Berlingo nie je rozhodne žiadnym nováčikom. Súčasná druhá generácia je na trhu už od roku 2008, teda neuveriteľných osem rokov. A predaje idú stále dobre. To len dokumentuje, akú kvalitnú prácu urobil Citroën už pred rokmi. Skrížil dodávku s osobným autom tak, aby to nikoho neurazilo. Samozrejme, časom sa Berlingo menilo. Naposledy v priebehu roka 2015, keď presedlalo na emisnú normu Euro 6. A s tým sa zviezol aj maličký facelift. Robiť veľké úpravy napokon ani nemalo zmysel. Napriek úžitkovým koreňom si totiž dizajn Berlinga získal slušnú popularitu.
Stále svieži dizajn a nové diódy
Ak sa naň pozeráme ako na úžitkové auto, tak potom prekvapí zaujímavým tvarom zadných bočných okien a citlivým zapracovaním koľajnice posuvných dverí do spodnej časti zadného okna. Dizajnéri sa pohrali aj s rozšírenými blatníkmi, ktoré sa dnes už príliš nenosia, ale Berlingu dávajú robustný vzhľad. Jednoducho, toto nie je obyčajná dodávka. Modernizáciou Citroën ešte viac vybrúsil jej vzhľad. Menil sa tvar masky, lamely sú užšie a revidovaná bola aj oblasť hmlových svetiel kde pribudli denné diódy. Civilnejší charakter verzie Multispace podporujú čierne lakované zrkadlá a nárazníky.
Proporcie sú však stále jasne úžitkové. Pri relatívne kompaktnej dĺžke 4 380 mm, ktorou Berlingo spadá do nižšej strednej triedy, je až 1 801 mm vysoké a so strešnými nosičmi ešte o 61 mm vyššie. Už na prvý pohľad tak sľubuje obrovský vnútorný priestor, ktorý vám nedokáže ponúknuť žiaden tradičný hatchback alebo kombi. Oceníte veľké predné dvere aj ľahkú manipuláciu s tými posuvnými. Jednoducho, prístup do kabíny je perfektný. Vnútri to Berlingo tiež hrá na „osobák“, ale svoj pracovný pôvod nezaprie. Palubná doska má veľmi jednoduché tvary a, pochopiteľne, prednosť dáva tvrdým plastom.
Vnútri závan starších čias
Sedadlá so sklopnými opierkami vás však prekvapia komfortom. Navyše sedíte vyššie a máte perfektný výhľad. Regulovať možno nielen výšku sedadla, ale aj volant s dvojosovým nastavovaním. Prvky ako páčky na stĺpiku riadenia, ovládanie autorádia a spínače okien na stredovej konzole nezaprú staršie časy. Ergonomicky im však niet čo vyčítať. Aj samotné rádio a palubný počítač s oranžovým displejom sú exkurzom do minulosti. Vzadu si Berlingo ľahko pomýlite s MPV, s priestorom vie doslova čarovať. Nájdete tu tri rovnocenne široké sedadlá. Nie sú síce posuvné ako v moderných MPV vrátane C4 Picasso, ale dajú sa sklopiť, preklopiť alebo úplne demontovať.
Samozrejme, variabilita si vypýtala svoju daň. Sedadlá sú pomerne úzke a krátke, takže na dlhé cesty to nie je výhra, deti sa však sťažovať určite nebudú. Podľa usporiadania sedadiel sa potom mení veľkosť kufra a ten je naozaj obrovský. Pod výklopným zadným vekom, ktorým Mutispace opäť pripomína civilnú produkciu, je minimálne 675 litrov, to hovoríme o veľkosti po pevné plató. Po strechu je to však až 1 350, so sklopnými sedadlami 2 400 a po ich demontáži až rovných 3 000 litrov. Oceníte nízku nakladaciu hranu podlahu čalúnenú textíliou, ale aj fakt, že prístup do kufra uľahčuje samostatne výklopné zadné okno. Otvárať totiž gigantické veko nie je práve praktické a vyžaduje si aj poriadny odstup od steny či iných áut.
