
A presne tento motor sme v Superbe vyskúšali. Okrem toho na palube bola najvyššia možná výbava s názvom Laurin a Klement, odkazujúca na zakladateľov automobilového výrobcu. Tretia generácia s označením B8 už postupne však nie je žiadnou novinkou.
Vozidlo je na trhu už od roku 2015. Výrobca ho predstavil v marci na autosalóne v Ženeve. Výroba sa následne rozbehla v polovici minulého roka. Automobil stojí na modulárnej platforme MQB, na ktorej vznikajú vozidlá naprieč celým koncernom. Superb má teda rovnaký základ napríklad s Audi Q2, Škodou Octavia, VW Passat ôsmej generácie alebo novým Seatom Ateca.
Stíhačka zmenila motor
Dvojlitrový benzínový motor je v prípade Superbu a jeho najvýkonnejšej verzie naladený na 280 koní. Pohonná jednotka s označením TSI dodáva 350 Nm krútiaceho momentu. Spolu s automatickou šesťstupňovou prevodovkou s dvomi spojkami a pripojiteľným pohonom zadnej nápravy šprintuje Škoda na 100 km/h za 5,8 sekundy a maximálna rýchlosť sa nachádza v oblasti 250 km/h.
Pre porovnanie, najsilnejšia verzia minulej generácie Superba s už spomenutým šesťvalcom dosahovala výkon 260 koní spolu s rovnakým krútiacim momentom ako novinka, 350 Nm. Akcelerácia na 100 km/h vozidlu však v tejto konfigurácii trvala 6,4 sekundy. Maximálna rýchlosť bola rovnaká, 250 km/h.

Ekológia a downsizing (znižovanie objemu pri zachovaní rovnakého výkonu) však šesťvalec poslali do histórie. Otázka spotreby je síce na mieste, no odpovieme na ňu až neskôr. Tento model Superbu totiž nie je o spotrebe.
Po naštartovaní o sebe motor dáva vedieť len v obmedzenej miere. Na palube je ticho a vibrácie sú minimálne, resp. žiadne. Bežná jazda navyše v ničom nenapovedá, že pod kapotou drieme dravec. Zaujímavé vecí sa začnú diať až po stlačení plynového pedálu. Krútiaci moment nastupuje na scénu už približne pri 1 700 otáčkach a trvá až k hranici 5 500 otáčok. Zaujímavosťou je, že maximálny výkon leží pri 6 500 otáčkach. To však už ručička otáčkometra prechádza cez červené pásmo otáčok, no automatická prevodovka pri plne stlačenom akcelerátore preradiť odmieta.

Ešte väčšia zábava nastáva v prípade aktivácie režimu Sport, kedy sa celé auto zostrí. Ak tento režim vodič zvolí počas státia, okamžite spozoruje, že vozidlu stúpli voľnobežné otáčky. Okrem toho stvrdne podvozok, riadenie a automatická prevodovka sa prepne do športového režimu.
Ani ekologický režim neznamená, že zo Superbu sa stáva brzda premávky. Automat síce, ak je možnosť, vyraďuje neutrál a radí čo najvyššie prevodové stupne, motor ochotne poslúcha aj v nízkych otáčkach. Navyše benzínový motor netrpí tak výraznými vibráciami ako motor naftový, keď automatická prevodovka sa snaží znížiť otáčky na minimum.

Samozrejme, v tejto konfigurácii už Superb nie je úsporným českým kombi, ktoré jazdí so spotrebou 5 litrov. Výrobca hovorí o kombinovanej spotrebe 7,1 l/100 km. Štandardne by však vodič mal tomuto agregátu servírovať 98 oktánový benzín. Pohonná jednotka však nepohrdne ani 95 oktánovým.
Kto chce využívať potenciál motora, ten určite bude mať dvojcifernú spotrebu. V meste si najsilnejší Superb z nádrže na 100 km pri bežnej jazde odoberie približne 10,5 litra. Mimo mesta sa pri veľkej snahe dá na palubnom počítači vidieť aj spotreba začínajúca číslom 6, no vo väčšine prípadov to bude okolo 7,4 litra. Kombinovane si teda motor so sebou z nádrže odnáša 9,5 l/100 km.

