Test: Mini Countryman SD ALL4 – vidiečan po novom

28.05.2017 07:00

Britská automobilka v nemeckých rukách ukončila generačnú premenu svojich modelov. Posledným bol Countryman, ktorý prišiel v novom vydaní v tomto roku. Vyskúšali sme verziu s najvýkonnejším naftovým motorom a pohonom všetkých kolies.

Označenie SD skrýva najsilnejší naftový...
Označenie SD skrýva najsilnejší naftový motor. Autor: Mini

Kým nový hatchback Mini tretej generácie prišiel na trh už v roku v roku 2014, ostatné modely museli čakať. Celé portfólio značky však nakoniec dostalo nový dizajnový jazyk a rozmerovo sa zväčšilo.

Countryman je trochu zvláštnym krokom výrobcu, ktorý chce vyťažiť všetky možnosti značky. Koncom minulého roka na autosalóne v Los Angeles bola predstavená ešte len druhá generácia tohto modelu. V podstate slovo mini už s malými rozmermi nemá nič spoločné. Ide o SUV, ktoré má ambície jazdiť aj mimo spevneného povrchu.

Automobil je jedným z najpraktickejších Mini.
Automobil je jedným z najpraktickejších Mini. Autor: Mini

Názov Countryman je však zradný. Ako by sme ho preložili do slovenčiny? Mini Vidiečan? Alebo Mini Sedlák? Každopádne má odkazovať na vzťah auta k nespevneným cestám. Vo verzii SD sa s ním však nemusíte báť ani o rýchlosť na ceste.

Všetko je väčšie

Keď som po prvýkrát uvidel hatchback Mini tretej generácie pred 3 rokmi, mal som pocit, že ho napadli včely. Auto malo všetko väčšie ako predchádzajúca generácia. Každá krivka bola výraznejšia, svetlá väčšie, tvary barokovejšie. A teraz to vôbec nie je inak.

Novodobá značka Mini však bola vždy...
Novodobá značka Mini však bola vždy imidžová. Autor: Mini

Automobil v štandarde na dĺžku narástol o 202 mm na 4 313 mm. Široký je 1 822 mm, vysoký 1 557 mm a rázvor dostal hodnotu 2 670 mm. Rovnako ako v prípade iných verzií, dizajn Countrymana je výraznejší.

Línie sa však medzigeneračne nezmenili. Automobil je navyše jasne rozpoznateľný. Každému je jasné, že ide o Countryman. Pri bočnom pohľade vytvára zaujímavý prvok znížená horná línia okna v oblasti batožinového priestoru.

Medzigeneračne Mini narástlo.
Medzigeneračne Mini narástlo. Autor: Mini

Vo vnútri sa otvára pomerne veľký priestor interiéru. Rovnako je nečakane variabilný, pretože sú posuvné a polohovateľné aj zadné sedačky. Dizajn vnútra Countryman úplne prevzal od svojich súrodencov. Otáčkomer a tachometer sa presunuli pred vodiča. Rýchlosť sa už nezobrazuje v strede ako v minulosti, čo pripomínalo starú váhu v potravinách.

V strede sa nachádza displej a okolo neho namiesto tachometra sú svetelné efekty. V interiéri je možné meniť farbu osvetlenia. Vzadu je dostatok miesta, čo sa mení v prípade, ak je potrebné posunúť sedačku smerom dopredu. Pri posune strednej sedačky dopredu nastáva kolízia nôh cestujúceho so stredovým panelom.

Zadné sedadlá je možné posúvať.
Zadné sedadlá je možné posúvať. Autor: Mini

Ani batožinový priestor nie je mini. Zmestí sa do neho 450 litrov, pričom po sklopení zadných sedadiel až 1 390 litrov. Nejde síce o žiadneho rekordéra, no aj napriek tomu ide o slušný výkon v podaní Mini.

V základe je objem batožinového priestoru 450...
V základe je objem batožinového priestoru 450 litrov. Autor: Mini
Po sklopení sedadiel je plocha takmer rovná.
Po sklopení sedadiel je plocha takmer rovná. Autor: Mini

Výrazne silnejší

Pod kapotou verzie SD pracuje dvojlitrový naftový motor s výkonom 190 konských síl a s krútiacim momentom 400 Nm. Medzigeneračne model výrazne posilnil, keďže v predošlej generácii model SD disponoval len 141 konskými silami a 305 Nm.

