Nissan Navara po prvýkrát prišiel na svet v roku 1997. V súčasnosti je na trhu štvrtá generácia, ktorá sa síce vzhľadom mierne priblížila bežným SUV, no schopnosťami určite nie. V Európe sa automobil vyrába v továrni Nissanu nachádzajúcej sa v španielskej Barcelone.
Názov Navara odkazuje na autonómnu provinciu Navarre, ktorá sa nachádza na severe Španielska. Japonský automobil vo všeobecnosti predstavuje jeden z najznámejších pracovných pick-upov na svete. Využiteľnosť v teréne je skutočne vysoká. Okrem toho sa však Navara nestratí ani na ceste.
Menej drsná
Keď Nissan predstavil novú generáciu Navary, najmä jej dizajn, tak som sa začal obávať, že automobil stratí svoje hlavné schopnosti. „Drsňácky“ vzhľad s ostrými a robustnými líniami, ktorými sa vyznačovala predchádzajú generácia, vystriedali elegantnejšie tvary.
Elegantnosť je zrejmá najmä v prednej časti. Svetlá zasahujú aj do predných blatníkov a plynulo prechádzajú do mriežky chladiča s chrómovanými časťami. Z bočnej strany automobil pri troche predstavy pôsobí dokonca dynamicky. Môže za to zvyšujúca sa spodná hrana okna zadných okien.
V zadnej časti výrobca nemal veľmi čo nové vymýšľať. Po bokoch sú umiestnené zadné svetlá. Blízko kľučky zadných dverí sa nachádza zadná kamera, ktorá je skutočne dobrým pomocníkom pri cúvaní.
Korba auta môže mať niekoľko podôb. Napríklad sa dá prekryť strieškou. Kto korbu nechce uzatvoriť, môže si dokúpiť roletu. Prípadne zadný priestor môže byť otvorený tak, ako sme ho zažili aj my, no len vo vnútri sa nachádza plast.
Pracovný interiér s nepracovanou výbavou
Keďže automobil má svetlú výšku 20,7 centimetra, nastupovanie neprebieha smerom nadol, ako v bežných autách, ale vodič a posádka lezú smerom hore. Predné sedadlá sú veľké a pohodlné. Je však otázne, ako dlho vydrží ich poťah v pracovných podmienkach. Na druhej strane však je prítomné ich vyhrievanie.
Pred vodičom sa rozprestiera volant, na ktorom sa nachádza ovládanie rádia, Bluetoothu alebo tempomatu. Rovnaký volant má napríklad aj civilnejší X-Trail. V testovanom vozidle sa nenachádzala dotyková obrazovka ale obyčajné integrované rádio. Tlačidlá okolo neho však pôsobili pomerne zastaralo.
Verzia Double Cab ponúka aj tri plnohodnotné sedenia v zadnej časti. Miesta pre nohy je však obmedzené množstvo. Ak automobil nie je vybavený strieškou alebo roletkou korby, tak bežnú batožinu v ňom odveziete len v interiéri. Ak však táto doplnková výbava je dostupná, tak batožinový priestor je obrovský.
Zo sveta offroadu
Kým mnohé dnešné SUV boli ešte pred pár rokmi schopnými terénnymi borcami, dnes už sú obyčajnými cestnými autami. Z Navary sa však takýto pick-up nestal. Automobil stojí na rebrinovom ráme a vzadu sa nachádza viacprvková náprava. Ide o akýsi kompromis medzi schopnosťami v teréne a na ceste. Rozhodne však vyhráva terén.
Na ceste sa nová Navara, rovnako ako jej predchodkyňa, charakteristicky otriasa. Pri vyšších rýchlostiach sa otrasy zmiernia. Na ceste je však auto nepokojné. Poskakuje a v priamke ho vodič, najmä pri vyšších rýchlostiach, musí volantom neustále korigovať.
Parkovanie s týmto 5,1 metrov dlhým korábom je napínavé. Najmä ak nie sú dostupné senzory a parkovacie miesto je úzke. V tomto prípade na pomoc prichádza zadná kamera, ktorej obraz sa premieta do vnútorného spätného zrkadla. Displej síce nie je najkvalitnejší, no rozhodne pomôže.
