Test: Mitsubishi Outlander PHEV – krajší, ale s rovnakou energiou

Japonské SUV má za sebou medzigeneračnú modernizáciu a tá neobišla ani hybridnú verziu PHEV. Okrem vonkajšieho vzhľadu sa zlepšili aj jazdné vlastnosti, no kapacita akumulátorov zostala rovnaká.

28.12.2016 07:00
DSCN8511 Foto:
Verzia PHEV sa navonok od bežného Outlanderu líši iba dvomi označeniami vzadu a na boku karosérie.
debata (4)

Mitsubishi ako prvá automobilka priniesla na trh hybridné SUV s predĺženým dojazdom. Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) je na trhu už viac ako dva roky a v rámci dizajnovej modernizácie všetkých modelov Mitsubishi sa dočkal faceliftu aj on. Tak ako pri uvedení hybridného modelu na trh aj teraz platí, že verzia PHEV sa navonok od bežného Outlanderu líši iba dvomi označeniami vzadu a na boku karosérie.

Omladzovacia kúra Outlanderu jednoznačne prospela. Predná maska v tvare písmena „X“ je výraznejšia vďaka kombinácii čiernej mriežky chladiča lemovanej chrómovanými lištami. Na horných koncoch pomyselného „X“ sa nachádzajú LED svetlá na denné svietenie a bi-xenóny. V dolných rohoch sú umiestnené hmlové svetlá. Zmena nastala aj v zadnej časti, kde dizajnéri nahradili splývavé biele LED svetlá výraznejšími červenými.

Pohodlný interiér s chybičkami krásy

V interiéri sa facelift prejavil minimálne. Modernejší a elegantnejší vzhľad dostal stredový tunel spolu s voličom prevodovky a tlačidlami pre voľbu jazdných režimov. Nový je aj vyhrievaný volant. Keďže Outlander PHEV je v ponuke len v najvyššom stupni výbavy INSTYLE, v kabíne sa vodič aj pasažieri cítia naozaj pohodlne.

V kabíne sa vodič aj pasažieri cítia naozaj... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN8534 V kabíne sa vodič aj pasažieri cítia naozaj pohodlne

Pracovisko vodiča nezaprie pôvod v krajine vychádzajúceho slnka, a preto je viac praktické ako efektné. Palubnú dosku z mäkčených plastov zdobia lesklé čierne plasty a strieborné plastové lemy. Cez dotykový displej informačného systému sa dostanete k množstvu údajov, no orientácia v menu je dosť komplikovaná a sťažuje ju aj absencia slovenského alebo českého jazyka. Podobne je na tom aj palubný počítač zobrazujúci sa na displeji pred vodičom. Zobrazenie údajov sa dá prepínať len jedným tlačidlom, ktoré je navyše umiestnené veľmi nešťastne za páčkou ovládajúcou svetlá.

Sedadlá čalúnené syntetickou kožou Comfort Tech sú mäkké a vhodné aj na dlhé jazdy. Škoda len, že bočné vedenie nie je o niečo výraznejšie, aby vodičovi a spolujazdcovi poskytovali sedadlá lepšiu oporu v zákrutách. Cestujúci vzadu ocenia možnosť nastavenia sklonu operadiel. Navyše si budú užívať dostatok priestoru v každom smere. Dokonca aj osoby s výškou okolo dvoch metrov majú vzadu dostatok miesta nad hlavou aj v oblasti kolien.

Objem batožinového priestoru je len 451 litrov,... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN8538 Objem batožinového priestoru je len 451 litrov, pričom súčasťou výbavy nie je ani dojazdové rezervné koleso.

Výnimočná priestrannosť v kabíne sa negatívne prejavila v objeme batožinového priestoru. Vzhľadom na vonkajšie rozmery (dĺžka: 4 695 mm, šírka: 1 800 mm, výška: 1 710 mm) a rázvor 2 670 mm je hodnota 451 litrov dosť málo, pričom súčasťou výbavy nie je ani dojazdové rezervné koleso. Okrem toho miesto zaberajú aj káble na dobíjanie akumulátorov.

