Modernizovanú Octaviu neukázala Škoda na jesennom autosalóne v Paríži. Jej najpredávanejší model odhalila až koncom októbra. Nebol to zlý postup. Namiesto toho, aby novinka zapadla v plejáde svetových premiér a navyše sa delila o pozornosť s Kodiaqom, užila si viac slávy tesne po tom, čo zavrela brány jesenná motoršou pod Eiffelovkou. A rozhodne zaujala, možno viac, ako by si v Mladej Boleslavi priali. Dôvod? Delené predné svetlá. „Štvoroký“ facelift vyvolal totiž vlnu kritiky. Presnejšie, priaznivcov rozdelil na dve skupiny. Na tých, ktorým sa nový pohľad Octavie páči, a na tých, čo považujú tento krok za slepú uličku.
Vpredu zmeny, vzadu nie
Je pravda, že nové delené svetlá sú tak trochu odpoveďou na otázku, ktorú nikto nikdy nepoložil, a možno aj zbytočný experiment, ale vlna negatívnych reakcií bude skôr výsledkom nezvyku. Nikto totiž takú zásadnú zmenu vcelku úhľadného modelu neočakával. V každom prípade sa dnes už bývalému šéfdizajnérovi Škody podarilo Octaviu vizuálne odlíšiť od ostatných modelov, najmä od Rapidu. A navyše, čím dlhšie sa na prednú časť Octavie pozeráte, tým viac sa vám dostáva pod kožu. Na takej verzii RS vyzerá štvorica reflektorov s tmavým pozadím, z ktorých vnútorné sú diaľkové, dokonca celkom „cool“.
V Porte boli však hlavnou témou základné verzie, teda Octavia a Octavia Combi. Podstatné je, že s novými reflektormi prichádza v drahších verziách aj full-LED technológia, ktorou sa Octavia pred faceliftom pochváliť nemohla. Takže zákazníci dostanú spolu s dizajnovými zmenami aj viac svetelného výkonu. Menila sa však aj maska, do ktorej sa presunul radar adaptívneho tempomatu, a tiež predná kapota. Chybou faceliftu je preto skôr akási nevyváženosť. S radikálnymi zmenami v prednej časti totiž nekorešpondujú tie zadné.
Okrem zopár retuší vynoveného nárazníka tu nájdete už len pozmenené svetlá s výraznejšou grafikou v tvare písmena C. Aj to len vo vyšších verziách vybavené LED diódami. Veľké zmeny sa neodohrali ani v interiéri. Ale takmer všetko, čoho sa v Škode dotkli, má svoje opodstatnenie. To napriek tomu, že ergonomicky nebolo Octavii čo vyčítať. Vládne tu klasická schéma koncernu Volkswagen, teda poriadok a logika. Najväčšou novinkou je prepracovaný infotianment. A keďže sa Škoda chcela v Porte pochváliť, vyzbrojila všetky testované verzie najdrahšou verziou Colombus.
Krásny displej, no navigácia s chybami
To znamená až 9,2-palcový displej multimediálneho rozhrania. Pracuje skvele. Má rýchle reakcie, pričom sa ikony menu zjavia na lište už pri priblížení prsta k obrazovke. Displej ladí s lesklým čiernym obkladom v jeho okolí. Chybičky krásy tu však sú. Z Octavie totiž zmizlo mechanické tlačidlo ovládania hlasitosti. Samozrejme, môžete si povedať, že máte ovládač na volante, ale aj tak je tradičné riešenie praktickejšie a rýchlejšie. Napriek obrovskej obrazovke sa nám nepáčila navigácia. Nehovoríme o grafike, tá je naozaj perfektná, ale o slabom a neskorom priblížení detailov križovatiek a podobne. Jednoducho, navigovanie zaťažuje vodiča viac, ako by sa patrilo.
Pomôcť si môžete piktogramami na novom farebnom displeji Maxi DOT, priamo v prístrojovom paneli. Efektne pôsobí zobrazenie máp pomocou Goggle Earth. Už základné verzie majú väčšiu 6,5-palcovú dotykovú obrazovku a najmä konektivitu so smartfónmi. Octavia dostala platformy Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Link, čo ju posúva do nových čias. Dva USB porty majú k dispozícii aj zadní cestujúci, čo je výhoda napríklad pri nabíjaní. Voliť ale môžete aj indukčné nabíjanie. Rozhodnúť sa môžete pre vysokorýchlostné internetové pripojenie LTE (150 Mbit/s), vďaka ktorému sa spojíte cez aplikáciu Škoda Connect s vaším vozidlom na diaľku.
Zobrazia sa vám údaje palubného počítača či presná poloha. Pri hľadaní auta na parkovisku pomôže krátke zatrúbenie a bliknutie reflektorov. Odomykanie alebo zamykanie cez smartfón nie je k dispozícii. Zato si môžete naplánovať trasu už doma a potom ju preniesť do navigácie vozidla. Na strope nájdete tlačidlo tiesňového volania eCall, ktoré bude od roku 2018 povinné. Nájdeme tu aj pár praktických noviniek, na ktorých si v Boleslavi tradične zakladajú. Napríklad držiak nápojov medzi prednými sedadlami, ktorý aretuje fľašu tak, že z nej jednou rukou dokážete odskrutkovať vrchnák, elektrické otváranie veka aj vo verzii liftback, či vyberateľnú LED batéria v kufri verzie Combi.
Viac elektronických pomocníkov
Na zozname luxusných prvkov pribudlo vyhrievanie volantu a personalizovateľný kľúč, ktorý uloží až tri užívateľské nastavenia. Napríklad klimatizácie, rádia, sedadiel, ale aj jazdný profil systému Driving Mode Select. Vynovená Octavia si tiež polepšila v asistenčných systémoch. Autonómne brzdy Front Assist boli doplnené detekciou chodcov, ktorá pracuje v rozmedzí od 10 do 60 km/h. Tie sme, samozrejme, neskúšali, ale ocenili sme varovanie pri cúvaní pred križujúcimi vozidlami Rear Traffic Alert, ktoré nielen vydá zvukovú výstrahu, ale aj brzdí, a najmä nový Blind Spot Assisist, teda systém detekujúci približujúce sa vozidlá zozadu vo vedľajších prúdoch, aktívny až do maximálnej rýchlosti.
Novinkou je tiež Traiiler Assist pre zjednodušenie cúvania s prívesom. Octavia okrem toho preberá už existujúce systémy ako adaptívny tempomat s automatickým brzdením a Line Assist. Udržiavanie vozidla v jazdnom prúde finguje naozaj perfektne. Octavia sa drží presne v strede a nelieta medzi čiarami, akoby ste sa pred jazdou „posilnili“ alkoholom. Konkurencii sa to totiž stáva. Po pár sekundách vás vyzve, aby ste sa opäť ujali riadenia a dá vám na to dosť času. Nechýba ani príplatkové automatické prepínanie diaľkových svetiel či čítačka dopravných značiek. A ako nová Octavia jazdí? Napriek pôvodnej ponuke motorov lepšie ako v minulosti. Zmeny sa totiž udiali aj na podvozku.
Trojvalec nás prekvapil
Najviac nás zaujímala Octavia 1,0 TSI. Tento motor patrí totiž k tomu najnovšiemu pod jej kapotou. Preplňovaný litrový trojvalec s výkonom 85 kW má v hierarchii dokonca vyššiu pozíciu ako 4-valec 1,2 TSI. Ten totiž v ponuke ostal už len v slabšej verzii s výkonom 63 kW. A to nielen výkonom, ale aj štandardne dodávanou 6-stupňovou prevodovkou. Rozhodne sa ho netreba báť. Trovalec prekonáva motor s väčším objemom aj krútiacim momentom 200 Nm verzus 160 Nm pri motore 1,2 TSI. Za volantom to cítiť. Prekvapí vynikajúcim odhlučnením a minimálnymi vibráciami. Pri ustálenej jazde nemáte šancu odhaliť jeho 3-valcovú koncepciu.
Navyše je veľmi pružný. Záťah sa začína už nad 2 000 otáčkami za minútu a nepoľavuje až do 5 000 za minútu. Na stovku s ním Octavia zrýchli pod desať sekúnd a zvláda maximálnu rýchlosť 200 km/h. Nestačí? Dokonca aj vo vyšších rýchlostiach je tento prekvapujúco agilný „trojvalček“ ochotný zabezpečiť akceleráciu. Vytáčanie mu neprekáža, takže stačí podradiť. Predbiehanie nie je žiadnou traumou. V tomto je 4-valec o poznanie lenivejší. Pri diaľničnej stotridsiatke točí motor na šestke približne 2 800 otáčok. To je identické s motorom 1,2 TSI, pretože najvyššie prevody majú u nich rovnaký prevodový pomer. Trojvalec prekvapil aj spotrebou.
Očakávali sme, že najmä diaľničná jazda si vypýta z nádrže viac paliva. Ale nič dramatické sa nedialo. Palubný počítač ukazoval na hranici diaľničného limitu 6,2 litra a celý 60-kilometrový okruh vrátane okresných ciest skončil s priemerom 6,3 litra na 100 km. To bolo dokonca o deciliter menej ako v prípade podstatne slabšieho a drsnejšie znejúceho 4-valcového motora. Niežeby sme downsizingu nejako fandili, ale tento sa naozaj vydaril. Ak by ste mali voliť medzi základným motorom 1,2 TSI a novým trojvalcom, niet čo riešiť. A profitujete z neho aj počas jazdy. Ľahší motor menej zaťažuje prednú nápravu, vďaka čomu Octavia lepšie odoláva nedotáčavosti.
