Fabia tretej generácie je na trhu už od roku 2014. Po prvýkrát bola predstavená v októbri daného roka na autosalóne v Paríži. Do predaja išla už nasledujúci mesiac. Bohužiaľ, ide o prvú generáciu Fabie, ktorá so sebou nepriniesla ostrú RS verziu. Podľa vedenia automobilky boli za zrušením najvýkonnejšej verzie slabé predaje.
Automobil vznikol na mixe platforiem PQ26 a MQB. Prvá menovaná tvorí základ napríklad pre VW Polo piatej generácie. Na MQB stojí niekoľko modelov koncernu VW. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou je Fabia tretej generácie o 90 mm širšia a 30 mm nižšia.
Výrobca sa našťastie ako v druhej, tak ani v tretej generácii nevrátil k sedanu a teda na trhu je dostupný hatchback a kombi. Lenže dnes zákazníci chcú SUV, crossovery a zvýšené podvozky. A keď už nemôžu mať to, tak aspoň nech sa auto tvári, že lesnú cestu zvládne.
A tak Škoda vyhovela potrebám trhu už v druhej generácii verziou Scout. Tretia generácia v tomto trende pokračuje verziou Scoutline. Ako už slovo “line” napovedá, nebude to o skautských ideáloch, ale skôr o vzhľade a výzore.
V turistickom
Už na prvý pohľad je jasné, že niečo na tejto Fabii nehrá. Automobil má isté interiérové doplnky, ktoré napovedajú, že je pripravený vyraziť do terénu. V prednej časti nájdete zmeny na spodnej strane nárazníka. Dizajnovo má zaujať strieborná vystupujúca časť.
Verzia Scoutline na bočnú stranu pridala plastové doplnky. Nájdeme ich na lemoch blatníkov a prahoch. Zadný nárazník má spodnú časť čiernu, na ktorej je strieborná imitácia difúzora. Na streche sa nachádzajú taktiež strieborné lyžiny.
Inak ide o obyčajnú Fabiu, ktorá sa dizajnom zaradila do rodiny. V porovnaní so svojim predchodcom má ostrejšie rezané línie. Predná maska jasne napovedá, že ide o Škodu. V predných svetlách sú integrované diódy denného svietenia.
Bohužiaľ, dizajnové doplnky nekorešpondujú s využiteľnosťou auta. Kto očakáva, že Scoutline je v porovnaní s bežnou verziou vyšší, tak bude sklamaný. Výrobca svetlú výšku nemenil. Automobil taktiež nemôže mať ani pripojiteľný pohon zadnej nápravy. Využiteľnosť v teréne sa teda nezmenila.
Radšej praktik ako dobrodruh
Vypracovanie interiéru Fabie poslednej generácie je na vysokej úrovni. Výrobca v interiéri použil pomerne kvalitné plasty. Kritiku si zaslúžia sedadlá, ktoré poskytujú dostatočné poholie najmä pri krátkodobých pobytoch. Bočné vedenie je navyše pomerne slabé. Fabia však nie je hltač zákrut alebo diaľničný koráb.
Škoda mohla lepšie vyriešiť aj umiestnenie lakťovej opierky, ktorá zavadzia pri zapínaní bezpečnostného pásu alebo zaťahovaní parkovacej brzdy.
Najväčšou devízou testovaného auta bol jeho vnútorný priestor najmä za zadnými sedadlami. V štandardnom stave sa do batožinového priestoru zmestí 530 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1 608 litrov. Škoda však, že po sklopení sedadiel nevznikne rovná plocha.
Každou generáciou majú autá lepšiu a lepšiu výbavu. Testovaná Fabia mala na palube také prvky, o ktorých by sa jej v minulých rokoch ani nesnívalo. Stredom interiéru je šesťpalcový dotykový displej. Hudbu do interiéru reprodukoval audiosystém Bolero.
O komfort na palube sa stará automatická klimatizácia, ktorú posádka ovláda prostredníctvom digitálneho displeja. Štartovanie navyše v testovanom aute prebiehalo bezkúčovo.
Kultúra s rozumnou spotrebou
O pohon Fabie sa v tomto prípade staral 1,2 litrový benzínový motor TSI s výkonom 110 koní spolu s krútiacim momentom 170 Nm. Výkon prechádza výhradne na predné kolesá prostredníctvom 6 stupňovej manuálnej prevodovky.
Automobil má s daným agregátom celkom slušnú dynamiku. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 9,6 sekundy a maximálna rýchlosť sa vie vyšplhať až na 199 km/h. Priemerná spotreba by podľa oficiálnych čísel mala dosiahnuť 4,8 l/100 km, no v skutočnom svete treba počítať s odberom približne o liter vyšším.
Pohodnná jednotka sa vyznačuje kultúrou chodu. Kým niektoré automobilky siahajú po benzínových trojvalcoch, ktoré sa vyznačujú vibráciami, štvorvalce nie. Po naštartovaní pohonnú jednotku takmer ani nepočuť. Z motorového priestoru nadmerné zvukové vlny nevychádzajú ani počas bežnej jazdy. Motor o sebe dá vedieť až potom, keď otáčkomer prekročí 3-tisíc otáčok. Do lesa to nie je
Podvozok vozidla je nastavený príjemne tuho. Automobil sa nenakláňa, no rozhodne nemôžeme hovoriť o tom, že vylepšená Fabia je vhodná na lesné cesty. Najmä nie v obutí, v ktorom jazdí novinársky kus. Scoutline stál na 16 palcových zliatinových kolesách, ktoré sú skutočne vhodné najmä na asfalt.
Na diaľnici je vo vozidle pomerne výrazný hluk. Vozidlá segmentu B však týmto neduhom trpia často. V meste pri parkovaní treba dávať pozor najmä na vylepšený predný nárazník, konkrétne na jeho striebornú časť. Vyššie položený obrubník ho môže poškodiť.
Záver
Je nutné kúpiť si verziu Scoutline? Nie je. Samotné dizajnové vylepšenia jazde a použiteľnosti auta nepomôžu. Ľudia si však Fabiu Scoutline kvôli radovánkam na lesných cestách evidentne nekupujú. Jednoducho sa im páči.
Taktiež ako verzia Monte Carlo aj Scoutline sú len pre oko. A teda, keď sa vám tento štýl páči, nie je nad čím váhať. Treba však myslieť na to, že vylepšený vzhľad niečo stojí. Kým obyčajná Fabia kombi stojí 10 440 eur, za Scoutline je nutné priplatiť 1 650 eur.
Testovaná verzia navyše s príplatkovou výbavou stála až 15 527 eur a to je už pomerne vysoká cena. Na palube však bol audiosystém Bolero, bezkľúčové štartovane alebo panoramatická strecha.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 257 |
Šírka (mm) | 1 732 |
Výška (mm) | 1 488 |
Rázvor (mm) | 2 470 |
Objem batožinového priestoru | 530/1 608 l |
Objem palivovej nádrže | 45 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 078 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 197 cm3 |
Výkon | 81 kW (110 k ) pri 4 600 – 5 600 ot./min |
Max. krútiaci moment | 170 Nm pri 1 400 – 4 000 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 199 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,6 s |
Spotreba (kombi) | 4,8 l/100 km |
Spotreba (test) | 5,9 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena Fabie Combi Scoutline | 12 090 EUR |
Cena testovaného modelu | 15 527 EUR |