Test: BMW 118d – posledný so zadným náhonom

Hatchbacky sú na slovenských cestách skutočne rozšírené. Len BMW radu 1 je jedno z posledných v tejto kategórii, ktoré je iné. Kým drvivá väčšina roztáča predné kolesá, najmenší model z Bavorska stále posiela výkon dozadu. Pravdepodobne však naposledy.

14.05.2017 07:00
debata
Silueta radu 1 je ľahko rozpoznateľná. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW 118d Silueta radu 1 je ľahko rozpoznateľná.

Vpredu uložený motor s pohonom zadnej nápravy sľubuje veľmi dobré jazdné vlastnosti a zábavu za volantom. Nevýhod je však niekoľko. Dané riešenie je pomerne drahé, čo sa prejavuje na cene auta.

Okrem toho cestujúci na zadných sedadlách musia počítať s tým, že miesta budú mať menej. A rovnako neskúsení vodiči sa často obávajú o bezpečnosť jazdy počas zhoršených podmienok. A to sú všetko situácie, ktoré zadnému pohonu neprajú.

Automobil je v druhej generácii na trhu od roku... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
BMW 118d Automobil je v druhej generácii na trhu od roku 2011.

Automobilky chcú vyrábať čo najlacnejšie a zákazníci chcú mať čo najviac miesta. O tom, ktorá náprava je poháňaná mnoho vodičov ani netuší. Jedným z posledných zástancov jazdných vlastností bolo práve BMW. Avšak pred niekoľkými rokmi začalo kapitulovať. Spomeňme si napríklad na rad 2 Active Tourer, ktorý roztáča primárne prednú nápravu.

V nasledujúcej generácii postihne tento osud aj najmenší rad 1. Zatiaľ tu však stále máme automobil, ktorý vie ponúknuť aj zábavné chvíle. Aktuálne je v predaji stále druhá generácia s označením F20 (F21). Na trhu je už od roku 2011 a tak jej koniec sa nezadržateľne blíži. Len pre zaujímavosť. Vedeli ste, že BMW vyrába rad jeden pre čínsky trh aj ako sedan?

Dominantou prednej časti sú okrem mriežky... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW 118d Dominantou prednej časti sú okrem mriežky chladiča aj svetlá.

Evolúcia

Najmenšie BMW bolo od svojho prvého príchodu vo flotile bavorskej automobilky úplne ľahko rozoznateľné. Nie je to ani kombi, ani sedan a dokonca ani SUV alebo crossover. Klasický hatchback však fanúšikov značky rozdelil na dve časti. Jednej sa auto páči a druhá ho nemá rada.

Od svojho príchodu sa však základný vzhľad radikálne nezmenil. Automobil pôsobí kompaktným dojmom a väčšinu ľudí na prvý pohľad upúta pomerne dlhá kapota. V prednej časti je jasne rozoznateľná mriežka chladiča od BMW, po bokoch ktorej sa nachádzajú hlavné svetlá.

Interiér je v jasnom štýle BMW. Prístrojová... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW 118d Interiér je v jasnom štýle BMW. Prístrojová doska je orientovaná na vodiča.

Priestor pre posádku je posunutý akoby viac dozadu. V zadnej časti sa počas rokov postupne zväčšovali svetlá, ktoré dnes tvoria výraznú dominantu zadku.

Interiér je v súlade so všetkými ostatnými BMW. Ergonómia zvládnutá na vysokej úrovni. Posádka v prednej časti auta si môže nastaviť sedadlá v niekoľkých smeroch. Elektricky, samozrejme, za príplatok.

Pred zadnými sedadlami je nedostatok miesta. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW 118d Pred zadnými sedadlami je nedostatok miesta.

Najväčší problém však nastáva vzadu. Miesta je skutočne málo. Ak sa dozadu posadia traja ľudia, tak nastane utrpenie. Dlhšie jazdy sú v tejto konfigurácii len ťažko zvládnuteľné. Problém je najmä s priestorom pre nohy. Za to môže presun výkonu z motora uloženého vpredu k zadným kolesám. Batožinový priestor je paradoxne na tom pomerne dobre. V základnej verzii ponúka priestor 360 litrov. Po sklopení zadných sedačiek narastá až na 1 200 litrov.

Jeden zo slabších

Pod kapotou testovanej verzie sa nachádzal 2,0 litrový naftový štvorvalec s výkonom 150 konských síl a krútiacim momentom 320 Nm. Rad 1 neminulo ani osadenie trojvalcov. S týmto pohonom prichádzajú základné benzínové jednotky s označením 116i a 118i spolu s najslabšími naftovými modelmi 114d a 116d.

Pod týmto naftovým motorom sú už len trojvalce.... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW 118d Pod týmto naftovým motorom sú už len trojvalce. Nad ním zase jeho výkonnejšie verzie.

Testovaná pohonná jednotka bola spárovaná s príplatkovou osemstupňovou automatickou prevodovkou. Napriek tomu, že papierovo nejde o nijak zvlášť výkonné auto, jeho parametre pôsobia veľmi príjemne. Na 100 km/h zrýchli za 8,3 sekundy a maximálne dosiahne rýchlosť 212 km/h.

Pohonná jednotka je navyše úsporná. Priemerná spotreba na úrovni 5,5 litra nie je žiadnym prekvapením. Rovnako sa nemôžeme sťažovať ani na zvukový prejav. Automobil je od motorového priestoru odhlučnený dobre. Pod kapotou tejto vstupnej brány do sveta BMW však naftový šesťvalec nehľadajte. Fajnšmekri však môžu nájsť benzínový motor so šiestimi valcami.

Naftový dvojlitrový motor dosahuje dobrú spotrebu. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW 118d Naftový dvojlitrový motor dosahuje dobrú spotrebu.

Vynikajúce jazdné vlastnosti

Napriek tomu, že koncepcia s výkonom na zadnú nápravu prináša do interiéru obmedzenia, vynahradzuje si to na jazdných vlastnostiach. Vo svojej triede patria k jedným z najlepších. Automobil je vyvážený a s pohonnou jednotkou má aj dostatok výkonu.

Obavy z jazdných vlastností absolútne nie sú na mieste. BMW tradične vynikajúco zvládlo prácu na podvozku. Do interiéru nepreniká žiadny výrazný hluk ani pri jazde po nekvalitnej vozovke. Vodič a posádka počujú ale výrazne tlmený stret kolies s nerovnosťami.

V prípade zhoršených podmienok na ceste pri hrozbe pretočenia zadných kolies a následne pretáčavého šmyku zasahuje DTC, teda trakčná kontrola, ktorá nebezpečnú situáciu nepripustí. Malé BMW však s rovnakou radosťou hltá zákruty ako jeho väčší bratia. Veľmi dobré rozloženie hmotnosti spôsobuje, že na limite je automobil dlhšie neutrálny ako hatchback s pohonom prednej nápravy. Kto chce jazdiť bokom, tak ten si bude musieť kúpiť silnejší motor. Výkon testovaného naftového BMW totiž túto možnosť nedovoľoval.

Záver

Jeden z posledných hatchbackov, ktorý nezabudol na radosť z jazdy sa už čoskoro odoberie do svojho dôchodku. Určite by jeho kúpu mali zvážiť záujemcovia, pre ktorých sú dôležité jazdné vlastnosti a dokážu urobiť kompromisy v oblasti miesta pred zadnými sedadlami.

Kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti je batéria... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW 118d Kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti je batéria umiestnená v batožinovom priestore.

Okrem toho je tu však ešte jeden tradičný problém, s ktorým sa pri bavorských automobiloch stretávame pravidelne. Ide o cenu. V prípade testovaného kúska základná cenovka bola stanovená na 27 500 eur, ktorá je ešte pri troche šťastia akceptovateľná.

Avšak po pripočítaní príplatkovej výbavy stúpa cena auta na 43 618 eur. A to sme na palube nemali ani napríklad aktívny systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Jednotka pri neohlásenom prekročení čiary len zavibrovala volantom. Taktiež LED svetlá v diaľkovom režime nedokázali „vyrezávať“ oproti a pred nimi idúce automobily.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 329/1 765/1 440
Rázvor náprav (mm) 2 690
Objem kufra (l) 360/1 200
Objem nádrže (l) 52
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 425

Technické údaje

Model BMW 118d
Motor 2,0 litrový naftový štvorvalec
Valce 4
Objem motora (ccm) 1 995
Max. výkon (kW/ot.) 110/4 000
Krút. moment (Nm/ot.) 320/1 500 – 3 000
Prevodovka 8A
Max. rýchlosť (km/h) 212
0 – 100 km/h (s) 8,3
Priemerná spotreba na 100 km(l) 4,0
Priemerná spotreba počas testu (l/100km) 5,5
Základná cena 27 500 €
Cena testovaného modelu 43 618 €
BMW 118d
BMW 118d
+20BMW 118d

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #BMW #BMW 1 #BMW 118d
Články podľa značiek