Úžasná spotreba len na papieri

Oficiálna spotreba benzínu plug-in hybridu Outlander je 1,8 l/100 km. V reálnom živote je však nedosiahnuteľná. Keďže akumulátory možno dobíjať v nabíjacích staniciach alebo aj cez štandardnú zásuvku v domácnosti, možno toto SUV považovať za ekologické vozidlo. Problém ale je, že ekologicky jazdí len na veľmi krátke vzdialenosti. Výrobca uvádza, že dojazd na batérie predstavuje 52 km. Bohužiaľ, ide o údaj pre ideálne podmienky a pri chladnom počasí alebo pri stúpaniach dokáže dojazd klesnúť aj o polovicu.

Mistubishi Outlander PHEV však nie je odkázaný len na elektrinu, a tak v prípade potreby vypomáha dvojlitrový štvorvalec MIVEC s výkonom 89 kW (121 k) a krútiacim momentom 190 Nm. Jeho úlohou je spaľovaním benzínu vyrábať elektrickú energiu pre dva elektromotory alebo poháňať prednú nápravu pri rýchlosti vyššej ako 120 km/h. Elektromotor pre prednú nápravu má výkon 60 kW (82 k) a maximálny krútiaci moment 137 Nm. Elektromotor poháňajúci zadnú nápravu má rovnaký výkon ako predný ale maximálny krútiaci moment dosahuje hodnotu 195 Nm.

Mitsubishi Outlander PHEV s akumulátormi v... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN8514 Mitsubishi Outlander PHEV s akumulátormi v podlahe váži 1 920 kilogramov.

Pri jazde po diaľnici dostáva hlavné slovo spaľovací motor, ktorý poháňa prednú nápravu, pričom pri zrýchlení mu vypomáha zadný elektromotor. Prenos výkonu motorov na nápravy zabezpečuje jednostupňová prevodovka s fixným prevodom. Spotreba benzínu pri diaľničnom tempe stúpne veľmi vysoko, a to na hodnoty okolo 10 litrov na 100 kilometrov. Ide o logický dôsledok skutočnosti, že Outlander PHEV s akumulátormi v podlahe váži 1 920 kilogramov.

Najčastejšou situáciou pri jazde v meste a po okresných cestách je, keď sú batérie nabité na minimum a riadiaca jednotka ich priebežne dobíja prostredníctvom zážihového motora. Vtedy sa spotreba benzínu pohybuje okolo 7 litrov na 100 km. V tomto prípade ide o znesiteľnú hodnotu, no 45-litrovú nádrž bude aj tak treba tankovať pomerne často.

Komfort jazdy sa zlepšil

Pri uvedení hybridného Outlanderu na trh bol komfort jazdy horší ako v prípade Outlanderov so spaľovacími motormi. Facelift našťastie priniesol zlepšenie aj v tejto oblasti a modernizované SUV si s nerovnosťami dokáže poradiť oveľa lepšie. Pocitovo posádka vníma nárazy len minimálne. Prejazd menej kvalitnými vozovkami na osemnásťpalcových kolesách zaregistruje skôr zvukovo. Aerodynamický hluk prenikal do kabíny hlavne počas jazdy po diaľnici.

Napriek rozmerom karosérie je Outlander PHEV... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN8517 Napriek rozmerom karosérie je Outlander PHEV autom do mesta.

Napriek rozmerom karosérie je Outlander PHEV autom do mesta. Okrem väčšieho využitia elektrickej energie zužitkuje vodič v mestskej premávke aj pozitíva elektromotorov. Tie dokážu rozbehnúť takmer dvojtonové vozidlo veľmi svižne. V kabíne pritom počuť len jemné bzučanie. Ďalším dôvodom, prečo využívať toto auto v meste, je možnosť častejšieho dobíjania. Rýchle nabitie na 80% podľa štandardu CHAdeMO prebehne za 30 minút. Ak máte možnosť nabíjať auto doma, akumulátory sa vám nabijú na 100% za 5 hodín.

