Test: Toyota Auris 2.2 D-4D

16.04.2008 10:14
Toyota Auris
Toyota Auris 2.2 D-4D (177 koní, 400 Nm) Autor:

Zvykne sa hovoriť "do tretice všetko dobré". Právny systém využíva známe "trikrát a dosť". Význam čísla tri pre rozprávky ani nemusíme zdôrazňovať. Trojka je jednoducho výnimočná. Podobne, ako naše tretie stretnutie s Toyotou Auris. Tým čarovným na nej bol práve turbodiesel D-4D a jeho neskromných 400 Nm.

Na úvod by sme mohli v rýchlosti prebehnúť Aurisom a zosumarizovať si dojmy, aké v nás doposiaľ zanechal. Príjemne dizajnérsky spracovaná karoséria sa pohybuje na istom podvozku. Jeho štandardná konštrukcia (vlečená zadná náprava) mu však neumožňuje postaviť Auris na čelo svojej kategórie. Priestranný interiér zaujme extravagantne riešenou stredovou konzolou. Kvalita spracovania a použité materiály nie sú práve najsilnejšou disciplínou tejto Toyoty. Určite by jej pristala menšia porcia tvrdých plastov.

Väčšina týchto charakteristík sa hodí aj na najsilnejší Auris. Z vodičovho pohľadu sa však v najzásadnejších otázkach vrcholná verzia citeľne líši od svojich bratov. Výkon 180 koní a krútiaci moment rovných 400 Nm (!) predstavuje výrazný odskok od zvyšku ponúkaných motorov. A zadné zavesenie s dvoma trojuholníkovými ramenami posúva jazdné kvality Aurisu smerom k elite segmentu.

Diaľničný expres

Najsilnejší motor v ponuke modelu, 2,2-litrový turbodiesel, je kombinovaný iba s najvyšším stupňom výbavy X. A naopak, najvyšší stupeň výbavy je dostupný výhradne s týmto motorom. Toto doslova jedinečné spojenie stavia Auris do pozície rodinného lídra, ktorý zvyšok modelového radu zatieňuje dynamikou a prekonáva ich aj jazdnými vlastnosťami.

Vrcholný Auris zostal verný komfortnému naladeniu podvozku. V zákrute musíte počítať s výraznejšími náklonmi. Rovnako však musíte vziať do úvahy výborné držanie stopy, o ktoré sa výraznou mierou pričiňuje sofistikovanejšia zadná náprava. Ostrý prejazd zákrutou odhalí skutočnosť, že odlišná zadná náprava nie je nijaký trik obchodného oddelenia, ale predstavuje citeľný prínos v rámci jazdných vlastností.

S motorom 2.2 D-4D sa stal Auris neuveriteľne rýchly. V prejave kultivovaného turbodieselu nenájdete výraznú turbodieru, ani citeľný kopanec do chrbta. Pohonná jednotka ťahá krásne plynulo, postupne sa nadychuje a od 2000 ot./min to už naplno rozbaľuje. Pružné zrýchlenie, aké auto predvádza pri zaradenej štvorke, si budete chcieť vychutnať znova a znova.

Kombinácia silného motora a podvozku, ktorý si ctí pohodlie posádky, na diaľnici príjemne vynikne. Vďaka porcii krútiaceho momentu, ktorú v tejto kategórii len tak nenájdete, je zrýchlenie na šestke veľmi pôsobivé.

Potenciál Aurisu sme nedokázali nevyužiť pri každej možnej príležitosti, ani tak sme sa však nedostali so spotrebou cez deväť litrov na 100 km. Budúci majitelia môžu pri dlhodobom jazdení počítať so 7 litrami.

Záver

Skvelý motor a vylepšený podvozok spravil z dobrého auta výborné. Európa si na dieselové agregáty potrpí a dva-dvojka od Toyoty patrí k špičke. Cena tesne pod 900 000 korún nepôsobí na prvý pohľad priateľsky, ale keď sa na ňu pozriete cez štedrý zoznam výbavy, zdá sa celkom prijateľná.

Základná cena Toyota Auris 2.2 D-4D: 879 900 Sk
Cena testovaného vozidla: 896 900 Sk

Sériové vybavenie:
airbag vodiča a spolujazdca, bočné a hlavové airbagy, kolenný airbag vodiča, ABS+EBD+BA, VSC+TRC, predné hmlové svetlá, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, dažďový senzor, el. ovládané predné i zadné okná, el. ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, kožený volant a hlavica radiacej páky, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, polohovateľné zadné sedadlá (2 polohy), elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, palubný počítač, automatická klimatizácia, rádio s CD + 6× repro, ovládanie audio systému na volante, tempomat, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, Smart entry (systém bezkľúčového prístupu), 17" disky kolies z ľahkých zliatin

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
metalíza (17 000 Sk)

Technické údaje

Motor: radový štvorvalcový vznetový motor, preplňovaný, štvorventilová technika, zdvihový objem valcov 2231 cm3, maximálny výkon 130 kW (177 k) pri 3600 ot./min, maximálny krútiaci moment 400 Nm pri 2000–2600 ot./min

Spotreba (mesto/mimo/kom­bi): 7,9/5,2/6,2 l na 100 km

Prevodovka: šesťstupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies

Podvozok: vpredu vzpery typu McPherson, zadné zavesenie s dvoma trojuholníkovými ramenami

Brzdy: vpredu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu kotúčové brzdy, ABS+EBD+BA, VSC+TRC

Karoséria: päťdverový hatchback, DxŠxV 4220×1760×1515 mm, rázvor osí kolies 2600 mm, pohotovostná hmotnosť 1470 kg, celková hmotnosť 1920 kg, objem batožinového priestoru 354/777 litrov, objem palivovej nádrže 55 l

Zrýchlenie  0 – 100 km/h: 8,1 s

Maximálna rýchlosť: 210 km/h

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR