Test: Mazda 3 Skyactive D-150 – nafta s plnou výbavou

08.01.2017 07:00

Automobilový trh ponúka mnoho naftových hatchbackov. Nie však každý prináša celkové potešenie. Mazde 3 však nechýba ani dobrý dizajn, ani jazdné a úžitkové vlastnosti. Keď má navyše pod kapotou 2,2 litrový naftový motor, zaváňa to rýchlou jazdou s nízkou spotrebou.

Mazda 3 tretej generácie má za sebou už aj...
Mazda 3 tretej generácie má za sebou už aj facelift, ktorý priniesol len malé zmeny. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Mazda 3 nie je žiadnou novinkou. Po prvýkrát sa na trhu objavila v roku 2003, kedy nahradila dosluhujúci model a označenie 323. Od tých čias je však na trhu už tretia generácia, ktorú japonská automobilka predstavila v júni 2013 v Austrálii.

Automobil prestal používať platformu Ford C1. Dizajnom sa zaradil k sviežemu štýlu KODO. Pred ním si ho už osvojila dvojica modelov CX-5 a Mazda 6. Automobil zaujíma okrem dizajnu aj svojou technikou. Ako jeden z mála na trhu si stále drží v ponuke atmosférické benzínové pohonné jednotky. My sme sa však pozreli na najsilnejší naftový agregát s objemom 2,2 litra, ktorý je na trhu prakticky už od začiatku výroby tretej generácie.

Mazda je atraktívna aj po rokoch.
Mazda je atraktívna aj po rokoch. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Štíhlosť

Dizajnovým štýlom KODO Mazda „trafila klinec po hlavičke“. Automobily s týmto vzhľadom žnú na verejnosti úspech. Modely v danom prevedení sú dynamické, no nie agresívne alebo vulgárne. Mazda spojila štíhlosť s elegantnými krivkami a vynechala nafúknuté svaly z posilňovne. V prípade modelu 3 to nie je žiadnou výnimkou.

Hatchback je na prvý pohľad ľahko rozoznateľný a je ho možné priradiť k značke najmä vďaka mriežke chladiča a predným svetlám. Pri pohľade z boku najviac zaujíma stúpajúca spodná línia okien a dlhá kapota. Zadná časť auta je podľa nás najkrajšia najmä v noci, kedy vynikne grafika svetiel. Najsilnejší naftový motor je navyše sprevádzaný dvojicou koncoviek výfukov.

Väčšinou sa Mazda 3 objavuje s červenou...
Väčšinou sa Mazda 3 objavuje s červenou metalízou. Sivá pôsobí serióznejšie. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Dizajnová jednoduchosť z vonkajšej strany je však v najvyššej výbave Revolution Top doplnená pomerne luxusným interiérom. Príplatková biela koža víta posádku nielen na sedadlách ale aj na stredovom tuneli medzi vodičom a spolujazdcom. Kožené sedadlá sú navyše príjemne mäkké a zároveň tuhé.

Mazda sa riadi heslom, že kôň a jazdec sú jedno. Vodič po nasadnutí sa za volantom cíti skutočne príjemne. Volant obsahuje pomerne vysoký počet tlačidiel. Ukazovateľom priamo pred vodičom dominuje veľký otáčkomer, okolo ktorého sú zoskupené ostatné ukazovatele. Škoda, že jediný skutočný hardvérový budík je práve spomínaný otáčkomer. Šofér má v najvyššej výbave k dispozícii aj head-up displej. Nejde však plnohodnotné premietanie informácií do jeho zorného poľa, ale na plastový panel. Informácie sa tak zobrazujú niekde na rozhraní interiéru a kapoty, prípadne cesty.

Ovládanie systémov auta je intuitívne. Na...
Ovládanie systémov auta je intuitívne. Na volante však mohlo byť menej tlačidiel. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Ovládanie klimatizácie prebieha našťastie pomocou klasických tlačidiel. Na vrchu palubnej dosky sídli displej, ktorý je možné ovládať prostredníctvom ovládača nachádzajúceho sa pri prevodovke. Testovaný automobil bol vybavený aj vyhrievaním volantu alebo sedadiel. Príchod tepla najmä do sedadiel je však pomerne pomalý a treba na neho čakať dlho.

V zadnej časti je miesta priemerne. Mazda mohla lepšie vyriešiť lakťovú opierku, ktorá sa po vyklopení dostáva do uhla, ktorý mnohým ľuďom nevyhovuje. Inak je interiér príjemným miestom na strávenie aj niekoľkohodino­vej cesty.

Biela koža vyzerá v interiéri skutočne dobre.
Biela koža vyzerá v interiéri skutočne dobre. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Batožinový priestor pojme 364 litrov. Po sklopení zadných sedadiel narastá miesto na 1 263 litrov. Ani v tomto prípade nejde o priestorového rekordéra, no nie je dôvod ani na kritiku.

Nafta s objemom

Niektoré veci v živote jednoducho potrebujú objem. Napríklad účes. Ale všetkého veľa škodí. Ako príklad nám taktiež môže poslúžiť účes. V hatchbacku je v súčasnosti raritou vidieť naftový motor s väčším objemom ako 2,0 litra. Mazda však pod kapotu montuje agregáty s objemami 1,5 a 2,2 litra. Oba pochádzajú z rodiny Skyactive. My sme na test zobrali ten väčší.

