Najväčší model automobilky Hyundai vychádza zo svojho veľmi blízkeho menšieho príbuzného, ktorým je Santa Fe. Rozdiel, ako už určite tušíte, tkvie len v možnom počte prepravovaných osôb.
Každopádne aktuálna generácia modelu Santa Fe je v poradí už tretia. Na trhu existuje od roku 2012. Výroba päťmiestnej verzie sa začala v júni 2012. Grand z výrobných liniek po prvýkrát zišiel v novembri toho istého roku. Hyundai ho v súčasnosti ponúka len s jedným motorom a jedným stupňom výbavy.
Takmer 5 metrov
Hyundai Grand Santa Fe pôsobí na model kórejskej automobilky až nezvyklo obrovsky. Dokonca sme pri ňom mali až taký „americký“ pocit. Vozidlo je dlhé takmer 5 metrov. Šírka dosahuje 1,9 metra a výška 1,7 metra. Rázvor je však dlhý len 2,8 metra. Napriek tomu je Grand v porovnaní s bežným Santa Fe dlhší o 215 mm, širší o 5 mm a rázvor je dlhší o 100 mm.
Už na prvý pohľad je teda jasné, že Grand Santa Fe nie je žiadnym drobcom. V rámci dizajnu je však na vozidle vidieť jeho vek. S príchodom modelu Tucson sa jeho cesta k zákazníkom určite skomplikovala. Tucson pôsobí modernejšie a dynamickejšie.
Grand Santa Fe pôsobí vzhľadom na dnešný dizajnový jazyk automobilky príliš sterilne a uhladene. Z bočnej strany dokážu zaujať najmä veľké dvere, ktorými sa nastupuje do druhého a tretieho radu sedadiel. Dlhé previsy pred prednými a za zadnými kolesami však poukazujú na to, že automobil v teréne nemá veľké ambície.
Vo vnútri s kamerami
V interiéri posádka nájde kráľovsky veľké sedadlá a luxusnú výbavu. Stredobodom pozornosti je centrálny displej, na ktorom sa zobrazuje napríklad navigácia alebo prepracovaný kamerový systém. Vodiči, ktorí majú problémy s odhadovaním vzdialeností v prípade, že vedú veľké auto, v tomto prípade smutní nebudú. Hyundai po facelifte vybavil Santa Fe skutočne prepracovaným kamerovým systémom, ktorý ponúka 360 stupňový pohľad okolo auta. Na dotykovom displeji si navyše vodič dokáže zvoliť špecifický pohľad priamo pred auto alebo za neho. Celý systém je podčiarknutý kvalitným displejom.
Grand Santa Fe ponúka svojej posádke luxus. Predné kožené sedadlá môžu byť nielen vyhrievané ale aj odvetrávané. Vyhrievanie sedadiel je prítomné aj v druhom rade. Cestujúci v treťom rade už vyhrievanie dostupné nemajú, no samostatne si môžu zvoliť teplotu a intenzitu ventilácie.
Grand Santa Fe ako jeden z mála 7 miestnych automobilov ponúka aj dostatok miesta na to, aby sa v treťom rade sedadiel plnohodnotne a bez ujmy odviezli dospelí ľudia. Nejde o najpohodlnejšie miesta, ale zvládnuť sa v nich dá aj stredne dlhá cesta. Problémom je však nastupovanie. Operadlá sedadiel v druhom rade sa nedajú len odklopiť. Celé sedadlo treba pre prístup dozadu sklopiť. Je to dosť nepraktické riešenie.
Netreba špekulovať
Hyundai svojim zákazníkom ušetril problémy s výberom pohonnej jednotky. V ponuke je len 2,2 litrový naftový štvorvalec s výkonom 200 koní. Auto týchto rozmerov by si určite zaslúžilo šesťvalcovú naftovú pohonnú jednotku, no tá dostupná nie je.
Krútiaci moment 440 Nm stačí na to, aby 2 tony vážiace auto zrýchlilo na 100 km/h za 9,9 sekundy a maximálne sa rozbehlo na 201 km/h. Agregát je spárovaný výlučne so 6 stupňovou automatickou prevodovkou a pripojiteľným pohonom zadnej nápravy.
