Outlander tretej generácie sa vyrába už od roku 2012. Vo svete automobilov má daný automobil vek, v ktorom by už pomaly mal pomýšľať na dôchodok. Outlander však nie je ten typ.
Prvá generácia prišla na trh v roku 2001, druhá v roku 2006. Z hľadiska predajov ide pre Mitsubishi o mimoriadne dôležitý model. V Európe je dokonca najpredávanejší. Preto sa japonský výrobca stará o to, aby ho čo najčastejšie inovoval a udržiaval v dobrej konkurenčnej kondícii.
Spomínaný facelift, ktorý získal Outlander pre modelový rok 2016, sa niesol najmä v znamení dizajnových vylepšení. Tentoraz si dizajnéri neprišli na svoje, pretože Outlander sa vylepšil najmä v oblasti bezpečnosti a komfortu.
Lesk (a bieda?)
V roku 2015 Outlander dostal od svojich dizajnérov nové pochrómované plochy, ktoré sú badateľné najmä v prednej a zadnej časti auta. Predná časť testovaného auto bola doslova trojfarebná. Chrómované doplnky sa striedali s lakom karosérie a čiernou farbou. Podobne lesklé plochy sme mohli nájsť aj v zadnej časti v oblasti svetiel.
Outlander nepatrí medzi vyzývavé SUV, ktoré by na seba chceli silou mocou pútať pozornosť. Nesprevádzajú ho ani dynamické línie ani „barokové“ krivky. Bočná strana je pritom dizajnovo jedna z najjednoduchších, aké sme mali v poslednej dobe možnosť vidieť. Pod oknami sa tiahne len jedna línia.
Pri tomto pohľade si však uvedomíme, že auto je pomerne veľké. Nečudo, veď do interiéru sa zmestí 7 ľudí. Modelový rok 2017 priniesol novinky práve do vnútra auta. Klasickú ručnú brdu nahradila moderná elektrická parkovacia. Škoda, že výrobca medzi vodiča a spolujazdca namiesto ručnej brzdy nepridal aspoň jeden odkladací priestor.
Lesklý plast rýchlo nachytal odtlačky prstov a o chvíľu bol celý oblepený. Možno len mám mastné ruky, no praktické riešenie to rozhodne nie je. Elektronická parkovacia brzda však so sebou priniesla možnosť automatického podržania brzdy na semaforoch.
Okrem toho na palubu pribudlo elektrické vyhrievanie čelného skla a vyhrievanie volantu. Výrobca pozmenil aj grafiku informačno-zábavného systému, no mohol ho prepracovať aj omnoho viac. Dotykový displej spolu so systémom sú síce plne funkčné, no nevyzerajú dobre. Mali sme pocit, že sa pozeráme na systém z roku 2005.
Ako lapač odtlačkov prstov pôsobí aj čierny lesklý plast okolo displeja a ovládania ventilácie. V interiéri však nič nevŕzga a nevydáva ani iný nepríjemný zvuk. Navyše použité materiály sú kvalitné.
Sedadlá v druhom rade sú posuvné a teda posádka si môže spraviť pohodlie. Vodič v prvom rade sedí síce ako na stoličke v čakárni u lekára, no aspoň má dobrý výhľad. Ľudia, ktorí sú za volantom radi obklopení interiérom auta však spokojní určite nebudú. Tretí rad sedadiel, ktorý sa vyklápa z podlahy kufra pôsobí skôr núdzovo. Deti si sedadlá určite užijú, no dospelý človek sa hlavou zasekne o strop a dúfa, že cesta nepotrvá príliš dlho.
Otváranie batožinového priestoru na seba v testovanom aute prevzala elektronika. Našťastie, elektrické otváranie kufra sa dá vypnúť a prejsť na starý dobrý manuál. Problémom je totiž príliš pomalý chod dverí. Otvorenie batožinového priestoru tak treba plánovať desiatky sekúnd dopredu. Alebo čakať.
Pokojný partner
Pod kapotou testovaného Outlandera pracoval 2,2 litrový naftový motor DI-D s výkonom 150 konských síl. Mimochodom ide o jedinú naftovú pohonnú jednotku v ponuke daného SUV. Výkon dopĺňal krútiaci moment 360 Nm, ktorý prechádzal na všetky štyri kolesá prostredníctvom šesť stupňovej automatickej prevodovky.
Pohonná jednotka je vynikajúco odhlučnená a v interiéri ju takmer nepočuť ani necítiť. Treba však myslieť na to, že motor nie je žiadnym šprintérom. Obľubuje skôr jazdu ustálenou rýchlosťou. Dynamika auta je len priemerná. Z 0 na 100 km/h Outlander zrýchli za 11,6 sekundy. Pri stlačení plynového pedálu do akcelerácie s radosťou vstupuje automatická prevodovka, ktorá podradí. Často zbytočne. Jej chod však nie je nijak otravný ani vyrušujúci. Komu vadí podraďovanie, môže využiť radenie krídlami pod volantom. V takom prípade agregát má možnosť naplno predviesť svoj krútiaci moment.
