V súčasnosti je na trhu generácia s označením T6, o ktorej vznik sa postarala austrálska divízia značky. Automobil nahradil predchádzajúcu verziu, ktorá vychádzala z na Slovensku nedostupnej Mazdy BT-50.
Automobil je na trhu od roku 2011 a vyrába sa v Juhoafrickej republike, Thajsku a Argentíne. Ide o klasický pick-up s offroadovými vlastnosťami, ktorý môže mať dvoj alebo štvordverovú kabínu.
Pre chlapov
Dizajnovo je jasné, že Ranger nie je auto pre slečny do mesta. Vozidlo je dlhé takmer 5,4 metra a váži viac ako dve tony. Hlavnú rolu v prednej časti nehrajú svetlá, ako to býva zvykom u väčšiny automobilov, ale predná maska. Tá však nie je rovnaká ako napríklad vo Focuse alebo Mondeu. Má len jednu masívnu lamelu. Svetlá sú zoskupené po jej stranách.
Testovaný kus je navyše vybavený verziou Wildtrack. Vďaka tomu je predná maska chladiča čierna rovnako tak ako kľučky dverí. Súčasťou výbavy je aj aerodynamický ochranný rám za kabínou a strešné lyžiny.
Vo vnútri sa môže zdať, že ide o bežný Ford. Na palube sa nachádza informačno-zábavný systém Sync 2 s dotykovou obrazovkou, klimatizácia alebo vyhrievanie sedadiel. Nejde teda o sparťanský pracovný stroj.
Ranger však má niektoré prvky, ktoré iné Fordy nemajú. Ide napríklad o volič pohonu, vďaka ktorému si vodič môže vyberať medzi pohonom zadnej nápravy alebo roztáčaním kolies na oboch nápravách. Ranger má taktiež navyše niekoľko úchytiek, ktoré posádke uľahčujú nastupovanie do pomerne vysoko postaveného auta.
Výbava Wildtrack na palubu prináša sedadlá potiahnuté kombináciou látky a kože. Sedadlo vodiča je navyše nastaviteľné v 8 smeroch spolu s bedrovou opierkou. Priestoru za volantom je dostatok. Rovnako aj spolujazdec si nájde svoje miesto. Cestujúci na zadných sedadlách majú obmedzené možnosti v pohodlí. Na dlhých cestách ich Ranger asi neuspokojí.
3,2 litrový naftový päťvalec
Na Slovenskom trhu sa Ranger predáva s 2,2 litrovým naftovým štvorvalcom TDCi alebo 3,2 litrovým päťvalcom. Väčší motor produkuje výkon 200 konských síl spolu s krútiacim momentom 470 Nm. Od danej pohonnej jednotky a jej prejavu netreba očakávať žiadne vyberané spôsoby.
Pri studenom štarte doslova otriasa celý autom a po pridaní plynu si s radosťou zarachotí. Keďže ide o pracovné auto, tak tomu zodpovedá aj jeho zvuk. Za jeho charakteristikou stojí aj ventilátor chladiča, ktorý sa roztáča vždy v závislosti od otáčok motora.
Ford ponúka tento motor so 6 stupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou. Bohužiaľ, my sme dostali automat, ktorý je podľa nás pre dané auto nešťastnou voľbou. Automatická prevodovka neradí dostatočne zavčasu vyššie prevodové stupne, ako sa pri jazde pracovným pick-upom patrí. Často úplne zbytočne necháva motor vo vyšších otáčkach, pričom rastie spotreba.
V meste v tejto konfigurácii treba počítať so spotrebou na úrovni 12 a viac litrov nafty. Do mesta toto auto však rozhodne nepatrí. Pri pokojnej jazde mimo neho je možné stlačiť odber na približne 8,5 litra nafty. V kombinovanom prežime však treba počítať so spotrebou približne 9,5 l/100 km.