Všetky neduhy auta sa však strácajú mimo asfaltu. Štandardne automobil posiela výkon na zadnú nápravu. V prípade potreby je možné ovládačom pripojiť aj prednú nápravu a ak je veľmi zle, tak krútiaci moment môže ísť na každé jedno koleso. To robí z Navary skutočného terénneho borca.
Ani jazda po lúke alebo lesnej ceste vysokými rýchlosťami nerobí autu žiadny problém. V teréne treba však myslieť na to, že Navara má pomerne veľký rázvor, ktorý ju robí v členitom teréne zraniteľnou. Hrozí, že sa pick-up zasekne takpovediac na bruchu.
Jediný naftový motor
V Európe Nissan ponúka Navaru len s jedným naftovým motorom, ktorý má objem 2,3 litra. Ponuka však obsahuje dve výkonnostné varianty, 160 a 190 konských síl. Pohonná jednotka testovacieho auta bola naladená práve na nižší výkon.
Krútiaci moment aj v tomto prípade však dosahuje 403 Nm. Silnejšia verzia má 450 Nm, ktoré pochádzajú z dvojitého prepĺňania. Výkon 160 konských síl stačí na zrýchlenie na 100 km/h za 12 sekúnd a maximálne sa vozidlo rozbehne na 172 km/h. Treba však podotknúť, že Navara v tomto prípade váži 1,88 tony. Navyše je schopná odviezť ďalších 1 155 kg.
Prejav motora je omnoho drsnejší, ako sme zvyknutí v bežných SUV. Najzreteľnejšie je to pri štarte studeného motora, ktorý sa síce časom upokojí, no rozhodne ho je vždy počuť a občas aj cítiť.
Palubný počítač nás však informoval o veľmi pozitívnej spotrebe. Priemer na hodnote 7,5 l/100 km je v tomto prípade skutočne dobrým výsledkom. Mimo mesta si Navara z nádrže zoberie o niečo viac ako 6 litrov.
Dobrej spotrebe nebránia ani krátke prevody 6 stupňovej manuálnej prevodovky, ktoré sú prispôsobené na nosnosť celého auta a jeho terénne chúťky. V ťažkých podmienkach, samozrejme, spotreba stúpne aj na dvojciferné číslo, no pri bežnom používaní sa Navara svojho majiteľa nepokúsi zruinovať.
Záver
Navaru si nekupujú ľudia, ktorí chcú mať vyšší podvozok a boja sa o svoje nárazníky pri parkovaní kvôli vysokým obrubníkom. Japonský pick-up si kúpia tí, ktorí ho potrebujú. Svoje uplatnenie nachádza u poľnohospodárov, poľovníkov, robotníkov alebo ľudí žijúcich na odľahlých miestach.
Napriek tomu, že automobil je pripravený zdolávať terén, je možné ho používať aj na každodenné dochádzanie do práce v meste. Nie je to však ideálne. Kompromisy treba hľadať v rozmeroch parkovacích miest a komforte. Komfort jazdy je v tomto prípade značne obmedzený.
Navara však dokáže odviezť rodinu na dovolenku a rovnako tonu pšenice. Dokáže jazdiť po diaľnici a aj sa brodiť rozbahnenou lesnou cestou. V teréne sa však rozhodne cíti lepšie. Jej cena začína na hodnote 26 460 eur, no s najsilnejším motorom a automatickou prevodovkou si Nissan za pick-up pýta 39 260 eur.
Ak však toto auto potrebujete, tak kvôli potrebe jazdiť v teréne a jeho úžitkovým vlastnostiam. Ak si myslíte, že ho chcete pre jeho vyšší podvozok a korbu s cieľom voziť sa po meste, tak na neho radšej zabudnite.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 120 |
Šírka (mm) | 1 790 |
Výška (mm) | 1 805 |
Rázvor (mm) | 3 150 |
Objem palivovej nádrže | 73 l |
Min. pohotovostná hmotnosť | 1 880 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 2 298 cm3 |
Výkon | 120 kW (160 k ) pri 3 750 ot./min |
Max. krútiaci moment | 403 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 172 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 12,0 s |
Spotreba (kombi) | 6,3 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,5 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 26 460 EUR |
Cena testovaného modelu | 34 270 EUR |