Honda Civic Type R je medzi ostrými verziami hatchbackov, nazývanými „hot-hatch“, neprehliadnuteľným modelom. Súčasná situácia ohľadom emisných noriem výkonným vozidlám nenahráva, no Honda sa svojej pýchy nevzdáva. Hoci je ponuka jej modelov v Európe skromná, Civic Type R v nej nechýba.
Keby ste aj označenie Type R nepoznali, tak vzhľad tohto auta sa vám nepochybne vryje do pamäti. Od štandardného Civicu sa Type R odlišuje množstvom dizajnových prvkov, ktoré sú rovnako dôležité aj pre jazdné vlastnosti. Najvýraznejším a jednoznačne najextravagantnejším prvkom karosérie je mohutné zadné krídlo. Jeho úlohou je zlepšovať prítlak pri jazde vo vyššej rýchlosti, no vďaka nemu je Type R na parkovisku neprehliadnuteľný. Aby toho nebolo málo, vzadu sa nachádza čierny difúzor so štyrmi koncovkami výfukového potrubia.

Pri pohľade zboku zaujmú devätnásťpalcové zliatinové disky kolies čiernej farby, cez ktoré nemožno prehliadnuť červené strmene bŕzd značky Brembo. Za prednými kolesami a zboku na prednej kapote nájdeme prieduchy zabezpečujúce aerodynamiku a prívod vzduchu pre dodatočné chladenie bŕzd. V prednej maske sa okrem loga automobilky vyníma aj označenie „Type R“. Znížený podvozok podčiarkuje športový vzhľad vozidla zo všetkých uhlov.
V hlavnej úlohe červená
Keby niekto náhodou pochyboval o pretekárskom duchu Civicu Type R, interiér ho rýchlo vyvedie z omylu. Po otvorení predných dverí vodiča zaskočia a zároveň potešia anatomické škrupinové sedadlá. Tou nepríjemnejšou stránkou je nastupovanie, ktoré komplikuje výrazné bočné vedenie. Lenže vďaka sedadlám je šoférovanie Civicu Type R oveľa väčší pôžitok. Telo sa v nich prakticky nehýbe a vďaka značnému podielu červenej sú výrazným interiérovým doplnkom. Problém by s nimi však mohli mať osoby mohutnejších postáv.
Interiér vo všeobecnosti nezaprie japonský pôvod, a preto neprekvapí, že základom palubnej dosky je tvrdý čierny plast. Ale keďže ide o Type R, túto skutočnosť ani nemožno pokladať za negatívum. Oveľa podstatnejšie je, že interiér je kompletne orientovaný na vodiča, ktorý má všetko na dosah ruky.

Radiaca páka šesťstupňovej manuálnej prevodovky je umiestnená ideálne. Ovládanie audio systému, palubného počítača a tempomatu sa nachádza na volante. Tlačidlo pre pretekársky režim R+ je umiestnené na ľavej strane od budíkov. Najväčším ukazovateľom je otáčkomer. Rýchlosť sa zobrazuje digitálne na displeji v oblúku nad prístrojovou doskou.
Červené sedadlá sú najvýraznejším, no nie jediným farebným prvkom interiéru. Červené sú aj bezpečnostné pásy a vnútorné plochy spodnej časti volantu. Výplne dverí a radiaca páka sú prešívané červenou niťou, z dverí vychádza červené osvetlenie interiéru a červená línia je aj nad priehradkou pred sedadlom spolujazdca. Červený pásik na volante pomáha pri odhade natočenia kolies.
Hojnosť výkonu
Srdcom Hondy Civic Type R je dvojlitrový benzínový preplňovaný štvorvalec VTEC TURBO s výkonom 228 kW (310 k) pri 6 500 otáčkach za minútu. Krútiaci moment 400 Nm je dostupný v intervale od 2 500 až 4 500 ot./min. Všetok výkon je prenášaný na prednú nápravu prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Type R zrýchli z 0 na 100 km za 5,7 s a podľa výrobcu dokáže ísť maximálne až 270 km/h.

Ide o pôsobivé parametre, ktoré môžu vyznieť prehnane. Opak je však pravdou. Civic Type R je vynikajúco vyvážené auto, ktoré hravo zvláda prejazdy zákrut aj vo vyšších rýchlostiach. Aerodynamické prvky karosérie znižujú prítlak, a tak je Type R s prevádzkovou hmotnosťou 1 453 kg dostatočne stabilný. Prevodovka je poskladaná nakrátko, a tak môžete už pri rýchlosti 90 km/h pokojne zaradiť šiesty prevodový stupeň. Pocit bezpečia umocňujú kvalitné brzdy.
Spomínané športové vlastnosti sa však zintenzívnia po stlačení tlačidla R+. Prístrojová doska sa zahalí do červenej, na palubnom počítači sa zobrazí ukazovateľ preťaženia alebo ukazovateľ tlaku v turbe alebo stopky. Už aj tak tvrdý podvozok stuhne o ďalších 30%, zostrí sa odozva na plynový pedál a zmení sa nastavenie riadiacej jednotky. V tomto režime sa Civic Type R skutočne približuje pretekárskym vozidlám.