Maximálny systémový výkon hybridného pohonu je 149 kW (203 k). Maximálna rýchlosť dosahuje 170 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 11 sekúnd. Dôležitou súčasťou pohonu je rekuperácia brzdnej energie, vďaka čomu sa akumulátory priebežne dobíjajú. Intenzita rekuperácie má šesť stupňov, ktoré sa dajú voliť páčkami pod volantom. Na výber sú tri jazdné režimy. Prvým z nich je ekologický, ktorý upraví správanie motorov s cieľom šetrenia paliva a elektriny. Druhým je režim šetrenia energie v akumulátoroch, keď riadiaca jednotka uprednostňuje spaľovací motor. Posledným je režim s dôrazom na dobíjanie akumulátorov.

Záver

Mitsubishi Outlander PHEV je ideálnym autom pre ľudí, ktorí chcú SUV, jazdia väčšinou v meste, majú možnosť vozidlo dobíjať doma a neprekáža im vyššia cena. Práve posledná menovaná podmienka je najväčšou nevýhodou hybridného Outlanderu. Za základnú verziu zaplatíte 45 500 eur. Outlander so vznetovým motorom v najvyššej výbave INSTYLE s automatickou prevodovkou stojí 39 900 eur. V súčasnosti navyše platí akcia, ktorá cenu tejto verzie znižuje na 35 900 eur. Outlandery so zážihovými motormi sú ešte lacnejšie.

Vodiči, ktorí jazdia dlhšie trasy a prevažne po diaľnici, budú zväčša odkázaní na spaľovací agregát a časté tankovanie. Tí, ktorí nemajú príležitosť alebo čas dobíjať auto v nabíjacích staniciach alebo doma, budú elektrické dojazdy využívať len minimálne a financie a životné prostredie budú šetriť len okrajovo. Obe skupiny vodičov si však budú môcť vďaka elektromotorom vychutnať rýchle a tiché rozjazdy.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 695
Šírka (mm) 1 800
Výška (mm) 1 710
Rázvor (mm) 2 670
Svetlá výška (mm) 190
Objem batožinového priestoru (l) 451/1 590
Objem palivovej nádrže (l) 45
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 920
Celková hmotnosť (kg) 2 340
Rozmery pneumatík 225/55 R18

Technické údaje

Typ spaľovacieho motora radový zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 998
Počet valcov/ventilov 4/16
Rozvod DOHC
Kompresný pomer 10,5:1
Max. výkon (kW/k pri ot./min) 89/121 pri 4 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 190 pri 4 500
Typ elektromotora 2 synchrónne elektromotory s permanentným neodýmovým magnetom
Max. výkon predného elektromotora (kW/k) 60/82
Max. krútiaci moment (Nm) 137
Max. výkon zadného elektromotora (kW/k) 60/82
Max. krútiaci moment (Nm) 195
Max. systémový výkon hybridného pohonu (kW/k) 149/203
Prevodovka 1-stupňová s fixným prevodom
Pohon 4WD S-AWC
Max rýchlosť (km/h) 170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11
Spotreba benzínu (plné nabitie/min. nabitie/priemer) (l/100km) 0/5,5/1,8
Spotreba elektrickej energie (Wh/km) 134
Emisie CO2 (g/km) 42
Typ batérie Lithium – Ion
Celkové napätie (V) 300
Počet článkov 80
Dojazd na plne nabitú batériu (km) 52
Bežné nabíjanie v domácnosti (230 V/10 A) 5 hodín (100%)
Rýchle nabíjanie (štandard CHAdeMO) 30 minút (80%)
Kapacita batérie (kWh) 12
Počet miest na sedenie 5

Cena a záruka

Základná cena modelu 45 500 EUR
Cena testovaného vozidla 46 463 EUR
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
+35Mitsubishi Outlander PHEV

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #hybrid #SUV #Mitsubishi #Mitsubishi Outlander PHEV
Články podľa značiek