Naftový motor už v tomto prípade nie je spriahnutý s automatickou 6 stupňovou prevodovkou, ale s 8 stupňovým automatom. Na 100 km/h zrýchli na 7,7 sekundy a maximálne dosiahne 220 km/h.

V porovnaní s predchodcom má automat o dva...
V porovnaní s predchodcom má automat o dva stupne viac. Autor: Mini

Mini tvrdí, že kombinovaná spotreba s pohonom všetkých kolies je na úrovni 5,1 litra na 100 km, no vodič bude v realite musieť počítať minimálne s obligatórnymi 7,5 litrami. Aj tak je to dobrý výsledok. Countryman síce nie je stvorený pre okruh, no rýchla jazda mu rozhodne nerobí problém. SUV naplno zrýchľuje už od 1 750 otáčok a automat radí vynikajúco. Pohon všetkých kolies dodáva potrebnú trakciu. Zvukový prejav si v kabíne síce príjemný, no nie je autentický.

Stále je to Mini

Áno, podvozok auta je jasne identifikovateľný. Naladila ho značka Mini a on sa z vás pokúsi vytriasť dušu. Nie je to však tak zlé, ako v prípade iných modelov. Dlhší rázvor navyše spôsobuje lepšiu stabilitu auta vo vyšších rýchlostiach na kvalitnom povrchu. Vodič ho nemusí neustále naháňať volantom ako motokáru.

Tvrdšie naladenie podvozka v zákrutách na nekvalitnom asfalte kazí jazdné vlastnosti. Automobil je nepokojný. Problém je aj v tom, že ťažisko je vyššie. Navyše automobil váži viac ako 1,5 tony a je to na riadení cítiť. Na kvalitnom asfalte má trakcie na rozdávanie. Terénne vlastnosti tohto drobca končia na úrovni ľahkého terénu.

Mini aj v tomto prípade za príplatok vodičovi dá k dispozícii head-up displej. Teda jeho lacnú verziu formou plastového štítu, kde sa zobrazujú údaje na rozhraní kapoty a palubnej dosky. Tempomat funguje len do rýchlosti 140 km/h. Kto chce ísť rýchlejšie, musí držať plyn.

Záver

Countryman sa stáva čoraz viac rodinným autom a pomaly opúšťa tradíciu Mini v podobe jazdného zážitku ako v motokáre. Ak však niekto má rodinu a aj naďalej ho láka športová jazda, tak testované Mini je jednou z možností.

Farbu podsvietenia interiéru je možné meniť.
Farbu podsvietenia interiéru je možné meniť. Autor: Mini

Doteraz ide asi o najpraktickejšie Mini na trhu, pričom ani cesta na chatu v lese nemusí byť neprekonateľná. Základná cena testovaného modelu dosiahla 35 600 eur. V základnej výbave sa nachádza automatická prevodovka alebo navigačný systém. Za head-up displej sa pripláca 611 eur. Keďže ide len o lacné riešenie, tak to určite nie sú dobre investované peniaze. Napríklad elektrické nastavovanie predných sedadiel s pamäťou pre vodiča stojí 1 222 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 299
Šírka (mm) 1 822
Výška (mm) 1 557
Rázvor (mm) 2 670
Objem batožinového priestoru (l) 450/1 390
Objem palivovej nádrže (l) 51
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 535

Technické údaje

Typ Motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 995
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 140/190 pri 4 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 400 pri 1 750 – 2 500
Prevodovka 8 stupňová automatická
Poháňaná náprava obe
Max rýchlosť (km/h) 220
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,7
Spotreba (kombi) (l/100km) 5,1
Spotreba (test) (l/100km) 7,5

Cena a záruka

Základná cena modelu 35 600 EUR
Cena testovaného auta 51 071 EUR
Countrymana nezastaví ani ľahký terén.
Countrymana nezastaví ani ľahký terén. Autor: Mini

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #SUV #Mini Countryman SD #Mini Countryman
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
28. 8. 2017zdraženie1.087 €zdraženie1.267 €
21. 8. 2017zlacnenie1.086 €zlacnenie1.242 €
14. 8. 2017zlacnenie1.088 €zlacnenie1.249 €
7. 8. 2017zdraženie1.095 €zdraženie1.271 €
31. 7. 2017zdraženie1.085 €zdraženie1.260 €
24. 7. 2017zdraženie1.084 €zdraženie1.258 €
17. 7. 2017zlacnenie1.071 €zlacnenie1.241 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk