Test: Peugeot 3008 1,6 BlueHDI – najnovšia móda z Paríža

26.03.2017 07:00

Nová generácie Peugeotu 3008 spôsobila v porovnaní s tou predošlou revolúciu. Fádny dizajn je preč a z 3008 sa stalo dravé a dynamicky vyzerajúce SUV. Automobil stavil na moderné technológie a zaujímavý dizajn.

Nová 3008 priniesla nový dizajn a novú energiu.
Nová 3008 priniesla nový dizajn a novú energiu. Autor: Peugeot

Francúzska automobilka po prvýkrát použila označenie 3008 v roku 2008, kedy v chorvátskom Dubrovníku predstavila nový crossover. Automobil vydržal na trhu 8 rokov aj napriek svojmu kritizovanému dizajnu. Prvá generácia sa v roku 2012 dokonca dočkala svojej hybridnej verzie. S druhou generáciu sa verejnosť mala možnosť osobne po prvýkrát zoznámiť na autosalóne v Paríži v minulom roku. Vozidlo stojí na platforme PSA EMP2, ktorú zdieľa napríklad s Citroënom C4 Picasso alebo Peugeotom 308.

Francúzska automobilka v Európe na novú 3008 zaznamenala od októbra minulého roka do tohtoročného marca 100-tisíc objednávok. Automobil je v porovnaní so svojim predchodcom iný v mnohých oblastiach. Porota zložená z európskych automobilových novinárov navyše udelila novinke titul Európske auto roka 2017.

Automobil získal titul Európske auto roka 2017
Automobil získal titul Európske auto roka 2017 Autor: Peugeot

Odvážne levíča

Nová 3008 už nemá uhladené línie ako jej predchodkyňa. Dizajnovú strohosť vystriedali odvážne prvky. V prednej časti nie je možné prehliadnuť zvislú, do vnútra vypuklú mriežku chladiča. Po jej stranách sa nachádzajú zaujímavo delené svetlá, ktoré majú v hornej časti uložené LED denné svietenie. To sa pri aktivácii smeroviek mení na „pohyblivú“ smerovku.

Svetlá sú prinajmenšom nezvyklé.
Svetlá sú prinajmenšom nezvyklé. Autor: Peugeot

V zadnej časti sa nachádzajú výrazné svetlá, ktoré sú uložené v čiernom páse karosérie. Zo svetiel tak vynikajú ich červené zvislé časti. Karoséria testovaného auta bola v dvojfarebnom prevedení.

Metalíza sa striedala s čiernymi časťami. Na nárazníkoch alebo v spodnej časti dverí sa nachádzali lesklé chrómované lišty. Blatníky kolies sú chránené plastovými doplnkami, ktoré majú zvýrazniť terénne zameranie auta. Jeho schopnosti mimo spevneného asfaltu sú však výrazne obmedzené.

3008 ponúka ja dvojfarebný exteriér.
3008 ponúka ja dvojfarebný exteriér. Autor: Peugeot

Robustne, futuristicky a na vodiča

Testovaný Peugeot 3008 vo výbave Allure nás vo vnútri prekvapil bielo-čiernym interiérom. V interiéri sa SUV zmenilo azda ešte viac ako zvonku. Vodiča a posádku vítajú skutočne pohodlné sedadlá, v ktorých chrbtice neprotestujú ani po niekoľkých hodinách a stovkách odjazdených kilometrov. Predné sedadlá sú navyše masážne.

Palubná doska je však výrazne orientovaná na vodiča. Spolujazdec sa cíti skutočne len ako spolujazdec. Medzi ním a vodičom je široký stredový tunel. Posádku rozhodne zaujme aj ovládač automatickej prevodovky, ktorý sa stal už len ovládačom.

Interiér je výrazne orientovaný na vodiča.
Interiér je výrazne orientovaný na vodiča. Autor: Peugeot

Vodič odoberá informácie z 8 palcového dotykového displeja, na ktorom sa zobrazuje navigácia, ventilácia alebo rádio. Druhým a dôležitejším zdrojom informácií je i-cocpit a teda digitálny prístrojový štít s 12,3 palcovým displejom.

Kým kedysi bolo takéto riešenie doménou prémiových automobilov, dnes už nie je. Vodič si môže zvoliť či chce pred sebou vidieť klasické informačné budíky, alebo radšej sa bude pozerať na navigáciu. Displej je dobre čitateľný aj na priamom slnku.

Digitálny prístrojový štít zobrazuje pre vodiča...
Digitálny prístrojový štít zobrazuje pre vodiča všetky najpodstatnejšie informácie. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Miesta v interiéri je dostatok, s výnimkou stredného miesta vzadu. Nohy cestujúceho, ktorý sa ocitne na tomto mieste budú konfrontované s výduchmi ventilácie pre zadné sedadlá. Pri dlhšej trase na tomto mieste vydrží skutočne len nižší človek alebo dieťa. Batožinový priestor pojme 520 litrov batožiny, čo je viac ako v prípade iných konkurentov danej kategórie. Navyše po sklopení zadných sedadiel vzniká rovná plocha.