Naftový motor si veľa nepýtal. Auto však na...
Naftový motor si veľa nepýtal. Auto však na začiatku testu nemalo najazdených ani 10 kilometrov. Autor: Martin Majerníček, Pravda

S veľkosťou prichádza aj sila. Výkon tohto motora dosahuje 150 koní a krútiaci moment 380 Nm. Zvukový prejav pohonnej jednotky je veľmi dobrý. Bohužiaľ, s autom sme urobili prvé stovky kilometrov jeho motoristického života, takže motor ožíval postupne.

Krútiaci moment sa dostavuje už pri 1 800 otáčkach. Zrýchlenie nie je nijak nárazové ani extrémne. Vozidlo sa na 100 km/h dostane za 8,1 sekundy. Akcelerácia však prichádza postupne. Maximálna rýchlosť Mazda 3 s týmto motorom je 210 km/h. Výrobca udáva ako priemernú spotrebu v kombinovanom cykle hodnotu 4,1 l/100 km. Nám sa úplne novým autom v zimných podmienkach darilo jazdiť za 6,0 l/100 km.

K manuálnej prevodke výhrady nemáme. Systém nás...
K manuálnej prevodke výhrady nemáme. Systém nás však na prístrojovom štíte až príliš často nabádal radiť vysoké prevodové stupne. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Automatická manuálna prevodovka so 6 stupňami na diaľnici šetrí palivo, pretože motor vytáča len na približne 2 300 otáčok.

Pokročilá výbava

Najvyššia výbava prináša na palubu aj také veci ako adaptívne LED svetlá. Áno, Mazda 3 dokáže zapínať jednotlivé segmenty diaľkových svetiel podľa podmienok na ceste. V súčasnosti je tento prvok výbavy stále doménou najmä áut vyšších tried. Navyše ide o výbavu, ktorá výrazne zlepšuje jazdu v noci. Okrem toho auto dokáže aj sledovať jazdné pruhy a držať sa v nich.

Mazda 3 s testovaným motorom váži 1 320 kilogramov, teda ani hmotnosťou nepatrí k anorektickým atlétom. Spoza volantu však vodič má pocit, že je o niečo ľahšia. Hlavnou devízou tohto modelu je pružnosť motora, ktorá dovoľuje bezpečne predbiehať. Daňou za to je nevyváženie auta. Benzínový motor pod prednou kapotou by posunul hranicu nedotáčavosti na neskôr. Zaujímavo funguje trakčná kontrola, ktorá na suchom asfalte dovolí pomerne výrazne pretočiť jedno z kolies.

Jazde však pomáha aj systém G-Vectoring Control, ktorý Mazda inštaluje do modelov 3 a 6 po ich omladení. Ide o systém, ktorý je pre vodiča ťažko postrehnuteľný, no vo všeobecnosti má za úlohu prispieť k vyššej stabilite v zákrutách a zároveň stabilizovať vodiča v sedadle. So systémom spolupracujú aj sedadlá, ktoré majú šoféra v zákrutách lepšie podržať tak, aby nemusel zapájať svaly na boj s odstredivými silami. Systém prispieva k dobrému pocitu z jazdy s autom.

Záver

Keďže Mazda 3 je na trhu už niekoľko rokov, nepatrí k absolútnym novinkám. Rovnako nie je ani rekordérom v nízkej váhe alebo vnútornom priestore. Je to však auto, ktoré akosi spolupracuje s vodičom. Ani dlhá jazda nevyčerpáva a pobyt za volantom je prirodzený. Je to auto, ktorému sa ťažko niečo vyčíta.

V najvyššej výbave začína byť...
V najvyššej výbave začína byť "trojka" už drahá. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Dôvod na kritiku sme možno našli práve na cene. Základná cenovka s 1,5 litrovým benzínovým motorom v najnižšej výbave Emotion je 14 890 eur. Tá obsahuje systém G-Vectoring Control, klimatizáciu alebo asistenčný systém rozjazdu do kopca.

Na druhej strane cenníka stojí práve verzia Skyactive D-150 s manuálnou prevodovkou vo výbave Revolution Top. Tá má však cenovku už 25 890 eur. ide už o vyššiu sumu, no náplasťou môže byť výbava. Na palube už nájdete okrem kože a asistenčných systémov aj elektrické ovládanie sedadla vodiča alebo bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Priplácať je možné už len za biely interiér, metalízu a špeciálny lak.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 465
Šírka vrátne zrkadiel (mm) 2 053
Výška (mm) 1 450
Rázvor (mm) 2 700
Svetlá výška (mm) 155
Objem batožinového priestoru 364/ 1 263 l
Objem palivovej nádrže 51 l
Pohotovostná hmotnosť 1 320 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 2 191 cm3
Výkon 110 kW (150 k ) pri 4 500 ot./min
Max. krútiaci moment 380 Nm pri 1 800 ot./min
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Pohon FWD
Max rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 8,1 s
Spotreba (kombi) 4,1 l/100 km
Spotreba (test) 6,0 l/100 km

Cena

Základná cena 14 890 EUR
Cena testovaného modelu 25 890 EUR
Mazda
		3
Mazda
		3
+26Mazda
		3

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #Skyactive #Mazda 3 #Mazda
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
11. 9. 2017zdraženie1.119 €zdraženie1.310 €
4. 9. 2017zdraženie1.088 €zdraženie1.285 €
28. 8. 2017zdraženie1.087 €zdraženie1.267 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk