Test: Nissan X-Trail 2,0 DCI – s poriadnym motorom

21.05.2017 07:00

Japonská automobilka nedávno implantovala pod kapotu svojho SUV dvojlitrový naftový motor. Doteraz bol najväčším agregátom v ponuke len 1,6 litrový štvorvalec. Dostalo japonské SUV konečne silné srdce, ktoré potrebovalo?

Novinky v dizajne nový motor nepriniesol.
Novinky v dizajne nový motor nepriniesol. Autor: Nissan

Nissan X-Trail sme mali možnosť vyskúšať už niekoľkokrát. Vždy bol však pod kapotou 1,6 litrový motor. Najprv benzínový a potom naftový. Rozhodnutie o pridaní nového motora prichádza v druhej polovici života tejto generácie. Na trh totiž prišla už v roku 2013. Každá z predošlých generácií sa na trhu udržala 7 rokov. Môžeme teda očakávať, že podobný osud postihne aj tento X-Trail.

Automobil stojí na platforme CMF, ktorú vyvinul Nissan spolu s Renaultom. V porovnaní s minulosťou, X-Trail stratil drsný výraz SUV a priblížil sa viac crossoverom. Výkonný dvojliter by mu mal vrátiť stratenú mužnosť.

SUV Nissan predáva aj v 7 miestnej konfigurácii...
SUV Nissan predáva aj v 7 miestnej konfigurácii interiéru. Autor: Nissan

177 naftových koní

Nový motor poskytuje omnoho zaujímavejšie parametre ako jeho menší súrodenci. Pod kapotou sa po novom nachádza výkon 177 konských síl spolu s krútiacim momentom 380 Nm. Pre porovnanie doteraz dostupná naftová jednašestka produkuje len 130 koní a 320 Nm.

Pohonná jednotka bola v našom prípade spárovaná s automatickou prevodovkou Xtronic – CVT, teda s automatom, ktorý nemá žiadne pevné stupne. Výkon navyše mohol prechádzať na obe nápravy.

Dvojlitrový motor je síce hlučný, no rozhodne...
Dvojlitrový motor je síce hlučný, no rozhodne má viac sily ako jeho kolegovia. Autor: Nissan

Nový motor je pomerne hlučný. Už pri naštartovaní dá o sebe vedieť poriadnou dávkou vibrácií a hluku. Po zahriatí sa jeho prejav zjemní, no nestratí úplne. V porovnaní s menším kolegom v ponuke v kultúre chodu jednoznačne zaostáva.

Vďaka nemu však automobil dostal pracovnejší nádych. Motor je hlučný aj pri jazde, čomu výrazne napomáha prevodovka. Rovnako nijak zvlášť nepoteší ani spotreba. Priemerne sa treba pripraviť na odber v kombinovanom režime na úrovni 8 litrov nafty.

Aj radiaca páka automatu vyzerá, akoby prišla z...
Aj radiaca páka automatu vyzerá, akoby prišla z 90. rokov. Autor: Nissan

Motor má však viac sily ako doterajšie agregáty. Výrazne ho však limituje prevodovka bez stálych prevodových stupňov. Automaty s označením CVT sú obľúbené najmä v ázijských krajinách. Plynulo menia pomer prevodu podľa stlačenia plynu. Pri nízkom zaťažení a dokážu byť úsporné, pretože stále držia čo najnižšie otáčky.

Problém nastáva pri potrebe výraznej akcelerácie, pretože v takom prípade letia otáčky okamžite smerom nahor, niekedy až k červeným číslam a ostanú tam, kým ostane stlačený plyn. Vodič, ktorý jazdí s takouto prevodovkou po prvýkrát má pocit, ako by mu prešmykovala spojka.

Tieto prevodovky majú vo všeobecnosti problém prenášať vysoké krútiace momenty. V tomto prípade však Nissan po nej siahol aj napriek tomu, že použil veľký naftový motor. Prevodovka v snahe preniesť silu motora ho často úplne zbytočne posiela do vysokých otáčok. Tým narastá hlučnosť aj spotreba.

Na prenos krútiaceho momentu 380 Nm existujú aj...
Na prenos krútiaceho momentu 380 Nm existujú aj lepšie prevodovky. V prípade Nissanu je to napríklad manuál. Autor: Nissan

Japonská automobilka chcela tento jav eliminovať softvérovým použitým (umelým) 7 prevodových stupňov. Vďaka tomu pri stlačení plného plynu ručička otáčkometra stále neleží pri červených číslach.