Spotreba pohonnej jednotky nie je najnižšia. V meste si vozidlo vypýta pokojne aj viac ako 10 litrov. V kombinovanom režime sa treba pripraviť na odber 8 litrov nafty na 100 kilometrov. Na palube pritom je prítomný “eco” režim, po ktorého aktivácii plynový pedál reaguje omnoho nevýraznejšie. Outlander navyše hodnotí ekologický štýl jazdy vodiča. Na “eco” režim je možné nastaviť aj pohon všetkých kolies.
Trošku aj do terénu
Outlander nie je len bezzubým SUV. Má aspoň obmedzené možnosti v teréne. Vďačí za to pohonu všetkých kolies S-AWC, ktorý pomáha nielen mimo spevneného povrchu ale aj v zákrutách. Systém Outlander zdedil z Lanceru Evolution.
Systém ovláda spojku predného diferenciálu a rozdeľuje výkon aj medzi ľavým a pravým kolesom. Okrem toho vodič môže zvoliť rôzne jazdné režimy. K dispozícii je napríklad “eco” režim, ktorý využíva najmä prednú nápravu alebo režim, kde dochádza k trvalému rozdeleniu výkonu medzi prednú a zadnú nápravu. Ak však nasneží vodič môže zvoliť režim pre sneh.
Pohon funguje skutočne dobre a zákruty na zasneženej vozovke môže vodič prejsť aj s plynom na podlahe. O všetko potrebné sa postará elektronika. Automobil sedí počas sťažených podmienok prekvapivo dobre. Na rýchle prejazdy zákrut však Outlander povahu nemá.
Šoférsky zážitok znižuje nekomunikatívne riadenie a vysoký posed za volantom. Automobil vodiča núti voliť pokojnú jazdu. V teréne môže poslúžiť uzamknutie pohonu na obe nápravy, vďaka čomu Outlander zvládne ľahký a stredne ťažký terén.
Automobil je však dobre odhlučnený. Vo vnútri teda nepočuť nielen motor, ale ani aerodynamický hluk. Nič sa nemení ani pri vyšších rýchlostiach.
Ide o bezpečnosť
V rámci poslednej obnovy Mitsubishi na palubu pridalo niekoľko bezpečnostných prvkov ako napríklad monitorovanie mŕtveho uhla za vozidlom. Pri parkovaní poslúži aj 360 stupňový pohľad okolo vozidla. Bohužiaľ, kvalita displeja mohla byť aj lepšia.
Automobil dokáže napríklad aj sledovať dopravu pri cúvaní za autom alebo sledovať jazdu v jazdných pruhoch. Funkčnosť systémov je dobrá. Tak ako sme už mnohým autám vyčítali, ani v tomto prípade nie je dokonalé prevedenie. V prípade aktivácie jednotlivých systémov sa ozve pípanie ako z lacnej hry. To spôsobuje, že napríklad asistent pre jazdu v pruhu bude väčšinu času vypnutý.
Outlander má však vynikajúce LED svetlá. Automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetlometov však už tak prepracované nie je. Až príliš často sme museli vypínať v automatickom režime svetlá my, keď sme nechceli, aby nám oproti idúci vodič zablikal.
Záver
Outlander je kvalitným SUV, ktoré sa strachom nerozpadne keď príde na začiatok zablatenej poľnej cesty. Dospelé jazdné vlasnosti sú doplnené kvalitným spracovaním. V ponuke je však len jeden naftový motor a dizajn nepatrí k tým najpríťažlivejším. V prípade dizajnu však ide len o uhol pohľadu.
Akciová základná cena modelu začína na sume 26 900 eur. V najvyššej výbave Instyle s automatickou prevodovkou však cenovka stúpa na 37 500 eur. V tomto prípade však zákazníci na palubu dostanú všetky bezpečnostné systémy, kožené čalúnenie, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievané čelné sklo spolu s volantom alebo navigáciu.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 695 |
Šírka (mm) | 1 810 |
Výška (mm) | 1 710 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Svetlá výška (mm) | 190 |
Objem palivovej nádrže | 60 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 685 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 2 268 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k ) pri 3 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 360 Nm pri 1 500 – 2 750 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 190 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 11,6 s |
Spotreba (kombi) | 5,8 l/100 km |
Spotreba (test) | 8,0 l/100 km |
Cena
Základná cena | 26 900 EUR (s DPH) |
Cena testovaného modelu | 37 500 EUR (s DPH) |