V súčasnosti sa automobilky musia vyrovnávať s čoraz prísnejšími požiadavkami na šetrnosť vozidiel k životnému prostrediu. Niektorí výrobcovia sa vydávajú cestou hybridných pohonov, iní si zvolia elektromobily. Hyundai sa vybral oboma cestami. Model Ioniq totiž existuje ako klasický hybrid, dobíjateľný plug-in hybrid aj elektromobil.
My sme testovali prvú možnosť, teda klasický hybrid. Ide o druh hybridného pohonu, do ktorého vodič nezasahuje. Rozhodovanie o tom, ktorý motor bude vozidlo v danej chvíli poháňať, má na starosti riadiaca jednotka.
Futuristický dizajn s dobrou aerodynamikou
Hyundai Ioniq možno zaradiť do segmentu nižšej strednej triedy. V rámci portfólia automobilky ide o alternatívu k modelu i30. V porovnaní s ním má však pokrokovejší dizajn, ktorý na prvý pohľad zaujme futuristickými črtami. Prednú šesťuholníkovú masku tvoria vodorovné lamely na čiernom pozadí. V hornej časti prechádza maska do predných bi-xenónových svetlometov. Pod nimi sa nachádzajú priehlbiny s LED dennými svetlami.
Vzadu upúta hlavne zadné okno spojlerom rozdelené na dve časti. Tá spodná vypĺňa priestor medzi zadnými LED svetlami. Pod čiernym nárazníkom je umiestnená ešte modrá lišta odkazujúca na ekologickú povahu Ioniqu. Rovnaká lišta sa nachádza aj v spodnej časti predného nárazníka. Tvar karosérie neplní len estetickú funkciu, ale pomáha aj pri jazde, keďže koeficient aerodynamického odporu vozidla je iba 0,24.
Hybrid nie je len o ekológii
Hoci sa často stretávame s názormi, že hlavnou úlohou hybridov a elektromobilov je ich ekologický prínos, nemusí to vždy platiť stopercentne. Hybridný pohon môže poskytovať aj iné výhody, ktoré zlepšujú jazdné vlastnosti. Medzi takéto hybridy patrí aj Hyundai Ioniq. Jeho hybridná sústava vyhodnocuje jazdné situácie a podľa okolností zapája spaľovací alebo elektrický motor.
Primárne sa Hyundai Ioniq spolieha na prácu zážihového 1,6-litrového štvorvalca s maximálnym výkonom 77 kW (105 k) pri 5 700 ot./min., ktorého maximálny krútiaci moment 147 Nm vrcholí pri 4 000 ot./min. To nie sú hodnoty, ktoré by sľubovali výnimočný zážitok z jazdy. Lenže v správnej chvíli sa do pohonu pripája elektromotor s výkonom 32 kW (43 k) a s max. krútiacim momentom 170 Nm dostupným okamžite.
Vďaka nemu sa Ioniq správa na ceste svižne. Elektromotor pomáha najmä pri rozbiehaní a zrýchľovaní a zároveň sa stará o brzdenie pri zložení nohy z plynového pedála. Celkový max. výkon hybridnej sústavy je teda 104 kW (141 k), pričom max. krútiaci moment dosahuje 265 Nm. Pri brzdení navyše dochádza k rekuperácii energie, čím sa dobíja Li-Ion polymérová batéria s kapacitou 1,56 kWh.
Skutočné výhody prítomnosti elektromotora sa však ukážu až v športovom jazdnom režime. Radiaca mapa automatickej šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky sa upraví v prospech športovej jazdy a motor sa ochotne púšťa do vyšších otáčok. Pri zrýchlení je pomoc elektromotora výraznejšia, a to je výhodou v meste a pri predbiehaní. Škoda len, že manuálne radenie v športovom režime je nastavené opačne ako káže pretekárska tradícia.
Na ceste stabilný
Jednou z nevýhod hybridov je ich pomerne vysoká hmotnosť. Tá je potom v protiklade s ekologickými snahami znižovať emisie výfukových plynov. Prevádzková hmotnosť Ioniqu je v závislosti od výbavy 1 370 až 1 477 kilogramov. Vzhľadom na kategóriu vozidla a hybridnú sústavu to nie je až tak veľa. Hyundaiu sa podarilo znížiť hmotnosť auta použitím vysokopevnostnej ocele a hliníka, z ktorého je vyrobená kapota a dvere batožinového priestoru.
K zníženiu ťažiska prispelo umiestnenie batérie pod zadné sedadlá, čo zlepšuje jazdné vlastnosti Ioniqu. Ten poskytuje na ceste pohodlie a zároveň aj stabilitu pri športovej jazde. V kabíne počuť viac pneumatiky a vietor ako chod spaľovacieho motora. Prechod nerovností sme cítili hlavne z dôvodu prítomnosti sedemnásťpalcových kolies, ktoré sú štandardom vyššej výbavy Style. Vo výbave Comfort sú základom pätnásťpalcové kolesá.
Hyundaiu Ioniq vyhovovala jazda v meste, po okresných cestách aj na diaľnici. Kombinovaná spotreba sa pritom pohybovala na úrovni 5,5 litra benzínu na sto kilometrov. Výrobcom udávaná spotreba 3,9 l/100 km by sa dala dosiahnuť nanajvýš v meste, a to pri častom využívaní elektromotora.