Pretekár s ľudskou tvárou
Hoci Honda Civic Type R napĺňa svoje poslanie na okruhu, dokáže sa prispôsobiť aj každodennej prevádzke. Predovšetkým netreba zabúdať, že ide o odvodeninu od hatchbacku strednej triedy. V praxi sa to prejavilo tak, že batožinový priestor má objem 475 litrov. Ide o úctyhodné číslo, no treba dodať, že súčasťou výbavy nie je ani dojazdové rezervné koleso.
Po sklopení operadiel zadných sedadiel vznikne úložný priestor s objemom 1 427 litrov. Cestujúci vzadu majú dostatok miesta nad hlavou aj pred sebou. Ide však o kompromisné riešenie, keďže Type R má vzadu miesto len pre dvoch pasažierov. Zadné sedadlá sú mäkké, sedí sa na nich pohodlne a dajú sa sklápať v pomere 60:40.

To, že Civic Type R možno použiť v bežnom živote, dokazuje aj spotreba paliva. Pri športovej jazde si motor pýta približne 12 litrov benzínu na 100 kilometrov. Prevádzka v meste je z pohľadu spotreby podobná, no dá sa udržať na hranici 10 litrov na 100 km. Mimo mesta nie je problém jazdiť aj za sedem litrov. Kombinovaná spotreba paliva sa teda pohybuje na úrovni 9 l/100 km. Pri jazde po diaľnici rýchlosťou 130 km/h pracuje motor pri 3 000 ot./min a spotreba paliva sa pohybuje medzi 8,5 a 9 litrov na 100 km. Zdolávanie diaľničných kilometrov uľahčuje tempomat.
Najväčšou nevýhodou športových schopností Civicu Type R pri štandardnej jazde je tuhý podvozok. Prejazd nerovností na devätnásťpalcových kolesách sa v kabíne prejavuje zvukovo aj pocitovo. To, čo je na bezchybnej ceste pôžitkom, sa na nerovnej vozovke mení na utrpenie. Podobne je to aj so zvukom pohonnej jednotky. Pri športovej jazde vytvára motor skvelú kulisu, no pri štandardnej môže jeho zvukový prejav v kabíne prekážať. Veľkým nedostatkom bolo fungovanie navigácie, ktorá niekoľko ráz počas testovania zamrzla a občas sa aj sama vypla. Vyššiu kvalitu by si zaslúžilo aj grafické rozlíšenie palubného počítača.
Záver
Honda Civic Type R rozhodne nie je auto pre každého. Napriek schopnosti prispôsobiť sa, je to stále predovšetkým „hot-hatch“. Je určený vodičom, ktorí ocenia extravagantný vzhľad a bohatú porciu výkonu a krútiaceho momentu skĺbenú so skvelým riadením. Navyše jedinečnosť každého vozidla potvrdzuje štítok s vyrazeným sériovým číslom. Pri spomínaných prioritách nie je dôležitá ani spotreba ani komfort na slovenských cestách.

Auto je dostupné v dvoch výbavách. My sme testovali tú vyššiu s označením GT. Oproti základnej je jej súčasťou balík bezpečnostných systémov, (upozornenie na nebezpečenstvo kolízie, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, systém pre elimináciu mŕtveho uhla, upozornenie na vozidlá blížiace sa z boku), systém rozpoznávania dopravných značiek, automatické prepínanie diaľkových svetiel, červené ambientné osvetlenie interiéru, stierače s dažďovým senzorom a parkovacie senzory vpredu aj vzadu.
Základná cena Hondy Civic Type R je 32 390 eur. Pri výbave GT cena vzrastie na 34 890 eur. K obom sumám treba ešte pripočítať 519 eur za metalický alebo perleťový lak karosérie. Výrobca poskytuje záruku na 3 roky alebo do prejdenia 100 000 kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 390 |
Šírka (mm) | 1 878 |
Výška (mm) | 1 466 |
Rázvor (mm) | 2 594 |
Svetlá výška (mm) | 118 |
Objem batožinového priestoru (l) | 475/1 427 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 453 |
Maximálna hmotnosť (kg) | 1 700 |
Rozmery pneumatík | 235/35 R19 |
Technické údaje
Typ motora | radový zážihový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 996 |
Počet valcov/ventilov | 4.16 |
Rozvod | DOHC |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 228/310 pri 6 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 2 500 – 4 500 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 270 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,7 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 9,4/6,1/7,3 |
Emisie CO2 (g/km) | 170 |
Počet miest na sedenie | 4 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 32 390 EUR |
Cena testovaného vozidla | 35 409 EUR |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km |