V priestore nepremožiteľný
Delené plató z pevných materiálov potom už len stačí odklopiť a do kufra naložíte, čo potrebujete. Ešte praktickejšie sú však krídlové asymetricky delené zadné dvere, i keď tie majú nevýhodu v tom, že čiastočne bránia vo výhľade cez vnútorné spätné zrkadlo. Rezervné koleso je umiestnené zo strany podvozku. A to je dobré, pretože v prípade defektu nemusíte vyložiť celý náklad. Stačí uvoľniť skrutku v oblasti nakladacej hrany a rezerva je vaša. Tam sa však praktická stránka Berlinga nekončí. Interiér obsahuje veľké množstvo odkladacích priestorov. Okrem tých klasických napríklad strešnú policu nad čelným oknom, veľký posuvný box medzi sedadlami s roletkou a dokonca schránku pred prístrojovým panelom.
Vzadu je to skromnejšie. Posuvné dvere totiž neumožnili vytvoriť odkladaciu schránku vo výplniach a tiež otvárateľné okná. Dajú sa len vyklopiť. Zato tu nájdu cestujúci dva „letecké“ stolíky. Inak však Berlingo Multispace, zvlášť verzia XTR, prekvapí výbavou, ktorá v ničom nezaostáva za svetom osobných áut. Máte tu dvojzónovú klimatizáciu, kožený volant, palubný počítač, USB port, tempomat, parkovacie senzory, tónované sklá, strešné nosiče a množstvo ďalších vymožeností. Do súčasnosti ho však najviac posuniete, ak sa rozhodnete priplatiť si za 7-palcový dotykový displej rozhrania SMEG s navigáciou.
Diesel Euro 6 je novinkou
Naše Berlingo poháňal najvýkonnejší z ponúkaných dieselov – 4-valec 1,6 BlueHDI. A ten je vlastne aj najväčšou novinkou Berlinga. V roku 2015 totiž prepriahlo na emisnú normu Euro 6, čo znamená, že jeho diesely BlueHDi dostali štart-stop systém a systém katalytickej redukcie NOx (SCR) so vstrekovaním prísady AdBlue. Tá sa dopĺňa hrdlom, ktoré je pod spoločným krytom hrdla nádrže. Na naftu má objem 53 a na AdBlue 17 litrov. Takáto integrácia je šikovné riešenie, pretože nehrozí únik tejto „voňavej“ zmesi, ktorú tvorí 32,5-percentný roztok močoviny, do interiéru ako pri niektorých iných autách.
Diesel dáva 88 kW pri 3 500 otáčkach a krútiaci moment 300 Nm pri 1 750 otáčkach. To je v porovnaní s minulosťou zlepšenie o 4 kW a 30 Nm. Motor prekvapí pružnosťou. Silný záťah cítiť už od 1 500 otáčok. Navyše je spojený s novou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Tá sa ovláda veľmi jednoducho, dráhy sú presné, ale trpí súčasnou módou extrémne dlhých prevodov. Samozrejme, z dôvodu zníženia spotreby. Veľký odstup cítiť už medzi „jednotkou“ a „dvojkou“, a tak to pokračuje ďalej. Šestku nemá význam radiť skôr ako pri osemdesiatke. Napokon pri rýchlosti 100 km/ h sme odčítali z otáčkomera necelých 1 900 otáčok za minútu a pri diaľničnej stotridsiatke pod 2 500.
Spotreba na uzde
Na správny výber stupňov si tak musíte chvíľu zvykať. Dynamikou jazdy vás však Berlingo nesklame. Na stovku zrýchľuje za 11,4 sekundy. Brzdou premávky určite nebudete, no hrať sa na pretekára tiež nemá význam. O tom Berlingo ani nie je. Vychutnať si s ním môžete skôr pohodovú rodinnú jazdu, to aj vďaka slušnému odhlučneniu motora, v ktorom sa Berlingo takmer vyrovná osobným Citroënom. Odvďačiť sa vám vie navyše nízkou spotrebou. Tá sa pohybuje v meste okolo 5,5 litra nafty na 100 km. Na okreskách sa pri dodržiavaní limitov dostanete pokojne aj pod päť. Na diaľnici je však Berlingo predsa len smädnejšie. A to výrazne.
