Test: Peugeot 2008 – keď je z kombi crossover

Záujem o crossovery alebo esúvéčka je veľký a preto niektorí výrobcovia vynechávajú štandardné kombi verzie svojich modelov. Namiesto nich do predajní prichádzajú automobily na zvýšenom podvozku. Jedným z nich je aj Peugeot 2008, ktorý pred niekoľkými mesiacmi zažil omladenie.

04.12.2016 07:00
debata
Peugeot 2008 je na trhu od roku 2013. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 2008 Peugeot 2008 je na trhu od roku 2013.

Model 2008 ponúka francúzsky automobilový výrobca svojim zákazníkom od roku 2013. Vozidlo stojí na platforme PF1, ktorú používa napríklad menší model 208 alebo koncernový súrodenec Citroën C4 Cactus. S menšou 208 väčšia 2008 zdieľa aj niektoré ďalšie komponenty.

Peugeot 208 svojim príchodom nahradil model 207, ktorý však existoval aj v kombi verzii s označením SW. Nová 208 verziu SW nemá. Práve 2008 mala tento nedostatok nahradiť a ponúknuť zákazníkom väčší batožinový priestor, ku ktorému sa navyše pridáva „SUV“ vzhľad.

Dokáže 2008 núdzovo zastaviť aj pred človekom? Pozrite si video.

Čas na zmenu

Po troch rokoch výroby nastal čas na zmenu. Kým od roku 2013 vyzerala 2008 skutočne viac ako kombi, po novom sa priklonila na stranu SUV. Automobilu pribudlo oplastovanie v okolí blatníkov a zmenila sa mriežka chladiča s uložením loga. V zadnej strane sa zmenila grafika cúvacích svetiel a do ponuky pribudli nové exteriérové farby.

Nové plasty sú viditeľné najmä z bočnej strany. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 2008 Nové plasty sú viditeľné najmä z bočnej strany.

Automobil s novým vzhľadom pôsobí robustnejšie. Do ponuky navyše pribudla nová výbava, ktorou je GT Line. V nej sa nachádzajú 17 palcové zliatinové disky, iná predná mriežka chladiča alebo inak upravené spätné zrkadlá.

Interiér ostáva prakticky nezmenený. Dominuje mu dotyková obrazovka informačno-zábavného systému. Ovládanie ventilácie je našťastie pod ňou v podobe klasických tlačidiel. Pracovisku vodiča dominuje volant s malých priemerom. Nad ním sa nachádza otáčkomer a rýchlomer. Ručná brzda dostala „chlapské“ masívne prevedenie. Miesto pred zadnými sedadlami je porovnateľné s 208, so sedadlami sa však dá hýbať.

Domovom 2008 je najmä mesto. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 2008 Domovom 2008 je najmä mesto.

Interiér je vypracovaný kvalitne a posádke dodáva pocit väčšieho priestoru ako v menšej 208. Určite na tom však mala podiel aj panoramatická strecha. Batožinový priestor do seba pojme 350 litrov nákladu. Po sklopení zadných sedadiel narastá na 1 172 litrov.

Prednej časti interiéru dominuje dotykový... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 2008 Prednej časti interiéru dominuje dotykový displej a volant s malým priemerom.

Najsilenejší naftový motor

Pod kapotou testovaného auta sa nachádzal najsilnejší naftový motor s objemom 1,6 litra, ktorý dosahuje výkon 120 konských síl a je doplnený krútiacim momentom 300 Nm. Najsilnejšia verzia naftového motora je spojená so systémom štart stop.

Jazdné výkony agregátu sú dobré. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 9,6 sekundy a maximálna rýchlosť sa nachádza na úrovni 190 km/h. Pohonná jednotka dodáva dostatok sily vo všetkých jazdných situáciách. Pomerne vysoký krútiaci moment vozidlu dodáva dobrú pružnosť, ktorá je využiteľná najmä pri predbiehaní.

Štyri valce pod kapotou môže mať 2008 len v... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 2008 Štyri valce pod kapotou môže mať 2008 len v prípade naftového motora.

Jeho hlavnou devízou je však nízka spotreba. Peugeot tvrdí, že v kombinovanom režime bude z nádrže ubúdať palivo tempom 3,7 l/100 km. Avšak rovnaký odber oficiálne údaje uvádzajú aj v prípade slabších verzií s výkonmi 75 a 100 konských síl. Skutočná kombinovaná spotreba sa pochybuje na úrovni 5,5 litra. V meste si 2008 z nádrže zoberie na 100 kilometroch približne 6,5 litra. Mimo zastavaného územia klesá spotreba pod hodnotu 5 litrov.

Môže za to aj 6 stupňová manuálna prevodovka s dobre rozloženými stupňami. Jej ovládanie je typicky francúzske. Mali sme z radenia už aj lepší pocit. Motor je však odhlučnený príkladne. Ani po studenom naštartovaní o sebe nedáva nadmernými vibráciami ani hlukom.

Informácie pre vodiča sú umiestnené nad... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 2008 Informácie pre vodiča sú umiestnené nad volantom. Nastavenie volantu musí byť presné, inak jeho veniec zasahuje ich zakrýva.

Trakcia predných kolies

Jazdnými vlastnosťami patrí 2008 na cestu, aj keď sa tvári, že nie. Vodič má k dispozícii kruhový ovládač. Na ňom môže zvoliť povrch, na ktorom sa auto práve nachádza. Na výber je asfalt, sneh, blato a piesok. Problém je však v tom, že vozidlo nemá v ponuke pohon oboch náprav a vo všetkých prípadoch prechádza výkon len na predné kolesá.

Zmena trakcie predných kolies dokáže pomôcť v... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 2008 Zmena trakcie predných kolies dokáže pomôcť v sťažených podmienkach.

Ak túžite po mäkkom nastavení podvozka, akým sú francúzske autá známe, tak 2008 vám potreby nenaplní. Auto je pomerne tvrdé a tuhé. Posádka cíti väčšie nerovnosti možno viac akoby mala. Svetlá výška 165 mm do istej miery chráni predný nárazník počas parkovania pri vysokých obrubníkoch.

Vysoké rýchlosti vo vnútri auta zvyšujú hluk v kabíne, ktorý môžeme pripísať na vrub väčšej výške vozidla. Automobil sa rozhodne cíti najlepšie v meste, kde sa pohybuje menšími rýchlosťami a odoláva jeho nástrahám. Motor však do mesta ideálny nie je. Kto chce s týmto autom jazdiť len v meste, mal by zvoliť radšej benzínový agregát, ktorí síce bude mať vyššiu spotrebu, no zvláda omnoho lepšie krátke trasy a tak svojmu majiteľovi ušetrí servisné náklady. Z hľadiska jazdnej dynamiky v kombinácii so spotrebou môžeme naftový štvorvalec len odporučiť.

Záver

Kombi verzia prerobená na crossover alebo SUV je jednoznačne úspešná. Svedčí o tom počet týchto vozidiel pohybujúcich sa po našich cestách. V roku 2015 si toto vozidlo v Európe kúpilo až 154-tisíc zákazníkov.

Cena 2008 štartuje na sume 11 990 eur, no za ňu dostanete len 1,2 litrový trojvalec s výkonom 82 koní. Cenovka naftového agregátu s výkonom 75 koní začína na sume 14 290 eur. Základná výbava Access však ponúka tempomat, palubný počítač, denné LED svietenie, hliníkové strešné nosiče.

V tomto roku pribudla do ponuky výbava GT Line. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 2008 V tomto roku pribudla do ponuky výbava GT Line.

Najvýkonnejší naftový motor je dostupný až od výbavy Active, ktorá je v hierarchií výbav na druhom mieste. Jeho cena dosahuje 17 590 eur. Vo vyšších výbavách je však možné nájsť parkovacieho asistenta, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, svetelný a dažďový senzor alebo polokožený poťah sedadiel.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 159
Šírka (mm) 1 829
Výška (mm) 1 570
Rázvor (mm) 2 537
Objem batožinového priestoru 350/ 1 172 l
Objem palivovej nádrže 45 l
Prevádzková hmotnosť 1 350 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 560 cm3
Výkon 88 kW (120 k ) pri 3 500 ot./min
Max. krútiaci moment 300 Nm pri 1 750 ot./min
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Pohon FWD
Max rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9,6 s
Spotreba (kombi) 3,7 l/100 km
Spotreba (test) 5,5 l/100 km

Cena

Základná cena 11 990 EUR
Cena testovaného modelu 19 190 EUR
Peugeot 2008
Peugeot 2008
+26Peugeot 2008

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #Peugeot 2008 #Peugeot 2008 1.6 BlueHDi
Články podľa značiek