Poslušné kombi
Jazda s týmto Superbom je veľmi príjemná činnosť. Automobil je dospelý a netrápia ho detské neduhy v zákrutách. Na diaľnici dosahuje vďaka veľkému rázvoru, rovnako ako jeho predchodca, veľmi dobrú stabilitu.
Keď sa však s týmto autom ponoríte do zákrut, zabudnete na to, že sedíte v dlhom kombi. Najmä v športovom režime, kedy sa zmysli Superbu zostria, hltá automobil zákruty vynikajúcim tempom. V prednej časti totiž nemá ťažký motor. Pohotovostná hmotnosť vozidla dosahuje 1 540 kg. K jazdnej stabilite sa pridáva aj pripojiteľný pohon zadnej nápravy.

Nič však netrvá večne a kto sa veľmi odviaže sa prešvihne limit, Superb mu pripomenie, že je kombi a motor má uložený pred prednou nápravou. Dostaví sa nedotáčavosť. V športovom jazdnom režime by sme ešte pred pár rokmi mohli takéto správanie auta pokojne označiť nálepkou „RS“.
Luxus od Škody
Testovaný automobil mal na palube najvyššiu úroveň výbavy Laurin&Klement. Ide o top ponuku výrobcu, ktorou odkazuje na svojich zakladateľov. Napriek tomu vidieť, že ani v najlepšej ponuke sa Superb nevyhol obmedzeniam v rámci svojho postavenia v koncerne VW.
Zákazníci, ktorí majú záujem o túto úroveň výbavy sa môžu pripraviť na ventilované kožené sedadlá, systém rozpoznávania dopravných značiek alebo asistenčný systém, ktorý udrží auto v jazdnom pruhu. Superb zvláda aj dočasné oranžové čiary, ktoré sa na niektorých miestach miešajú s trvalým bielym značením.
Okrem toho je na palube adaptívny podvozok a adaptívny tempomat. Superb taktiež rozpozná, kedy je vodič unavený a hudbu vyludzuje z 12 reproduktorov. Bohužiaľ, ani za príplatok nie je možné zvoliť si napríklad sedadlo s nastaviteľnou dĺžkou sedáku.
Záver
Škoda Superb ako vlaková loď českej automobilky si rozhodne zaslúži svoju top verziu. Novinka sa svojej úlohy zhostila veľmi dobre. Škoda, že doba ekologická okresala počet valcov. Jednoducho to už nie je šesťvalec. Občas si každý, kto obeduje chutný šalát, spomenie na staré dobré časy, kedy bola v móde slanina.

Cenovka vrcholnej ponuky značky Škoda je však pomerne vysoká. Superb Combi v najvyššej výbave s najsilnejším benzínovým motorom stojí 43 690 eur. Rozhodne to nie je málo. Automobil však svojmu majiteľovi dodá potrebnú dávku prestíže aj napriek tomu, že na kapote nie je znak žiadnej prémiovej automobilky.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 856 |
Šírka (mm) | 1 864 |
Výška (mm) | 1 477 |
Rázvor (mm) | 2 841 |
Objem batožinového priestoru | 660/1 950 l |
Objem palivovej nádrže | 66 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 540 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 984 cm3 |
Výkon | 206 kW (280 k ) pri 5 600 – 6 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 350 Nm pri 1 700 – 5 600 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 5,8 s |
Spotreba (kombi) | 7,1 l/100 km |
Spotreba (test) | 9,5 l/100 km |
Emisie CO2 | 159 g/km |
Cena a záruka
Základná cena Škody Superb | 23 440 EUR |
Cena testovaného modelu | 43 690 EUR |
Záruka | 4 roky/120 000 km |