Citroën C3 prišiel na scénu v roku 2002 a svojím dizajnom, evokujúcim legendárnu „kačicu“ (2CV), si okamžite získal priazeň publika. S druhou generáciou z roku 2009 to už ale také slávne nebolo. No na linkách vydržala neuveriteľných sedem rokov. Takže Citroën končil s bilanciou viac ako 3,5 milióna vyrobených kusov. Niet pochýb, že pre francúzsku značku je cétrojka jedným z pilierov. Teraz prišiel čas na zmenu. A veľkú. Tretiu generáciu ukázal Citroën v septembri v Paríži a momentálne ju uvádza do predaja. My sme si ju vyskúšali v okolí Barcelony.
Tak trochu malý Cactus
Už na prvý pohľad prezrádza inšpiráciu väčším crossoverom C4 Cactus. Ten nalinkoval nový štylistický rukopis Citroënu a C3 z neho čerpá maximum. Jednoducho, Francúzi našli nový, svieži a originálny štýl. Novinku si s inými predstaviteľmi nižšej triedy pomýliť nemôžete. Robustná predná časť dostala typické svetlá rozdelené do troch horizontálnych úrovní a úzku masku. Zadné, nedelené svetlá vynikajú 3D grafikou. Z profilu pripomína C3 skôr crossover ako klasický hatchback. Najmä ak investujete do plastových ochranných lemov blatníkov a ochranných „kapsúl“ Airbump z polyuretánu.
Do veľkých výrezov s priemerom 640 mm sa zmestia až 17-palcové kolesá, čo je na túto triedu naozaj dosť. A potom je tu široká škála možností na personalizáciu. Deväť farieb lakov karosérie môžete skombinovať s troma kontrastnými farbami strechy – bielou Blanc Opale, čiernou Noir Onyx a červenou Rouge Aden. S tou ladia aj kryty zrkadiel či vložky hmlových svetiel. K dispozícií je spolu až 36 rôznych kombinácií, a to ešte nehovoríme o ponuke kolies. Novinka je ale možno až príliš „sladká“, takže pravdepodobne osloví viac ženské publikum.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 3 990 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 750 |
Výška (mm) | 1 470 |
Rázvor náprav (mm) | 2 540 |
Objem kufra/nádrže (l) | 300/45 – 50 |
Menili sa aj proporcie. Celkovo podrástol C3 do dĺžky na 3 990 mm, čo je o 49 mm viac. Stále však ostáva bezpečne pod štvormetrovou hranicou. V šírke 1 750 mm ich pribudlo 22. Redukovalo sa len na výške. Tu ubudlo až 54 mm, takže strecha sa teraz vznáša nad asfaltom 1 470 mm. Rázvor sa natiahol o 74 mm, na konečných 2 540, čo prezrádza jasnú príbuznosť so sesterským Peugeotom 208. Napriek kompaktným rozmerom je vnútri pomerne dosť miesta. Hlavne vpredu. Prekvapí, že aj nad hlavou, hoci strecha je nižšie ako v minulosti.
Má to však háčik. Okraje strechy zabiehajú nezvyčajne hlboko do strán, takže samotný vstupný otvor je nižší, a ak si nedávate pozor, dôjde pri nastupovaní aj vystupovaní ku kontaktu hlavy s rámom. Podobne je to s Cactusom. Vzadu je miesta menej, hlavne v oblasti kolies, ale v tejto triede nič iné očakávať ani nemôžete. C3 je hlavne mestským autom. Podstatné je, že sa na ňom nešetrilo tak ako na Cactuse. Takže zadné okná možno sťahovať a na palubnej doske máte až šesť prieduchov ventilácie. Bohužiaľ sa zle nastavujú. Ovládače sú z dôvodu chrómových dizajnových rámčekov zle dostupné.
Občas sa šetrilo
V porovnaní s Cactusom je tu aj plnohodnotný prístrojový panel až so štyrmi analógovými ukazovateľmi. Škoda len, že rýchlomer je na ľavej strane, takže ručička je väčšinou ďalej od stredovej osi „prístrojovky“, než ak by to bolo naopak. Rozhranie s veľkým centrálnym displejom pôsobí mimoriadne moderne a má perfektnú grafiku aj pohotové reakcie. Zvlášť veľkú pochvalu si zaslúži za grafiku navigácie. Dotykové rozhranie je ale umiestnené nižšie, pod prieduchmi ventilácie, opačne ako v ostaných koncernových modeloch. Takže nie je práve v zornom poli. A keď sme už pritom, spomeňme, že výhľadu na semafory bráni znížená strecha, ale aj veľký plastový box s kamerou či dažďovým senzorom za spätným zrkadlom. To sa ale stáva pomaly štandardom.