Zmeny na podvozku cítiť
Vyskúšali sme si aj známy diesel 1,6 TDI v slabšej verzii 66 kW, dodávaný výlučne s 5-stupňovým manuálom. Čo povedať k motorizácii, ktorá je pod kapotou už nejaký ten piatok? Veľkú dynamiku od nej nečakajte, ale ako naftový základ úplne stačí. Motor je dobre odhlučnený a navyše exceluje spotrebou. Ten istý 60 km dlhý úsek sme aj s občasným pritlačením plynu, čo si nižší výkon vyžaduje, skončili s priemerom 5,3 litra, teda o liter nižším ako pri benzínovom 1,0 TSI. Dobrý dojem na nás zanechala Octavia 1,4 TSI (110 kW) so 6-stupňovým manuálom. Tá už vie pritlačiť do operadla.
Napokon problém nemá tento 4-valec ani s veľkým Kodiaqom, takže Octaviu zvláda s prehľadom. Stovku s ním máte na tachometri za 8,1 sekundy. Lenže za svoje služby si pýtala takmer osem litrov benzínu na 100 km. Normovaných 5,2 litra je čistá fikcia. A to sme motor nijako extra netrápili. Ak by sme už mali chuť investovať do paliva, tak potom za služby väčšieho motora 1,8 TSI (132 kW). S ním navyše dostanete nezávislé zadné zavesenie kolies, dodávané sériovo pre Octavie s výkonom nad 110 kW. Výnimkou je len Octavia 1,4 TSI G-Tec (81 kW), jazdiaca na zemný plyn (CNG). Tá má viacprvkové zavesenie z dôvodu ťažkých nádrží.
To, čo však nové Octavie podvozkovo spája, je rozšírenie zadného rozchodu o 20 mm vo verziách s torznou priečkou a o 30 mm v prípade multilinku. Zmenu za volantom ťažko rozpoznať, no dáme ruku do ohňa, že od začiatku výroby tretej generácie urobila Škoda viacero podvozkových zmien a neušla im ani teraz, hoci v tlačovej správe nič také nespomína. Octavia jazdí kultivovanejšie než na štarte kariéry. Dunenie zadnej nápravy už nie je také výrazné ako v minulosti. A to má ešte v zálohe adaptívne tlmiče DCC, dostupné pre motory s výkonom nad 100 kW, s módom Comfort. Navyše v kombinácii s voličom jazdných režimov Driving Mode Select, ktorý umožňuje okrem podvozka nastaviť aj reakcie plynu, prevodovky a riadenia.
Táto verzia sa nám do rúk nedostala, ale z postrehov kolegov vyplynulo, že sa žehlením nerovností a plavným odpružením blíži k Superbu. To je dobré, pretože konečne si môže Octavia aj v tomto smere podať ruku s renomovanejším Golfom. Na podrobnejšie hodnotenie si však budeme musieť počkať až do redakčného testu. Nemalo by to trvať dlho. Veď vynovená Octavia má už dávno slovenské ceny a je ju možné objednávať.
Technické údaje (benzínové motory)
Motor | 1,2 TSI | 1,0 TSI | 1,4 TSI | 1,8 TSI |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 197 | 999 | 1 395 | 1 798 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 3/12 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 63/4 400 | 85/5 000 | 110/5 000 | 132/5 100 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 160/1 400 | 200/2 000 | 250/1 500 | 250/1 250 |
Prevodovka | 5M | 6M/7DSG | 6M/7DSG | 6M/7DSG |
0 – 100 km (s) | 12,0 | 9,9/10,0 | 8,1/8,2 | 7,3/7,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 181 | 203/202 | 219/219 | 231/231 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,8 | 4,8/4,7 | 5,2/4,9 | 6,1/5,8 |
Technické údaje (naftové motory)
Motor | 1,6 TDI | 1,6 TDI | 2,0 TDI |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 598 | 1 598 | 1 968 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 66/2 750 | 85/3 250 | 110/3 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 230/1 400 | 250/1 500 | 340/1 750 |
Prevodovka | 5M | 5M/7DSG | 6M/6DSG |
0 – 100 km (s) | 12,2 | 10,1/10,2 | 8,4/8,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 186 | 203/202 | 218/215 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,0 | 4,0/3,9 | 4,3/4,5 |
Technické údaje (4×4)
Motor | 1,8 TSI 4×4 | 2,0 TDI 4×4 | 2,0 TDI 4×4 |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 796 | 1 968 | 1 968 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 132/4 500 | 110/3 500 | 135/3 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 280/1 350 | 340/1 750 | 380/1 750 |
Prevodovka | 6DSG | 6M/7DSG | 6DSG |
0 – 100 km (s) | 7,4 | 8,5/8,3 | 7,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 229 | 215/212 | 228 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,6 | 4,7/4,9 | 4,9 |