
Kaktus od Citroënu prišiel na trh už v roku 2014. Jeho domovská továreň sídli v španielskom Madride. Vozidlo patrí do kategórie kompaktných SUV alebo crossoverov a stojí na platforme PSA PF1. Napriek tomu, že v názve má označenie C4, so skutočným modelom C4 nemá nič spoločné.
Samotná platforma, na ktorej Cactus stojí tvorí základ najmä pre menšiu C3 a DS3. To znamená, že Cactus má omnoho viac spoločného so svojimi menšími súrodencami ako s väčšou C4.
Názov Cactus údajne automobil dostal práve svojim panelom na karosérii, ktoré dostali názor Airbumps. Tie sú odolné voči stláčaniu alebo škrabancom. A práve kaktus je rastlina, ktorá v púšti odolá všetkému a je ťažké ju zraniť, resp. poškodiť.
Skutočne iný
Už na prvý pohľad je C4 Cactus inak poňatá, ako bežné auto súčasnosti. Citroën vozidlu nevštepil dynamické línie a agresívny vzhľad. Automobil je výsledkom francúzskej avantgardy. Máloktorý výrobca by si trúfol na tak odvážny dizajn sériovo vyrábaného auta.

Ako prvé určite zaujmú panely Airbumps, ktoré karosériu chránia pred neželaným mechanickým poškodením. Nachádzajú sa nielen na dverách ale aj pod hlavnými svetlometmi alebo v zadnej časti.
Tieto časti navyše môžu mať inú farbu ako karoséria, čo vytvára široké možnosti farebných kombinácií. Automobil navyše pôsobí robustným dojmom. Môžu za to aj plastové lemy okolo blatníkov.

Predné svetlomety sú v prípade tohto auta delené. Denné diódové svietenie sa nenachádza pod hlavnými svetlami ale nad nimi. V prednej časti taktiež chýba mriežka chladiča. Zadné svetlá sú pomerne malé a nachádzajú sa v obklopení plastov.
Obývačka je klišé
Interiér Cactusa dizajnéri taktiež poňali inak, ako sme zvyknutí. Každý, kto sa posadí do tohto auta je milo prekvapený sedadlami. A nedá sa inak, ako použiť klišé. Sú ako kreslá z obývačky. Nezvyklo veľkorysé na priestor a pohodlie. Bočné vedenie je slabšie, ale máte doma kreslo, ktoré vás drží v zákrutách?

Ovládanie klimatizácie je možné len prostredníctvom dotykového displeja. To je trochu nepraktické pri jazde po nerovnom povrchu. V takom prípade je problém trafiť sa do správneho miesta a nadnesene povedané, niekedy namiesto zníženia teploty o dva stupne preladíte rádio.
Okrem centrálneho displeja má Cactus aj displej pred vodičom, ktorý zobrazuje rýchlosť, indikátor preradenia, tempomat a stav paliva. Áno, to je všetko, nič viac. Žiadny otáčkomer alebo aspoň kontrolku studeného motora na palube nenájdete. Priehradka pred spolujazdcom sa netradične otvára smerom nahor, čo znamená, že predný airbag bol umiestnený nad čelné sklo do stropu.

V zadnej časti auta sa nachádza pomerne jednoduchá a rovná lavica. Miesta je však dostatok. Problémom však môže byť prívod vzduchu pre cestujúcich na zadných sedadlách, pretože výduchy klimatizácie tam nevedú. To však v tejto kategórii vozidiel je pomerne normálna vec. Lenže Cactus v zadných dverách nemá sťahovacie okná. Len vyklápacie. A to môže byť najmä v lete nepríjemné.
Najsilnejší len trojvalec
Pod kapotou testovaného auta pracoval trojvalcový preplňovaný benzínový motor s výkonom 110 koní s maximálnym krútiacim momentom 205 Nm. Celkový objem motora je 1,2 litra. Spolu s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou prebehne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,3 až 10,4 sekundy. Závisí to od veľkosti obutých kolies. Maximálna rýchlosť leží v oblasti 188 km/h. Žiadny iný motor, alebo verzia tohto agregátu v ponuke Cactusa, nie je silnejšia. Rovnako žiadny Cactus nie je rýchlejší alebo s lepším zrýchlením.