Peugeot 3008
Peugeot 3008 Autor: Peugeot

Naftový motor pre nízku spotrebu

Pod kapotou testovaného auta pracoval známy 1,6 litrový naftový motor s označením BlueHDI s výkonom 120 konských síl a s krútiacim momentom 300 Nm. Prenos výkonu zabezpečovala 6 stupňová automatická prevodovka.

Francúzsku automobilku treba rozhodne pochváliť za odhlučnenie agregátu. Pohonná jednotka sa vyskytuje v mnohých iných automobiloch koncernu PSA, no v tomto prípade išlo o jednu z jej najtichších prevádzok.

Naftový motor s objemom 1,6 litra je úsporný a...
Naftový motor s objemom 1,6 litra je úsporný a v tomto prípade aj dobre odhlučnený. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Daná konfigurácia stačí na bežné jazdenie, no jej zmyslom je predovšetkým čo najnižšia spotreba. V tejto konfigurácii je možné bez problémov jazdiť s priemernou spotrebou na úrovni 6 litrov. Ani na diaľnici sa ubúdanie nafty z nádrže extrémne nestupňuje, pretože posledný stupeň automatickej prevodovky točí motor len na 2 100 otáčok.

Vodič síce má možnosť radiť pádlami pod volantom, no v realite túto možnosť využije len málokedy. Automat pri bežnom jazdení radí spoľahlivo a bezproblémovo. V prípade svižnejšej jazdy zvykne zaváhať a podrží prevodový stupeň dlhšie, ako je potrebné.

Ovládač automatickej prevodovky poskytuje aj...
Ovládač automatickej prevodovky poskytuje aj manuálny režim. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Výkon 120 koní však nestačí na svižnú jazdu s plne naloženým autom, prípadne na rýchlejšie rezanie zákrut v kopcoch. V takom prípade sa auto začína trápiť. My sme ho vyskúšali v strmých alpských stúpaniach, kde sme boli svedkami častého podraďovania a dvoch prípadoch dokonca až trhania pri preradení.

Pohodlie len s pohonom prednej nápravy

Ďalšou výhodou 3008 je jej komfortné nastavenie podvozka. Automobil veľmi príjemne filtruje nerovnosti. Tak ako to už býva zvykom, Francúzi auto nenaladili až príliš mäkko. Vodič sa môže na podvozok spoľahnúť aj v zákrutách. Riadenie je príjemne tuhé, no spätná väzba od maličkého volantu neprichádza. Pri vyšších rýchlostiach sa ozýva aerodynamický hluk z oblasti spätných zrkadiel.

Peugeot vybavil novú generáciu SUV len pohonom prednej nápravy. Ani jedna z motorizácii nemá dostupnú pripojiteľnú zadnú nápravu. To definuje jeho schopnosti v teréne ako takmer nulové. Situáciu sa snaží zachrániť systém Advanced Grip Control, no ten ovplyvňuje len prednú nápravu. Konkurencia poväčšine ponúka aspoň jednu motorizáciu s pohonom oboch náprav.

Záver

Nová generácia Peugeotu 3008 sa prirútila do stojatých vôd bývalej generácie a priniesla oveľa viac života, dynamiky a atraktívnosti. Avšak bez chybičiek to nie je. Ako najväčší nedostatok vnímame absenciu pohonu oboch náprav.

Základná cena je stanovená na 19 990 eur.
Základná cena je stanovená na 19 990 eur. Autor: Peugeot

Z benzínových motorov je v ponuke 1,2 litrový trojvalec alebo 1,6 litrový štvorvalec. Z naftových pohonných jednotiek sú na výber taktiež dva objemy (1,6 a 2,0 litra). Základná cena modelu bola stanovená na 19 990 eur. Najslabší 100 koňový 1,6 litrový naftový motor s 5 stupňovým manuálom stojí od 21 690 eur.

Digitálny prístrojový štít nie je dostupný len pre najnižšiu výbavu Access. V ostatných prípadoch je na palube bez príplatku. Napriek nedostatkom je pravdepodobné, že nová 3008 si nájde väčší počet fanúšikov ako jej predchodkyňa.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 447
Šírka (mm) 1 841
Výška (mm) 1 624
Rázvor (mm) 2 675
Svetlá výška (mm) 219
Objem palivovej nádrže 53 l
Prevádzková hmotnosť 1 512 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 560 cm3
Výkon 88 kW (120 k ) pri 3 500 ot./min
Max. krútiaci moment 300 Nm pri 1 750 ot./min
Prevodovka 6-stupňová automatická
Pohon FWD
Max rýchlosť 185 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,6 s
Spotreba (kombi) 4,4 l/100 km
Spotreba (test) 6,0 l/100 km

Cena

Základná cena 19 990
Cena testovaného modelu 32 590 EUR
Peugeot
		3008
Peugeot
		3008
+23Peugeot
		3008

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #Peugeot 3008 #Peugeot #BlueHDi
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
30. 10. 2017zdraženie1.162 €zdraženie1.297 €
23. 10. 2017zdraženie1.151 €zlacnenie1.267 €
16. 10. 2017zlacnenie1.134 €zdraženie1.271 €
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk