
Najnovšia Octavia tretej generácie bola verejnosti predstavená po prvýkrát v decembri 2012. Stojí na modulárnej platforme MQB, ktorú používa aj napríklad Audi A3, Seat Leon alebo Škoda Rapid.
Dizajn Octavie tretej generácie vytvoril Slovák Jozef Kabáň. Svojimi ostrejšími hranami v porovnaní s jej predchodkyňou sa výzorom zaradila do nového dizajnového jazyka, ktorý už zastával novodobý Rapid. Neskôr nový vzhľad dostali aj Superb a Fabia. Octavia poslednej generácia po prvýkrát získala plný počet hviezdičiek v nárazových testoch EuroNCAP.

Verzia RS prišla na trh pomerne rýchlo. V predajniach si ju zákazníci mohli objednať už v roku 2013. Okrem “obyčajnej” verzie RS výrobca však pripravil aj model RS 230, ktorý sa stal najrýchlejšou Octaviou všetkých čias so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy.
Pre lepší prítlak
Tretia generácia Škody Octavia má ostrejšie hrany ako svoje prechodkyne. Predná maska spolu s výzorom celej prednej časti je unifikovaná v rámci celej značky. A teda niekedy je problém rozoznať, či pred vami stojí Rapid alebo Octavia. Avšak verzia RS, samozrejme, má prvky, ktoré ju od jej bežných sestier odlišujú.

Červená farba je len príjemným spestrením v záplave sivých, čiernych, bielych alebo strieborných Octavii, ktoré jazdia po našich cestách. RS verzia o sebe dáva vedieť iným predným a zadným nárazníkom. Za diskami sa nachádzajú lakované brzdové strmene a na veku batožinového priestoru pohľady okoloidúcich púta prítlačné krídlo. V zadnom nárazníku sú naznačené otvory pre koncovky výfukov, za ktorými však skutočný výfuk len ústi.
Interiér vozidla je spracovaný veľmi kvalitne. Po otvorení dverí zaujmú ako prvé sedadlá s výrazným bočným vedením, ktoré boli v našom prípade farebne doladené s exteriérom. Predné sedadlá majú integrované hlavové opierky.

Vnútru navyše dominuje dotykový displej, ktorý zobrazuje okrem iného aj navigačný systém Columbus. V tomto aute je však podstatné pracovisko vodiča. Volant potiahnutý perforovanou kožou padá do ruky ako uliaty. Posed za volantom je veľmi dobrý. Akurát pri výhľade dozadu vodič vidí vrchnú časť spojlera.
Octavia však vždy bola z istej časti aj o praktickosti. Kombi je na tom, samozrejme, z tohto hľadiska lepšie, no liftback sa taktiež nedá zahanbiť najmä tým, že ponúka obrovský prístup do batožinového priestoru. V štandardnom stave sa dovnútra zmestí 590 litrov. Po sklopení zadných sedadiel až 1580 litrov.

Ale aj úsporne
Pod kapotou testovaného auta pracoval dvojlitrový naftový motor s výkonom 184 konských síl. Krútiaci moment má hodnotu 380 Nm. Z 0 na 100 km/h Octavia zrýchli na 7,6 sekundy a maximálna rýchlosť leží v oblasti 228 km/h.
Výkon prechádza na obe nápravy cez 6 stupňovú automatickú dvojspojkovú prevodovku DSG. Primárne výkon putuje najmä na prednú nápravu. Zadné kolesá predstavujú pripojiteľný pohon. V porovnaní s Octaviou RS TDI bez pohonu všetkých kolies klesla maximálka o 2 km/h, no údaj o zrýchlení je lepší o 0,3 sekundy. Má to však celé jeden háčik. Nie je to benzínový motor.

Naftová pohonná jednotka sa po naštartovaní do interiéru ozýva pomerne výraznými vibráciami. Možno sme boli len precitlivení kvôli odznaku RS. Faktom však ostáva, že po prudkom stlačení plynového pedálu automat podradí, no motor k červeným číslam nevytočí. Ak sa mu to podarí na prvom prevodovom stupni, tak za hranicou 4-tisíc otáčok ťah motora prudko klesá. Inak automat radí bode otáčkomera na údaji 4,5-tisíc otáčok. Hlavná sila motora prichádza už pri 1 750 otáčkach, čo neznie práve športovo. Ide však o klasický ťah naftového motora. Ak je v tých správnych otáčkach, posádka je výrazne tlačená do sedadiel.
Automobil však vie byť prekvapivo úsporný. Pri bežných tempách na diaľnici v kombinácii s mimo mestskými okreskami spotreboval priemerne 6 l/100 km. Pri naháňaní vyššími tempami po štvorprúdovkách spotreba stúpla na 7,1 l/100 km. Ani prejazd horskými prechodmi športovým spôsobom nebral z nádrže priemerne viac ako 8 litrov.

Priemer sa nám ustálil na hodnote 6,5 l/100 km. Kto chce šetriť, pomôže mu ekonomický režim, kedy automat vyraďuje pri jazde neutrál. Ale veď predsa ide o RS, takýto režim by mal byť povolený len pre núdzový dojazd na čerpaciu stanicu.
Tvrdšie zvezenie sa očakáva
Podvozok je v porovnaní s bežnou Octaviou naladený tuhšie. Očakávateľné nastavenie spôsobuje, že karoséria sa pri rýchlych prejazdoch zákrut nakláňa menej. Pohon všetkých kolies však dodáva vozidlu stabilitu a posúva hranicu nedotáčavého šmyku na neskôr.
Automobil je rýchlejší aj na výjazde zo zákrut, kedy je možné omnoho skôr začať opätovne akcelerovať ako len v prípade prednokolky. Keď však už vodič dôjde na limit a pneumatiky sa „odtrhnú“ od asfaltu, automobil je nedotáčavý. Môže za to z časti určite aj ťažký naftový motor v prednej časti.
Najväčšia výhoda pripojiteľného pohonu zadnej nápravy prichádza za sťažených podmienok. Zrýchlenie alebo stabilita na mokrom povrchu sú omnoho lepšie ako v prípade verzie s pohonom len presnej nápravy. A sneh alebo ľad môže priniesť navyše množstvo zábavy, no to sme možnosť vyskúšať nemali.
Každopádne je jazda a Octaviou RS TDI stabilná a istá. Problémy môžu nastať najmä na nekvalitnejšom povrchu, kedy do interiéru preniká viac hluku od kolies akoby sme chceli. Hluk však neznamená, že zadná náprava je na hrboľoch nepokojná a má tendenciu opakovať. Automobil sa drží asfaltu všetkými silami za každých podmienok.

Záver
Chcete športovo ladené auto, ktoré je praktické? Tak o Octavii RS by ste uvažovať určite mali. Otázkou však ostáva, či zvoliť naftovú alebo benzínovú verziu. Ak máte navyše okrem športových chúťok aj potrebu šetriť, tak je pre vás ideálna verzia TDI. Ale v nej sa predsa len už stráca to čaro výkonného auta.

Avšak karta sa obracia, ak do úvahy zoberieme pripojiteľný pohon zadnej nápravy. Škoda ho ponúka len s naftovým motorom. A v tom prípade sa naftová Octavia RS v zákrutách približuje svojim výkonnejším benzínovým sestrám.
Základná cena Octavie RS 4×4 TDI je podľa cenníka 31 900 eur. To znamená, že je o 2 200 eur drahšia ako verzia bez pohonu všetkých kolies s rovnakou prevodovkou. Cenovka robí z Octavie RS 4×4 TDI najdrahšiu Octaviu RS v ponuke. Je dokonca o 410 eur drahšia ako najrýchlejšia Octavia všetkých čias, RS 230.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 685 |
Šírka (mm) | 1 814 |
Výška (mm) | 1 459 |
Rázvor (mm) | 2 680 |
Objem batožinového priestoru | 590/1 580 l |
Objem palivovej nádrže | 55 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 550 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 968 cm3 |
Výkon | 135 kW (184 k ) pri 3 500 – 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 380 Nm pri 1 750 – 3 000 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 228 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,6 s |
Spotreba (kombi) | 4,9 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,5 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena Octavie RS | 26 740 EUR |
Cena testovaného modelu | 31 900 EUR |