Na prvý pohľad je pomerne ťažké presne definovať poslanie auta, ktoré pod označením GT skrýva slová Gran Turismo a nejde pri tom o dvojdverové kupé s benzínovým osemvalcom pod kapotou. Auto by malo byť vhodné na dlhé jazdy. Ale v čom je GT vhodnejšie na dlhšiu jazdu po diaľnici ako obyčajný trojkový sedan?
BMW uviedlo na trh model GT v roku 2013. Samotný rad 3 je v aktuálnej generácii na svete od roku 2011. Tieto termíny naznačujú, že aj napriek faceliftom už nejde o žiadne horúce novinky. Bavorská automobilka na stavbu modelu GT použila predĺžený podvozok bežnej trojky. Rázvor je v porovnaní so sedanom dlhší o 110 mm. Gétečko je dokonca o 81 mm vyššie ako kombi (Touring). A presne to sú jeho hlavné devízy, ktorými si získava majiteľov.
GT prináša zákazníkom tak veľmi potrebný priestor najmä pred a nad zadnými sedadlami. BMW ponúka koncepciu uloženia motora vpredu s pohonom zadnej nápravy. Riešenie, ktoré radí bavorské automobily k najlepším v oblasti jazdných vlastností však prináša obete a kompromisy na pôde priestoru v oblasti zadných sedadiel. V sedane radu 3 je skutočne málo miesta. A práve GT tento problém rieši.
V rokoch
BMW radu 3 aktuálnej generácie už nie je najmladšie. Z vonkajšej strany sa na gétečku vek až tak výrazne nepodpisuje. V porovnaní s GT radu 5 nepôsobí príliš robustne a neohrabane. Jeho proporcie však spôsobili, že sa akosi stratili dynamika a dravosť línií, ktorými sa vyznačuje napríklad sedan.
Výrobca sa menšiu agresivitu snaží vyvážiť výsuvným spojlerom na odtrhovej hrane veka batožinového priestoru. Spojler je možné vysunúť buď stlačením tlačidla, alebo prekročením rýchlosti 110 km/h. Športovo pôsobia aj bezrámové dvere. Pozor však treba dávať na to, aby ich nikto pri zatváraní nedržal práve za sklo.
Vo vnútri v prednej časti je vek auta už viditeľnejší. Automobil nemá žiadne špeciálne dotykové plochy, alebo digitálne prístrojové štíty. Všetky podstatné informácie ukazujú tradičné ručičky. Akurát o spotrebe už informuje digitálna časť prístrojového štítu.
Vo vnútri je inak všetko po starom. Aj keď si to však niektorí odporcovia automobilky nemyslia, ergonomické nebo pokračuje je prítomné aj v tomto modeli. Vodič má po ruke všetko čo potrebuje. Informačno-zábavný systém iDrive sa zobrazuje na obrazovke nachádzajúcej sa na vrchole palubnej dosky. Ovláda sa tradičným ovládačom umiestneným pri joysticku prevodovky.
Ako som už spomenul, v zadných partiách auta je viac miesta. A to nielen pred sedadlami, ale aj v batožinovom priestore. Do batožinového priestoru sa zmestí 520 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1 600 litrov.
Len štyri naftové valce
Testovaný model bol vybavený dvolitrovým naftovým štvorvalcom s výkonom 190 konských síl a krútiacim momentom 400 Nm. Výkon bol prenášaný prostredníctvom 8 stupňovej automatickej prevodovky na obe nápravy vďaka systému xDrive.
Bohužiaľ, opätovne musíme skonštatovať, že pod kapotu BMW patrí z kategórie naftovým motorov radový trojlitrový šesťvalec. Dvojlitrový štvorvalec je len kompromisné riešenie z hľadiska ceny. Zvukový prejav motora je príliš drsný. Dnes už je v mnohých autách takmer nemožné rozpoznať pomocou sluchu, či pod kapotou pracuje benzínový alebo naftový motor. V tomto prípade to neplatí.
Ani dynamikou motor nijak neohúri. Netreba zabúdať na to, že BMW 320d GT váži 1 720 kg. Dynamika jazdy s touto pohonnou jednotkou je len priemerná. A to asi nie je to, čo chcete od svojho BMW. Motor však poteší dobrou spotrebou. V priemere si nádrže berie 6 až 6,5 litra. Na diaľnici automatická prevodovka točí motor len do oblasti 2-tisíc otáčok.
Iná jazda
Z pohľadu vodiča verzia GT v porovnaní s inými modelmi nepriniesla výraznejšie zmeny. Auto je vyššie, takže prejazdy zákrut pôsobia trochu ťažkopádnejšie. Napriek tomu je automobil nastavený komfortne a podvozok je naladený viac ako dobre.
Vozidlo zvláda aj cesty s nekvalitným povrchom, cez ktoré prepláva s noblesou. Do interiéru neprenikajú žiadne výraznejšie vibrácie alebo zvukové prejavy. V športovom režime automatická prevodovka začne kopať a radiť agresívne. Pohon štyroch oboch náprav však dáva aj pri rýchlych prejazdoch zákrutami dostatok stability.
Možno najlepším prvkom príplatkovej výbavy sú adaptívne LED svetlá. Rozhodne sa oplatí si za ne priplatiť. Vodičovi vďaka nim odpadáva nutnosť obsluhovať diaľkové a stretávacie svetlá. Napriek tomu sú diaľkové svetlá omnoho viac využívané. Automobil osvetľuje kraje vozoviek diaľkovými svetlami aj v prípade, že pred ním ide iné auto, ktoré je osvetlené len stretávacími svetlami. Tento prvok výbavy však dokazuje, že trojka GT ešte nepatrí do starého železa. Bavorská automobilka ju zásobuje technologickými inováciami.
Záver
Gran Turismo skutočne prináša lepšie podmienky pre dlhšie jazdy. Ale len pre cestujúcich na zadných sedadlách, prípadne pre väčšie množstvo batožiny. Vodič v porovnaní so sedanom alebo kombi verziou výrazné výhody nezískava.
Základný naftový motor je len základný. Netreba od neho očakávať nekompromisný ťah. Na druhej strane žiadnou brzdou premávky s ním nebudete. BMW dbá na to, aby na palube boli pokiaľ možno najnovšie prvky technologickej výbavy.
Základná cena testovaného auta je 44 550 eur. Príplatkov však na palube bolo za ďalších 18 157 eur. Konečná cena auta tak dosiahla 63 067 eur. Ide o pomerne vysokú cenu, no ťažko nájsť trojke GT konkurenciu. Nie je to ani sedan, ani kombi, ani kupé. Ide o unikátne auto, ktoré si však nachádza klientelu aj po niekoľkých rokoch na trhu.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 824 |
Šírka (mm) | 1 826 |
Výška (mm) | 1 508 |
Rázvor (mm) | 2 920 |
Objem batožinového priestoru (l) | 520/1 600 |
Objem palivovej nádrže (l) | 57 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 720 |
Technické údaje
Typ spaľovacieho motora | radový vznetový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 995 |
Počet valcov | 4 |
Max. výkon (kW/k pri ot./min) | 140/190 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 750 až 2 500 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 230 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,8 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 4,8 – 5,1 |
Počet miest na sedenie | 5 |
Cena
Základná cena modelu | 44 550 EUR |
Cena testovaného vozidla | 63 067 EUR |