Peugeot 508 je na trhu už od roku 2011. Vozidlo patrí do segmentu D, v ktorom sa nachádza napríklad Alfa Romeo Giulia, Ford Mondeo, Mazda 6, Renault Talisman alebo VW Passat. Francúzska automobilka ponúka verziu sedan alebo kombi.
V čase svojho príchodu 508 nahradila dosluhujúce modely 407 a 607. V roku 2014 prišla na trh modernizovaná verzia. Avšak okrem štandardnej ponuky, Peugeot ponúka aj verziu 508 RXH.
Písmená RXH znejú pomerne exoticky a naznačujú, že pod kapotou nemusí byť len konvenčný pohon. Jednou z možností je kombinácia naftového motora s výkonom 163 koní spolu s 37 koňovým elektromotorom. V opačnom prípade sa pod kapotou 508 RXH nachádza naftový dvojlitrový motor BlueHDI s výkonom 180 konských síl. K nám sa na test dostala nehybridná verzia zvýšenej 508.
Niečo je inak
Peugeot 508 je rodinné auto, ktoré nachádza svoje uplatnenie aj vo firmách. Rozhodne však nepatrí k tým nápadnejším. Verzia RXH však vnáša trochu dizajnového vzrušenia do uhladených línií. Ako prvé treba uviesť, že RXH môže byť len ako kombi. Takže žiadny sedan v tejto konfigurácii sa nekoná.
Na verzii RXH rozhodne upúta jej zvýšená svetlá výška. Tú umocňujú plastové doplnky blatníkov nárazníkov. V prednej časti sa nachádza atypické LED denné svietenie zložené z troch zvislých pásov na každej strane.
Automobilu vládnu elegantné línie, ktoré dostal do vienka od štandardnej 508. Okrem väčšej svetlej výšky a hybridného pohonu dostal automobil aj len tú najlepšiu výbavu, akú Peugeot pre 508 ponúka. Takže RXH bežne svietil LED svetlami aj v noci.
V pomerne luxusnom interiéri sa však prejavuje vek auta. Štartovacie tlačidlo nie je umiestnené v strede ani pri volante. Namiesto toho sa nachádza úplne vľavo pri dverách. Pred vodičom sa rozprestierajú prístroje so strohým prevedením. Veľmi pozitívne však hodnotíme prítomnosť ukazovateľa teploty oleja a nielen teploty chladiacej kvapaliny.
Volant obsahuje príliš vysoký počet tlačidiel. Aj po niekoľkých dňoch používania sme sa stále museli zamýšľať nad tým, ktoré tlačidlo máme stlačiť, ak chceme dosiahnuť požadovaný efekt. Rovnako aj ovládač automatickej prevodovky má jednoduchý dizajn, ktorý je doplnený svetelným efektom. Ten zbadáte najmä v noci. Zaujímavosťou je ovládanie nastavovania head-up displeja, ktorý sa premieta len na plastový výsuvný panel. Po predlhom pátraní sme ho našli v priehradke pri ľavom kolene vodiča. Horšie však je, že na rovnakom mieste je umiestnený aj vypínač pre štart – stop systém. Zakaždým ho hľadať v priehradke je poriadne otravné.
Automobil mal však prítomnú štvorzónovú klimatizáciu, kožený poťah sedadiel a volantu spolu s panoramatickou strechou. Pred zadnými sedadlami je vzhľadom na danú triedu priemerné množstvo miesta.
Objem batožinového priestoru dosahuje 512 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1 598 litrov. A to je menej ako v o triedu menšej 308 SW. Samozrejmosťou je elektrické otváranie batožinového priestoru. Bohužiaľ, pri daždi alebo iným podmienkach, kedy je karoséria mokrá, po otvorení piatych dverí voda steká (spolu s blatom) rovno za krk človeka, ktorý niečo nakladá do kufra. Overili sme to.