Jeho nevýhodou je veľký aerodynamický odpor, to aj napriek prudkému sklonu čelného okna a oblých predných partií. Z hľadiska spotreby je ideálna rýchlosť 110 km/h, keď sa udrží na hranici šiestich litrov. Pri stotridsiatke už rátajte aj s litrom navyše. My sme dosiahli s Berlingom po približne štyroch tisícoch najazdených kilometrov pri ekonomickom jazdnom štýle priemer 6,1 litra na 100 km. To je možno trošku viac, ako dnes zvládnu nové modely PSA na ľahkej platforme EMP2, lenže i tak ide o slušný výsledok vzhľadom na mimoriadne úžitkové vlastnosti a hmotnosť 1 630 kg, na ktorú sa v časoch zrodu Berlinga až tak nehľadelo.
Na ceste viac dodávka
Za volantom zistíte, že napriek ľahkému ovládaniu nedokáže Berlingo celkom utajiť svoje pracovné DNA. Ovládacie sily síce nijak nevybočujú z rámca bežných áut, ale jazdné vlastnosti sú tak trochu „úžitkové“. Cítiť, že pružiny aj tlmiče sú nastavené na vyššie zaťaženie. Takže Berlingo s prázdnym kufrom a jednoduchou zadnou nápravou s torznou priečkou si príliš nerozumie napríklad s malými priečnymi nerovnosťami. To znamená nielen otrasy v kabíne, ale aj chuť poskočiť si pri prejazde nerovností v zákrute. Jednoducho – musíte rešpektovať jeho charakter.
Napríklad aj vyššie ťažisko a citlivosť na bočný vietor, ktorý sa opiera o veľkú plochu karosérie. Spolu s vyšším zaťažením začína byť Berlingo o čosi komfortnejšie a plavnejšie. Stále sa však nevie zbaviť búchania prednej nápravy, čo je dosť prekvapujúce vzhľadom na to, že verzia XTR je vybavená paketom pre „všetky cesty“, čo znamená lepšie chránený podvozok a väčšiu svetlú výšku, takže by ste logicky očakávali aj lepšiu absorpciu rázov. Riadenie nie je vôbec úžitkové. Svedčí o tom ostrejší prevod s 2 a ¾ otáčkami volantu. A sympatické je, že elektrický posilňovač nie je zbytočne preposilovaný.
Stále má čo ponúknuť
Pri aute tohto typu sú dôležité aj prevádzkové náklady. Tak napríklad olejová náplň má 3,5 litra a interval výmeny 25 000 km. Ten je však variabilný. O správnom momente teda rozhoduje elektronika na základe množstva faktorov, napríklad počtov studených štartov, jazdnej dynamiky, ale aj počtu začatých a nedokončených procesov regenerácie filtra pevných častíc. Potom môže byť interval skrátený až na 15 000 kilometrov. Okrem oleja budete mať pri motore Euro 6 ešte zvýšené náklady za prísadu AdBlue. V Berlingu by však mala vydržať nejakých 20 000 kilometrov.
Berlingo je aj po ôsmich rokoch produkcie stále lákavou voľbou. Tým, ktorí nemajú predsudky voči dodávkam, dokáže priniesť viac úžitku ako klasické kombi alebo MPV. Navyše s rôznymi doplnkami ako sklenenou strechou, hliníkovými diskami či dokonca príplatkovým pohonom 4×4 a tretím radom sedadiel sľubuje celkom dobrodružný život. Daňou je však mierne nižší komfort pruženia, vyšší aerodynamický hluk, náklony v zákrutách a aj mierne vyššia spotreba paliva. Tieto ústupky však nie sú také dramatické, aby vás od kúpy odradili. Navyše je tu priaznivá cena. V najvyššej výbave XTR a s najvýkonnejším dieselom 1,6 BlueHDi stojí Berlingo 16 690 eur. Teda menej ako mnohé MPV.
Technické údaje
Model | Citroën Berlingo 1,6 BlueHDi Multispace XTR |
---|---|
Valce/ventily | 4/16 |
Objem motora (ccm) | 1 560 |
Max. výkon (kW/ot.) | 88/3 500 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 300/1 750 |
Prevodovka | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 174 |
0 – 100 km/h (s) | 11,4 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 4,4 |
Priemerná spotreba počas testu (l) | 6,1 |
Cena | od 16 690 € |
Cena testovaného exemplára | 16 950 € |