V triede MPV má Ford najširšiu ponuku spomedzi konkurencie. Zákazníci si môžu vyberať medzi modelmi B-Max, C-Max, Grand C-Max, S-Max a Galaxy. My sme testovali model S-Max, ktorý v hierarchii zastáva pozíciu veľkého no zároveň športovo ladeného MPV. K dispozícii je s dvomi zážihovými a dvomi vznetovými pohonnými jednotkami, pričom je možné zvoliť si z dvoch stupňov výbavy.
V redakcii sme testovali najvýkonnejšiu verziu poháňanú dvojlitrovým naftovým agregátom TDCI Duratorq Bi-turbo, ktorá je v ponuke len vo vyššom stupni výbavy Titanium. Ambície S-Maxu sú teda jasné, a to poskytnúť športový zážitok z jazdy, maximálne pohodlie a dostatok priestoru.
Športový na prvý pohľad
Ford S-Max vytvára protipól k modelu Galaxy. Kým druhý menovaný možno z hľadiska vzhľadu považovať za konzervatívne MPV, S-Max má čo ponúknuť aj po dizajnovej stránke. Prednej časti dominuje maska chladiča typická pre väčšinu súčasných modelov značky Ford. Pomerne jednoduchá maska umožňuje vyniknúť predným adaptívnym Full LED svetlometom, ktoré sa tiahnu až do bokov karosérie.
Vzadu upozornia na športový potenciál vozidla dve koncovky výfukového potrubia a zadné krídlo. Zadné LED svetlá sú rovnako mohutné ako tie vpredu a s výraznou grafikou svietenia. Športový charakter auta umocňuje dynamická bočná silueta karosérie, ktorá je v triede MPV vítaným spestrením.
Vo vnútri priestorovo veľkorysý
To, že ide o rodinne zamerané auto, človek zistí, až keď otvorí dvere kufra a zadné dvere. Batožinový priestor poskytuje objem 700 litrov a po sklopení zadných sedadiel je k dispozícii až 2 200 litrov. Súčasťou štandardnej výbavy je navyše elektromechanické sklápanie druhého radu sedadiel tlačidlami umiestnenými v kufri. Za príplatok je možné S-Max vybaviť aj tretím radom sedadiel.
Tri plnohodnotné sedadlá vzadu možno sklápať jednotlivo a všetky umožňujú upevniť detské sedačky prostredníctvom systému IsoFix. Cestujúci vzadu majú pred sebou dostatok miesta na kolená, no vyšší pasažieri budú pociťovať nedostatok priestoru nad hlavou. Vodič a spolujazdec majú k dispozícii najviac pohodlia. Vozidlo, ktoré sme testovali, bolo vybavené príplatkovými elektricky nastaviteľnými masážnymi koženými sedadlami s možnosťou vyhrievania aj vetrania. Ide o kombináciu funkcií, ktorú poznáme s ponúk prémiových značiek a tomu zodpovedá aj ich cena 4 555 eur.
Napriek prevládajúcemu použitiu plastov možno prístrojovú dosku označiť na elegantnú. Prevažne mäkčené plasty dopĺňali strieborné doplnky, čierny lesklý plast na stredovom tuneli, kožené výplne dverí a kožený vyhrievaný volant. Za príplatok 1 095 eur je k dispozícii aj panoramatická presklená strecha s elektricky ovládanou slnečnou clonou.
Jednou z hlavných noviniek v modernizovanom S-Maxe je nová generácia informačno-zábavného systému. Systém Sync 3 je oproti predchodcovi rýchlejší, podporuje službu Andorid Auto a Apple CarPlay a hlasové povely neprijíma už len v angličtine, ale aj v češtine. Slovenčina k dispozícii nie je. Systém sa ovláda cez osempalcový dotykový displej. Ním sa možno dostať aj k ovládaniu klimatizácie, rádia, mobilného telefónu a navigácie. Tlačidlá na regulovanie klimatizácie ostali našťastie aj pod displejom, hoci režim ventilácie a vyhrievanie volantu možno ovládať len cez dotykovú obrazovku. Audiosystém možno takisto riadiť aj tlačidlami pod displejom infotainmentu alebo na volante.
