Trend je jasný. Ibiza prevzala dizajnové prvky od väčšieho Leona. Základ tvorí benzínový trojvalec. Novinkou je štvorvalcový motor 1,5 TSI, dokáže vypínať dva valce. Ibiza taktiež debutuje na novej platforme MQB A0.
Automobilka malou Ibizou mieri na mladých klientov. Plán osloviť ľudí na začiatku produktívneho veku však môže mať do budúcnosti trhlinu, pretože podľa prieskumov mladí ľudia žijúci vo veľkých mestách už vlastniť auto nechcú.
Až príliš ako Leon
Seat vštepil novej Ibize dizajn podobný, ako má väčší model Leon. Na tom by nebolo nič nezvyčajné. V posledných rokoch sa unifikovaný dizajn šíri naprieč spektrom automobiliek. Podobne vyzerajú jednotlivé modely značiek koncernu VW alebo napríklad aj Fordy.
Teraz je to však iné. Mám pocit, že toto je už príliš. Na španielskych cestách nebola núdza o modely Seat, medzi ktorými, samozrejme, boli aj Leony. Skutočne bol zo začiatku problém rozoznať Leon aktuálnej generácie od novej Ibizy.
Španielska značka vždy patrila k tej športovo zameranej v rámci koncernu. Inak tomu nie je ani teraz. Krátke previsy karosérie dodávajú pri pohľade na auto pocit dynamiky. Zaujímavo pôsobia línie tiahnuce sa bokom auta, ktoré sa míňajú v oblasti zadných dverí.
Subjektívne povedané, nová Ibiza je krajšia ako tá predošlá, ktorá bola taktiež krajšia ako jej predchodkyňa. Dizajnový jazyk, ktorý používa Leon, na ľudí evidentne funguje, tak prečo ho nevyskúšať aj v menšom modeli. Navyše tretia generácia Leonu je na trhu už od roku 2012 a teda novinka je na ceste. Možno prinesie nové krivky.
V interiéri si nájde dostatok miesta štvorčlenná posádka. V porovnaní s nedávno predstaveným Nissanom Micra alebo Citroënom C3 je na tom v dávke priestoru lepšie najmä pred a nad zadnými sedadlami. Na hlavu majú dostatok miesta aj cestujúci v druhom rade sedadiel. Za veľkorysý priestor Ibiza vďačí novej platforme, ktorú dostala zo spomedzi svojich súrodencov (Polo, Fabia, A1) ako prvá. Bohužiaľ, týmto krokom stratila možnosť trojdverovej karosérie.
Nie veľmi hodnotne pôsobí plast obklopujúci displej, ktorý zobrazuje navigáciu a ďalšie funkcie informačno-zábavného systému. Rovnako nám do ruke nepadol ani príliš tenký veniec volantu.
Benzínová ponuka
Základnú ponuku Ibizi tvorí litrový benzínový trojvalec s označením MPI a výkonom len 75 koní. My sme vyskúšali rovnako veľkú pohonnú jednotku len s označením TSI, turbom a vo výkonnejšej verzii. Výrobca motor vynikajúco odhlučnil. Tieto agregáty sú totiž známe nie príliš lákavým zvukovým prejavom, ktorý je v tomto prípade výrazne potlačený.
Pohonná jednotka je aj prekvapivo živá. Výkon 115 koní spolu s krútiacim momentom 200 Nm naplno pocítiť už pri 1 800 otáčkach. Motor išiel prekvapivo dobre za plynom. Vo verzii s automatickou 7 stupňovou prevodovkou DSG sa v športovom režime zdá byť dokonca ešte živší.
Rozhodne najzábavnejšou voľbou je 1,5 litrové TSI. Nový motor, ktorý nahradil 1,4 TSI dosahuje 150 koní spolu s maximálnym krútiacim momentom 250 Nm. Počas jazdy pri nízkom zaťažení vypína dva valce, čím sa snaží šetriť palivo. Vďaka nemu Ibiza šprintuje na 100 km/h za menej ako 8 sekúnd.
V dvojvalcovom režime pohonná jednotka funguje skutočne len pri jazde mestskými ustálenými rýchlosťami. Vypnutie dvoch valcov nie je ani cítiť ani počuť. Ak si vodič nevšimne malý indikátor o jazde na prístrojovej doske, nemusí o počte valcov vôbec nič vedieť.
Stále je to malý športovec
Ibiza pri jazde ťaží zo svojho nízko položeného ťažiska a pomerne širokého postoja. Do karát hrajú aj ľahké motory nad prednou nápravou. Vďaka tomu je automobil dlho neutrálny predtým, ako sa vydá do nedotáčavého šmyku. Prekvapili nás jedine brzdy, ktoré nastupujú s neočakávanou razanciou. Museli sme si na ne zvykať niekoľko desiatok kilometrov.
Hrubý asfalt na diaľniciach do interiéru prináša viac hluku od kolies, akoby sa patrilo. Inak však dizajnéri Ibizu zbavili aerodynamického hluku veľmi dobre. Podvozok a jazdné vlastnosti novej Ibizy patria vo svojej triede k jedným z najlepších.
Základná cena pre slovenský trh je stanovená na 9 900 eur. V ponuke sú štyri stupne výbavy. Základ tvorí Reference, vyššia je Style a na výber sú aj dve rovnocenné najvyššie výbavy FR a Xcellence.