Lenže aj spotreba medzi piatimi a šiestimi litrami je potešujúci údaj, keďže s plnou 45-litrovou nádržou má vodič k dispozícii slušný dojazd. Podľa údajov výrobcu dokáže ísť Ioniq maximálne 185 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchli za 11,1 s. Pri diaľničnej rýchlosti motor nepracuje pri zbytočne vysokých otáčkach a ani spotreba sa dramaticky nezvyšuje.
Elegantný a praktický interiér
Pracovisko vodiča je veľmi príjemným miestom. Interiér tvoria zväčša mäkčené a čierne lesklé plasty doplnené modrými prvkami. Ide teda o typický štýl ázijských značiek, no v tomto prípade sa nedá povedať, že by pôsobil lacno. Práve naopak. Napriek použitým materiálom a vďaka usporiadaniu pôsobí elegantne a moderne. Informačno-zábavný systém sa ovláda prostredníctvom osempalcového dotykového displeja a niekoľkých analógových tlačidiel. Analógové je aj ovládanie dvojzónovej automatickej klimatizácie.
Prístrojový panel s farebným TFT LCD displejom s uhlopriečkou sedem palcov ponúka dve zobrazenia. Pri základnom zobrazení vodič vidí grafiku tachometra, informácie z palubného počítača, zásobu energie v batérii a ukazovateľ štýlu jazdy. Druhé zobrazenie sa objaví po preradení radiacej páky do športového režimu. Vtedy sa grafika tachometra zmení na otáčkomer a rýchlosť sa zobrazuje numericky.
Športový potenciál Ioniqu zdôrazňuje aj trojramenný vyhrievaný volant v tvare písmena „D“. Okrem dobrého dizajnu je aj praktický, lebo z neho možno ovládať telefonovanie cez Bluetooth®, palubný počítač aj adaptívny tempomat. Pokiaľ ide o miesto na zadných sedadlách, cestujúci vyšších postáv môžu pociťovať nedostatok miesta nad hlavou. Batožinový priestor ponúka objem 443 litrov a vďaka karosérii typu liftback je do kufra pohodlný prístup. Po sklopení zadných sedadiel vznikne úložný priestor s objemom 1 506 litrov.
Záver
Hyundai Ioniq dokáže plniť úlohy rodinného auta, no zároveň reprezentuje futuristický štýl a poskytuje pôžitok zo športovej jazdy. Možno ho teda považovať za univerzálne vozidlo. Hybridná technika zlepšuje jazdné vlastnosti a spotrebu a Ioniqu nerobí problém ani jazda po diaľnici, ktorá je väčšinou Achillovou pätou hybridov. Ekologický prínos je v prípade Hyundaiu Ioniq pozitívny vedľajší efekt.
Základná cena modelu vo výbave Comfort je 24 490 eur. My sme testovali vozidlo vo výbave Style, ktorého cena je 28 490 eur. Oproti základnej výbave sú súčasťou výbavy Style aj predné bi-xenónové a zadné LED svetlá, balík bezpečnostných asistentov Safety Pack, vyhrievanie zadných sedadiel, bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, dažďový senzor, predné parkovacie senzory, prístrojový sedempalcový displej, balík Smart Pack (bezkľúčové štartovanie, elektricky sklopné spätné zrkadlá, vonkajšie chrómové kľučky), navigácia a audiosystém INFINITY.
V ponuke príplatkovej výbavy je iba metalický lak za 490 eur a balík Premium Pack pozostávajúci z elektricky nastaviteľného sedadla vodiča s pamäťou, koženého čalúnenia a predných ventilovaných sedadiel, ktorý stojí 2000 eur. Hyundai poskytuje päťročnú záruku bez obmedzenia prejdených kilometrov. Okrem toho platí záruka na batériu hybridného systému na osem rokov alebo do prejdenia 200 000 kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 470 |
Šírka (mm) | 1 820 |
Výška (mm) | 1 450 |
Rázvor (mm) | 2 700 |
Svetlá výška (mm) | 140 |
Objem batožinového priestoru (l) | 443/1 506 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 370 – 1 477 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 870 |
Rozmery pneumatík | 225/45 R17 |
Technické údaje
Typ spaľovacieho motora | radový zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 580 |
Počet valcov | 4 |
Kompresný pomer | 13:01 |
Max. výkon (kW/k pri ot./min) | 77/105 pri 5 700 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 147 pri 4 000 |
Typ elektromotora | synchrónny s premanentným magnetom |
Max. výkon elektromotora (kW/k) | 32/43 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 170 |
Max. výkon hybridného systému (kW/k) | 104/141 |
Max. krútiaci moment hybridného systému (Nm) | 265 |
Prevodovka | 6-stupňová dvojspojková |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,1 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 3,9 |
Kombinovaná spotreba – test (l/100 km) | 5,5 |
Emisie CO2 (g/km) | 92 |
Typ batérie | Li-Ion polymérová |
Kapacita batérie (kWh) | 1,56 |
Počet miest na sedenie | 5 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 24 490 EUR |
Cena testovaného vozidla | 28 490 EUR |
Záruka | 5 rokov bez obmedzenia kilometrov |