Dvojité preplňovanie zatiaľ bez štvorkolky
Naftový dvojliter s dvomi turbodúchadlami poskytuje maximálny výkon 154 kW (210 k) a krútiaci moment 450 Nm. Výkon prenáša na prednú nápravu automatická šesťstupňová dvojspojková prevodovka PowerShift. Pohon oboch náprav je momentálne k dispozícii len s nižšími výkonnostnými naftovými verziami Fordu S-Max.
Spolupráca automatickej dvojspojkovej prevodovky a dvakrát preplňovaného agregátu je vzorná. Napriek hmotnosti 1 883 kilogramov je auto svižné a nebráni sa ani prudkej akcelerácii. Prevodovka PowerShift v prípade zrýchlenia ochotne podradí a udržuje motor v správnych otáčkach, aby poskytoval čo najvyšší výkon. Športovej jazde nahráva aj adaptívne riadenie, ktoré sa prispôsobuje situácii na ceste. Pri rýchlej jazde stuhne, no pri manévrovaní na parkovisku vyžaduje krútenie volantom minimum úsilia.
Podvozok je naladený komfortne a posádku na prejazd nerovností upozorní skôr zvukový prejav. V našom prípade k nemu prispievala prítomnosť osemnásťpalcových diskov kolies. Štandardom sú sedemnásťpalcové disky z ľahkej zliatiny. Príjemným zistením je aj spotreba vozidla. V meste sme jazdili na úrovni ôsmich litrov nafty na sto kilometrov. Na diaľnici pracoval motor pri 2 200 otáčkach za minútu a palivo ubúdalo z nádrže rýchlosťou 7,7 l /100 km. Mimo mesta sme sa dostali na úroveň šiestich litrov na sto kilometrov. Priemerná spotreba paliva počas testu v chladnom počasí bola 6,9 litra na sto kilometrov.
Záver
Základná cena Fordu S-Max 2.0 TDCI Duratorq Bi-turbo vo výbave Titanium je 38 830 eur. Tým sa však nákup nekončí, keďže ponuku dopĺňa rozsiahla príplatková výbava. Okrem spomínaných sedadiel a panoramatickej strechy možno vozidlo vylepšiť napríklad adaptívnym riadením za 555 eur, čelným sklom odrážajúcim infračervené lúče za 295 eur, aktívnym automatickým parkovacím asistentom za 315 eur, predkolíznym brzdným systémom za 585 eur, adaptívnymi Full LED prednými svetlami za 1 755 eur, alebo navigačným systémom a audio sústavou s 12 reproduktormi za rovnako 1 755 eur.
Napriek vlastnostiam rodinného auta môže Ford S-Max s najsilnejšou pohonnou jednotkou osloviť zákazníkov, ktorí ocenia kombináciu športových jazdných vlastností a veľkorysého batožinového priestoru. Ide o univerzálne auto, ktoré vďaka vzhľadu určite nesplynie v dave. Ford poskytuje záruku na päť rokov alebo do prejdenia 120 tisíc kilometrov. Prvé dva roky platí záruka bez ohľadu na počet najazdených kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 796 |
Šírka (mm) | 1 916 |
Výška (mm) | 1 658 |
Rázvor (mm) | 2 850 |
Svetlá výška (mm) | 128 |
Objem batožinového priestoru (l) | 700/2 200 |
Objem palivovej nádrže (l) | 66 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 883 |
Maximálna hmotnosť (kg) | 2 575 |
Technické údaje
Typ motora | radový vznetový s dvojtým preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 997 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 154/210 pri 3 750 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 450 pri 2 000–2 250 |
Prevodovka | 6-stupňová dvojspojková |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 218 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,8 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 6,3/5,1/5,5 |
Emisie CO2 (g/km) | 144 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 27 990 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 38 830 EUR |
Cena testovaného vozidla | 51 915 EUR |
Záruka | 5 rokov alebo 120 000 km |