Napriek tomu je však automat zodpovedný za väčšinu vecí, ktoré tomuto autu vyčítame. Štandardný 6 stupňový manuál urobí omnoho lepšiu službu. Automat sa dá našťastie prepnúť do sekvenčného módu radenia, kedy vodič na radiacej páke sám volí umelo vytvorené prevodové stupne.

Vďaka tomu sa dá výrazne znížiť hlučnosť a čiastočne aj spotreba motora. Pre takúto jazdu je však priplácanie si za automat nezmyselné. Pri sekvenčnom radení si vodič môže vychutnávať zrýchlenie, pružnosť a krútiaci moment motora, ktorý naplno nastupuje tesne pod 2000 otáčkami.

Pohon oboch náprav na požiadanie

Vodič môže ovládačom rozhodovať, na ktorú nápravu pošle výkon z motora. Ak chce ušetriť palivo, môže zvoliť len pohon predných kolies. Prípadne to môže nechať na automatiku, ktorá rozhoduje, kam newtonmetre z motora pôjdu. Informácie o smere výkonu sa zobrazujú aj na prístrojovom paneli medzi otáčkometrom a tachometrom.

Pre ťažké podmienky Nissan pripravil stále uzatvorenie pohonu 50:50. Teda výkon je rozdelený na polovicu medzi nápravy. Diferenciály na nápravách však chýbajú. Predsa len X-Trail patrí viac na cestu ako do terénu.

Na ceste japonské SUV vodiča nabáda k inej ako dynamickej jazde. Môže za to nekomunikatívne riadenie. Viacprvkové zavesenie zadnej nápravy zvláda priečne nerovností našich ciest s ľahkosťou. Možno výrobca mohol pristúpiť k lepšiemu odhlučneniu kolies.

Záver

Nissan X-Trail ponúka aj možnosť 7 miestneho interiéru. Poriadny motor si teda rozhodne zaslúžil. Ak si myslíte, že kultivovaná jednašestka je pre vás slabá, nový motor odporúčame. Má dostatok sily. Na druhej strane nie je žiadnym rekordérom v úspornej alebo tichej jazde.

Nový motor v ponuke X-Trailu si svojich...
Nový motor v ponuke X-Trailu si svojich zákazníkov v Európe určite nájde. Automat Xtronic bude pravdepodobne menej žiadaný. Autor: Nissan

Ak doslova nie ste odporcom manuálneho radenia, neodporúčame si kupovať bezstupňovú automatickú prevodovku Xtronic – CVT. Tento automat zbytočne zvyšuje spotrebu a hlučnosť motora aj napriek tomu, že výrobca mu pridal umelé prevodové stupne. K tomuto motoru sa rozhodne vôbec nehodí.

V súčasnosti Nissan ponúka X-Trail s novým naftovým motorom s akčnými cenami. Za päťmiestnu verziu s pohonom všetkých kolies vo výbave Acenta s manuálnou prevodovkou záujemcovia zaplatia 28 150 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 640
Šírka (mm) 1 830
Výška (mm) 1 715
Rázvor (mm) 2 705
Svetlá výška (mm) 210
Objem batožinového priestoru (l) 550/1980
Objem palivovej nádrže (l) 60
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 665
Max. užitočná hmotnosť (kg) 520
Rozmery pneumatík 225/55 R19

Technické údaje

Typ Motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 995
Počet valcov/ventilov 4/16
Kompresný pomer 15,6:1
Výkon (kW/k pri ot./min) 130/177 pri 3 750
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 380 pri 2 000
Prevodovka Xtronic – CVT
Poháňaná náprava obe
Max rýchlosť (km/h) 196
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) výrobca neudáva
Spotreba (kombi) (l/100km) 6
Spotreba (test) (l/100km) 8

Cena a záruka

Základná cena modelu 28 150 EUR
Záruka 3 roky alebo 100 000 km

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#XTronic CVT #test #Nissan X-Trail #Nissan #2.0 dCI
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
30. 10. 2017zdraženie1.162 €zdraženie1.297 €
23. 10. 2017zdraženie1.151 €zlacnenie1.267 €
16. 10. 2017zlacnenie1.134 €zdraženie1.271 €
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk