Test: Citroën C3 1,2 PureTech 82 – v hlavnej úlohe dizajn

Tretia generácia Citroënu C3 prináša do segmentu B nový pohľad na mestské auto. V jeho prípade nemajú zákazníkov upútať len kompaktné rozmery a ekonomickosť prevádzky. Náskok pred konkurenciou získava totiž dizajnom.

10.05.2017 06:00
DSCN9041 Foto:
Dizajnovú nápaditosť modelu C3 badať zo všetkých uhlov.
debata (1)

Už na prvý pohľad je zrejmé, že Citroën C3 vyrábaný v Trnave pokračuje v dizajnovom trende, ktorý nastolil jeho väčší príbuzný C4 Cactus. Prezrádza to tvar karosérie, usporiadanie a tvar svetiel vpredu aj vzadu a v neposlednom rade polyuretánové chrániče dverí Airbump. Model C3 je teda menšou a cenovo dostupnejšou alternatívou k priekopníckemu Cactusu.

Citroën C3 je v ponuke s tromi benzínovými a dvomi naftovými motormi. Možnosť výberu rozširuje aj jedna LPG verzia spaľujúca zemný plyn. V redakcii sme už mali možnosť vyskúšať silnejší naftový variant 1,6 BlueHDI a teraz sme dostali možnosť otestovať aj benzínovú verziu 1,2 PureTech 82.

Zaujímavý z každej strany

Dizajnovú nápaditosť modelu C3 badať zo všetkých uhlov. Predná časť prevzatá z Cactusu upúta rozmiestnením svetiel. V hornej línii sú po bokoch umiestnené LED diódy na denné svietenie, ktoré spájajú dve chrómované lišty v strede zalomené do loga značky. Strednú a spodnú úroveň prednej časti vozidla tvoria symetricky rozložené predné svetlomety a hmlové svetlá. Medzi nimi je mriežka chladiča rozdelená tabuľkou s evidenčným číslom na dve časti. Vďaka tomu je menšia a necháva vyniknúť prísnemu pohľadu, ktorý svetlá navodzujú.

Pri pohľade z profilu zaujme silueta karosérie,... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN9043 Pri pohľade z profilu zaujme silueta karosérie, ktorá sa v zadnej časti plynulo zvažuje a dodáva autu oblý charakter.

Pri pohľade z profilu zaujme silueta karosérie, ktorá sa v zadnej časti plynulo zvažuje a dodáva autu oblý charakter. Polyuretánové chrániče dverí Airbump zapadajú do farebnej kombinácie laku karosérie, ale štandardom sú len v najvyššej výbave Shine. Vďaka plastu chrániacemu blatníky a podbehy sa Citroën C3 z boku podobá na crossover.

Okrúhlu povahu vzhľadu auta podčiarkujú zadné svetlá. Výrobca ponúka deväť farieb laku karosérie, ktoré možno skombinovať s tromi farbami strechy. Táto možnosť je však výsadou najvyššej výbavy. V strednej výbave Feel si za ňu priplatíte a v najnižšej výbave Live sa musíte uspokojiť s jednofarebným riešením. V prípade kombinovania farieb sa zafarbeniu strechy prispôsobia aj spätné zrkadlá, lem hmlových svetiel a ozdobný štvorec na vankúši Airbump.

V prípade kombinovania farieb sa zafarbeniu... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN9049 V prípade kombinovania farieb sa zafarbeniu strechy prispôsobia aj spätné zrkadlá, lem hmlových svetiel a ozdobný štvorec na vankúši Airbump.

Aký zvonku, taký zvnútra

Dizajn je prioritou aj vo vnútri auta. Prístrojovú dosku síce tvoria poväčšine tvrdé plasty, no farebné detaily predstavujú inú pridanú hodnotu. Vďaka nim interiér vôbec nepôsobí lacno a skôr energicky. Vnútro vozidla nie je len vzhľadné, ale aj praktické. Absenciu lakťovej opierky nahrádza odkladací priestor pred radiacou pákou a veľmi hlboká schránka pred spolujazdcom.

Interiér nepôsobí lacno, ale energicky. Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN9079 Interiér nepôsobí lacno, ale energicky.

Dominantou prístrojovej dosky je sedempalcový dotykový displej, ktorý sa môže pochváliť veľmi dobrým rozlíšením a rýchlymi reakciami už na letmý dotyk. V koncerne PSA sa vybrali cestou zmenšovania počtu analógových tlačidiel a ovládačov, takže kúrenie a klimatizáciu si nastavíte už len cez spomínaný displej. Našťastie ovládanie hlasitosti rádia ostalo tradičné, a to pod obrazovkovou aj na volante. Informácie z palubného počítača vodič vidí na monochromatickom displeji medzi tradičnými budíkmi ukazujúcimi rýchlosť a otáčky motora.

Za menej vhodné pokladáme umiestnenie páčky s tlačidlami ovládajúcimi tempomat a obmedzovač rýchlosti. Nachádza sa naľavo pod volantom, kde ju takmer nie je vidieť. Pri nastavovaní sa vodič musí spoľahnúť na hmat a pamäť. Rovnako skryté sú aj ovládače regulujúce vyhrievanie predných sedadiel, ktoré sú umiestnené medzi sedadlom a dverami.

Sedadlá zapadajúce do koloritu vozidla sú mäkké... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN9074 Sedadlá zapadajúce do koloritu vozidla sú mäkké a pohodlné.

Sedadlá zapadajúce do koloritu vozidla sú mäkké a pohodlné. Vzadu sa pohodlne odvezú stredne vysokí pasažieri. Ľudia s výškou nad 190 centimetrov pocítia vzadu nedostatok priestoru nad hlavou a pokiaľ bude pred nimi sedieť rovnako vysoká osoba, tak aj málo miesta na kolená. Batožinový priestor s objemom 300 litrov postačí na väčšie nákupy aj menšie výlety. Po sklopení druhého radu sedadiel vznikne úložný priestor s objemom 922 litrov.

Pohodlná jazda vďaka podvozku

Citroën C3 PureTech 82 poháňa zážihový atmosférický trojvalec s objemom 1,2 litra s výkonom 60 kW (82 k). Najsilnejšiu benzínovú možnosť v ponuke však predstavuje preplňovaná verzia PureTech 110 EAT6 skombinovaná s automatickou prevodovkou. Parametre agregátu v testovanom aute neohromia. Maximálna rýchlosť 168 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 14,9 sekundy naznačujú, že auto je predurčené na pohodlnú a nie dynamickú jazdu.

Citroën C3 PureTech 82 poháňa zážihový... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN9088 Citroën C3 PureTech 82 poháňa zážihový atmosférický trojvalec s objemom 1,2 litra s výkonom 60 kW (82 k).

Tomu zodpovedá aj podvozok. Ten je nastavený mäkko a filtrovanie nerovností mu nerobí problém. Mierou pohodlia sa pokojne vyrovná aj zástupcom nižšej strednej triedy. Komfortu jazdy neuberala ani prítomnosť šestnásťpalcových diskov kolies, ktoré sú z hľadiska efektu aj praktickosti výborným kompromisom. Príjemný pocit z jazdy narúšalo horšie odhlučnenie kabíny, do ktorej sa dostával hluk motora a počas jazdy po diaľnici aj aerodynamický hluk. Okrem zvukových prejavov s nami motor komunikoval aj cez vibrácie, ktoré sú pre trojvalce typické.

Súčasťou výbavy je aj rezervné koleso. Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN9084 Súčasťou výbavy je aj rezervné koleso.

Pokiaľ ide o prevodovku, pre danú pohonnú jednotku je jedinou možnosťou päťstupňový manuál. Dráhy radiacej páky sú dlhé a pri zaradenej rýchlosti je páka zbytočne voľná. Počas testovania sme jazdili s kombinovanou spotrebou 5,9 l paliva na 100 km. Ide o pomerne vysoké číslo, ktoré však ovplyvnila jazda po diaľnici, kde nie je Citroën C3 doma. Pri rýchlosti 130 km/h motor pracuje pri 3 800 ot./min a spotreba dosahuje hodnotu 6,8 l/100 km. V meste sa dá jazdiť na úrovni šiestich litrov a mimo obce sa spotreba pohybuje okolo piatich litrov benzínu na sto kilometrov.

Záver

Cena Citroënu C3 s motorom PureTech 82 v najnižšej výbave Live je 9 690 eur. Štandardom je asistent rozjazdu do kopca, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, elektricky ovládané predné okná, systém upozorňujúci na vybočenie z jazdného pruhu a palubný počítač. V najvyššej výbave Shine zákazník dostane šestnásťpalcové disky kolies, predné hmlovky, kožený volant, dažďový a svetelný senzor, automatickú klimatizáciu, zadný parkovací asistent a sedempalcový dotykový displej. V tomto prípade auto stojí 12 490 eur.

Ponuku dopĺňa aj možnosť výberu z prvkov príplatkovej výbavy. Vyhrievanie predných sedadiel stojí 200 eur, navigácia 400 eur, rezervné koleso 100 eur a sedemnásťpalcové kolesá stoja 400 eur. Väčšina prvkov je však súčasťou príplatkových balíkov. Model C3 je určený hlavne pre dizajnovo zameraných zákazníkov, ktorí ocenia širokú paletu možností individualizácie a neplánujú s ním jazdievať po diaľnici. Jeho revírom sú mestá a priľahlé oblasti, v ktorých vďaka originálnemu vzhľadu určite vynikne.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 3 996
Šírka (mm) 1 749
Výška (mm) 1 474
Rázvor (mm) 2 540
Objem batožinového priestoru (l) 300/922
Objem palivovej nádrže (l) 45
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 112
Celková hmotnosť (kg) 1 550

Technické údaje

Typ motora radový zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 199
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot./min) 60/82 pri 5 750
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 118 pri 2 750
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 168
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 14,9
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) (5,7/4,1/4,7)
Emisie CO2 (g/km) 109

Cena a záruka

Základná cena modelu 9 290 EUR
Základná cena testovanej verzie 9 690 EUR
Cena testovaného vozidla 13 990 EUR
Záruka 2 roky
Citroën C3 1,2 PureTech 82
Citroën C3 1,2 PureTech 82
+29Citroën C3 1,2 PureTech 82

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #PureTech #Citroen C3 #PureTech 82
Články podľa značiek