Správanie automatickej prevodovky sa dá obmedziť prepnutím do sekvenčného režimu, kedy si vodič radí sám. V takom prípade je možné vychutnať si krútiaci moment motora, ktorý v automatickom režime prevodovka neustálym podraďovaním ničí. Každopádne však ide o pomerne vysokú spotrebu. Konkurenčný Nissan Navara so štvorvalcovým naftovým motorom a manuálnou prevodovkou má spotrebu nižšiu približne o 1,5 litra a pri jeho teste sme z výkonu motora mali lepší pocit.
Iný pocit
Jazda v modeli Ranger je o čosi iná ako v prípade bežných SUV vozidiel. Posádka cíti pri prejazde nerovností otriasanie. Nie je to chybou zlého nastavenia podvozku, ale toho, že „do batožinového priestoru“ sa zmestí náklad vážiaci viac ako tonu. Ranger je však v tejto oblasti jemnejší a civilizovanejší ako konkurenčná Navara, ktorej otriasanie je výraznejšie.
Na ceste môže byť zradný aj pohon zadnej nápravy nad ktorou je prázdny priestor pre náklad. Ak v zákrute pod akceleráciou automobil vyjde na zľadovatený povrch, neskúsený vodič môže mať problémy. Stabilizačný systém síce zasiahne, ale predná náprava sa v ťahu automaticky nepripojí.
Parkovanie je taktiež mierne problematické, pretože automobil je jednoducho veľký. Na pomoc našťastie prichádzajú parkovacie senzory a zadná kamera. Za príplatok v najvyššej výbave sú len senzory vpredu.
Pri jazde po diaľnici je automobil vďaka dlhému rázvoru pomerne stabilný. Ani hlučnosť nie je na vysokej úrovni. Dlhodobé prekračovanie rýchlostných limitov na štvorprúdovkách však z hľadiska spotreby neprichádza do úvahy.
To najlepšie ho schopností Rangera prichádza v teréne. Už pri zapnutom pohone na oboch nápravách automobil dokáže prejsť skutočným terénom. Režim 4L posiela výkon na všetky štyri kolesá a väčšinou poslúži v rozbahnených stúpaniach a iných výrazne sťažených podmienkach.
V príplatkovej výbave sa nachádza aj mechanická uzávierka zadného diferenciálu a ochranný kryt motora spolu s podvozkom. Najvýraznejšou slabinou Rangera v teréne je jeho dlhý rázvor, kedy hrozí, že sa zasekne na podvozku.
Záver
Ranger nie je auto pre bežného obyvateľa mesta alebo vidieka. Tento automobil si kúpia ľudia, ktorí potrebujú využívať jeho terénne a úžitkové schopnosti. Ide však o pracanta, ktorý si poradí aj na dlhších cestách.
Základná cena vozidla dosahuje 19 990 eur bez DPH, no v tomto prípade je automobil vybavený len slabšou verziou naftového štvorvalca s výkonom 130 koní a pohonom výhradnej zadnej nápravy. Schopnosti auta sú tak v teréne výrazne obmedzené.
Najvyššia výbava Wildtrack autu dodáva štýl a naftový päťvalec dostatok výkonu do akýchkoľvek podmienok. Rozhodne však odporúčame vozidlo s manuálnou prevodovkou, ktorá ušetrí nejeden liter paliva. Táto konfigurácia začína na sume 33 490 eur bez DPH.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 362 |
Šírka (mm) | 1 860 |
Výška (mm) | 1 848 |
Rázvor (mm) | 3 220 |
Svetlá výška (mm) | 229 |
Brodivosť (mm) | 800 |
Objem palivovej nádrže | 80 l |
Pohotovostná hmotnosť | 2 194 kg |
Užitočné zaťaženie | 1 006 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový päťvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 3 196 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k ) pri 3 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 470 Nm pri 1 500 – 2 750 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová autommatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,6 s |
Spotreba (kombi) | 8,7 l/100 km |
Spotreba (test) | 9,5 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 23 988 EUR (s DPH) |
Cena testovaného modelu | 43 494 EUR (s DPH) |