Inšpirácia Cactusom je zrejmá z rukovätí na dverách, ktoré tvoria remene, ale aj z výplní dverí, ktoré sú z tvrdých plastov. Prekáža to, najmä ak si chcete oprieť lakeť o dvere. A druhý lakeť má zas k dispozícii len úzku opierku, aj to za príplatok. Lacnejšie materiály C3 úspešne tají štýlovým dizajnom, takže nám z hľadiska pocitu vnímanej kvality nijako zvlášť neprekážali. Nepochopiteľná je len absencia strešných rukovätí, ktoré nie sú vôbec k dispozícii. Palubnú dosku zdobí lem ladiaci s farebnými dekoráciami exteriéru a vydarené sú tiež farebné kombinácie čalúnenia, napríklad hnedá so sivou. Alebo čierno-sivá s červenými dekormi.
Sedadlá sú mäkučké, čo sa dnes len tak ľahko nevidí. Mäkké bočnice vás ale príliš nepodržia. V meste to však potrebovať nebudete. Za volantom si nájdete rýchlo správny posed. Stĺpik riadenia má dvojosovú reguláciu a dostatočný rozsah nastavenia má aj sedadlo vodiča. To spolujazdcovo sa dá ovládať len pozdĺžne. Poteší multifunkčný volant s robustným vencom s ovládačmi na ramenách a ich logickým rozmiestnením. Napriek tomu, že C3 je jasným mestským autom, ponúka modernú výbavu. Jeho 7,5-palcový infotainment si rozumie cez MirrorLink, Apple Carplay a Android Auto so smartfónmi, dopriať si môžete automatickú klimatizáciu či veľmi dobrú navigáciu.
Kamera aj ako čierna skrinka
No najväčšou vychytávkou je kamera ConnectedCam. Nejde o nič iné ako širokouhlú HD kameru (120 stupňov) s rozlíšením dvoch miliónov pixelov a pamäťovou kartou s kapacitou16 GB. Jednoduchým kliknutím tlačidla môže vodič odfotiť to, čo vidí pred sebou, alebo po dlhšom stlačení nahrať video v dĺžke 20 sekúnd. Do vášho mobilu sa fotografie dostanú cez rozhranie wi-fi. Odtiaľ môžu zábery putovať pomocou aplikácie ConnectedCAM Citroën rovno na sociálne siete. Nič také tu ešte nebolo, škoda len, že kamera sa ovláda tlačidlom pod spätným zrkadlom, čo nie je práve bezpečné. Samozrejme, meniť nemôžete uhol záberu. Jednoducho odfotíte to, čo máte pred sebou.
Asi väčším prínosom by bola odnímateľná kamera. Takto vás fotenie po počiatočnom nadšení rýchlo prejde. Nie náhodou je ConnectedCam v sériovej výbave len najvyššej úrovne Shine, a ak po nej zatúžite v nižších úrovniach, Citroën vám k nej radšej rovno pribalí v príplatkovom balíku aj pár užitočnejších vecí ako dažďový a svetelný senzor, ektrochromatické spätné zrkadlo a predné hmlové svetlá. Inak by ste asi investovať nechceli. Najväčší prínos celkom inde – vo funkcii „černej skrinky“. Pri prudkom brzdení alebo pri aktivácii bezpečnostných systémov ConnctedCam ukladá 30 sekúnd pred a po prípadnej kolízii. A to sa môže zísť.
Pod zadným vekom je slušných 300 litrov pre batožinu, mimochodom, rovnaký objem ako v minulosti. Citroën jednoducho nárast rozmerov venoval radšej posádke. V tejto kategórii neprekvapí ani vysoká nakladacia hrana. Dôležité je, že už v základe máte delené sklopné operadlá v pomere 2 : 3. To je ale z variability všetko. Na druhej strane nás cétrojka prekvapila množstvom praktických odkladacích miest. Zvlášť treba spomenúť extrémne hlbokú schránku pred spolujazdcom s objemom 6,25 litra a vrecká na dverách inšpirované opäť Cactusom. Mobil nájde miesto v schránke pod veľkým displejom alebo pod klasickou ručnou brzdou.
Výborné 3-valce a poriadny automat
Počas testovacích jázd sme si vyskúšali dve úplne odlišné verzie, obe s 3-valcom 1,2 PureTech. V prvom prípade však išlo o atmosférickú verziu s PureTech 82 s 5-stupňovým manuálom, a v druhom o najdrahšiu modifikáciu 1,2 Puretech 110 so 6-stupňovým automatom. Novú generáciu 3-valcov od PSA považujeme za bezkonkurenčne najlepšiu na trhu. Aj vďaka objemu, kde nešiel do extrémneho downsizingu. Už atmosférická verzia prekvapuje neuveriteľnou húževnatosťou a ochotou ísť za plynom. Takže ak máte radi vyššie otáčky, slabší motor vám dopraje dosť zábavy. Ale vytáčanie nie je nutné, maximum „krútiaceho momentu 119 Nm kulminuje už pri 2 750 otáčkach.
