Test: Škoda Superb Combi 2,0 TSI- namiesto šiestich nastúpili štyria

Škoda Superb ako vlajková loď českej značky si rozhodne zaslúži verziu, ktorá je výnimočná. Kým v minulej generácii strop ponuky zabezpečoval 3,6 litrový benzínový šesťvalec, v novej je to inak. Na scénu nastúpil dvojlitrový preplňovaný štvorvalec. Je však výkonnejší ako jeho predchodca.

25.09.2016 07:00
debata (10)
Superbu biela farba pristane. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Superb Combi 2,0 TSI L&K Superbu biela farba pristane.

A presne tento motor sme v Superbe vyskúšali. Okrem toho na palube bola najvyššia možná výbava s názvom Laurin a Klement, odkazujúca na zakladateľov automobilového výrobcu. Tretia generácia s označením B8 už postupne však nie je žiadnou novinkou.

Vozidlo je na trhu už od roku 2015. Výrobca ho predstavil v marci na autosalóne v Ženeve. Výroba sa následne rozbehla v polovici minulého roka. Automobil stojí na modulárnej platforme MQB, na ktorej vznikajú vozidlá naprieč celým koncernom. Superb má teda rovnaký základ napríklad s Audi Q2, Škodou Octavia, VW Passat ôsmej generácie alebo novým Seatom Ateca.

Pozrite si krátke video!

Stíhačka zmenila motor

Dvojlitrový benzínový motor je v prípade Superbu a jeho najvýkonnejšej verzie naladený na 280 koní. Pohonná jednotka s označením TSI dodáva 350 Nm krútiaceho momentu. Spolu s automatickou šesťstupňovou prevodovkou s dvomi spojkami a pripojiteľným pohonom zadnej nápravy šprintuje Škoda na 100 km/h za 5,8 sekundy a maximálna rýchlosť sa nachádza v oblasti 250 km/h.

Pre porovnanie, najsilnejšia verzia minulej generácie Superba s už spomenutým šesťvalcom dosahovala výkon 260 koní spolu s rovnakým krútiacim momentom ako novinka, 350 Nm. Akcelerácia na 100 km/h vozidlu však v tejto konfigurácii trvala 6,4 sekundy. Maximálna rýchlosť bola rovnaká, 250 km/h.

Dvojlitrové TSI výkonom o 20 koní prekonáva 3,6... Foto: Martin Majerníček, Pravda
Škoda Superb Combi 2,0 TSI L&K Dvojlitrové TSI výkonom o 20 koní prekonáva 3,6 FSI V6.

Ekológia a downsizing (znižovanie objemu pri zachovaní rovnakého výkonu) však šesťvalec poslali do histórie. Otázka spotreby je síce na mieste, no odpovieme na ňu až neskôr. Tento model Superbu totiž nie je o spotrebe.

Po naštartovaní o sebe motor dáva vedieť len v obmedzenej miere. Na palube je ticho a vibrácie sú minimálne, resp. žiadne. Bežná jazda navyše v ničom nenapovedá, že pod kapotou drieme dravec. Zaujímavé vecí sa začnú diať až po stlačení plynového pedálu. Krútiaci moment nastupuje na scénu už približne pri 1 700 otáčkach a trvá až k hranici 5 500 otáčok. Zaujímavosťou je, že maximálny výkon leží pri 6 500 otáčkach. To však už ručička otáčkometra prechádza cez červené pásmo otáčok, no automatická prevodovka pri plne stlačenom akcelerátore preradiť odmieta.

Z 0 na 100 km/h Superb zrýchli za 5,8 sekundy. Foto: Martin Majerníček, Pravda
Škoda Superb Combi 2,0 TSI L&K Z 0 na 100 km/h Superb zrýchli za 5,8 sekundy.

Ešte väčšia zábava nastáva v prípade aktivácie režimu Sport, kedy sa celé auto zostrí. Ak tento režim vodič zvolí počas státia, okamžite spozoruje, že vozidlu stúpli voľnobežné otáčky. Okrem toho stvrdne podvozok, riadenie a automatická prevodovka sa prepne do športového režimu.

Ani ekologický režim neznamená, že zo Superbu sa stáva brzda premávky. Automat síce, ak je možnosť, vyraďuje neutrál a radí čo najvyššie prevodové stupne, motor ochotne poslúcha aj v nízkych otáčkach. Navyše benzínový motor netrpí tak výraznými vibráciami ako motor naftový, keď automatická prevodovka sa snaží znížiť otáčky na minimum.

Spotreba okolo 10 l/100 km je pre tento motor... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Superb Combi 2,0 TSI L&K Spotreba okolo 10 l/100 km je pre tento motor normálna.

Samozrejme, v tejto konfigurácii už Superb nie je úsporným českým kombi, ktoré jazdí so spotrebou 5 litrov. Výrobca hovorí o kombinovanej spotrebe 7,1 l/100 km. Štandardne by však vodič mal tomuto agregátu servírovať 98 oktánový benzín. Pohonná jednotka však nepohrdne ani 95 oktánovým.

