. Navyše aerodynamický hluk pri rýchlejšej jazde je tiež výrazný. Pri jazdení po diaľnici sa hluk z oboch zdrojov spojí a pasažieri musia zvýšiť hlas, aby sa navzájom počuli. Okrem toho sa pri prejazde nerovností ozývajú do kabíny silné nárazy. Slabšie odhlučnenie auta pravdepodobne súvisí so snahou o dosiahnutie čo najnižšej hmotnosti.
Záver
Suzuki Baleno s 1,2-litrovým motorom Dualjet rozhodne má potenciál presadiť sa v nabitej konkurencii. V ponuke najvyššej výbavy sa mu vyrovná málokto. Okrem množstva dizajnových prvkov, dotykového displeja s navigáciou, väčšieho počtu údajov palubného počítača, zliatinových diskov, xenónových svetlometov, bezkľúčového odomykania a štartovania, elektricky ovládaných a vyhrievaných spätných zrkadiel a vyhrievaných predných sedadiel je súčasťou výbavy GLX aj systém automatického brzdenia a adaptívny tempomat. Ten umožňuje nastavenie troch vzdialeností, v ktorých sa auto prispôsobuje vozidlu pred sebou a fungoval bez problémov.
Dojem z výbornej spotreby a bohatej najvyššej výbavy kazí zlé odhlučnenie kabíny, zastarané ovládanie palubného počítača a absencia slovenčiny. Základná cena modelu Baleno je 10 690 eur. V najvyššej výbave GLX stojí 13 590 eur. K obom sumám treba ešte pripočítať príplatok za metalízu v hodnote 350 eur. V prípade záujmu sa dá vozidlo vylepšiť množstvom doplnkov z ponuky príslušenstva vrátane predných a zadných parkovacích senzorov a dažďového senzora. Výrobca poskytuje záruku na tri roky alebo do prejdenia 100 000 kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 995 |
Šírka (mm) | 1 745 |
Výška (mm) | 1 470 |
Rázvor (mm) | 2 520 |
Svetlá výška (mm) | 120 |
Objem batožinového priestoru (l) | 355/765/1 085 |
Objem palivovej nádrže (l) | 37 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 940–995 |
Max. užitočná hmotnosť (kg) | 1 405 |
Rozmery pneumatík | 185/55 R16 |
Technické údaje
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 242 |
Počet valcov/ventilov | 4.16 |
Kompresný pomer | 12,5:1 |
Palivová sústava | viacbodové vstrekovanie |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 66/90 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 120 pri 4 400 |
Prevodovka | 5-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,3 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 5,3/3,6/4,2 |
Emisie CO2 (g/km) | 98 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 10 690 EUR |
Cena testovaného vozidla | 13 590 EUR |
Príplatok za metalízu | 350 EUR |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km |