Extra dynamiku však nečakajte. Na stovku to C3 trvá takmer 15 sekúnd. Lenže pri mestskom využití je to akceptovateľné. Navyše pomáha kratšia jednotka a dvojka. V rýchlostiach do povolených 60 km/h stíhate všetkých. Dráhy prevodov sú však pomerne dlhé a zďaleka nie také presné ako pri nemeckej konkurencii. Na druhej strane nič také, čo by bolo lapsusom. Pri stovke točí motor na päťke 2 900 otáčok, čo je pomerne vysoko, hodil by sa nepochybne šiesty stupeň. Takto vám ale relatívne krátka päťka dopraje nejaké to zrýchlenie ešte aj pri vyšších rýchlostiach. Daňou je spotreba na diaľnici. Ktorá sa prehupne vysoko nad šesť litrov. Celkový priemer asi za 100 km jazdy vrátane mesta aj stúpaní sa nám ustálil na 5,7 litra.
Verzia 1,2 PureTech 110 EAT6, ktorá však príde na trh až v priebehu budúceho roka, je celkom iná káva. Jednak výkonom 81 kW a krútiacim momentom až 205 Nm, ako aj plnohodnotným automatom s hydrodynamickým meničom. Za stop robotizovanej prevodovke dávame Citroënu palec hore. Po rokoch presviedčania o genialite „robota“, ktorý nie a nie preukázať svoje kvality v praxi, tu máme konečne poctivé, i keď drahšie, riešenie. Na komforte jazdy to cítiť. Automat radí hladko a pohotovo, až si ho mýlite s dvojspojkou. V záujme spotreby síce často rýchlosti „podtáča“, čo sa môže prejaviť typickým dunením nevyvážiteľného 3-valca, ale prepnúť môžete na športový režim, ktorý dá C3 omnoho viac vitality.
Údaj o presnom zrýchlení na stovku síce nemáme, pretože definitívne parametre nie sú homologované, ale odhadujeme ho asi na 11 sekúnd. Spotrebou opäť extra nepoteší. Za lepšiu dynamiku a komfort automatu, bohužiaľ bez krídelka na volante, si najsilnejšia benzínová C3 vypýta takmer sedem litrov. S nohou na plyne treba opatrne. Oba motory boli slušne odhlučnené. V stredných a vo vyšších otáčkach pracujú hladko, pri voľnobehu, a najmä pri prechode z voľnobežných do pracovných otáčok, však nedokážu utajiť svoju 3-valcovú DNA. Vibrácie jednoducho cítiť.
Návrat ku komfortu
Zvlášť nás zaujímal podvozok, pretože C3 je prvým Citroënom, ktorý má naplniť vyhlásenia francúzskeho výrobcu o návrate ku komfortu. To napriek tomu, že nedávno definitívne skoncoval s hydro-pneumatickým pružením. Nahrádza ho súborom opatrení Citroën Advanced Comfort, ktoré zahŕňajú rôzne oblasti tlmiace prenos nerovností a vibrácií do kabíny, od uchytenia kolies, dorazov tlmičov, izolácie až po čalúnenie. Citronën C3 je pritom pionierom. V okolí Barcelony sme síce jazdili na bezchybných asfaltových povrchoch, ale pokrok je evidentný. Pohodlnejšie jazdu v tejto triede asi nezažijete.
Absorpčné schopnosti sú naozaj na úrovni a trápením nie je ani prejazd cez retardéry či iné priečne nerovnosti. Citroënu sa teda podarilo vyriešiť ďalšiu z jeho doterajších chronických chorôb. Preto C3 odpúšťame aj mdlé riadenie s archaickými troma otáčkami volantu, či náklony v zákrutách, ktoré by mohli byť o čosi menšie. Jednoducho, C3 nie je vodičským autom a túto ambíciu ani nemá. Napokon, konštrukcia podvozku vychádza z klasického zavesenia McPherson a torznej zadnej priečky. Viac oceníte v každodennom živote jeho komfortné služby. Práve týmto aspektom na nás C3 aspoň pri krátkom kontakte najviac zapôsobila. Uvidíme, ako si poradí so slovenským asfaltom.
Technické údaje
Motor | 1,2 PureTech | 1,2 PureTech | 1,2 PureTech | 1,6 BlueHDi | 1,6 BlueHDi |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 4/8 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 999 | 1 199 | 1 199 | 1 560 | 1 560 |
Max. výkon (kW/ot.) | 50/6 000 | 60/5 750 | 81/5 500 | 55/3 500 | 73/3 750 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 95/3 000 | 118/2 750 | 205/1 500 | 230/1 750 | 254/1 750 |
Prevodovka | 5M | 5M/ | 6A | 5M | 5M |
0 – 100 km/h (s) | 15,9 | 14,6 | – | 15,3 | 11,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 173 | 173 | – | 171 | 185 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,7 | 47 | – | 3,5 | 3,7 |