Žiadny anorektik
Súčasný automobilový svet je posadnutý chudnutím. A to vôbec nie je zlé. Nižšia hmotnosť znižuje produkované emisie, zlepšuje jazdné vlastnosti a akceleráciu. Peugeot 508 však pochádza ešte z dôb kedy sa tento trend len rodil.
Už po prvých metroch nám bolo jasné, že auto je obdivuhodne ťažké. Prevádzková hmotnosť dosahuje 1 790 kg. Hybridná verzia váži dokonca až 1 910 kg. Oba údaje sú pre danú kategóriu auta vysoké. Automobil rozhodne nie je ideálny na športovú jazdu. Peugeot 508 RXH aj napriek svojmu postoju na špičkách je vhodný najmä na dlhšie cesty. Pri rýchlej jazde vodič cíti každé kilo auta. Riadenie je navyše absolútne nekomunikatívne, čo nabáda v zákrutách k opatrnej jazde.
Naladenie podvozka je mäkšie. Vďaka tomu RXH dobre filtruje nerovnosti vozovky a neprepúšťa ich zvukové prejavy do interiéru. Na diaľnici je však v aute ticho. Môže za to aj automatická 6 stupňová prevodovka, ktorá motor pri 130 km/h vytáča len do okolia hodnoty 2 200 otáčok. Posádku neotravuje ani nadmerný aerodynamický hluk.
Nový automat
Naftový motor s výkonom 180 koní a krútiacim momentom 400 Nm bol v prípade testovaného modelu spojený so 6 stupňovým automatom. Iná prevodovka pre verziu RXH bez hybridného pohonu dostupná ani nie je. V tejto konfigurácii zrýchľuje automobil na 100 km/h za 8,9 sekundy a maximálne sa rozbehne na 220 km/h.
Pohonná jednotka zabezpečuje vozidlu najmä pružnosť, no je evidentné, že s kilami auta má čo robiť. Krútiaci moment je dostupný už od 2 000 otáčok. Nad hranicou 4 000 otáčok ťah motora výrazne klesá a automat radí vyšší stupeň.
Podľa oficiálnych údajov má 508 RXH v kombinovanom režime spotrebovať len 4,6 litra nafty na 100 kilometrov. V realite je potrebné počítať s odberom minimálne 6,5 l/100 km a výnimkou nebude ani 7 litrov. Na tak ťažké auto je to však dobrý výsledok. Výrobca navyše vozidlu nechal 72 litrovú nádrž, ktorá sa dnes už len tak ľahko nevidí.
Záver
Peugeot 508 ako starý otec moderných crossoverov má rozhodne čo ponúknuť. Pod kapotou je moderný výkonný motor a do nádrže sa zmestí poriadna zásoba nafty. Súčasťou štandardnej výbavy tejto verzie je bezkľúčové odomykanie a štartovanie, LED svetlá, navigačný systém so 7 palcovou dotykovou obrazovkou, panoramatická strecha alebo Bluetooth.
Priplatiť si je možné len za nezávislé kúrenie, štvorzónovú klimatizáciu, metalízu, prémiový audiosystém, elektrické otváranie kufra a kožené pakety. Základná cena 508 RXH len s naftovým motorom dosahuje 37 490 eur. Hybrid, ktorý má však len robotizovanú 6 stupňovú prevodovku stojí až 45 150 eur. Pomerne vysokú cenu však kompenzuje bohatá výbava.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 828 |
Šírka (mm) | 1 864 |
Výška (mm) | 1 521 |
Rázvor (mm) | 2 817 |
Svetlá výška (mm) | 184 |
Objem batožinového priestoru | 512/ 1 598 l |
Objem palivovej nádrže | 72 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 790 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 997 cm3 |
Výkon | 133 kW (180 k ) pri 3 750 ot./min |
Max. krútiaci moment | 400 Nm pri 2 000 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 220 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,9 s |
Spotreba (kombi) | 4,6 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,5 l/100 km |
Cena
Základná cena | 37 490 EUR |
Cena testovaného modelu | 41 010 EUR |