Nejde o žiadneho šprintéra ani šetrného ekológa. Spotreba v meste sa pohybuje v okolí 10 litrov. Mimo neho je možné s Grand Santa Fe jazdiť so spotrebou približne 7 litrov. V kombinovanej prevádzke sme zaznamenali odber 8,5 l/100 km.
Motor však s ťažkým autom má dostatok práce a teda netreba sa bezvýhradne spoliehať na to, že agregát má 200 koní a ten predbiehací manéver ešte stihneme. Spod prednej kapoty síce vychádza dostatok pružnosti, no pohonná jednotka je jednoznačne spokojnejšia na dlhých cestách ustálenou rýchlosťou, čomu svedčí aj nastavenie podvozku.
Hlavne pohodlne
Poznávacím znamením jazdy s Hyundaiom Grand Santa Fe je pohodlie. Výrobca nastavil podvozok skutočne komfortne, čo znamená veľmi dobrú filtráciu nerovností. V chladnom počasí nás však na nerovnostiach trápilo vŕzganie kožených sedadiel. Jav vychádzal od zadných sedadiel, keď neboli obsadené.
Okrem pohodlia môžeme jazdu s týmto autom charakterizovať aj slovom ťažkopádnosť. Predsa len, nejde o žiadne štíhle mestské autíčko. Výrobca sa snažil tento jav eliminovať použitím veľkého účinku posilňovača riadenia. Vďaka tomu je parkovanie a manévrovanie s Grand Santa Fe omnoho znesiteľnejšie. Volant môžete otáčať doslova jedným prstom.
Počas bežnej jazdy je však vďaka tomu riadenie veľmi nekomunikatívne. Neprichádza od neho takmer žiadna spätná väzba, čo vodiča núti voliť pomalšie tempo. Nepomáha ani zvolenie si športového jazdného režimu, pri ktorom sa mení správanie prevodovky aj odozvy plynového pedálu. Riadenie v tomto režime trochu stuhne.
Hyundai má na palube aj systém, ktorý sleduje mŕtvy uhol za vozidlom, alebo stráži jazdné pruhy. Prevedenie daných podporných prvkov je však veľmi zlé. K funkčnosti výhrady nemáme. Spôsob upozornenia na vozidlo v mŕtvom uhle alebo neočakávané opustenie jazdného pruhu spustí pípanie, za ktoré by sa nehanbila ani japonská počítačová hra z 90. rokov. Výsledkom toho je, že dané systémy sú väčšinu času vypnuté.
Záver
Hyundai Grand Santa Fe v mnohých oblastiach zasahuje do sveta veľkých prémiových SUV. Napriek tomu, že výrobca do prémiového segmentu nepatrí, na palubu dostal čo najviac techniky. V štandardnej výbave Premium nájdete panoramatickú strechu, vyhrievaný volant, slnečné roletky v zadných dverách, dvojzónovú klimatizáciu, adaptívny tempomat, kamerový systém, bezkľúčové odomykanie a štartovanie alebo audiosystém Infinity s 10 reproduktormi.
Jediné za čo je možné si v tomto prípade priplatiť je ventilácia sedačiek spolu s prémiovým koženým poťahom a metalický lak. V súčasnosti platí na daný model akciová cena 47 990 eur. Vzhľadom na rozmery auta a výbavu ide o skutočne zaujímavú ponuku.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 905 |
Šírka (mm) | 1 885 |
Výška (mm) | 1 695 |
Rázvor (mm) | 2 800 |
Objem batožinového priestoru | 634/ 1 842 l |
Objem palivovej nádrže | 71 l |
Pohotovostná hmotnosť | 2 000 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 2,2 l |
Výkon | 147 kW (200 k ) pri 3 800 ot./min |
Max. krútiaci moment | 441 Nm pri 1 750 – 2 750 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 201 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,9 s |
Spotreba (kombi) | 7,0 l/100 km |
Spotreba (test) | 8,5 l/100 km |
Cena
Základná cena | 47 990 EUR |
Cena testovaného modelu | 49 650 EUR |