V minulosti sme vyskúšali model X1 18d s naftovým štvorvalcom druhej generácie, ktorý na trh prišiel v roku 2015. Automobil nesie generačné označenie F48 a nahradil svojho prvého predchodcu, ktorý sa na cestách pohyboval už od roku 2009.
Druhá generácia X1 stojí na platforme UKL, ktorá dáva základ aj pre Mini Clubman alebo BMW radu 2 (Active Tourer a Grand Tourer). V budúcnosti na nej vzniknú Mini Countryman a BMW X2. Platforma umožňuje rozloženie pohonu v podobe vpredu uloženého motora spolu s pohonom prednej nápravy. Inak to nie je ani v prípade benzínového motora.
Modernizácia alebo zmena?
Medzigeneračná dizajnová zmena nie je na prvý pohľad príliš výrazná. Mohlo by sa zdať, že auto dostalo len facelift. Zdanie však často klame. Nová X1 však nemá žiadnu charakteristickú črtu, ktorá by pútala pohľady ľudí.
X1 sa zaradila kdesi do priemeru. Dizajnovo je v porovnaní so svojou predchodkyňou kompaktnejšia a akosi menej pripomína SUV. Z diaľky si ju človek môže pomýliť s väčším kombi. Vek auta je však zrejmý na predných svetlách, ktoré napovedajú, že dizajn rozhodne nie je starý. Navyše zo zadnej časti benzínového modelu 20i trčí dvojica koncoviek výfukov. Tie dávajú jasne najavo, že pálenie nafty sa tento raz nekoná.
Testovaný automobil bol vybavený paketom M-line, ktorý prináša niekoľko dizajnových doplnkov. Pracovisko vodiča v tomto prípade zlepšuje štíhly trojramenný volant. Ovládanie automatickej prevodovky neprebieha prostredníctvom ovládača ale klasickej páky, ktorú treba posúvať. Na vrchnej časti prístrojovej dosky je vytŕčajúci displej.
Po nasadnutí nás opätovne potešili sedadlá, ktoré telo držia skutočne príkladne. Navyše je možné dofukovať bočné vedenie a teda kto chce, môže sedieť doslova v ich zovretí. Do batožinového priestoru sa zmestí 505 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1 550 litrov.
Iné stádo
Pod kapotou testovaného auta pracoval 2,0 litrový benzínový motor s výkonom 192 konských síl, ktorému sekundoval krútiaci moment 280 Nm. Na predné kolesá posielala výkon automatická prevodovka s 8 prevodovými stupňami. Oficiálny údaj o zrýchlení hovorí, že na 100 km/h akceleruje X1 za 7,4 sekundy a maximálne sa rozbehne na 223 km/h.
Naštartovanie agregátu prebehne potichu. Teda v porovnaní s naftovým motorom. Ak je však motor studený, vyššie otáčky dajú informáciu o tom, že pred vodičom sa spaľuje benzín. Po zahriatí je kultúra chodu motora výrazne lepšia ako v prípade naftového dvojlitra.
Krútiaci moment je dostupný už od 1 250 otáčok, čo znamená, že ťah motora prichádza takmer okamžite. Maximálny výkon však leží až pri 5 000 otáčkach. Pri vytáčaní pohonnej jednotky teda nastupuje gradácia, ktorú naftový motor nemá. Spolu s ňou prichádza aj zvuková zložka. Tú pri by ste pri spaľovaní nafty hľadali taktiež márne.
Pri preraďovaní počas prudšej akcelerácie je dokonca od výfukov počuť krátke a jemné zvukové efekty. Vytáčať tento motor je radosť, no za radosť sa platí zvyšujúcou sa spotrebou. Občas nám X1 pripomínala jazdu s novým Mini. Samozrejme, len čo sa týka motora. Automatická prevodovka však v bežných podmienkach drží otáčky na uzde. Aj diaľničné tempo osciluje okolo hodnoty 2 500 otáčok.
Ako je však na tom spotreba? Výrobca píše, že priemerne si X1 s daným motorom vypýta 6,3 litra benzínu na 100 kilometrov. Realita hovorí, že to bude minimálne 7,8 l/100 km. Kto má ambíciu využívať ťah motora a jazdiť svižnejšie, pokojne si na palubnom počítači nájde aj hodnotu 8,5 l/100 km. Tesne pod hranicou 9 litrov sa spotreba pohybuje aj v meste. Mimo neho nie je problém pri pomalej jazde stlačiť odber aj na 6,6 l/100 km. Pre porovnanie, BMW X1 18d, ktoré sme mali na test v máji, dokázalo aj v meste jazdiť so spotrebou nafty 5,8 l/100 km. Rozdiel je teda markantný.
Naftový verzia však rozhodne nebola tak zábavná ako benzínová. Jej trvalo zrýchlenie na 100 km/h až 9,2 sekundy. Je teda len na preferencii každého z nás či chce jazdiť s malou spotrebou alebo s lákavými zvukovými efektmi a väčším potešením. Avšak nevieme či práve X1 je to pravé auto na zábavnú jazdu. Skôr nie.
Jazdné vlastnosti nie sú športové
BMW namiešalo pre novú X1 správny mix tuhosti a komfortu. Automobil si zachoval svoju dobrú manévrovaciu schopnosť a teda parkovanie s ním nie je žiadny problém. Závan športového ducha prichádza po aktivovaní športového režimu, kedy stvrdne riadenie, zostrí sa reakcia na plyn a automatická prevodovka radí nižšie prevodové stupne.
Vďaka tomu, že automobil roztáča predné kolesá, sa na limite dostavuje nedotáčavosť. Tá však prichádza neskôr, akoby sme vzhľadom na hmotnosť a výšku auta očakávali. Výkon benzínového motora však dáva X1 ambíciu aj na ostrejšiu jazdu.
Záver
V súčasnosti sa ekologickí nadšenci búria proti naftovým motorom, ktoré sú podľa nich pre životné prostredie viac škodlivé ako benzínové agregáty. Majú však vyššiu účinnosť spolu s väčším krútiacim momentom, čo im dáva veľkú výhodu najmä v prípade ťažších automobilov. Ale povedzme si pravdu, s úsporným naftovým motorom je to nuda. Pohotovostná hmotnosť testovanej X1 bola 1 615 kg.
Výkonný benzínový motor sa určite lepšie uplatní v aute, ktoré je uspôsobené na ostrejšiu jazdu. Sedany od BMW s pohonom zadnej nápravy by prednosti dvojlitrového motora určite vedeli využiť lepšie ako X1 a pritom by spotrebovali menej paliva.
Základná cena testovaného auta predstavuje 37 650 eur. Na palube však boli príplatky v celkovej hodnote 13 444 eur. Medzi ne sa počíta alarm s diaľkovým ovládaním, zadná kamera, panoramatické strešné okno, vyhrievanie predných sedadiel hi-fi systém alebo iné. Celková cenovka vozidla sa tak vyšplhala na 51 454 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 439 |
Šírka (mm) | 1 821 |
Výška (mm) | 1 612 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Objem batožinového priestoru | 505/1 550 l |
Objem palivovej nádrže | 61 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 615 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 998 cm3 |
Výkon | 141 kW (192 k ) pri 5 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 280 Nm pri 1 250 ot./min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 223 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,4 s |
Spotreba (kombi) | 6,4 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,8 l/100 km |
Emisie CO2 | 149 g/km |
Ceny
Základná cena modelu | 37 650 EUR |
Cena testovaného auta | 51 454 EUR |