Kto chce využívať potenciál motora, ten určite bude mať dvojcifernú spotrebu. V meste si najsilnejší Superb z nádrže na 100 km pri bežnej jazde odoberie približne 10,5 litra. Mimo mesta sa pri veľkej snahe dá na palubnom počítači vidieť aj spotreba začínajúca číslom 6, no vo väčšine prípadov to bude okolo 7,4 litra. Kombinovane si teda motor so sebou z nádrže odnáša 9,5 l/100 km.

Dvojspojková automatická prevodovka má 6 stupňov. Foto: Martin Majerníček, Pravda
Škoda Superb Combi 2,0 TSI L&K Dvojspojková automatická prevodovka má 6 stupňov.

Poslušné kombi

Jazda s týmto Superbom je veľmi príjemná činnosť. Automobil je dospelý a netrápia ho detské neduhy v zákrutách. Na diaľnici dosahuje vďaka veľkému rázvoru, rovnako ako jeho predchodca, veľmi dobrú stabilitu.

Keď sa však s týmto autom ponoríte do zákrut, zabudnete na to, že sedíte v dlhom kombi. Najmä v športovom režime, kedy sa zmysli Superbu zostria, hltá automobil zákruty vynikajúcim tempom. V prednej časti totiž nemá ťažký motor. Pohotovostná hmotnosť vozidla dosahuje 1 540 kg. K jazdnej stabilite sa pridáva aj pripojiteľný pohon zadnej nápravy.

Adaptívny podvozok môže z jazdy urobiť príjemnú... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Superb Combi 2,0 TSI L&K Adaptívny podvozok môže z jazdy urobiť príjemnú plavbu nerovnosťami aj tvrdé zvezenie.

Nič však netrvá večne a kto sa veľmi odviaže sa prešvihne limit, Superb mu pripomenie, že je kombi a motor má uložený pred prednou nápravou. Dostaví sa nedotáčavosť. V športovom jazdnom režime by sme ešte pred pár rokmi mohli takéto správanie auta pokojne označiť nálepkou „RS“.

Luxus od Škody

Testovaný automobil mal na palube najvyššiu úroveň výbavy Laurin&Klement. Ide o top ponuku výrobcu, ktorou odkazuje na svojich zakladateľov. Napriek tomu vidieť, že ani v najlepšej ponuke sa Superb nevyhol obmedzeniam v rámci svojho postavenia v koncerne VW.

Zákazníci, ktorí majú záujem o túto úroveň výbavy sa môžu pripraviť na ventilované kožené sedadlá, systém rozpoznávania dopravných značiek alebo asistenčný systém, ktorý udrží auto v jazdnom pruhu. Superb zvláda aj dočasné oranžové čiary, ktoré sa na niektorých miestach miešajú s trvalým bielym značením.

Okrem toho je na palube adaptívny podvozok a adaptívny tempomat. Superb taktiež rozpozná, kedy je vodič unavený a hudbu vyludzuje z 12 reproduktorov. Bohužiaľ, ani za príplatok nie je možné zvoliť si napríklad sedadlo s nastaviteľnou dĺžkou sedáku.

Záver

Škoda Superb ako vlaková loď českej automobilky si rozhodne zaslúži svoju top verziu. Novinka sa svojej úlohy zhostila veľmi dobre. Škoda, že doba ekologická okresala počet valcov. Jednoducho to už nie je šesťvalec. Občas si každý, kto obeduje chutný šalát, spomenie na staré dobré časy, kedy bola v móde slanina.

Sedačku spolujazdca je možné nastaviť aj zo... Foto: Martin Majerníček, Pravda
Škoda Superb Combi 2,0 TSI L&K Sedačku spolujazdca je možné nastaviť aj zo zadných sedačiek.

Cenovka vrcholnej ponuky značky Škoda je však pomerne vysoká. Superb Combi v najvyššej výbave s najsilnejším benzínovým motorom stojí 43 690 eur. Rozhodne to nie je málo. Automobil však svojmu majiteľovi dodá potrebnú dávku prestíže aj napriek tomu, že na kapote nie je znak žiadnej prémiovej automobilky.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 856
Šírka (mm) 1 864
Výška (mm) 1 477
Rázvor (mm) 2 841
Objem batožinového priestoru 660/1 950 l
Objem palivovej nádrže 66 l
Pohotovostná hmotnosť 1 540 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 984 cm3
Výkon 206 kW (280 k ) pri 5 600 – 6 500 ot./min
Max. krútiaci moment 350 Nm pri 1 700 – 5 600 ot./min
Prevodovka 6-stupňová automatická
Pohon FWD
Max rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 5,8 s
Spotreba (kombi) 7,1 l/100 km
Spotreba (test) 9,5 l/100 km
Emisie CO2 159 g/km

Cena a záruka

Základná cena Škody Superb 23 440 EUR
Cena testovaného modelu 43 690 EUR
Záruka 4 roky/120 000 km
Škoda Superb Combi 2,0 TSI L&K
Škoda Superb Combi 2,0 TSI L&K
+30Škoda Superb Combi 2,0 TSI L&K

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Škoda #TSI #Škoda Superb Combi
Články podľa značiek