Prejav motora je však pomerne drsný. Najmä za studena. Po zahriatí sa vibrácie zmiernia. Celkovo podľa nás ide o najlepšiu benzínovú voľbu pre dané auto. Kombinovaná spotreba v tomto prípade dosahuje 5,2 l/100 km. V mesta sa vozidlo uspokojí s odberom okolo 6 litrov. Mimo zastaveného územia nie je problém stlačiť odber výrazne pod 5 litrov.
Motor je navyše pomerne pružný. Najmä v meste umožňuje Cactusu prudko zrýchľovať a opúšťať križovatky viac ako svižne. Model bez prepĺňania sa s vozidlom trápi. Tento motor nie. Spotreba oboch verzií je navyše porovnateľná.

Bohužiaľ, nevieme koľko otáčok motor točí na diaľnici alebo v iných situáciách, pretože, ako sme už spomenuli, na palube nie je otáčkomer. Manuálna prevodovka necháva trochu plastový pocit v rukách. Radiace dráhy sú pomerne dlhé a jej kulisa nijak vábivá. Napriek tomu je to rozhodne lepšia voľba ako robotizovaný manuál.
V meste ako doma
Napriek tomu, že Cactus je údajne SUV alebo crossover, jeho hlavným domovom je mesto. Vozidlo nemá ani pohon všetkých kolies, ani iné prvky nevyhnuté na jazdu terénom. Jeho vzhľad ho uchráni najmä na parkoviskách, kde mu neublížia neohľaduplní nastupujúci ľudia do iných áut.
Automobil má navyše dobrý polomer otáčania, čo uľahčuje vodičovi prácu na parkoviskách. Mierne vyššia svetlá výška zase ochráni karosériu pred vysokými obrubníkmi. Kritiku si určite zaslúži odhlučnenie podvozka, ktoré je veľmi slabé. Už pri mestských tempách ide od zadných kolies príliš vysoká dávka decibelov.
Rovnako aj nastavenie podvozka je pomerne tvrdé, čo nespôsobuje dobré pocity najmä na nekvalitnom povrchu. Zadné kolesá pri prejazde zákrut zvyknú byť na nerovnostiach nepokojné. Cactus však rozhodne nie je športovec, ktorý by mal ambície jazdiť cez zákruty športovo.
Záver
Citroën C4 Cactus je pre ľudí, ktorí sa chcú odlíšiť od davu, no nie sú posadnutí výkonom, dynamikou a jazdnými výkonmi. Proste chcú auto, ktoré bude iné ako ostatné najmä po dizajnovej stránke.

Cenovo Cactus začína na sume 12 420 eur, no s naftovým motorom v najvyššej výbave sa jeho cena môže prehupnúť aj cez hranicu 18-tisíc eur. Majiteľov Cactusa potešia rôzne vylepšenia a nejde len o vzduchové panely na karosérii. Napríklad ostrekovač čelného skla je dovedený priamo do stieračov, čo znamená, že voda strieka priamo pred nich. Vďaka tomu sa ušetrí kvapalina a nemôže sa stať, aby stierače po zaprášenom skle prešli nasucho.
Okrem toho je v základnej výbave 7 palcový dotykový displej alebo denné LED svetlá. V súčasnosti Citroën v strednej výbave Feel ponúka bezplatne balíky výbav Brown a Black, ktoré sú v hodnote 2-tisíc a 1 600 eur. Ich súčasťou sú navigácia, automatická klimatizácia, dažďový, svetelný senzor a iné.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 157 |
Šírka (mm) | 1 729 |
Výška (mm) | 1 480 |
Rázvor (mm) | 2 595 |
Objem batožinového priestoru | 348/1 170 l |
Objem palivovej nádrže | 50 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 190 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový trojvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 199 cm3 |
Výkon | 81 kW (110 k ) pri 5 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 205 Nm pri 1 750 ot./min |
Prevodovka | 5-stupňová manuálna |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 188 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,3 – 10,4 s |
Spotreba (kombi) | 4,6 l/100 km |
Spotreba (test) | 5,2 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 12 420 EUR |
Cena testovaného modelu | 15 270 EUR |